Gå til innhold

Er fotografen viktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som gifter dere, er fotografen viktig?
Vår fotograf for dagen koster oss i underkant av 40 000 kr. Folk holder på å døøøø når de hører prisen...
Jeg synes fotograf er veldig viktig denne dagen, det er jo den personen som skal ta vare på minnene våre. 
Mens venninner igjen, herregud, vi brukte bare 5000 kr på vår fotograf. Jeg ser på bildene og tenker "Ja, jeg ser dere bare brukte det"
Er det helt galskap å bruke så mye penger på en fotograf?

Anonymkode: f4a29...ef1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er fotografen der hele dagen og hva følger med av bilder? Jeg syntes det var litt mye,men kommer jo ann på hva det inneholder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel snakk om hva man prioriterer. Vi brukte billig fotograf, det synes,og bildene ble aldri brukt til annet enn takkekort. Så sånn sett ble det jo dyre takkekort....Men jeg hadde ikke spandert 40 000, fordi vi ikke ville hatt råd til det. Mer velstand, ja, hvorfor ikke?  Har du pengene, så kjør på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotografen du velger er det mest viktig penge bruk du burde ha på dene dagen. Får latterkrampe når bruder bruker 20.000kr på en kjøle og minst mulig på en fotograf og bildene blir dritt dårlige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er akkurat det. 
Jeg har ikke så dyr kjole, den koster riktig nok 10 000 kr. 
Men jeg ser mange bruker både 20-30 000 kr på kjolen, mens fotografen sparer de penger på. 
For meg blir det litt feil å bruke så mye penger på en kjole man bare bruker en gang. 

Fotografen skal forresten være med oss hele dagen, fra jeg gjør meg klar på morgenen, til festen på kvelden. Så vi vil jo få mange bilder fra denne dagen. 
Jeg vet det er dyrt og det tar et stort stykke fra budsjettet vårt. Jeg har måtte kutte ned på andre ting. Det blir f.eks ikke noe fin bil fra kirken, kun vår egen bil.

Anonymkode: f4a29...ef1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det. Prioriterer heller fotograf framfor dyr kjole. Kommer riktignok ikke til å velge en fotograf som koster mer enn 20-30 000 kr (men ser ikke for meg heldagsfotografering heller).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mine øyne er fotograf superviktig og hadde jeg hatt pengene hadde jeg glatt svidd av 40K på fotograf. Jeg blir helt matt når jeg ser hvor mye elendige bryllupsbilder det finnes, og ikke minst hvor mange "hobbyfotografer" som tar gull og grønne skoger for utbrendte bilder omtrent ute av fokus. Men det er klart, 40,000 kr er MYE penger. Fotografen skal virkelig levere for at dette skal være verdt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det virkelig ikke viktig med fotograf. Vi er veldig fornøyd med bildene selv om vi ikke betalte mer enn 5000. Men om det er viktig for deg, så kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er litt rart å bruke 30.000 på brudekjole og så være gjerrig på fotografen.

Det hele kommer helt an på budsjettet. Jeg skal ha en kjole til rundt 1000 kroner, og kommer ikke til å leie fotograf i det hele tatt. Vi legger de pengene vi har i god mat og drikke, samt gifteringene. 

40.000 er mye, det burde virkelig være en god fotograf. Har sett mange elendige bryllupsbilder fra dyre fotografer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å finne fotograf da vi ikke har 40 000 å punge ut. Brukte 20 000 på brudekjole (++). Jeg syntes det viktigere å føle meg fin og nyte dagen enn å tenke på at alt skal være "picture perfect". Vi har valgt å gifte oss lang borte så vi bruker heller penger på transport og opphold for gjestene. Kunne droppet alkoholen til fordel for fotograf, men gjestene skal kose seg. Kjipt med fine bilder fra en nogen lunde dag. Da vil jeg heller ok bilder av en fantastisk dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi syns fotografen var utrolig viktig, brukte ca like mye som dere! Er så glad for det i dag! Fikk masse bilder, minner for livet!

skulle ønske vi hadde tatt fotograf til festen dagen før bryllupet også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kjole til 10000 er dyrt og, jeg da.

Anonymkode: edcd6...588

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (jeg) har valgt å investere i fotograf til 25000. Da er "retten" til alle bildene inkludert og fotografen er der i mange timer. Jeg har alle intensjoner om bare å gifte meg en gang, og jeg vil gjerne kunne vise frem bilder jeg er stolt av! Det betyr mye for meg, derfor aksepterer jeg prisen :-)

Anonymkode: c9f50...e6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blåbærpike

Det forrige bryllupet jeg var i så det ikke ut som at brudeparet hadde spart på noe.. helt til takkekortene kom. Brudeparet var nydelige, men bildene var overeksponerte så brudekjolen var helt uten detaljer. Tenk så kjipt å måtte henge det på veggen! Jeg ville aldri spart penger på fotograf, men jeg hadde nok ikke hatt råd til 40 000 heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fotograf selv, vil jeg bare si at det er ikke prisen det bør stå på!

Med det mener jeg
a) bildene er det du sitter igjen med som tydeligste minner - og tenk hvor flott bilde du kan ha i stua!  
b) at prisen ikke avgjør hvor god fotografen er.

Pass på at det er en person som hører etter deg når du kommer med ønsker til bilder, men samtidig er litt på og har egne tanker. Det gjør at du kan speide området på forhånd, visualisere litt noen bilder, men også at fotografen kanskje kommer på et utrolig kult bilde. Dette er noe som for meg stiller sterkest når jeg snart skal finne fotograf til eget bryllup. Titt litt på pinterest for ideer. Det er vel så viktig å se portfolioen til fotografen. Er det slik finish du ønsker på bildene dine? Er det duse farger og fint lys, eller harde bilder og skarpt? Er fotografen kreativ med bilder fra litt uvante vinkler og ikke bare rett-opp-og-ned? Noen klassiske b&w? 

Hvorvidt du har tilgang på alle bildene er i mine øyne ikke så viktig, ut av 100 bilder er det fort bare 5 som er brukbare av erfaring.   Får du et knippe på cirka 30 bilder er det massevis til å trykke opp både en fotobok, å ha på takkekortene og til å ha i ramme hjemme. Husk at gjestene knipser masse de gjerne deler med deg, som du kan ha i et eget album hvis du er redd for å få for få. 

 

Anonymkode: 2ac12...360

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og husk at selv om fotografen bare er der noen timer, tar det langt flere timer med sortering, etterarbeid, sende avgårde bildene og lignende. Mange tenker ikke over hvor utrolig mye arbeid det er. 40 000 er kanskje litt mye, men 4 000 er ingenting for en som har dette som jobben sin. Det er jo nesten 2-timeslønn for en advokat eller konsulent.

Anonymkode: 2ac12...360

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blomsterert

Regner med at du har gjort grundig reseach av fotografen,og har fått forståelse for både hvilke uttrykk og perspektiv h*n bruker ved å se tidligere bilder vedkommende har tatt. Da er prisen grei.

Når noen klager på bilder i ettertid,Kan det være at fotografen ble pålagt å ta visse bilder,av visse hendelser og gjester. Ha det klart at en dyktig fotograf ser godt de beste motivene! Det er sykt frustrerende å få masse iddeer dere vil fotografen skal ta,og en del av bildene ikke så bra! Gi fotografen noe retningslinjer,så stol på at bildene blir bra. Ta et møte først,og bli en Inge hvordan det skal jobbes. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ba tre stykker venner om å bytte på å ta bilder. Vi algte de mest kreative vennene som vi vet er gode med kamera. Kostet oss 0 kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har brudebilde på veggen. Tatt av en gjest. Under middagen. Mannen spiser, bruden ser i kamera med røde øyne. Bildet er mørkt og kornete, men vi kan lett se de skitne tallerknene foran dem og annet rot. De ville ikke bruke penger på fotograf........

Vi brukte 9000 på fotograf. Var sånn passe fornøyd. Ei venninne av meg tok noen skikkelige fine. Det viktigste er ikke prisen, men å undersøke om fotografen ER flink. Få anbefalinger, se bilder han ha gjort, og kjøp bilder digitalt som dere har lov til å bruke til trykk.

Anonymkode: fc3c9...26d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...