Gå til innhold

Hva er den allen beste boka du har lest?


Milla29

Anbefalte innlegg

Hvis du bare kan si èn?

For min del må det være "Rebecca" av Daphne du Maurier.

Er mange, mange år siden jeg leste den. Gikk vel på ungdomsskolen, men husker at jeg syns den var helt vannvittig bra og leste de siste ti siden supersakte for å slippe å bli ferdig med boka. Spare på den lengst mulig ;)

Mulig det ikke hadde vært det samme å lest den i dag, men jeg har i hvert fall aldri fått samme følelsen mens og etter jeg har lest en bok som jeg fikk av den. Er nesten så jeg ikke våger lese den igjen, i frykt for å bli skuffet ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen strålende soler er den fineste jeg har lest.

Anbefales sterkt 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mino triologien av Gert Nygårdshaug. Helt fantastisk, den tar deg med på en helt fantastisk reise.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greven av Monte Cristo var helt fantastisk. Hadde skikkelig hangover etter å ha lest den. 

Anonymkode: 1b5e6...968

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er super fan av Harry Potter bøkene!!

Anonymkode: fedde...cda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den som har overrasket meg mest siste året er: Svøm med dem som drukner, Lars Mytting

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frendeløs av Hector Malot er nok min favoritt, hvis jeg må velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Milla29 skrev:

Hvis du bare kan si èn?

For min del må det være "Rebecca" av Daphne du Maurier.

Er mange, mange år siden jeg leste den. Gikk vel på ungdomsskolen, men husker at jeg syns den var helt vannvittig bra og leste de siste ti siden supersakte for å slippe å bli ferdig med boka. Spare på den lengst mulig ;)

Mulig det ikke hadde vært det samme å lest den i dag, men jeg har i hvert fall aldri fått samme følelsen mens og etter jeg har lest en bok som jeg fikk av den. Er nesten så jeg ikke våger lese den igjen, i frykt for å bli skuffet ;)

Jeg likte også Rebecca.

 

Favorittboken min er nok "Disgrace" av Coetzee.

 

SM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max, Miascha og Tetoffensiven av Johan Harstad. Var litt spent på hvordan den skulle være, skikkelig murstein. Men den var virkelig helt fantastisk! Gjorde nesten ikke noe annet de to ukene enn å lese, og var litt deppa da jeg var ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde123

 

 Boken jeg husker best,som jeg leste i fjor må være"Lobotomisten"av Eirik Husby Sæther. Oppfølgeren var også ren leselykke (Heksedoktoren). Uten at jeg skal avsløre noe i boken, så hadde skurken mye mer innflytese på meg enn det f.eks. i "Snømannen" av Jo Nesbø ( som også er en bok man bør lese før man dør) og jeg følte at jeg kjente skurken bedre enn helten, noe som var helt nytt for meg.(Ikke at jeg leser tonnevis med bøker)

Spenningsromanen "Truet"  av John Katzenbach er også helt fantastisk om man liker psykologisk thriller. Har ikke lest den helt ut, men del 1 kunne jeg ikke legge fra meg mer enn 5 minutter. 

Selvfølgelig så har alle bøkene noen deler som er litt tregere enn andre, men utenom det så var det spenning all the way! 

Jeg prøvde i hvertfall å bare nevne en bok :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk umulig å rangere dem slik at jeg kan spesifisere den ene beste, det er så mange gode bøker i mange forskjellige sjangre. Jeg kan likevel med sikkerhet plassere Patrick Rothfuss sin Kingkiller Chronicles på topplista. Elsker bøkene og holder på å bli sprø siden mannen ikke kan knote seg til å gi ut bok 3!

Jeg skriver ellers under på Rebecca, Tusen strålende soler og Mino-trilogien som er nevnt tidligere her. Richard Adams' Watership Down må også nevnes!

Anonymkode: 308de...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk umulig å rangere dem slik at jeg kan spesifisere den ene beste, det er så mange gode bøker i mange forskjellige sjangre. Jeg kan likevel med sikkerhet plassere Patrick Rothfuss sin Kingkiller Chronicles på topplista. Elsker bøkene og holder på å bli sprø siden mannen ikke kan knote seg til å gi ut bok 3!

Jeg skriver ellers under på Rebecca, Tusen strålende soler og Mino-trilogien som er nevnt tidligere her. Richard Adams' Watership Down må også nevnes!

Anonymkode: 308de...208

Jaaa! Så sinnsykt bra, og jeg DAUER etter å få tredje boka! :bond:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Den andre kvinnen" av Douglas Kennedy

Etter at jeg var ferdig med å lese boken så kjente jeg meg tom. :ler:

Anonymkode: fe64b...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si Harry Potter-serien. Har lest alle bøkene flere ganger enn jeg har peiling på. Vanskelig å velge EN bok i serien som er favoritt nummer en da :P

Ellers er jeg veldig, veldig glad i Watership Down :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en lesehest og har alltid vært en lesehest, og blant mine topp bøker må være Harry Hole bøkene, millennium triologien,  og hundreåringen som hoppet ut av vinduet og forsvant av Jonas Jonasson, men den boka som har gitt sterkest inntrykk er nok en bok jeg lånte med fra foreldrene mine nå i vinter, og det er "alt lyset vi ikke ser" av Anthony Doerr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Milla29 skrev:

Hvis du bare kan si èn?

For min del må det være "Rebecca" av Daphne du Maurier.

Er mange, mange år siden jeg leste den. Gikk vel på ungdomsskolen, men husker at jeg syns den var helt vannvittig bra og leste de siste ti siden supersakte for å slippe å bli ferdig med boka. Spare på den lengst mulig ;)

Mulig det ikke hadde vært det samme å lest den i dag, men jeg har i hvert fall aldri fått samme følelsen mens og etter jeg har lest en bok som jeg fikk av den. Er nesten så jeg ikke våger lese den igjen, i frykt for å bli skuffet ;)

Spørs hva du mener med god? 

Den boka jeg aldri kommer til å glemme er; Skadet, av Cathy Glass

Anonymkode: 07f0a...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier, fryktelig vanskelig å velge bare en som er best! Men her er noen jeg virkelig har likt, og som fremdeles sitter i:

Mor og fars historie - Edvard Hoem

Norwegian Wood - Haruki Murakami

The Ocean at the End of the Lane - Neil Gaiman (denne har jeg bare lest en gang, tror jammen jeg skal ta den frem igjen for den er så fin! Og om jeg absolutt må velge bare en tror jeg jeg velger denne)

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time - Mark Haddon

 

Endret av Momseguri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...