Gå til innhold

Er det gjerrig å ikke ha fri bar i bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Burde egentlig latt være å svare på et så idiotisk innlegg! Selvsagt får gjestene kake!!!!!! 5 retters middag en flaske vin hver til maten, velkomstdrinker, fingermat, kaffe&avec, nattmat samt mineralvann/eplemost etc fra baren. Ingen trenger å betale noe som helst med mindre de ønsker å drikke alkohol langt utover natta. Å hvorfor er det en selvfølge at gjestene må ha med gave? Folk gir da gave etter ønske.. 

Anonymkode: 68a6e...61f

Her og i svaret til meg viser du at du ikke forstår hva vi skriver.  

Det står "det er vel ingen som inviterer til bursdag og ber gjestene ta med kake'. Det betyr ikke at du ikke serverer kake. Det betyr at for den som skrev dette er fri bar i bryllup like selvfølgelig som kake betalt av verten i bursdag.

Jeg forstår ikke hvorfor du spør hvis du ikke tåler svaret. Når det gjelder min sammenligning med andre feiringer har jeg svart på det alt: jeg mener at gjestenes drikke - alkohol eller ikke alkohol - er vertskapets ansvar der man ikke inviterer til spleiselag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Blondie65 skrev:

Her og i svaret til meg viser du at du ikke forstår hva vi skriver.  

Det står "det er vel ingen som inviterer til bursdag og ber gjestene ta med kake'. Det betyr ikke at du ikke serverer kake. Det betyr at for den som skrev dette er fri bar i bryllup like selvfølgelig som kake betalt av verten i bursdag.

Jeg forstår ikke hvorfor du spør hvis du ikke tåler svaret. Når det gjelder min sammenligning med andre feiringer har jeg svart på det alt: jeg mener at gjestenes drikke - alkohol eller ikke alkohol - er vertskapets ansvar der man ikke inviterer til spleiselag.

Respekterer selvsagt at folk synes det er gjerrig, det har de all rett til. Men å begynne med så dumme sammenligninger som at det blir det samme som å ikke få kake i bursdag eller mat i barnedåp, konfirmasjon blir for dumt. Også å kalle det spleiselag da hver gjest blir vartet opp med mat og drikke for over 2200 per person av vertene. Det er strengt tatt ingen som ber noen kjøpe eller betale noe som helst, bortsett fra om de ønsker å drikke mye alkohol utover natta. Håper jo helst ikke folk gjør det, for vil helst holde det på et sivilisert nivå.. Skjønner heller ikke argumentet hvorfor det er mindre gjerrig med bonger på under hundre kroner, når de fleste alkoholenheter koster mer en det, da må jo folk betale det resterende likevel og synes bonger er ganske harry igrunnen. Men klart det er en tankevekker at så mange skriver at alkohol er viktigere en atmosfære og matopplevelse. Det hadde jeg faktisk ikke trodd.. Da min erfaring fra mange bryllup jeg har vert i er at det blir servert for lite mat. Både gjennom middagen, men også dagen generellt.. Der det ofte blir for mye dødtid mellom kirken og middagen der man er kjempesultne, så drar middagen ut i 5-6 timer med taler og da er 3 retter knappt. Synes de bryllupene der det har blitt servert flere retter og mer mat utover dagen/kvelden har vert mye mer velykket.. Men det er jo helt tydelig at mennesker har forskjellig oppfattning og det respekterer en jo. Vil jo at gjestene skal kose seg mest mulig. Hadde det vert opp til meg, hadde vi gifta oss bare oss. Er ikke noe komfortabel med så mye oppmerksomhet rundt meg selv, så gruer meg litt til det. Men vet det betyr mye for familien, så er vel i bunn og grunn derfor vi arrangerer bryllup.

Anonymkode: 68a6e...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Respekterer selvsagt at folk synes det er gjerrig, det har de all rett til. Men å begynne med så dumme sammenligninger som at det blir det samme som å ikke få kake i bursdag eller mat i barnedåp, konfirmasjon blir for dumt. Også å kalle det spleiselag da hver gjest blir vartet opp med mat og drikke for over 2200 per person av vertene. Det er strengt tatt ingen som ber noen kjøpe eller betale noe som helst, bortsett fra om de ønsker å drikke mye alkohol utover natta. Håper jo helst ikke folk gjør det, for vil helst holde det på et sivilisert nivå.. Skjønner heller ikke argumentet hvorfor det er mindre gjerrig med bonger på under hundre kroner, når de fleste alkoholenheter koster mer en det, da må jo folk betale det resterende likevel og synes bonger er ganske harry igrunnen. Men klart det er en tankevekker at så mange skriver at alkohol er viktigere en atmosfære og matopplevelse. Det hadde jeg faktisk ikke trodd.. Da min erfaring fra mange bryllup jeg har vert i er at det blir servert for lite mat. Både gjennom middagen, men også dagen generellt.. Der det ofte blir for mye dødtid mellom kirken og middagen der man er kjempesultne, så drar middagen ut i 5-6 timer med taler og da er 3 retter knappt. Synes de bryllupene der det har blitt servert flere retter og mer mat utover dagen/kvelden har vert mye mer velykket.. Men det er jo helt tydelig at mennesker har forskjellig oppfattning og det respekterer en jo. Vil jo at gjestene skal kose seg mest mulig. Hadde det vert opp til meg, hadde vi gifta oss bare oss. Er ikke noe komfortabel med så mye oppmerksomhet rundt meg selv, så gruer meg litt til det. Men vet det betyr mye for familien, så er vel i bunn og grunn derfor vi arrangerer bryllup.

Anonymkode: 68a6e...61f

Igjen drar du ut ordet spleiselag og antar jeg mener at dere driver spleiselag. Det er nok en gang ikke det jeg skriver. 

Men jeg ser at ditt poeng er at du ikke drikker selv og dermed er alkohol ikke viktig. Du spør her, da er det naturlig at du får svar fra de som mener noe annet. Dette tar du svært personlig. Jeg minner om at det er du som spør, da må du også tåle å få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blondie65 skrev:

jeg mener at gjestenes drikke - alkohol eller ikke alkohol - er vertskapets ansvar der man ikke inviterer til spleiselag.

Enig i det – både mat og  drikke er vertskapets ansvar. Men det har da gjestene fått, og rikelig også, av begge deler. Med mindre de møter opp i bryllupet helt dehydrert, skulle det ikke være behov for ytterligere væskepåfyll utenom måltidene. Det er bra som det er!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Respekterer selvsagt at folk synes det er gjerrig, det har de all rett til. Men å begynne med så dumme sammenligninger som at det blir det samme som å ikke få kake i bursdag eller mat i barnedåp, konfirmasjon blir for dumt. Også å kalle det spleiselag da hver gjest blir vartet opp med mat og drikke for over 2200 per person av vertene. Det er strengt tatt ingen som ber noen kjøpe eller betale noe som helst, bortsett fra om de ønsker å drikke mye alkohol utover natta. Håper jo helst ikke folk gjør det, for vil helst holde det på et sivilisert nivå.. Skjønner heller ikke argumentet hvorfor det er mindre gjerrig med bonger på under hundre kroner, når de fleste alkoholenheter koster mer en det, da må jo folk betale det resterende likevel og synes bonger er ganske harry igrunnen. Men klart det er en tankevekker at så mange skriver at alkohol er viktigere en atmosfære og matopplevelse. Det hadde jeg faktisk ikke trodd.. Da min erfaring fra mange bryllup jeg har vert i er at det blir servert for lite mat. Både gjennom middagen, men også dagen generellt.. Der det ofte blir for mye dødtid mellom kirken og middagen der man er kjempesultne, så drar middagen ut i 5-6 timer med taler og da er 3 retter knappt. Synes de bryllupene der det har blitt servert flere retter og mer mat utover dagen/kvelden har vert mye mer velykket.. Men det er jo helt tydelig at mennesker har forskjellig oppfattning og det respekterer en jo. Vil jo at gjestene skal kose seg mest mulig. Hadde det vert opp til meg, hadde vi gifta oss bare oss. Er ikke noe komfortabel med så mye oppmerksomhet rundt meg selv, så gruer meg litt til det. Men vet det betyr mye for familien, så er vel i bunn og grunn derfor vi arrangerer bryllup.

Anonymkode: 68a6e...61f

Da er det noe galt med opplegget og ikke maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke råd til alt dette på den tiden vi giftet oss, men ønsket drømmebryllupet likevel. Derfor hadde vi et mindre bryllup, og var smarte der vi kunne, for å få pose og sekk. Vi klarte ikke å be gjestene våre betale for noe selv, og hadde dermed fri bar. Vi kunne velge å kun ha øl/vin i baren, etter det som tradisjonelt er til kake og kaffe, som et billigere alternativ, og valgte det. Jeg ber tross alt mine kjæreste på fest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere norske er så jævlig bortskjemte.... Så glad at jeg hadde snille takknemlig folk i mitt bryllup som var der for å dele dagen sammen med meg og mannen min.   Herregud ---om vi ikke får gratis alkohol hele kvelden er dere gjerrige drittsekker!  Seriøs, leser dere hva dere skriver? 

Anonymkode: d6a6a...a5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig fornøyd når det er fri bar, men jeg blir ikke irritert over at det ikke er det. Men jeg tenker brudeparet må dekke drikke til maten og avec hvertfall. Og opplyse i invitasjonen dersom man kan kjøpe drikke selv etter maten. Da kan man beregne å ha med kontanter, sørge for å spare 2-3 hundrelapper frem mot bryllupet...Jeg er student, så jeg liker å vite slikt for å kunne planlegge og sette av litt penger :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden her, men drister meg til å komme med min mening likevel. Jeg tenker at dette med fri bar kun kommer an på hva slags feiring brudeparet ønsker. Kjæresten og jeg kommer til å prioritere fri bar svært høyt når vi en gang skal gifte oss, fordi vi har lyst på en skikkelig fest, og kanskje nach med venner utover de små timer. Andre ønsker at selskapet skal være mer rolig, og gjør dermed lurt i å ikke sponse en kjempefest utover den vanlige drikken som hører med til mat etc. Noen ønsker et alkoholfritt bryllup, f.eks. pga alkoholisme i familien, religion eller brudens graviditet (og sikkert mange flere årsaker), og disse kan selvsagt droppe hele baren (men festen blir da tilsvarende roligere). Poenget er: Man lager den festen man ønsker seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.3.2016 at 20.25, Hvalen skrev:

Jeg synes det er gjerrig. Når man blir invitert til bryllup, så regner man med at alt er inkludert. 
 

Enig. I det minste bør drikke være inkludert til kaffe og kaker er servert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke noen kan forvente alkohol i det hele tatt,mat og kaker og masse drikke ellers er jo kjempe bra ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge alkoholfri drikke er gratis er jeg fornøyd. Jeg var for flere år siden i et bryllup hvor jeg måtte betale for brus som ikke ble drukket til måltidet. Det synes jeg var gjerrig! Jeg bestilte en Pepsi Max i baren og fikk beskjed om hva det kostet. Problemet var bare at jeg nesten ikke hadde penger på meg, og så vidt jeg kan huske, heller ikke hadde med meg bankkortet. Siden jeg ikke drikker alkohol hadde jeg ikke tenkt på at jeg måtte ha med penger i bryllupet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets er det fullstendig normalt å ha med egen drikke/kjøpe egen drikke i de fleste sammenhenger. Vennemiddager, bryllup, 40 årslag osv osv. Man har med/kjøper egen alkoholholdig drikke - ferdig snakka. Er aldri noen som reagerer på det.

Husker en bursdag for en stund siden hvor verten hadde kjøpt inn rikelig med alkohol til gjestene. Alle hadde med alkohol selv og takket nei til vertens drikke (med unntak av et glass vin eller to). De syntes det var frekt å skulle ta i mot gratis alkohol. Det er tydeligvis forskjell på folk rundt om i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Ja, jeg mener at bryllup bør ha fri bar. Selv skal vi kjøpe inn alkohol fra Sverige/Tyskland så blir det ikke så dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke fri bar. det er det velkomstdrink, vin/øl til alle matrettene + avec til slutt. Det er tillåmed øl til lunsj (dette er på festdagen, vi har helgeopplegg). Alle får 2 bonger hver ETTER middag. Etter dette blir det rabatert alkohol. Vi drikker ikke selv, og vi ønsker ikke en fyllefest. Vi inviterer jo ikke til gratis alkoholfest, vi inviterer til formelt middagsselskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest O.G.
4 timer siden, Eighth Planet skrev:

Vi har ikke fri bar. det er det velkomstdrink, vin/øl til alle matrettene + avec til slutt. Det er tillåmed øl til lunsj (dette er på festdagen, vi har helgeopplegg). Alle får 2 bonger hver ETTER middag. Etter dette blir det rabatert alkohol. Vi drikker ikke selv, og vi ønsker ikke en fyllefest. Vi inviterer jo ikke til gratis alkoholfest, vi inviterer til formelt middagsselskap.

Bonger lukter jo julebord lang vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge gjestene får det de trenger å drikke under middag/kaffe, synes jeg det er helt i orden med betalbar (eller bonger om dere ønsker det) etterpå.

Gjør for guds skyld ikke som et par vi var i bryllup hos: Både under og etter kaffen var det betalbar (vi kom til kaffen), det vil si at jeg som ikke drikker alkohol til og med måtte betale 40-50 kroner for et lite glass brus! Som studentfamilie ble det mye vann den kvelden, for å si det slik... (Kake og vann er ikke den beste kombinasjonen jeg vet om :eeeh:)

Anonymkode: 0bdf1...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker.... Det høres jo ut som et veldig ekslusivt opplegg.. Så om man får drikke til maten og maten og lokalet, beliggenhet og alt annet er dritbra så hadde jeg ikke brydd meg om å måtte betale for drikke på kvelden. Hadde derimo maten vært stusselig og jeg hadde vært sulten etter måltidet og lokalet var crap hadde jeg blitt skuffa. Uansett, det er deres dag, ,så dere bestemmer 100%!

Anonymkode: c8f63...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎06‎.‎03‎.‎2016 at 20.25, Hvalen skrev:

Jeg synes det er gjerrig. Når man blir invitert til bryllup, så regner man med at alt er inkludert. 
 

Nei vet du ka..... Alkoholen er det nesten det dyreste og gjestene kommer ikke i bryllupet for å drikke masse alkohol. jesuss....

 

Du får jo velkomst, og drikke til maten. hvis du vil bøte på mer så kan du kjøpe selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...