Gå til innhold

Er det gjerrig å ikke ha fri bar i bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke helt tro at det er reellt når bryllupet står om to måneder. Svartiden er vel uansett ute alt, og da er det rett og slett ufint å bestemme seg for betalbar om det ikke er opplyst om tidligere. Det skal være ganske nær familie hvis jeg skal velge å bruke flere tusen kroner på en kveld. Så bryllup for venner e.l. hadde jeg nok droppet om det var betalbar, fordi 500 til med min dårlige økonomi er rett og slett mye for min del, når man allerede har brukt en tusenlapp på kjole og sko, penger til transport eller overnatting samt gave. 

Hvis dere ikke har råd til betalbar (og nå blir det jo en nødløsning siden det er så kort tid til bryllupet) la ihvertfall øl og vin være inkludert, så får folk heller betale for sprit selv. Argumentet om  at folk ikke skal ta av er bare latterlig, voksne mennesker som trenger barnevakt burde man ikke invitert uansett. De fleste kan oppføre seg. 

Anonymkode: 17157...ec4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha lest noen en del slike bryllupstråder syns flere blir mer og mer kravstore som gjester. Man får rikelig med alkohol og mat, men dette er ikke bra nok? Folk burde begynne å bli mer takknemlige!

Anonymkode: 3c634...ccb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke helt tro at det er reellt når bryllupet står om to måneder. Svartiden er vel uansett ute alt, og da er det rett og slett ufint å bestemme seg for betalbar om det ikke er opplyst om tidligere. Det skal være ganske nær familie hvis jeg skal velge å bruke flere tusen kroner på en kveld. Så bryllup for venner e.l. hadde jeg nok droppet om det var betalbar, fordi 500 til med min dårlige økonomi er rett og slett mye for min del, når man allerede har brukt en tusenlapp på kjole og sko, penger til transport eller overnatting samt gave. 

Hvis dere ikke har råd til betalbar (og nå blir det jo en nødløsning siden det er så kort tid til bryllupet) la ihvertfall øl og vin være inkludert, så får folk heller betale for sprit selv. Argumentet om  at folk ikke skal ta av er bare latterlig, voksne mennesker som trenger barnevakt burde man ikke invitert uansett. De fleste kan oppføre seg. 

Anonymkode: 17157...ec4

Man får velkomstdrink, vin til en 5-retters og kaffi avec, er virkelig ikke dette bra nok? Du trenger 500 kr ekstra for enda mer alkohol? Drikker du alt du blir tilbudt får du maks. 7 enheter, er virkelig ikke dette nok? 

Utakknemlighet et kaller man slikt ! 

Anonymkode: 3c634...ccb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er helt innafor det du skisserer TS :) Fri drikke til maten og deretter kjøper man det man ønsker selv i baren. Bare pass på at gjestene er klar over dette. Jeg har opplevd å stå i bryllup som kaffegjest hvor ikke engang et glass med Solo var gratis og jeg hadde klart å glemme igjen lommeboken hjemme. Det var en lang og kjedelig kveld.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle ha giftet meg, så hadde jeg valgt betalbar etter middagen. Gjestene hadde fått 2-3 bonger, men ville de hatt mer, så måtte de ha betalt. Jeg ville ikke hatt dødrukne gjester i mitt bryllup. Så hvis jeg blir gift med min samboer noen gang, så skal det overhodet ikke være fri flyt av alkohol. Jeg ser virkelig ikke problemet med betalbar, da man er der for å feire dagen med brudeparet og ikke for å drikke seg ihjel, for å sitte det litt på spissen. Men informer om dette på forhånd.

Endret av Kittykat
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke helt tro at det er reellt når bryllupet står om to måneder. Svartiden er vel uansett ute alt, og da er det rett og slett ufint å bestemme seg for betalbar om det ikke er opplyst om tidligere. Det skal være ganske nær familie hvis jeg skal velge å bruke flere tusen kroner på en kveld. Så bryllup for venner e.l. hadde jeg nok droppet om det var betalbar, fordi 500 til med min dårlige økonomi er rett og slett mye for min del, når man allerede har brukt en tusenlapp på kjole og sko, penger til transport eller overnatting samt gave. 

Hvis dere ikke har råd til betalbar (og nå blir det jo en nødløsning siden det er så kort tid til bryllupet) la ihvertfall øl og vin være inkludert, så får folk heller betale for sprit selv. Argumentet om  at folk ikke skal ta av er bare latterlig, voksne mennesker som trenger barnevakt burde man ikke invitert uansett. De fleste kan oppføre seg. 

Anonymkode: 17157...ec4

Etter å ha vært i en rekke brylluper i flere deler av norge og i forskjellige type miljøer så kan jeg fortelle deg at nei, de fleste kan faktisk ikke oppføre seg selv om det er bryllup. Veldig mange mennesker kan ikke engang oppføre seg en ordinær lørdagskveld på byen når drinkene koster 110-120kr stykket og de må betale selv. Når spriten plutselig er gratis mister folk ALLE hemninger. Dessverre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kittykat skrev:

Hvis jeg skulle ha giftet meg, så hadde jeg valgt betalbar etter middagen. Gjestene hadde fått 2-3 bonger, men ville de hatt mer, så måtte de ha betalt. Jeg ville ikke hatt dødrukne gjester i mitt bryllup. Så hvis jeg blir gift med min samboer noen gang, så skal det overhodet ikke være fri flyt av alkohol. Jeg ser virkelig ikke problemet med betalbar. Men informer om dette på forhånd.

Fullstendig enig med deg. Snakket med min samboer om dette engang. Jeg spurte hva han mente om fri bar i bryllup og regnet med at som den perfekte vert og tidligere partyløve han er at betalbar ikke ville være et alternativ. Han kikket bare rart på meg og sa at vi så klart IKKE skulle ha fri bar. Han ville ikke ha dødukne gjester i sitt bryllup.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke helt tro at det er reellt når bryllupet står om to måneder. Svartiden er vel uansett ute alt, og da er det rett og slett ufint å bestemme seg for betalbar om det ikke er opplyst om tidligere. Det skal være ganske nær familie hvis jeg skal velge å bruke flere tusen kroner på en kveld. Så bryllup for venner e.l. hadde jeg nok droppet om det var betalbar, fordi 500 til med min dårlige økonomi er rett og slett mye for min del, når man allerede har brukt en tusenlapp på kjole og sko, penger til transport eller overnatting samt gave. 

Hvis dere ikke har råd til betalbar (og nå blir det jo en nødløsning siden det er så kort tid til bryllupet) la ihvertfall øl og vin være inkludert, så får folk heller betale for sprit selv. Argumentet om  at folk ikke skal ta av er bare latterlig, voksne mennesker som trenger barnevakt burde man ikke invitert uansett. De fleste kan oppføre seg. 

Anonymkode: 17157...ec4

Har svarfrist 1 mnd før bryllupet. Regner med de fleste har kjole og sko og ikke trenger kjøpe dette nytt. Interessant å høre folks mening om dette siden jeg aldri drikker alkohol selv og derfor ikke tenkte at fri bar på natta var så viktig. Men ser jo utifra tråden her at mange mener det er en deal breaker. Nå blir vel nettopp mat og drikke hovudutgiften i bryllupet når over 200000 går til mat og drikke til gjestene våre uten fri bar. Kan selvsagt slenge med bonger eller fri bar, men tenkte i utgangspunktet dette var litt unødvendig da jeg har sett i andre bryllup at det tar helt av og blir forferdelig mye sløsing. Så har vi valgt å holde bryllupet så lokalt som mulig for at folk skal slippe utgifter med dyre taxiturer. Setter opp en buss til og fra kirken så ikke folk ødelegger sko.. Gave er da ingen must, ingen som krever gave. Der må da folk ev gi etter ønske.. Men respekterer at noen synes fri flyt av alkohol om natta er det viktigste i et bryllup, så tar det til etterettning. Ellers har jeg sydd kjolen min selv, mannen bruker en dress han har fra før. Vi reiser ikke på bryllupsreise da vi har barn og prioriterer selvsagt ferier sammen med dem. Blir heller selvsagt ikke fornermet om folk ikke ønsker å delta. En vil jo ha gjester som ønsker å være med i bryllupet, møte familie og venner og ferire kjærligheten.

Anonymkode: 68a6e...61f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk:) Ønsker jo at folk skal få en så god opplevelse som mulig. Det blir 5 retters middag med så mye alkohol til maten folk ønsker, velkomstdrinker, fingermat, kaker, nattmat og snacks. Er snakk om baren på kvelden. Men skjønner utifra svarene til folk her at det virker som om fri bar er det viktigste i et bryllup. Siden jeg aldri drikker alkohol selv, ante jeg ikke at det var så viktig for folk. 

Anonymkode: 68a6e...61f

Det er absolutt ikkje noko problem om gjestane betaler for sine eigne fyllekuler etter at dei har fått fritt med alkohol til maten. Må vere lov å tenke litt;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får velkomstdrink, vin til en 5-retters og kaffi avec, er virkelig ikke dette bra nok? Du trenger 500 kr ekstra for enda mer alkohol? Drikker du alt du blir tilbudt får du maks. 7 enheter, er virkelig ikke dette nok? 

Utakknemlighet et kaller man slikt ! 

Anonymkode: 3c634...ccb

En femretters varer gjerne i mange timer. Kaffe avec liker jeg ikke. Jeg drikker kun vil selv, og jeg blir aldri full. Et glass vin på hver halvtime er da virkelig ikke mye drikke i fest da man skal være lystig og ha det gøy. 

Forøvrig synes jeg ikke sels glass vin er nok på et arrangement som varer gjerne fra 15-16 til langt ute på natten nei. 

Hadde det vært tilbydt femten glass iløpet av kvelden hadde jeg fortsatt ikke synes det var ok. Det handler om prinsippet mer enn hva man får og at det "bør være godt nok". Jeg er opplært til at inviterer man til selskap så står man for bevertningen. Med mindre festen avsluttes etter kaffen så varer bevertningen også etter det. Avsluttes festen etter kaffe slik at gjester som vil fortsette må finne et annet lokale mens bryllupet offisielt er over er det noe annet. Varer festen til to om natten så skal vertskapet stå for bevertningen til da. 

Anonymkode: 17157...ec4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt uenig med deg over her. Grådig, vil eg kalle deg. 

Dersom min svoger er invitert til fest med fri bar skjer dette: han drikk alltid for mykje. Han blir morsom, snakkesalig, så startar kranglinga som ødelegg for mange rundt han, og så sovnar han. Stas.

Det er ikkje eit alternativ å ikkje invitere han...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En femretters varer gjerne i mange timer. Kaffe avec liker jeg ikke. Jeg drikker kun vil selv, og jeg blir aldri full. Et glass vin på hver halvtime er da virkelig ikke mye drikke i fest da man skal være lystig og ha det gøy. 

Forøvrig synes jeg ikke sels glass vin er nok på et arrangement som varer gjerne fra 15-16 til langt ute på natten nei. 

Hadde det vært tilbydt femten glass iløpet av kvelden hadde jeg fortsatt ikke synes det var ok. Det handler om prinsippet mer enn hva man får og at det "bør være godt nok". Jeg er opplært til at inviterer man til selskap så står man for bevertningen. Med mindre festen avsluttes etter kaffen så varer bevertningen også etter det. Avsluttes festen etter kaffe slik at gjester som vil fortsette må finne et annet lokale mens bryllupet offisielt er over er det noe annet. Varer festen til to om natten så skal vertskapet stå for bevertningen til da. 

Anonymkode: 17157...ec4

Vel, jeg syns du er svært kravstor. Hva med å begynne å sette litt mer pris på det man får i stedet for å kreve mer?

Anonymkode: 3c634...ccb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med å ha betalbar etter middag med fri flyt av alkohol.   Men si fra til deres gjester på forhånd, slik at de har med seg penge/ kort til en drink om det er noe de kunne tenke seg utpå kvelden.  Det er skikkelig kjedelig å være i et bryllup uten penger, og stedet tar kanskje ikke kort, og det er betalbar uten å ha blitt opplyst om dette på forhånd.   Been there done that....

Endret av Lucky_Jack
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En femretters varer gjerne i mange timer. Kaffe avec liker jeg ikke. Jeg drikker kun vil selv, og jeg blir aldri full. Et glass vin på hver halvtime er da virkelig ikke mye drikke i fest da man skal være lystig og ha det gøy. 

Forøvrig synes jeg ikke sels glass vin er nok på et arrangement som varer gjerne fra 15-16 til langt ute på natten nei. 

Hadde det vært tilbydt femten glass iløpet av kvelden hadde jeg fortsatt ikke synes det var ok. Det handler om prinsippet mer enn hva man får og at det "bør være godt nok". Jeg er opplært til at inviterer man til selskap så står man for bevertningen. Med mindre festen avsluttes etter kaffen så varer bevertningen også etter det. Avsluttes festen etter kaffe slik at gjester som vil fortsette må finne et annet lokale mens bryllupet offisielt er over er det noe annet. Varer festen til to om natten så skal vertskapet stå for bevertningen til da. 

Anonymkode: 17157...ec4

Under middagen blir det selvsagt så mye påfyll med vin som folk ønsker, ingen skal sitte med tomme glass. Så mye velkomstdrinker folk ønsker også til fingermaten. Selvsagt er all alkoholfri drikke gratis i baren. Det blir også servert nattmat for de som ønsker å være oppe så lenge. Gjestene legger seg jo når de selv ønsker det. Hadde helt ærlig aldri trodd at fri alkohold hele natta var det viktigste i et bryllu. Sikker litt naiv der siden jeg ikke drikker selv. Men har sett utrolig mye rart i venners bryllup så tror ev bonger eller bare fri vin/øl kan vurderes som alternativ da. Fri sprit tror jeg er en dårlig ide..

Anonymkode: 68a6e...61f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke helt tro at det er reellt når bryllupet står om to måneder. Svartiden er vel uansett ute alt, og da er det rett og slett ufint å bestemme seg for betalbar om det ikke er opplyst om tidligere. Det skal være ganske nær familie hvis jeg skal velge å bruke flere tusen kroner på en kveld. Så bryllup for venner e.l. hadde jeg nok droppet om det var betalbar, fordi 500 til med min dårlige økonomi er rett og slett mye for min del, når man allerede har brukt en tusenlapp på kjole og sko, penger til transport eller overnatting samt gave. 

Hvis dere ikke har råd til betalbar (og nå blir det jo en nødløsning siden det er så kort tid til bryllupet) la ihvertfall øl og vin være inkludert, så får folk heller betale for sprit selv. Argumentet om  at folk ikke skal ta av er bare latterlig, voksne mennesker som trenger barnevakt burde man ikke invitert uansett. De fleste kan oppføre seg. 

Anonymkode: 17157...ec4

Så enig i det siste du skriver, og jeg er veldig overrasket over hvor mange som advarer mot og forteller om regelrett fyll i bryllup! Bryllup er jo ikke som en vanlig fest eller kveld på by'n!? Litt mer takt og tone forventes vel, man er da iført finstasen sammen med mennesker i alle aldre. Ingen av bryllupene jeg har vært til har blitt noen fyllefest, selv om det har vært fri bar. (Hva som foregår hos "den harde kjerne" på etterfesten, derimot, skal jeg ikke uttale meg om.....:icon_lol: )

22 minutter siden, Fjaselina skrev:

Heilt uenig med deg over her. Grådig, vil eg kalle deg. 

Dersom min svoger er invitert til fest med fri bar skjer dette: han drikk alltid for mykje. Han blir morsom, snakkesalig, så startar kranglinga som ødelegg for mange rundt han, og så sovnar han. Stas.

Det er ikkje eit alternativ å ikkje invitere han...

Denne svogeren bør jo noen ta ansvar for å sende hjem før han lager trøbbel og gjør det pinlig og/eller ubehagelig for seg selv, brudeparet eller andre.

Anonymkode: 54897...bf0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, Fjaselina skrev:

Heilt uenig med deg over her. Grådig, vil eg kalle deg. 

Dersom min svoger er invitert til fest med fri bar skjer dette: han drikk alltid for mykje. Han blir morsom, snakkesalig, så startar kranglinga som ødelegg for mange rundt han, og så sovnar han. Stas.

Det er ikkje eit alternativ å ikkje invitere han...

TS her. Har litt av samme utfordring. 3 av gjestene har en fortid med rusavhengighet. Har vert innlagt på rehab flere ganger. Han ene har også sonet fengselsdom pga han slo ned en i fylla, kunne gått skikkelig galt. Klikker totalt om han får i seg alkohol. Ingen av disse 3 gjestene kjenner hverandre fra før, så det er jo bra. Men vil nødig sette de i en posisjon der fristelsen blir for stor. Er heller ikke et alternativ å droppe å innvitere dem da de er familie. Men jeg har gitt dem beskjed om at det vil bli servert alkohol så de er innforstått med det og må klare å beherske seg. Men håper selvsagt alle får det så hyggelig som over hode mulig. 

Anonymkode: 68a6e...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige for meg med betalbar:

1. Ingen "kaffegjester"

2. Gratis vann/mineralvann hele kvelden. Det er direkte ekkelt å stå i kø på doen for å drikke vann fra håndvasken - fordi en knøttliten flaske vann koster 50 kroner i baren. 

Anonymkode: 69b0c...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS syns ikke du skal føle deg presset til å ha mer gratis alkohol bare fordi det kommer noen frekke mennesker her. Det er ikke verdt det. Noen som ikke kan sette pris på et bryllup der det ikke er gratis alkohol hele natten ville jeg ikke hatt i mitt bryllup engang. Skal ikke de som ikke ønsker å ha alkohol i det hele tatt ikke få lov til å ha bryllupselskap? Det er drikke og det er mat. Hvorfor skal brudeparet betale i dyre dommer for at folk skal bli fulle? De fleste dupper med hodet når natten nærmer seg, og de som vil ta det helt ut den kvelden har mulighet til det. Åpner man lommeboka eller man drikker alkoholfritt. Så vanskelig kan det vel ikke være. 

Jeg kommer fra en bygd der det er vanlig at folk blir veldig fulle når det er gratis drikke i bryllup. Jeg syns det er en uting. Noen nevner takt og tone. Vel det å by folk på mat, kaker og drikke er det i mine øyne. Det er ikke et betalt julebord med jobben heller. Hvis brudeparet ikke vil ha gratis alkohol hele natten skjønner jeg ikke hvorfor folk ikke vil respektere det. Dette handler om hva de vil, og hva de har lyst til. Når man byr opp til fest med så mange forskjellige mennesker så er det greit å ikke la det flyte fritt med alkohol. Man kan argumentere at det er voksne mennesker, men nå er det vanlig at voksne mennesker gjør dumme ting i fylla.

Jeg syns det er verre med brudepar som forventer at gjester skal gå bestemte klær osv. Det å legge en stor utgift på gjestene, men om det bare er alkoholen som koster penger sent på kvelden eller natten syns hvert fall ikke jeg at det er grusomt. Igjen så burde man virkelig få sagt i fra til folk så folk tar med penger om de vil ha mer alkohol.

Anonymkode: 455cb...991

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det viktige for meg med betalbar:

1. Ingen "kaffegjester"

2. Gratis vann/mineralvann hele kvelden. Det er direkte ekkelt å stå i kø på doen for å drikke vann fra håndvasken - fordi en knøttliten flaske vann koster 50 kroner i baren. 

Anonymkode: 69b0c...05d

Vi har selvsagt ingen "kaffegjester" Aldri hørt om det engang.. Det er også en selvfølge at mineralvann og alkoholfri drikke er gratis hele natta eller så lenge baren får holde åpent. Spørsmålet var om folk syntes det var gjerrig å måtte betale for alkoholen selv etter maten, kaffe og avec? Som nevnt flere ganger tidligere var planen å ha så mye påfyll av vin som folk måtte ønske til middagen (5 retter) så mye velkomstdrinker folk ønsker, kaffe og avec. fingermat, kaker, snacks og nattmat for de som ønsker dette.. Men ser i denne tråden at mange synes dette er altfor lite og at fri bar er et must! Litt nervøs for fri bar da jeg vet at mange av gjestene har null sperrer og tar helt av når det blir servert gratis alkohol. Er også et par gjester som er tidligere rusmissbrukere, vil ikke sette de i en ukomfortabel possisjon.

Anonymkode: 68a6e...61f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...