Gå til innhold

Er det gjerrig å ikke ha fri bar i bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva mener dere? Vi gifter oss om 2 mnd. Skal selvfølgelig ha så mye velkomstdrinker og alkohol til maten som folk ønsker. Kuvertprisen blir på ca 2200 per person i tillegg kommer nattmat, frukt og snacks. Alt må kjøpes gjennom hotellet. Det jeg lurer på er om gjestene vil oppfatte det som gjerrig å måtte betale alkoholen fra baren etter middag/kaffe selv? Er litt redd det vil ta helt av om det er fri bar på kvelden/natta. Har sett tendensen i andre bryllup jeg har vert i der folk tar en slurk av drinken, for så gå å hente 5 nye.. Blir utrolig mye "sløsing" virker det som. Drikker ikke alkohol selv, derfor jeg stiller spørsmålet? Alternativt fribar med vin og øl og at de eventuellt må betale for drinker selv..

Anonymkode: 68a6e...61f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da helt valgfritt. Det er mange som ikke har fri bar. Men det er nok viktig at du opplyser gjestene om det på forhånd slik at de tar med kontanter, evt kort. Det er ikke alle som tar med seg slikt i et bryllup :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere velger betalbar, vær så snill og informer gjestene på forhånd.  Jeg har opplevd å være i bryllup uten noe særlig kontanter på meg, og det er ikke kult når det plutselig er betalbar. 

Anonymkode: ba5a1...4f7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg gitt alle 1-3 bonger til bruk etter middag. Da unngår dere både sløsing og å virke gjerrige :) Jeg syns betalbar etter maten er helt innafor forresten. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Har opplevd forskjellig, noen ganger fri bar, andre ganger drikke bonger, betale selv. Men sifra på forrhånd og be toastmasteren om å opplyse om dette, så folk er klar over det. jeg ville ikke ragert om jeg måtte betale for emg selv i baren. Lykke til med bryllup!

Endret av morhjertegod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er gjerrig, de aller fleste bryllup jeg har vært i har man betalt for drikken selv i baren. Har heller aldri opplevd at man behøver kontanter.

Anonymkode: 3c634...ccb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har blitt mer og mer vanlig, så folk er nok vant til det. Men personlig syns jeg det er en uting. Man burde heller holdt bryllupet på et billigere sted sånn  at man selv hadde råd til å betale for hele gildet, ikke la gjestene "sponse". Har man ikke råd til å betale for alt så har man rett og slett siktet for høyt og lagt seg på en linje man egentlig ikke har råd til. Ufint spør du meg. 

Anonymkode: 90dfb...81e

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere? Vi gifter oss om 2 mnd. Skal selvfølgelig ha så mye velkomstdrinker og alkohol til maten som folk ønsker. Kuvertprisen blir på ca 2200 per person i tillegg kommer nattmat, frukt og snacks. Alt må kjøpes gjennom hotellet. Det jeg lurer på er om gjestene vil oppfatte det som gjerrig å måtte betale alkoholen fra baren etter middag/kaffe selv? Er litt redd det vil ta helt av om det er fri bar på kvelden/natta. Har sett tendensen i andre bryllup jeg har vert i der folk tar en slurk av drinken, for så gå å hente 5 nye.. Blir utrolig mye "sløsing" virker det som. Drikker ikke alkohol selv, derfor jeg stiller spørsmålet? Alternativt fribar med vin og øl og at de eventuellt må betale for drinker selv..

Anonymkode: 68a6e...61f

Å måtte betal for drikke etter mat og kaffe er det minste folk kan gjøre selv. Det forhindrer og at noen får langt mer å drikke enn de bør, mens andre igjen drikker uten måtehold uansett løsning. 

Selvfølgelig har du flust med penger kan du jo betale.....men vi hadde ikke gjort det nå, uansett økonomi.

Anonymkode: 7b946...99e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er gjerrig. Når man blir invitert til bryllup, så regner man med at alt er inkludert. 
 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alt skal være inkludert.

Legg lista lavere, så får dere råd til det 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt mer og mer vanlig, så folk er nok vant til det. Men personlig syns jeg det er en uting. Man burde heller holdt bryllupet på et billigere sted sånn  at man selv hadde råd til å betale for hele gildet, ikke la gjestene "sponse". Har man ikke råd til å betale for alt så har man rett og slett siktet for høyt og lagt seg på en linje man egentlig ikke har råd til. Ufint spør du meg. 

Anonymkode: 90dfb...81e

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt i orden med en høy list og drikke til maten, men betalbar etter.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splitterpine

Jeg synes ikke det er gjerrig nei. Det handler vel mest om hva man ønsker å prioritere pengene på i et bryllup. Jeg var selv opptatt at alt skulle være inkludert, og valgte derfor lokale hvor jeg kunne kjøpe inn alkoholvarer selv til fri bar. Vi valgte å ha færre gjester (ca.40stk) , for å kunne gjøre ekstra stas på de nære gjestene vi inviterte 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dwight

Jeg synes det høres greit ut. Du stiller jo med drikke hele kvelden, men på slutten av selskapet så må de betale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Alternativt fribar med vin og øl og at de eventuellt må betale for drinker selv..

Jeg har jobbet på hotell og servert ved bryllup, og jeg har observert utrolig mange som henter likør/cognac til kaffen og så blir det stående. Jeg har helt ut litervis med dyr cognac fra halvtomme glass mår vi ryddet. Så av erfaring synes jeg forslaget ditt med gratis vin og øl, og betaling for sterkere drikke, er et fint kompromiss. Og er det noen dere vet setter stor pris på en cognac til kaffen, og som dere ikke ønsker skal måtte betale for den, så er det ikke verre enn at du eller svigerfar henter en cognac til Onkel Per og Bestefar Ole, og setter det på den store regningen. 

Anonymkode: 7de32...b4d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt mer og mer vanlig, så folk er nok vant til det. Men personlig syns jeg det er en uting. Man burde heller holdt bryllupet på et billigere sted sånn  at man selv hadde råd til å betale for hele gildet, ikke la gjestene "sponse". Har man ikke råd til å betale for alt så har man rett og slett siktet for høyt og lagt seg på en linje man egentlig ikke har råd til. Ufint spør du meg. 

Anonymkode: 90dfb...81e

De betaler jo for flere måltid, dessert, kaffe og vanlig drikke. Synes ikke det er frekt å be folk betale alkohol selv. Kanskje de kan gi ut 1-2 bonger på billig vin/øl, men det hadde bare vært et pluss for min del.

Det eneste som skjer når det er gratis alkohol er at folk drikker mer. Noen drikker seg alt for fulle og ødelegger for brudeparet. Ikke alle som klarer å oppføre seg når det kommer til gratis alkohol til tross for å være godt voksen. DET er ufint, spør du meg!!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har dere kaffegjester?

Anonymkode: 76d68...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt mer og mer vanlig, så folk er nok vant til det. Men personlig syns jeg det er en uting. Man burde heller holdt bryllupet på et billigere sted sånn  at man selv hadde råd til å betale for hele gildet, ikke la gjestene "sponse". Har man ikke råd til å betale for alt så har man rett og slett siktet for høyt og lagt seg på en linje man egentlig ikke har råd til. Ufint spør du meg. 

Anonymkode: 90dfb...81e

Et lokalet der man kan holde alkohol selv hadde selvsagt vert å foretrekke da prisene blir noe helt annet. Men her vi bor har jeg ikke klart å finne store nok lokaler der man kan holde alkohol selv. Kommunen har en del reguleringer for å unngå at folk tar av med fyllefest. Er vel strengt tatt ikke snakk om å "sponse" bryllup. For min del kunne vi hatt et lite bryllup med bare oss, men vet det betyr mye for familie å være en del av det. Siden jeg ikke drikker alkohol selv, aner jeg egentlig ikke hva folk mener om å måtte betale bar selv.. Men av nyskjerrighet, du som synes det er ufint.. Er det mindre ufint med bonger? Tenker kansje det blir litt barneskoleaktig eller fri øl/vin men ikke drinker? Hva mener du hele "gildet" bør inneholde? Vil jo helst ikke at folk skal bli for fulle heller, men dumt om man blir oppfattet som gjerrig.. Vil jo bruke ca 250000 bare på mat og drikke under middagen, så å kalle det et spleiselag blir litt snodig..

Anonymkode: 68a6e...61f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere kaffegjester?

Anonymkode: 76d68...c77

Nei selvfølgelig ikke. Alle gjestene blir innvitert til middag. Kuvertprisen er  2200 per person + nattmat, fingermat og snacks utenom. Men lurer på hvordan vi skal gjøre det med baren etter middagen..

Anonymkode: 68a6e...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai

Nei, egentlig ikke, det kan være mange grunner til at betalbar er det rette. Men da bør gjestene bli informert om det på forhånd, helst i invitasjonen, så de husker å ta med kontanter/kort. Dere disker jo opp med mye allerede, så her ville jeg sagt at betalbar høres ok ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...