Gå til innhold

Når kan gynekolog se graviditet? Når fortelle kjæresten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg


Til stor overaskelse (men liten mistanke) viste testen positiv i dag.
Jeg har tilfeldigvis time hos gynekolog i morgen, og lurer på om jeg bør vente å si til barnefar til etter jeg har vært der, men om gynekolog ikke kan se noe mer enn en graviditetstest på dette stadiet (8 uker siden siste mens) er det vel llike greit jeg sier det i dag?
Vi har ikke planlagt barn og jeg vil ikke lage noe styr men føler jo veldig for å dele det samtidig som jeg heller ikke vil stresse han før jeg har et endelig resultat. Hva tror dere gynekologen kan finne ut ang gravidteten?  Bør jeg si det nå så fort test har vist positivt eller vente til jeg har vært hos lege og fått det svart på hvitt? Vi krangler i dag og bestemte oss for en ukes pause, jeg fant det ut rett etterpå, vil ikke han skal tro jeg sier det bare for å "få han tilbake" heller.... Men er vanskelig å sitte med alene! (vi har snakket om å få barn sammen i fremtiden før, men ikke nå)

Testen viste en sterk og en svak strek, bør jeg ta en ny før jeg sier noe?

Anonymkode: 12f50...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Positiv test er positiv test, så gratulerer! Hadde det vært meg så ville jeg sakt det til kjæresten med en gang, men om du vil vente til i morgen så gjør du det... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har regelmessige sykluser, vil man se et svangerskap på UL 8 uker etter forrige mens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvis du skal ta ultralyd i morgen vil gynekologen kunne se at du er gravid, men hvis du "bare" skal til vanlig undersøkelse ser hun ingenting.

Hvis du føler deg usikker på testen kan du ta en digital test (denne sier gravid /ikke gravid), men da må du holde deg noen timer.  

Skjønner at dette er en kjip uke å finne ut atdu er gravid (for strek = positiv)! Hvis du skal ha UL I morgen ville jeg ventet med å si noe hvis ikke ville jeg sagt det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Men vi er ikke klare for barn, selvom vi ønsker barn med hverandre. Samtidig er jeg i mot abort og det er han inneforstått med fra før....  Syns dere jeg bør vente med å ringe han (siden vi krangler) til jeg har vært hos gynekologen i morgen? Leste nå at de kan se hjerteslag fra uke 7 og det er vel rundt der jeg ligger tror jeg.. Utrolig flaut om jeg sier det i dag (kan gi inntrykk av desperat forsøk på å "få han tilbake"?!) og gynekolog plutselig sier nei og at testen har vist feil ?!  Samtidig merker jeg at jeg trenger støtte akuratt nå fra noen nær meg..

Anonymkode: 12f50...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bokdamen skrev:

Hvis du skal ta ultralyd i morgen vil gynekologen kunne se at du er gravid, men hvis du "bare" skal til vanlig undersøkelse ser hun ingenting.

Hvis du føler deg usikker på testen kan du ta en digital test (denne sier gravid /ikke gravid), men da må du holde deg noen timer.  

Skjønner at dette er en kjip uke å finne ut atdu er gravid (for strek = positiv)! Hvis du skal ha UL I morgen ville jeg ventet med å si noe hvis ikke ville jeg sagt det i dag.

Jeg skal til vanlig undersøkelse og celleprøve ,tilfeldig at jeg fant ut om graviditeten nå rett før timen. kan jeg be om UL der eller må man bestille spesifikk UL og graviditetssjekk?

Anonymkode: 12f50...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal til vanlig undersøkelse og celleprøve ,tilfeldig at jeg fant ut om graviditeten nå rett før timen. kan jeg be om UL der eller må man bestille spesifikk UL og graviditetssjekk?

Anonymkode: 12f50...560

Prøv å ringe legekontoret med en gang (kanskje du når de før de stenger) og forklar situasjonen. Hvis du ikke kommer gjennom ringer du med en gang de åpner i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bokdamen skrev:

Prøv å ringe legekontoret med en gang (kanskje du når de før de stenger) og forklar situasjonen. Hvis du ikke kommer gjennom ringer du med en gang de åpner i morgen. 

 
De er stengt nå desverre hos gynekologen jeg skal til, legevakten kan vel ikke svare på hva de gjør på timer hos andre gynekologer?

Anonymkode: 12f50...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell kjæresten din nå med engang. Dette er ikke noe som skal skjules. 

Anonymkode: 0a19e...f49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig merker jeg at jeg trenger støtte akuratt nå fra noen nær meg..

Anonymkode: 12f50...560

Har du en god venninne du stoler helt på? Hvis jeg hadde vært i din situasjon ville jeg diskutert det med en god venninne i kveld. Kan hjelpe deg med å sortere tankene. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 
De er stengt nå desverre hos gynekologen jeg skal til, legevakten kan vel ikke svare på hva de gjør på timer hos andre gynekologer?

Anonymkode: 12f50...560

Dessverre. Legg inn en alarm på telefonen og ring dem med én gang de våkner. Si at du har oppdaget at du er gravid,  er ca 8 uker på vei og er usikker på hva du skal gjøre. 

Lykke til :klem:

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortell kjæresten din nå med engang. Dette er ikke noe som skal skjules. 

Anonymkode: 0a19e...f49

Frykter han blir sint om jeg forteller det nå... Vi har kranglet, han har forferdelig mye stress på seg nå denne og neste uke og kommer nok til å syntes verden går i grus med tanke på kranglen og pausen vi har, ikke en god tid å si det på... :(
Vet jo at jeg må si det så fort som mulig, men er gravidtettest helt sikker? Tror dere gynekologen kan finne ut noe mer konkret i morgen selvom jeg bare skal på vanlig sjekk? Jeg forteller det uansett i dag eller i morgen, så fort som mulig men bare redd for å stresse han når denne nyheten virkelig ikke passer emosjonelt og praktisk siden det er så dårlig stemning mellom oss (forsåvidt for første gang gjennom de 5 mnd forholdet har vart, vært samboere siden da men bestemte oss for å hvert vårt sted denne uken når vi har pause)

Anonymkode: 12f50...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei!

Gratulerer med graviditeten! Hvis det er 8 uker siden siste mens betyr det at du er 8 uker på vei. Gynekologen din bør fint klare å se graviditeten med innvendig ultralyd. Jeg tror det er vanlig å bruke innvendig ultralyd ved vanlig sjekk, og de fleste gynekologer har vel ultralydapparat, så det tror jeg går fint! :) Jeg tror ikke jeg hadde klart å holde på nyheten et minutt engang, men ikke alle er like, og jeg skjønner jo at det blir litt mer komplisert når dere akkurat har kranglet. Hvis du gjerne vil dele det synes jeg du skal gjøre det. Han kommer vel uansett til å få vite det før eller siden? Eller tenker du at du både vil og klarer å holde det hemmelig for ham dersom noe skulle være galt og graviditeten ikke blir noe av?

Det blir vanligvis en sterk og en svak strek. Dersom du ser to tydelige streker er testen positiv. 

Anonymkode: 329c9...73e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er åtte uker på vei vil de se et hjerte banke!

Anonymkode: cba1c...298

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gynekologen kan ta en graviditetstest og beregne hvor langt på vei du er jf. siste menstruasjon. Så litt mer vil du få vite uansett. Ville ventet til etter timen i morgen med å si noe, kan være godt å snakke litt med gynekologen. 

Anonymkode: 5372e...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hei!

 Jeg tror ikke jeg hadde klart å holde på nyheten et minutt engang, men ikke alle er like, og jeg skjønner jo at det blir litt mer komplisert når dere akkurat har kranglet. Hvis du gjerne vil dele det synes jeg du skal gjøre det. Han kommer vel uansett til å få vite det før eller siden? Eller tenker du at du både vil og klarer å holde det hemmelig for ham dersom noe skulle være galt og graviditeten ikke blir noe av?

Det blir vanligvis en sterk og en svak strek. Dersom du ser to tydelige streker er testen positiv. 

Anonymkode: 329c9...73e

Jeg klarer nesten ikke holde på nyheten selv men er så redd for å ødelegge uken hans om jeg sier det nå.. Vi slo egentlig opp i dag men jeg håper jo det ordner seg og han sa han også håper det ang forholdet vårt men jeg vil ikke være den som bruker graviditet som noe å holde på mannen på, er redd han skal tro det, eller at han dømmer meg for abort om jeg plutselig ikke er det allikevel! 

Jeg fikk en sterk og en svak strek, google forteller meg at "strek er strek" og betyr positiv selvom den er svak. Hva tror dere?  (BILDE)

DSC_1269.JPG

Anonymkode: 12f50...560

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer nesten ikke holde på nyheten selv men er så redd for å ødelegge uken hans om jeg sier det nå.. Vi slo egentlig opp i dag men jeg håper jo det ordner seg og han sa han også håper det ang forholdet vårt men jeg vil ikke være den som bruker graviditet som noe å holde på mannen på, er redd han skal tro det, eller at han dømmer meg for abort om jeg plutselig ikke er det allikevel! 

Jeg fikk en sterk og en svak strek, google forteller meg at "strek er strek" og betyr positiv selvom den er svak. Hva tror dere?  (BILDE)

DSC_1269.JPG

Anonymkode: 12f50...560

Ingen tvil om at du er gravid! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er gravid og fortell han det. Er det noen som bør vite det først, er det han!

Anonymkode: e9a64...ff2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, Du er gravid. Du trenger ikke gynekologen for å bekrefte det. Du trenger heller ikke ringe gynekolgen på forhånd om saken, si i fra ved timens begynnelse.

Siden du vet at kjæresten din har en stressende uke, så skader det ikke at du venter med å fortelle ham det til ting roer seg. Da vil han sikkert takle graviditeten på en mye bedre måte.

Endret av Hulderen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frykter han blir sint om jeg forteller det nå... Vi har kranglet, han har forferdelig mye stress på seg nå denne og neste uke og kommer nok til å syntes verden går i grus med tanke på kranglen og pausen vi har, ikke en god tid å si det på... :(
Vet jo at jeg må si det så fort som mulig, men er gravidtettest helt sikker? Tror dere gynekologen kan finne ut noe mer konkret i morgen selvom jeg bare skal på vanlig sjekk? Jeg forteller det uansett i dag eller i morgen, så fort som mulig men bare redd for å stresse han når denne nyheten virkelig ikke passer emosjonelt og praktisk siden det er så dårlig stemning mellom oss (forsåvidt for første gang gjennom de 5 mnd forholdet har vart, vært samboere siden da men bestemte oss for å hvert vårt sted denne uken når vi har pause)

Anonymkode: 12f50...560

Jeg ville tro han vil bli enda surere om du ikke sier noe nå. En test er så og si 100% sikker om den er positiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg plutselig fant ut at jeg var gravid hadde vi kranglet noen dager tidligere og vi snakket ikke med hverandre selv om vi bodde sammen. Jeg ringte han på jobb max tre minutter etter jeg stod med en positiv test i hånda. Det ble en rar telefonsamtale, men vi var jo to om det så han måte jo gå vitende med engang. Det var dessuten veldig godt å få snakket ut da han kom hjem. 

Du gjør selvsagt som du vil, men jeg hadde definitivt fortalt det. Med en gang. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...