Gå til innhold

Skravletråd november og desember 2016


A4-livet

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Labyrint skrev:

Håper og tror at jeg var førstemann ut!! Her kom det ei lita jente ti uker før tiden (30+0), sterk, frisk og rask

men selvsagt liten da :-) får litt pustehjelp (ikke tid til lungemodningssprøyte) og sondemating, ellers alt fint etter forholdene :-) 

håper dere andre får gått til termin!!!

 

Oi! Gratulerer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk :-)

var en overraskelse ja, og en litt tøff start for oss alle! Men alt gikk jo bra,men blir nok på sykehuset en stund til da...

de kan ikke si noe om hvorfor, men jeg tenker at alle de kynnerne jeg har hatt har forkortet livmorhalsen over tid.....

Startet med rier som jeg bare trodde( og håpet!) var litt sterke kynnere, har vært veldig mye plaget med kynnere. startet på fredagen, og burde nok dratt inn for en kontroll da, men gjorde det ikke før lørdagen. Kom inn å ble koblet til en maskin som registrerte sammentrekninger,fikk beskjed om at jeg skulle ligge der en halvtimes tid. Gikk ikke mange minuttene før de fant ut at det var best at en lege måtte se på meg, og fikk beskjed om null livmorhals og to cm åpning, og ble satt på drypp samtidig som de satte lungemodningssprøyte i håp om å klare å stoppe riene. Det klarte de ikke, og hun lå i seteleie og så små kropper tåler ikke å bli født i seteleie,så ble keisersnitt. De ville la lungemodningen virke så lenge som mulig, så de ville vente så lenge så mulig. Den virker optimalt etter 48 timer, starter å virke etter fem, vi fikk vel ca åtte timer, så bortimot null effekt.... Da åpningen var seks cm fikk vi beskjed om at hun skal ut om en time, så var glad da de satte spinalbedøvelsen, da hadde det begynt å gjøre skikkelig vondt! 

Var helt surrealistisk hele greia, plutselig har man en bitteliten baby som man ikke forventet på 2,5 mnd, ikke får man føde, tok fire timer før jeg fikk sett henne, ingenting er klart hjemme+++ men har gått veldig fint, og man venner seg rimelig fort til størrelsen selv om det var veldig skummelt å løfte og skifte bleie og sånt i begynnelsen.

Håper at alle andre er litt flinkere til å høre på kroppen sin enn meg! Ring inn til føden om det er noe!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse Labyrint. Og masse lykke til med tiden fremover! 😄

Min første er også prematur (dog bare drøyt 5 uker før tiden), og vi hadde to uker på nyfødtintensiven før vi fikk dra hjem. For vår del helt udramatisk, men det er likevel en tøff start på barseltiden. Ta vare på hverandre og ta imot all hjelp dere kan få. Sørg for å komme deg ut litt, om ikke annet bare for å gå en liten tur eller noe. 

Vi knyttet sterke bånd med en del av de andre som lå på nyfødtintensiven, og opprettet en Facebook-gruppe slik at vi enkelt kunne holde kontakten etter at alle var kommet hjem. Det var veldig godt å ha prematur-gjengen. Gjennom hele permisjonstiden fungerte på mange måter som en barselgruppe nr 2. Den var godt å ha noen andre som hadde gått gjennom mye av det samme. Flere av oss erfarte at premature gjerne har litt andre utfordringer og behov enn andre babyer, og at de ulike helsestasjonene ikke alltid var så gode til å rådgi. Å bli målt opp mot terminfødte i barselgrupper var også ikke alltid så greit for alle. Da var det kjempegodt å ha hverandre. Jeg anbefaler deg å knytte litt kontakt med de andre på sykehuset i samme situasjon. Der og da tenkte jeg ikke så mye på det, da hadde jeg egentlig nok med vårt. Men i ettertid viste det seg å være gull verd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 23. september 2016 den 14.28, Vindmølle skrev:

Gratulerer så masse Labyrint. Og masse lykke til med tiden fremover! 😄

Min første er også prematur (dog bare drøyt 5 uker før tiden), og vi hadde to uker på nyfødtintensiven før vi fikk dra hjem. For vår del helt udramatisk, men det er likevel en tøff start på barseltiden. Ta vare på hverandre og ta imot all hjelp dere kan få. Sørg for å komme deg ut litt, om ikke annet bare for å gå en liten tur eller noe. 

Takk :-)

Over en måned på nyfødtintensiven allerede, og frøkna har vokst masse, men får fremdeles pustehjelp og sondemates, så regner med minst en måned til her ja.... 

Den delen med å komme meg ut er jeg ikke så god på, dagene er rimelig travle, tror faktisk at det blir mye roligere dager når vi kommer oss hjem ;-) ikke så flink til å ha besøk heller, utsetter/avlyser stadig besøksavtaler fordi det ikke blir tid eller jeg er så sliten,men bør nok bli flinkere å prioritere begge deler! 

Hvordan gikk det med ammingen for dere? Vi har slitt veldig her, ble introdusert for ammeskjold i går, det var en ny verden! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår jente fikk også pustehjelp den første tiden, og sondemating en ukes tid. Vi begynte med forsøk på amming da hun var noen dager gammel, men jeg ga tilslutt opp da hun var ca 2 mnd. Vi fikk det rett og slett ikke til. Da hadde vi forsøkt det meste føler jeg. Skjold hadde jeg også troen på, men det hjalp ikke likevel dessverre. Hun var sugesvak, og vi fikk det ikke til. Jeg fullpumpet til hun har 6 mnd.

Skjønner godt at dagene er travle. Hos oss var det mating hver 3.time, og da var rutinen å først forsøke å amme (med veiing av barnet før og etterpå), deretter mating med sonde/kopp/flaske og tilslutt pumping. Da var det ofte ikke så mye tid igjen til andre ting før det var på an igjen for ny runde. Fasilitetene på Haukeland var ikke noe å skryte av. Det var 8 barn på samme rom som oss (hvor vi hadde 5 stoler på deling til å bruke når vi skulle amme, kose osv). Mener å huske at det bare var to besøksrom som det var ganske mange barn som delte på, så det var svært begrenset hva man kunne ha av besøk oppe på avdelingen. Så små bør gjerne ikke ha så mye besøk uansett. Å komme seg ut på en liten luftetur, om enn bare gå en runde rundt bygget, gjorde uansett godt. 

Masse lykke til fremover. Forhåpentligvis får dere masse god hjelp og støtte der dere er. Og ja, det roer seg nok ned når dere kommer hjem og kan skape egne rutiner 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er november her folkens, hvordan står det til med alle?

jeg har vært i permisjon i en uke og begynner å få ting ganske klart. Har fortsatt ingen plager, den lille bekkenvondten jeg hadde en periode er faktisk blitt borte. Så nå gå jeg bare rundt og venter på at ting skal skje. Absolutt ikke utålmodig, hun har å bli der inne minst en uke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg venter ei lita jente 2. desember. :-)

Jeg lurer på om det finnes en desember-gruppe på facebook det er mulig å bli medlem av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, foolen skrev:

Hei!

Jeg venter ei lita jente 2. desember. :-)

Jeg lurer på om det finnes en desember-gruppe på facebook det er mulig å bli medlem av?

Spørs hvor i landet i bor. Er en for Bergen vet jeg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 08/11/2016 den 22.29, Pentu skrev:

Spørs hvor i landet i bor. Er en for Bergen vet jeg 😊

Jeg bor like utenfor Lillestrøm, så en for Oslo og omegn hadde vært fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...