Gå til innhold

El-bil. Hvilken kan du anbefale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den skal brukes både på langkjøring (ca 7-8 mil, og noen ganger lengre turer) og på kortere turer.

Både nye og brukte el-biler er av interesse å få informasjon og brukererfaringer om. Også med tanke på batteri og hvor lenge det varer.

På forhånd takk! :hjerte:

Hilsen ei med null erfaring med el-biler

Anonymkode: 7c626...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke kjøp noe som ble satt på museum for 100år siden. Ville ikke hatt de om de ble kasta etter meg, og det er med tanke på batterilevetid og kostnad om de ryker. På en Tesla koster batteripakka omtrent 300.000,-. Lang rekkevidde, ja, men de tåler ikke å bli kjørt helt timme, ei heller fullades.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er Soul og Leaf 30 kWh (som ikke er 30 kWh netto) "hot".

Regn med 1/2 parten av reklamerekkevidden om vinteren.

De fleste har 8 års garanti og veldig få trenger en garantireparasjon i kalde land som Norge (kulde er bra for batterilevertiden).

I september kan du bestille eBolt (Opel) med ca. 3x dagens batteripakker. Da stuper dagens elbiler ned i verdi når denne kommer.

Kan anbefale deg å vente til september.

Anonymkode: 78fc8...a6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med en ny Leaf 30kwh. Angrer ikke ett sekkund på vårt kjøp👍 meld deg inn i Norges bondelag, de har gooode rabatter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia Soul er for tiden den beste dealen. Solid merke også.

Enig i at Opelen ser lovende ut, men med det får du velkjent GM-"kvalitet".

Anonymkode: dba5b...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bonderabatt krever 900 kr medlemskap + storbrukeravtale.

Anonymkode: 78fc8...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.3.2016 at 22.52, tdm900 skrev:

kke kjøp noe som ble satt på museum for 100år siden. Ville ikke hatt de om de ble kasta etter meg, og det er med tanke på batterilevetid og kostnad om de ryker. På en Tesla koster batteripakka omtrent 300.000,-. Lang rekkevidde, ja, men de tåler ikke å bli kjørt helt timme, ei heller fullades.

Hvis du tror tesla er klar for museum vet du virkelig ikke hva du snakker om, Du kan kjøre den i 40 år før batteriet blir utslitt.

Anonymkode: db537...9f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bonderabatt krever 900 kr medlemskap + storbrukeravtale.

Anonymkode: 78fc8...a6e

Det vet jeg ikke så mye om. Jeg meldte meg inn og fikk over 40 000 i rabatt. Betalte gladelig de 900kr for å få rabatt.

Anonymkode: df0dd...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12. mars 2016 at 18.11, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror tesla er klar for museum vet du virkelig ikke hva du snakker om, Du kan kjøre den i 40 år før batteriet blir utslitt.

Anonymkode: db537...9f6

Akkurat den historien kommer jeg aldri til å tro på. Selv batteriet i en Tesla slites for hver opp og utlading, og når vi ser på hva et pcbatteri tåler av bruken, trenger en ikke være ingenør for å skjønne at dette går ikke lenge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.3.2016 at 18.12, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke så mye om. Jeg meldte meg inn og fikk over 40 000 i rabatt. Betalte gladelig de 900kr for å få rabatt.

Anonymkode: df0dd...853

De sjekker det i etterkant.

Anonymkode: 78fc8...a6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎10‎.‎03‎.‎2016 at 22.56, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå er Soul og Leaf 30 kWh (som ikke er 30 kWh netto) "hot".

Regn med 1/2 parten av reklamerekkevidden om vinteren.

De fleste har 8 års garanti og veldig få trenger en garantireparasjon i kalde land som Norge (kulde er bra for batterilevertiden).

I september kan du bestille eBolt (Opel) med ca. 3x dagens batteripakker. Da stuper dagens elbiler ned i verdi når denne kommer.

Kan anbefale deg å vente til september.

Anonymkode: 78fc8...a6e

Ebolt vil ikke bli noe bedre enn dagens Leaf (med den største batteripakken) og nye Egolf, I3 og tilsvarende elbiler som kommer med facelift i 2016/2017.

Anonymkode: f662b...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ebolt vil ikke bli noe bedre enn dagens Leaf (med den største batteripakken) og nye Egolf, I3 og tilsvarende elbiler som kommer med facelift i 2016/2017.

Anonymkode: f662b...d22

Akkurat, og hvor fant du dette på nettet?

i3 kommer med 50-60 % økning av rekkevidden i sommer (større enn nyeste 27 kWh Leaf)

egolfen kommer med 36 kWh til nyttår (betydelig større enn 27 kWh Leaf)

Bolt kommer til salg i september med opp til 60 kWh batteri (det er ca. 2 x større enn Leaf)

etc.

ergo Leaf 27 kWh blir akterutseilt i løpet av kort tid..

Anonymkode: 78fc8...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

På 14.3.2016 den 8.11, tdm900 skrev:

Akkurat den historien kommer jeg aldri til å tro på. Selv batteriet i en Tesla slites for hver opp og utlading, og når vi ser på hva et pcbatteri tåler av bruken, trenger en ikke være ingenør for å skjønne at dette går ikke lenge. 

Som det pleier å være når det gjelder elbil, aner du ikke hva du prater om.

Anonymkode: dc6b0...fd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som det pleier å være når det gjelder elbil, aner du ikke hva du prater om.

Anonymkode: dc6b0...fd5

Det veit du svært lite om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet vi noe om Opels el-bil? Opel har jo generelt dårlig rykte, men det er klart det er stor forskjell på el-biler og bensinbiler... Jeg ville likevel vært skeptisk til å kjøpe Opel før jeg hadde hørt at el-bilene var bedre enn bensinbilene.

Anonymkode: 87740...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke kjøp elbil. Er største mølet som noengang er produsert.  Finnes bare 2 typer drivstoff som er brukbart.  Hydrogen og  diesel. Holdbarheten på batterier i elbiler er meget begrenset. Forurensningen ved produksjon og resirkulering av batteriene er helt enorm. Det er det ingen såkalte miljøforståsegpåere som vil snakke om. Når det gjelder dieselmotorer er utnyttelsesgraden og forbruket av drivstoffet mye bedre enn bensinmotorer. Er bare MDG som tror elbiler skal redde verdenen, men medlemmene der er jo ikke på denne planeten 

Anonymkode: 93b18...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kjøp elbil. Er største mølet som noengang er produsert.  Finnes bare 2 typer drivstoff som er brukbart.  Hydrogen og  diesel. Holdbarheten på batterier i elbiler er meget begrenset. Forurensningen ved produksjon og resirkulering av batteriene er helt enorm. Det er det ingen såkalte miljøforståsegpåere som vil snakke om. Når det gjelder dieselmotorer er utnyttelsesgraden og forbruket av drivstoffet mye bedre enn bensinmotorer. Er bare MDG som tror elbiler skal redde verdenen, men medlemmene der er jo ikke på denne planeten 

Anonymkode: 93b18...48f

Diesel fins idag, det fins stasjoner nesten overalt. Så enig med deg der.

Men hvor finner du hydrogen? Er det noen som vil ha rekkeviddeangst, så er det de som kjører rundt i hydrogenbil idag. Rekkevidden på hydrogenbilen er en ting, i tillegg må man trekke fra avstanden til nærmeste hydrogenfyllestasjon. Som for de aller fleste er mye lenger enn tanken rekker!

Ok, så infrastrukturen er ikke på plass for hydrogen, mens den er på plass for diesel. Hva med infrastrukturen for elbiler? Den er grei, og blir bedre for hver dag (hurtigladere). Men elbiler har et fortrinn som ingen andre biler har - den kan bruke infrastruktur som absolutt alle hus allerede har - en helt vanlig stikk-kontakt. Legg til at de fleste elbileiere som står opp hver morgen, starter bilen med full tank (og forvarmet bil), uten å bruke mer enn sekunder på å plugge inn "drivstoffslangen" når de allikevel parkerer bilen kvelden før.

Etterhvert som utviklingen går sin gang, og batteriene blir større, blir besøkene på hurtigladestasjonene stadig færre. Om ikke annet enn på en og annen langtur i løpet av året. Når man har et slikt bilhold, blir det veldig rart å gå tilbake til å fylle bensin eller diesel en gang i uka. De fleste som har skiftet over gjør heller ikke det, de bytter heller ut elbilen de allerede har med en nyere elbil. Eller de kjøper en til. Drivstoffbilene blir etterhvert for de som har spesielle behov, eller de som enda ikke har satt seg inn i hva et elbilhold egentlig betyr for hverdagen sin.

Angående holdbarheten på batteriene. Kan du liste opp hvor mange elbilbatterier som er byttet ut i Norge siden Leaf kom på markedet i 2011? Hvis det er så ille som du predikerer, burde vi sitte med et berg ubrukelige batterier nå.

Anonymkode: dc6b0...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2016 den 18.11, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror tesla er klar for museum vet du virkelig ikke hva du snakker om, Du kan kjøre den i 40 år før batteriet blir utslitt.

Anonymkode: db537...9f6

Etter 7-8 år er batterikapasiteten redusert med 40 % 

Det er godt mulig at det vil finnes en og annen 40 år gammel tesla, men neppe med det originale batteriet som fungerer.  Kanskje konvert til en annen energikilde. 

Anonymkode: 84475...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...