Gå til innhold

Er det gjerrig å ikke ha fri bar i bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener det ikke er gjerrig med betalbar hvis alle gjester er invitert til middag med vin til maten og kaker/kaffe med avec. Da har gjestene fått god oppvartning med både mat og drikke. Jeg ser ikke helt poenget med at et brudepar skal betale i dyre dommer for at folk skal drikke seg snydens (noe som gjerne skjer når det er fri bar). 

Lykke til med bryllupet 😊

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei selvfølgelig ikke. Alle gjestene blir innvitert til middag. Kuvertprisen er  2200 per person + nattmat, fingermat og snacks utenom. Men lurer på hvordan vi skal gjøre det med baren etter middagen..

Anonymkode: 68a6e...61f

Dessverre er ikke det en selvfølge. Du har jo de som starter å kreve penger for middagen og nå.

Men da synes jeg det ikke er ille med betaling av alkoholdig drikke etter det dere tilbyr. Men det må være mulig å få tak på vann el.l. gratis uten å måtte gå og drikke av krana på dass.

Anonymkode: 76d68...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Roseh skrev:

De betaler jo for flere måltid, dessert, kaffe og vanlig drikke. Synes ikke det er frekt å be folk betale alkohol selv. Kanskje de kan gi ut 1-2 bonger på billig vin/øl, men det hadde bare vært et pluss for min del.

Det eneste som skjer når det er gratis alkohol er at folk drikker mer. Noen drikker seg alt for fulle og ødelegger for brudeparet. Ikke alle som klarer å oppføre seg når det kommer til gratis alkohol til tross for å være godt voksen. DET er ufint, spør du meg!!

Enig!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg synes alt skal være inkludert.

Legg lista lavere, så får dere råd til det 😊

Det samme synes jeg, og det var ikke engang noe vi lurte på før vårt eget bryllup. Og "fyllefest" var vi ikke bekymret for; vi vet at familien kan oppføre seg iselskap. De som ville fortsette utover natten gjorde det på nachtspiel et annet sted etter bryllupet.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei selvfølgelig ikke. Alle gjestene blir innvitert til middag. Kuvertprisen er  2200 per person + nattmat, fingermat og snacks utenom. Men lurer på hvordan vi skal gjøre det med baren etter middagen..

Anonymkode: 68a6e...61f

Kan du fortelle hva som inkluderes til den prisen???

Anonymkode: 54897...bf0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalbar er, i likhet med kaffegjester en uting. Arranger det bryllupet du har råd til! Har du råd til 100 gjester, kjole til 20K, fett lokale, svær middag, kaffegjester og betalbar har du også råd til 50 gjester, litt billigere kjole, litt rimeligere lokale, litt rimeligere middag, MED fri bar UTEN kaffegjester. 

Arranger det bryllupet du har penger til! Men det er klart, 100 gjester og betalbar gir jo flere gaver på bordet...

JA jeg synes betalbar er gjerrig og smålig. For det kan fint unngås om man korter ned på annen ekstravaganse.

Anonymkode: 19996...d36

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at så lite som én bong etterpå er helt ålreit. De fleste vel ha mer enn det, men det kan de da ordne selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg synes alt skal være inkludert.

Legg lista lavere, så får dere råd til det 😊

Vel i kommunen vi bor er det strengt regulert med alkohol i selskapslokaler, så det må kjøpes gjennom det lokalet en velger eller ev gitt cateringbyrå som en må bruke, om ikke lokalet har eget kjøkkenteam på huset. Kunne selvsagt valgt å legge bryllupet til en mer usentralt sted der det var billigere. Men følte det var dårlig om gjestene måtte betale lang reis, taxi osv. Gjestene får selvsagt velkommstdrinker og så mye alkohol de klarer å drikke under middagen. Men har opplevd i de bryllupene der jeg selv har vert gjest at folk tar helt av i åpen bar, og litervis med alkohol blir hellt i vasken. Men vil jo selvfølgelig at gjestene skal hygge seg. Selv drikker jeg aldri alkohol, så kansje derfor jeg ikke skjønner viktigheten av fri bar.

Anonymkode: 68a6e...61f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i noen bryllup og i veldig mange av dem serveres det alkohol til middagen og det er i kuvert prisen som brudeparet betaler. Derimot etter middagen og kakene er ferdig er det blitt mer og mer vanlig at enten gjestene kjøper alkohol fra baren selv, eller de tar med seg egen alkohol om det er lovlig. Vi selv kommer til å velge den løsningen at alkoholholdig drikke er inkl i middagen men på selve bryllupsfesten etterpå for folk enten ha med seg eller kjøpe selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betalbar er, i likhet med kaffegjester en uting. Arranger det bryllupet du har råd til! Har du råd til 100 gjester, kjole til 20K, fett lokale, svær middag, kaffegjester og betalbar har du også råd til 50 gjester, litt billigere kjole, litt rimeligere lokale, litt rimeligere middag, MED fri bar UTEN kaffegjester. 

Arranger det bryllupet du har penger til! Men det er klart, 100 gjester og betalbar gir jo flere gaver på bordet...

JA jeg synes betalbar er gjerrig og smålig. For det kan fint unngås om man korter ned på annen ekstravaganse.

Anonymkode: 19996...d36

Gaver har jeg aldri tenkt på, hvem har bryllup pga gaver! Tror ærlig talt at ingen har bryllup fordi de forventer å gå i pluss, bryllup er da en kjempestor utgift. Kjolen har jeg sydd selv. Interesant at du synes det. Jeg synes det er viktigst at maten er god og kjekkt om bryllupet er på et fint setd når jeg selv er gjest i bryllup. Syns også det er et pluss med bra musikk, helst livemusikk. Tror ganske mange slektninger/venner blir fornermet om de ikke blir innvitert til bryllup. Men nå var det helst det at jeg var redd det skulle ta for mye av og bli mye sløs med fri bar.. Skal selvsagt ikke ha kaffegjester. Gjestene får så mye alkohol de ønsker under middagen 5 retter, velkomstdinker, fingermat, nattmat og snacks. Er kun snakk om baren på kvelden.

Anonymkode: 68a6e...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mollie skrev:

Jeg mener det ikke er gjerrig med betalbar hvis alle gjester er invitert til middag med vin til maten og kaker/kaffe med avec. Da har gjestene fått god oppvartning med både mat og drikke. Jeg ser ikke helt poenget med at et brudepar skal betale i dyre dommer for at folk skal drikke seg snydens (noe som gjerne skjer når det er fri bar). 

Lykke til med bryllupet 😊

Takk:) Ønsker jo at folk skal få en så god opplevelse som mulig. Det blir 5 retters middag med så mye alkohol til maten folk ønsker, velkomstdrinker, fingermat, kaker, nattmat og snacks. Er snakk om baren på kvelden. Men skjønner utifra svarene til folk her at det virker som om fri bar er det viktigste i et bryllup. Siden jeg aldri drikker alkohol selv, ante jeg ikke at det var så viktig for folk. 

Anonymkode: 68a6e...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk:) Ønsker jo at folk skal få en så god opplevelse som mulig. Det blir 5 retters middag med så mye alkohol til maten folk ønsker, velkomstdrinker, fingermat, kaker, nattmat og snacks. Er snakk om baren på kvelden. Men skjønner utifra svarene til folk her at det virker som om fri bar er det viktigste i et bryllup. Siden jeg aldri drikker alkohol selv, ante jeg ikke at det var så viktig for folk. 

Anonymkode: 68a6e...61f

Du er bruden. Du må bestemme hva som er det viktigste i ditt bryllup! Tenker nå jeg da 😉 Og utifra beskrivelsen av hva gjestene får servert, så skal du vite at det er ingen skam med betalbar utpå kvelden!! Dere er svært rause vil nå jeg si! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme synes jeg, og det var ikke engang noe vi lurte på før vårt eget bryllup. Og "fyllefest" var vi ikke bekymret for; vi vet at familien kan oppføre seg iselskap. De som ville fortsette utover natten gjorde det på nachtspiel et annet sted etter bryllupet.

Kan du fortelle hva som inkluderes til den prisen???

Anonymkode: 54897...bf0

5 retter middag og alkohol til maten er innkludert i kuvertprisen. Blir selvfølgelig også aperitif, fingermat, avec, kake, frukt, snacks og pølser til nattmat. Men spørsmålet gjelder fri bar på kvelden/natta

Anonymkode: 68a6e...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 retter middag og alkohol til maten er innkludert i kuvertprisen. Blir selvfølgelig også aperitif, fingermat, avec, kake, frukt, snacks og pølser til nattmat. Men spørsmålet gjelder fri bar på kvelden/natta

Anonymkode: 68a6e...61f

Betalbar etter dessert er innafor. Bare skriv det på invitasjon at dere stiller med drikke under middag og dessert, og mulighet for å kjøpe drikke etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 retter middag og alkohol til maten er innkludert i kuvertprisen. Blir selvfølgelig også aperitif, fingermat, avec, kake, frukt, snacks og pølser til nattmat. Men spørsmålet gjelder fri bar på kvelden/natta

Anonymkode: 68a6e...61f

Jeg synes bare kuvertprisen var så høy. Var derfor jeg lurte på hva det inkluderte. Men jeg ser at det ligger på det nivået rundt omkring nå, så det viser bare hvor innmari lenge det er siden vi holdt bryllup! :-)

Jeg ser av de siste svarene dine at du oppfatter at alkoholen er veldig viktig (viktigst) i bryllup, men det er helt feil. Det er nok selve prinsippet i det å be inviterte gjester betale for seg som utløser sterke meninger. Det er selvsagt helt opptil dere hvordan dere velger å gjøre det, og mange velger betalbar har jeg hørt. Men om det står på økonomien så er det helt klart at å kunne invitere alle de man ønsker å feire dagen sammen med, er viktigere enn at alle skal få gratis drikke. Det synes som at gjestene deres får mer enn nok god mat og drikke i.l.a. kvelden, så jeg synes ikke du bør føle deg gjerrig om dere ikke har fri bar. Bare husk å informere om det på forhånd!!!!!

I vårt bryllup var prinsippet "å by alle på alt", så vi sparte til vi hadde råd til det. Altså hadde vi fri bar og ville ikke ha gjester kun til kaffe og kaker. Nå skar det siste seg da det ikke var noe lokale i området som hadde plass til så mange middagsgjester som vi ønsket. Derfor måtte vi be noen til kaffe alikevel.

Nå har du fått mange synspunkter i tråden her, så nå er det bare å følge magefølelsen din! Lykke til med bryllupet!

Anonymkode: 54897...bf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk:) Ønsker jo at folk skal få en så god opplevelse som mulig. Det blir 5 retters middag med så mye alkohol til maten folk ønsker, velkomstdrinker, fingermat, kaker, nattmat og snacks. Er snakk om baren på kvelden. Men skjønner utifra svarene til folk her at det virker som om fri bar er det viktigste i et bryllup. Siden jeg aldri drikker alkohol selv, ante jeg ikke at det var så viktig for folk. 

Anonymkode: 68a6e...61f

Tror nok ikke KG er representativt for befolkningen. Noen her vil heller at bestemor skal få fri flyt av drikke på kvelden enn å invitere tante også til middagen. Det er opp til dere hva dere velger! Om noen ser på dere som gjerrige etter den oppvartningen er det ikke hos dere problemet ligger for å si det sånn. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes bare kuvertprisen var så høy. Var derfor jeg lurte på hva det inkluderte. Men jeg ser at det ligger på det nivået rundt omkring nå, så det viser bare hvor innmari lenge det er siden vi holdt bryllup! :-)

Jeg ser av de siste svarene dine at du oppfatter at alkoholen er veldig viktig (viktigst) i bryllup, men det er helt feil. Det er nok selve prinsippet i det å be inviterte gjester betale for seg som utløser sterke meninger. Det er selvsagt helt opptil dere hvordan dere velger å gjøre det, og mange velger betalbar har jeg hørt. Men om det står på økonomien så er det helt klart at å kunne invitere alle de man ønsker å feire dagen sammen med, er viktigere enn at alle skal få gratis drikke. Det synes som at gjestene deres får mer enn nok god mat og drikke i.l.a. kvelden, så jeg synes ikke du bør føle deg gjerrig om dere ikke har fri bar. Bare husk å informere om det på forhånd!!!!!

I vårt bryllup var prinsippet "å by alle på alt", så vi sparte til vi hadde råd til det. Altså hadde vi fri bar og ville ikke ha gjester kun til kaffe og kaker. Nå skar det siste seg da det ikke var noe lokale i området som hadde plass til så mange middagsgjester som vi ønsket. Derfor måtte vi be noen til kaffe alikevel.

Nå har du fått mange synspunkter i tråden her, så nå er det bare å følge magefølelsen din! Lykke til med bryllupet!

Anonymkode: 54897...bf0

Takk for svar :) Tror kuvertprisen er normal. Sjekket utallige lokaler før vi bestemmte oss, de lå på det samme. Noen var kansje litt rimeligere, men da var det mindre vin innkludert til maten ev færre retter. Så når man regnet på det var de ikke billigere likevel. Men jeg velger å tro at det er viktig å prioritere mat, flere retter og så mye alkohol folk ønsker før og til maten. og selvsagt, fingermat, nattmat, kaker osv. Er baren på kvelden/natta jeg er usikker på da jeg har sett i andre bryllup der jeg har vert gjest at det fort skeier helt ut. Selvsagt får jo folk drikke så mye mineralvann og eplemost de ønsker hele natta. Men usikker om jeg skal be folk betale for alkoholdrinker i baren selv eller ha bonger. Men vil jo at folk skal ha det så hyggelig som mulig.

Anonymkode: 68a6e...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Tror kuvertprisen er normal. Sjekket utallige lokaler før vi bestemmte oss, de lå på det samme. Noen var kansje litt rimeligere, men da var det mindre vin innkludert til maten ev færre retter. Så når man regnet på det var de ikke billigere likevel. Men jeg velger å tro at det er viktig å prioritere mat, flere retter og så mye alkohol folk ønsker før og til maten. og selvsagt, fingermat, nattmat, kaker osv. Er baren på kvelden/natta jeg er usikker på da jeg har sett i andre bryllup der jeg har vert gjest at det fort skeier helt ut. Selvsagt får jo folk drikke så mye mineralvann og eplemost de ønsker hele natta. Men usikker om jeg skal be folk betale for alkoholdrinker i baren selv eller ha bonger. Men vil jo at folk skal ha det så hyggelig som mulig.

Anonymkode: 68a6e...61f

Tror de kommer til å ha det hyggelig uansett hva du velger, jeg! Du høres ut som en brud som er opptatt av at alle skal ha en fin dag, så jeg tipper at gjestene dine kommer til å føle seg både velkomne og ivaretatt :-)

Anonymkode: 54897...bf0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Poserose skrev:

Tror nok ikke KG er representativt for befolkningen. Noen her vil heller at bestemor skal få fri flyt av drikke på kvelden enn å invitere tante også til middagen. Det er opp til dere hva dere velger! Om noen ser på dere som gjerrige etter den oppvartningen er det ikke hos dere problemet ligger for å si det sånn. 

Hehe, tydelig at folk legger vekt på ulike ting. Jeg tenkte at det viktigste var at bryllupet ble holdt så sentralt som mulig så ikke gjestene må betale dyre dommer i taxi og reiser til øde steder for at vi skulle få billige bryllupslokaler med mulighet for egen drikke. Tror kuvertprisen på ca 2200 er ganske standard der vi bor. De som oppererer med rimeligere priser har færre retter, mindre vin inkludert til maten. Så tenker jeg at en god matopplevelse er noe av det viktigste og at ingen har tomme glass under middagen. At en har fingermat etter kirken, nattmat, frukt og mineralvann/eplemost hele natta. Siden jeg ikke drikker alkohol selv tenkte jeg ikke at fri bar var så big deal, da jeg ofte har sett at det skeier helt ut.. Men ser jo her at mange synes det er frekkt om gjestene må betale alkoholdrinker på kvelden/natta selv. Selv er jeg ikke typen som har drømmt om et stort bryllup, kunne fint giftet meg bare oss to. Men har forstått at familien og vennenen synes det er stas å dele dagen med oss.. Er ikke så ofte man har anledning til å sammle familiene, så det er viktig for oss at folk ikke skal føle seg utelatt. Og jeg ønsker selvsagt at gjestene skal få så god opplevelse som mulig. 

Anonymkode: 68a6e...61f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det er ditt bryllup TS, og det er bare brudeparet som bestemmer. Bryllup kan være alt mulig rart. Store, små, masse alkohol, ingen alkohol, høyt, lavt, masse farger, rolig osv. Det høres ut som dere vil gi folk mat, kaker og drikke. Ingenting er bedre enn det. Hvis folk har lyst til å gå på fylla får de betale det selv. Det å ta et par glass vin i et bryllup er koselig, men man trenger ikke drikke voldsomme mengder med alkohol. Ved at folk betaler selv forhindrer du at det blir kastet masse alkohol, og at folk blir for fulle. Når de betaler selv blir det kanskje litt mer bremser på enn hvis det var gratis. Ikke at jeg syns det er kjipt at det er alkohol i et bryllup, men hvis du vil bruke feks mer penger på bryllupsreise og brudekjole syns jeg man skal få lov til det. Det er brudeparet man feirer, og det er de som står i sentrum, ikke alkohol.

Et av det fineste og bese bryllupet jeg har vært i var et spleiselag. Brudeparet hadde ikke veldig mange penger, og vi laget grillfest i hagen. Det var så utrolig deilig mat, hyggelige mennesker og veldig romantiske lykter rundt i hagen. Det var utrolig billig, og alle var med å bidro for at brudeparet skulle ha det hyggelig. Jeg tenker at slikt bryllup er mye mer verdt enn et bryllup med gratis alkohol hele kvelden. 

Brudeparet bestemmer, og om noen syns dere er gjerrig får de bare rusle stusselig rundt alene. Jeg er enig at du bør si i fra slik at folk vet om det, og kanskje kjøpe inn en flaske med sterk alkohol til kakene. De fleste bryllup jeg har vært i er folk veldig mette på både mat og drikke så sent på kvelden man trenger ikke mengder med alkohol.

Ikke ha et snev av dårlig samvittighet og kos deg på den store dagen :)

Anonymkode: 455cb...991

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt greit. Syns en ordning med f.eks tre bonger alltid er grei, evt. tre bonger på drikke som ikke inneholder sprit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...