Gå til innhold

Lektor in training - bekymringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er går på integrert lektorutdannelse og skal begynne på master i engelsk høsten 2016. Jeg angrer ikke på mitt valg fordi jeg kan ikke se for meg en annen jobb som jeg vil trives bedre med, men samtidig er det litt skummelt at jeg nærmere meg den lange praksisperioden min.

Jeg liker godt å ta både pedagogikk og fagdidaktikk, jeg har fått gode karakterer i begge fag, men jeg har vært veldig uheldig med tidligere praksiser. Andre studenter har fått vært med å undervise, fått sett hvordan man retter prøver, og de har møtt inspirerende lærere. Jeg føler meg ikke forberedt. I tillegg sier man at det er veldig mye arbeid, spesielt for nye lærere. 

Jeg gleder meg til å få mer erfaring, men jeg gruer meg også. Tenk om jeg ikke er flink nok? Tenk om elevene ikke tar meg seriøst og jeg ikke får kontroll over klassen. Tenk om elevene hater meg? En jeg hadde pedagogikk fortalte meg en skrekkhistorie om venninnen hennes som sluttet som lærer fordi skolen hun jobbet på var helt forferdelig og elevene var de verste ungdommene hun noen gang hadde møtt. :( 

Jeg har kommet så langt. Jeg har droppet ut av andre studier, prøvd forskjellige ting. Med dette vil jeg lykkes. Jeg ville bli lærer fordi jeg hadde det så kjekt på den skolen jeg gikk på og lærerne mine på vgs var helt utrolige. Norsklæreren min fra vgs sa til meg at å være lærer er veldig givende og at hun elsker jobben sin. Jeg vil være som henne (med unntak av å undervise i norsk da det ikke er mitt sterkeste fag). 

Anonymkode: 6e5e7...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går nok helt fint, ikke ta sorgene på forskudd! Husk at du ikke er ferdig utlært når du begynner i læreryrket, og at det kan ta mange år å bli en god klasseleder. Praksis er slitsomt, du blir vurdert hele tiden, samtidig som du ikke har fordelen ved å være kontaktlærer eller klasseleder. Min erfaring er allikevel at elevene synes det er spennende med litt friskt blod, og at det går veldig greit for de aller fleste. 

Du er i praksis for å lære, det er ingen som forventer at du skal være et naturtalent fra dag en. Jeg tror det viktigste du må huske er at du ikke kan få gjort alt perfekt. Jeg har sett mange slite seg ut fordi de har unaturlig høye forventninger til seg selv. Legg listen på et overkommelig nivå, og gå ut i praksis med en innstilling om at du skal lære, ikke vise deg frem. 

Senk skuldrene,  og lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Musaleem skrev:

Det går nok helt fint, ikke ta sorgene på forskudd! Husk at du ikke er ferdig utlært når du begynner i læreryrket, og at det kan ta mange år å bli en god klasseleder. Praksis er slitsomt, du blir vurdert hele tiden, samtidig som du ikke har fordelen ved å være kontaktlærer eller klasseleder. Min erfaring er allikevel at elevene synes det er spennende med litt friskt blod, og at det går veldig greit for de aller fleste. 

Du er i praksis for å lære, det er ingen som forventer at du skal være et naturtalent fra dag en. Jeg tror det viktigste du må huske er at du ikke kan få gjort alt perfekt. Jeg har sett mange slite seg ut fordi de har unaturlig høye forventninger til seg selv. Legg listen på et overkommelig nivå, og gå ut i praksis med en innstilling om at du skal lære, ikke vise deg frem. 

Senk skuldrene,  og lykke til!

Takk for svar. :) Det får meg til å føle meg bedre. 

Jeg er absolutt enig i at jeg er der for å lære, og jeg tror ikke jeg kunne "vist meg fram" om jeg prøvde. Men jeg har veldig lyst å være flink, det er veldig viktig at elevene lærer noe av meg og har et godt forhold til lærer. Jeg er veldig opptatt av godt klassemiljø.

Anonymkode: 6e5e7...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. :) Det får meg til å føle meg bedre. 

Jeg er absolutt enig i at jeg er der for å lære, og jeg tror ikke jeg kunne "vist meg fram" om jeg prøvde. Men jeg har veldig lyst å være flink, det er veldig viktig at elevene lærer noe av meg og har et godt forhold til lærer. Jeg er veldig opptatt av godt klassemiljø.

Anonymkode: 6e5e7...351

Godt klassemiljø er viktig, men det er lite trolig at din tilstedeværelse har særlig stor betydning for klassemiljøet (jeg regner med at du først er fire uker og så åtte uker?). Det du bør fokusere på er å gjøre ditt beste, og selvsagt ta tilbakemeldinger og gjøre endringer basert på disse. Snakk gjerne med elevene også. Gjør det tydelig at du er åpen for tilbakemeldinger på undervisningen din, og at du gjerne tar imot forslag. Bruk forslagene du får, slik at elevene føler at de blir hørt. Bruk internett hyppig for å finne inspirasjon til kreative og lærerike opplegg (for eksempel). Jeg tror ikke du skal bekymre deg for at elevene ikke lærer noe av deg - det at du tenker så mye på det som du gjør, vitner om at du er reflektert og har evnen til å vurdere ditt eget arbeid. Og det er jo der mye av læringen ligger! 

Endret av Musaleem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Musaleem skrev:

Godt klassemiljø er viktig, men det er lite trolig at din tilstedeværelse har særlig stor betydning for klassemiljøet (jeg regner med at du først er fire uker og så åtte uker?). Det du bør fokusere på er å gjøre ditt beste, og selvsagt ta tilbakemeldinger og gjøre endringer basert på disse. Snakk gjerne med elevene også. Gjør det tydelig at du er åpen for tilbakemeldinger på undervisningen din, og at du gjerne tar imot forslag. Bruk forslagene du får, slik at elevene føler at de blir hørt. Bruk internett hyppig for å finne inspirasjon til kreative og lærerike opplegg (for eksempel). Jeg tror ikke du skal bekymre deg for at elevene ikke lærer noe av deg - det at du tenker så mye på det som du gjør, vitner om at du er reflektert og har evnen til å vurdere ditt eget arbeid. Og det er jo der mye av læringen ligger! 

Tusen takk for gode råd. :) 

 

Anonymkode: 6e5e7...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei! 
Jeg har vært gjennom praksisåret for bare et år siden, og det er virkelig en tung men spennende tid. Det å komme inn som student er ofte noe elevene syns er et godt avbrekk, og spennende. Mange studenter får mye rare spørsmål i friminuttene dersom du oppholder deg i ganger og får litt kontakt... 

Dersom du får vanskelige elever i praksis har du den fantastiske fordelen at du får øve deg på hvordan du reagerer, frem til du en dag kommer i slike situasjoner som fast ansatt og må stå i den klassen hele året. Det er lov å gjøre feil når du er i praksis, du må bare reflektere over feilene og prøve å gjøre det bedre neste gang. For det kommer du til å gjøre! For min del var det prøving og feiling på hvordan man best takler det, og de gangene jeg gjorde "feil" er de jeg virkelig har reflektert over nå. (Jeg "klikket" i en time, for de ble helt umulige, ingen ville svare på noe jeg visste de kunne og som vi hadde gått gjennom hele timen, men fikk rodd det inn ganske fint. Så etter jeg klikka så lo vi, hele klassen ;P Det hadde sikkert ikke gått like fint i begynnelsen av praksisen, dette var visstnok i nest siste uken så jeg kjente de nok til at jeg kunne reagere litt mer.)

Første praksisperiode var jeg helt alene med en streng veileder, på ungdomsskole, og andre praksis var jeg på videregående med en praksispartner og "slappe" veiledere som lot oss gjøre akkurat som vi ville. Alt avhenger veldig av skolen, så det nytter ikke egentlig å bruke tid på grue og uroe seg, man må bare ta det litt som det kommer. Jeg grudde meg noe helt sinnsykt jeg også, følte virkelig ikke jeg kunne noenting før vi kom ut i praksis! Var veldig nære på å gi opp, men plutselig så kom første virkelig vellykkede time hvor veileder var fornøyd, jeg koste meg i klasserommet og klassen jobbet bra. Den følelsen er så fantastisk! 

Det beste rådet jeg fikk under praksisen var å prøve å legge alt mitt fokus på hva elevene skal lære og hvordan de skal lære det, fremfor å fokusere så mye på hvordan en selv fremstår i klasserommet. Det hjalp iallefall meg til å bli litt mindre usikker og kritisk til meg selv, for da ble holdningen min mye mer læringsrettet. De to første ukene tenkte jeg kun på om opplegget jeg hadde lagd var "teoretisk riktig", eller om klassen syns jeg var teit, så rar ut, eller om jeg var en dårlig lærer. Når jeg begynte å få opp øynene for hva elevene faktisk får ut av oppleggene fremfor hvordan opplegget fremstår teoretisk for en veileder, ble det mye bedre å forsvare hva jeg gjorde. 

Masse lykke til i praksis!

Ikke bruk tid på å grue deg, det er ikke verdt det! Det er superutfordrende og slitsomt, men utrolig lærerikt og forhåpentligvis fylt med mange gøye opplevelser og historier til siden ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten så har jeg et lite tips som vi var superfornøyde med at vi gjorde!

Det er jo som regel litt observasjon før du underviser, så du kan lære navn før du starter. (VIKTIG å lære navn fort!)

Første time med elevene så vil en jo gjerne bli litt kjent, både med elevene og deres forventninger til deg som lærer o.l. Vi laget et spørreskjema som elevene fikk fylle ut siste halvdel av timen, og eventuelt ta med hjem og levere neste time om de ikke ble helt ferdige. Der hadde vi alle mulige spørsmål som f.eks (de var flere og bedre formulert i selve skjemaet, men viser deg gangen i det): 
-Hva liker du best å jobbe med i faget?
-Hvordan liker du best å jobbe?
-Hvordan vil du beskrive en god lærer?
-Hva ønsker du å lære mer om i faget?
-Har du noen ønskeaktiviteter i faget?
-Hvordan lærer du best?
-Etc....

Vi avsluttet praksisen med spørreskjema med evaluering av oss, og litt flere spørsmål vi var nysgjerrige på etter å ha lært mer om hvordan elevene tenker.

 Svarene vi fikk på skjemaene var GULL verdt, og jeg leser på disse ofte! Virkelig bra å ha i bakhånd!

Noen elever gir seff blaffen og skriver mye tull, som og kan være gøy, mens andre virkelig bruker muligheten til å si fra om hva de ønsker, og bare det kan gi deg en indikasjon på hva en kan jobbe med hos disse elevene :) Alle skal med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...