Gå til innhold

Backpacking 3 uker!


Plexus

Anbefalte innlegg

Hei,

samboer og jeg har bestemt oss for å backpacke 3 uker i september 2016.

Vi kan ikke reise lenger enn 3 uker pga jobb. Har dere forslag til steder å reise? Vi er åpne for alt og ønsker å oppleve mest mulig på kortest mulig tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, dreamerspalace skrev:

Kambodsja! Veldig undervurdert, og så vakkert!

Takk for tips :) er det noen spesielle steder i kambodsja du anbefaler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Plexus skrev:

Takk for tips :) er det noen spesielle steder i kambodsja du anbefaler? 

Siem Reap, veldig koselig by med masse liv og markeder. Kort vei til Angkor Wat som dere absolutt bør få med dere - det er spektakulært! Ellers bør dere også dra til Killing Fields (jeg har vært i Choeung Ek). Grusomt, men viktig historie og få med seg med mye ettertanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også Vietnam!

Anonymkode: 8570e...f7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, dreamerspalace skrev:

Siem Reap, veldig koselig by med masse liv og markeder. Kort vei til Angkor Wat som dere absolutt bør få med dere - det er spektakulært! Ellers bør dere også dra til Killing Fields (jeg har vært i Choeung Ek). Grusomt, men viktig historie og få med seg med mye ettertanke.

jeg setter kjempe pris på så gode tips. Har googlet litt og sett på de forskjellige stedene du har nevnt. Ser veldig spennende ut! Vi er kjempeinteresserte i historie, så kambodsja er midt i blinken for dette. 

Når du har reist til kambodsja, har du arrangert turen helt på egenhånd eller har du reist med feks kilroy eller lignende reiseoperatører? Hvor mange dager var du der? Er det mye turister der, sånn som i thailand? 

Tenker at vi kanskje kan kombinere turen til kambosja med en tur til et annet land i tillegg, som vietnam, japan, kina eller sør-india. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Plexus skrev:

jeg setter kjempe pris på så gode tips. Har googlet litt og sett på de forskjellige stedene du har nevnt. Ser veldig spennende ut! Vi er kjempeinteresserte i historie, så kambodsja er midt i blinken for dette. 

Når du har reist til kambodsja, har du arrangert turen helt på egenhånd eller har du reist med feks kilroy eller lignende reiseoperatører? Hvor mange dager var du der? Er det mye turister der, sånn som i thailand? 

Tenker at vi kanskje kan kombinere turen til kambosja med en tur til et annet land i tillegg, som vietnam, japan, kina eller sør-india. :) 

Herlig! Kambodsja er full av viktig historie som ligger i skyggen av hendelsene som har skjedd i Europa. Veldig tankevekkende. 

Jeg var i Kambodsja for mange år siden med folkehøgskolen, så jeg planla ingenting, faktisk. Jeg var der i februar/mars, og da var det ikke spesielt mye turister - er jo ikke det første landet man tenker på å dra til når man først skal til Asia, så tror nok det fortsatt er mindre turistpreget enn Thailand ;) Jeg var der i rundt 3 uker, og da var jeg både i Siem Reap, Phnom Penh og Sihanoukville (sistnevnte er litt mer preget av turister pga. fantastiske strender) + områder rundt som f.eks. landsby i regnskogen (husker ikke hva denne heter, dessverre, men vet det er flere slike opplegg hvor man bor hos en vertsfamilie!). 

Anbefaler å kombinere turen til andre land og, om dere først reiser til Asia! Det kan fort bli dyrt og reise dit flere ganger, så benytt muligheten når dere først drar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Laos og Singapore. Laos er veldig vakkert og Singapore har nydelige strender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også Vietnam! Er det jo mye å se stort sett i hele Sørøst Asia, og billig og enkelt å reise rundt:)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg anbefaler Laos og Singapore. Laos er veldig vakkert og Singapore har nydelige strender.

Takk for tips, der har vi faktisk allerede vært. Enig at det er veldig fint der. :)

Ha en fin dag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, aglaea skrev:

Anbefaler også Vietnam! Er det jo mye å se stort sett i hele Sørøst Asia, og billig og enkelt å reise rundt:)

 

Er det noen spesielle steder i Vietnam du anbefaler? :) takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, dreamerspalace skrev:

Herlig! Kambodsja er full av viktig historie som ligger i skyggen av hendelsene som har skjedd i Europa. Veldig tankevekkende. 

Jeg var i Kambodsja for mange år siden med folkehøgskolen, så jeg planla ingenting, faktisk. Jeg var der i februar/mars, og da var det ikke spesielt mye turister - er jo ikke det første landet man tenker på å dra til når man først skal til Asia, så tror nok det fortsatt er mindre turistpreget enn Thailand ;) Jeg var der i rundt 3 uker, og da var jeg både i Siem Reap, Phnom Penh og Sihanoukville (sistnevnte er litt mer preget av turister pga. fantastiske strender) + områder rundt som f.eks. landsby i regnskogen (husker ikke hva denne heter, dessverre, men vet det er flere slike opplegg hvor man bor hos en vertsfamilie!). 

Anbefaler å kombinere turen til andre land og, om dere først reiser til Asia! Det kan fort bli dyrt og reise dit flere ganger, så benytt muligheten når dere først drar :)

Okey :) fantastisk! Fikk "solgt" kambosja til samboer og, han syns det så veldig spennende ut. 

Tusen takk for alle fine tips dreamersplalace! :hjerte: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sunhands
21 timer siden, Plexus skrev:

jeg setter kjempe pris på så gode tips. Har googlet litt og sett på de forskjellige stedene du har nevnt. Ser veldig spennende ut! Vi er kjempeinteresserte i historie, så kambodsja er midt i blinken for dette. 

Når du har reist til kambodsja, har du arrangert turen helt på egenhånd eller har du reist med feks kilroy eller lignende reiseoperatører? Hvor mange dager var du der? Er det mye turister der, sånn som i thailand? 

Tenker at vi kanskje kan kombinere turen til kambosja med en tur til et annet land i tillegg, som vietnam, japan, kina eller sør-india. :) 

Hvis dere bare har tre uker, gå for Thailand, Vietnam eller Kambodsja. Ikke flere land, det blir bare stress. :) Alle de tre landene har "alt", så dere vil oppleve masse på den tiden. 

Hvis dere går for Kambodsja, kan et tips være: Phnom Penh - Kep - Kampot - Koh Rong - Sihanoukville - Battambang - Siem Reap - nordområdene og rett over grensen til Laos der dere ser 4000 islands. Og så tilbake til Phnom Penh. Det tror jeg blir en veldig fin tur som det er passe å bruke 3 uker på. :)

En annen mulighet enn å avslutte på 4000 islands i Laos, er å dra fra grensen i Kambodsja i øst og med båt over til Phu Quoc. Der kan dere f.eks. ta dykkerlappen osv og avslutte med strandliv.

 

Endret av Sunhands
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reise fra sør i Vietnam til nord i rundt 1 mnd. Likte Saigon og Hoi An veldig godt, og Halong bay er jo et nydelig og spesielt sted.

Ellers var vi også på Phu Quoc, en øy mellom Kambodsja og Vietnam. Veldig fine strender, og herlig avslappende sted!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte meg veldig godt i Sihanoukville og Kampot i Kambodsja. Sihanoukville er fortsatt stille og rolig med tanke på turister. Er visst spådd til å bli mer lik sør-Thailand med tiden. Kambodsja er ikke noe stort land, så er fint mulig å rekke de "viktigste" byene uten tidspress. Siem Reap, Phnom Penh er større byer og dere kan oppleve mye historie. Kampot er veldig stille, rolig og det "eneste" man kan gjøre er å oppleve regnskogen og elven, lese, slappe av og drikke øl ;-) 
Sihanoukville er virkelig en deilig plass. Snorkling, strandliv, båtturer og man kan besøke mange av de små, sjarmerende øyene rundt. Som ei heller er okkupert av turister (enda). 

Vietnam er også et veldig interessant land. En del russere ferierer der, men de har også mye interessant historie. Varierende landskap ut ifra hvor du befinner deg. Selv likte jeg Kambodsja best. Følte at menneskene er varmere og hyggeligere, samt generelt er landet penere, synes jeg. Utrolig interessant (og relativt ny) historie derfra også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Foreslår Vietnam først så Thailand. Jeg er viet men både jeg og mine venner  er helt enige om at Thailand er bedre. Det virker bare som Vietnam ligger et par år bak i utviklingen. Det er som en stor upgrade å reise fra Viet-Thailand.

 

Vietnam: Neste gang jeg er i Vietnam er det et sted jeg vil til "son doong cave". Et natulig fenomen, bare google navnet for bilder, ser helt nydelig ut!!!

 Men start turen i Ho Chi Minh og jobb dere nordover til Nha Trang også til Son Doong Cave. Ho Chi Minh er ren by liv stappet med mennesker overalt =) Her har du alt av mat du måtte ønske. Trafikken stopper aldri og bare å gå over gaten er en utfordring noen ganger! 

Nha Trang er litt mer avslappende med fine strender. Legg deg i sanden og få deilig massasje for 20kr + en deilig kokos drink i hånden =) Sjømaten i Nha Trang er så fersk som det kan bli, rett fra havet og er helt himmelsk <3

Jeg er veldig heldig som har min mors familie fra Ho Chi Minh og min fars familie i Nha Trang. Jeg foretrekker Nha Trang fordi jeg liker å slappe av og gjøre minst mulig og bare SPISE SPISE SPISE!

==============================

Thailand: Jeg har bare vært i Bangkok og liker meg kjempe godt her. Bangkok er STORT! Du kan være der i 2 uker og ikke gjort alt en gang! Jeg fikk aldri nok av mat markeder, maten er bedre, billigere og renere enn Vietnam :P Nå er jeg en Streetfood freak da. ALL MAT ER BILLIG! Hvis det skal sammenlignes med Norge så betaler du 1/5 av prisen i Norge for det meste.Utvalget på mat er ENORM! Eneste kultur greia jeg var på, var en kjempe fin dyrehage, utenom det så var det bare MAT, MAT OG MAT + litt uteliv på kveldene + massasje <3

 

Travel for food er alltid mitt motto, så jeg kan ikke hjelpe med det kulturelle? Men maten i seg selv er verdt å reise til disse 2 landene. Det er så mye forskjellige mat. Så mye forskjellige frukt og desserter vi ikke har i Norge. Folket er varm og hyggelige <3 

 

Her har jeg 2 link til mat i vietnam og mat i thailand, min favoritt vlogger:

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle!!

Jeg hadde ikke vært inne på denne tråden på en liten stund. 

En liten update: 

- Vi har skrevet om kambodsja og vietnam som to aktuelle land :)

- Har dog sett litt på flybilletter og ser at det er langt billigere å fly til bangkok og deretter buss til kambodsja (tar omlag 4 timer). Er det noen av dere som har erfaring med en slik rute? Om vi tar den ruten tenker vi kanskje å være en natt i bangkok og kose oss litt der (vi har vært i bangkok en gang tidligere og det er jo en helt fantastisk by!!). 

- Prøver å tilstrebe et budsjett på 20 000 pr pers for fly, hotell, mat, utflukter. Hva tenker dere om det? Mulig eller for lite? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15. mars 2016 at 12.17, John_Felipe skrev:

Foreslår Vietnam først så Thailand. Jeg er viet men både jeg og mine venner  er helt enige om at Thailand er bedre. Det virker bare som Vietnam ligger et par år bak i utviklingen. Det er som en stor upgrade å reise fra Viet-Thailand.

 

Vietnam: Neste gang jeg er i Vietnam er det et sted jeg vil til "son doong cave". Et natulig fenomen, bare google navnet for bilder, ser helt nydelig ut!!!

 Men start turen i Ho Chi Minh og jobb dere nordover til Nha Trang også til Son Doong Cave. Ho Chi Minh er ren by liv stappet med mennesker overalt =) Her har du alt av mat du måtte ønske. Trafikken stopper aldri og bare å gå over gaten er en utfordring noen ganger! 

Nha Trang er litt mer avslappende med fine strender. Legg deg i sanden og få deilig massasje for 20kr + en deilig kokos drink i hånden =) Sjømaten i Nha Trang er så fersk som det kan bli, rett fra havet og er helt himmelsk <3

Jeg er veldig heldig som har min mors familie fra Ho Chi Minh og min fars familie i Nha Trang. Jeg foretrekker Nha Trang fordi jeg liker å slappe av og gjøre minst mulig og bare SPISE SPISE SPISE!

==============================

Thailand: Jeg har bare vært i Bangkok og liker meg kjempe godt her. Bangkok er STORT! Du kan være der i 2 uker og ikke gjort alt en gang! Jeg fikk aldri nok av mat markeder, maten er bedre, billigere og renere enn Vietnam :P Nå er jeg en Streetfood freak da. ALL MAT ER BILLIG! Hvis det skal sammenlignes med Norge så betaler du 1/5 av prisen i Norge for det meste.Utvalget på mat er ENORM! Eneste kultur greia jeg var på, var en kjempe fin dyrehage, utenom det så var det bare MAT, MAT OG MAT + litt uteliv på kveldene + massasje <3

 

Travel for food er alltid mitt motto, så jeg kan ikke hjelpe med det kulturelle? Men maten i seg selv er verdt å reise til disse 2 landene. Det er så mye forskjellige mat. Så mye forskjellige frukt og desserter vi ikke har i Norge. Folket er varm og hyggelige <3 

 

Her har jeg 2 link til mat i vietnam og mat i thailand, min favoritt vlogger:

 

 

 

 

 

 

 

Travel for food :Nikke: den likte jeg! Både samboer og jeg er glade i mat, og mat er en stor del av det å reise syns vi!

du skriver: "Men start turen i Ho Chi Minh og jobb dere nordover til Nha Trang også til Son Doong Cave".

Hvor lang tid vil det ca ta tror du? Vi skal ikke rushe oss gjennom, heller kose oss, nyte turen og hverandre hehe. :) 

Jeg er veldig takknemlig for tipset ditt. Ble forresten innmari sulten av å lese innlegget haha. mmmmm!

 Skal se på videoene i kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rush ik når dere er på reise! Som du sier nyt sted til sted uten stress og kos dere fra mat sted til mat sted :) Jeg vil si bruk mest tid i Ho Chi Minh for max mat opplevelse og kansje slappe av 3-4 dager i Nha Trang. 

Fra Ho Chi Minh kan dere velge buss som koster 12$ og tar 12timer, med mange småe stopp for muligheter for mat og snacks.Du får se litt mer av Vietnam av å ta buss syns jeg.

Tog tar 8 timer og prisen er fra 25$-45$, kommer an på sitteplasser dere velger. Sengeplass kan også vegles og er dyrest men comfort :) Det er mulig å kjøpe enkel mat og drikke på toget.

Fly går 5 ganger om dagen, prisen er fra 45-90$ og det tar 1 time.

Jeg tok buss sist gang jeg var i Vietnam og anbefaler det samme. Bare pass på å velge buss med AC og ta med rikelig med drikke :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...