Gå til innhold

Ingen seriøse blader for damer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dameblader er fordummende. De underbygger myten om at kvinner ikke er interessert i annet enn klær sminke og sladder. De lærer unge jenter at de ikke er fullverdige kvinner hvis de er opptatt av noe annet, og signalet er at hvis du ikke har disse temaene som dominerende områder i livet ditt, så er du ikke en ordentlig kvinne. Det finnes bare én måte å være kvinne på!

 

Slik sett er disse bladene en reell trussel mot likestillingen. Kvinner har i dag like rettigheter som menn, og sel vom det gjenstår utfordringer, finnes ikke noen systematisk diskriminering. Den skjulte diskrimineringen er derimot fortsatt et enormt problem, og så lenge kvinner ikke tas på alvor - gjennom f. eks. det søppelet disse bladene forer dem med fra ung alder - så vil ikke dette endre seg.

Det største problemet for likestilling i dag er at det media forer kvinner spesifikt med presser dem inn i en stereotyp rolle der de uuttalt blir stemplet som mislykkede kvinner hvis de ikke passer inn i malen.

Dette gjør meg sint!

 

Med hilsen fra en mann (som med adresse til sure bitre menn her inne ikke er hverken feminist eller sv-velger, og heller ikke har behov for å smiske meg i trusa på noen, siden jeg er i et stabilt forhold, så spar dere for det sedvanlige oppgulpet).

Anonymkode: 3c9e9...0bd

Må si meg ganske enig i deg her, bortsett fra at jeg ikke har noe problem med at bladene faktisk eksisterer.  De som er interessert i mote og sminke må jo faktisk få lov til å være det.  Derimot skulle jeg gjerne sett at de sluttet å kalle det for dameblader.  Det er jo nettopp der at man får ideen om at dette er noe alle damer skal/bør/må være interessert i.  Hadde de hett mote-blader (noe de fleste av dem vell gjør) så blir jo problemet straks mye mindre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis vi hadde visst hvilke interesser du hadde, TS, hadde det nok vært enklere å komme med forslag på blader. Selv synes jeg Illustrert vitenskap og Donald Duck er fine blader til avslapning :) Vi Menn har også noen gode artikler :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, absinthia skrev:

Kjenner du ingen damer du da stakkars? har du noensinne sett et blad som spesialiserer seg på rengjøring?

Det finnes et blad som handler om rengjøring, det er gratis og er tungt sponset av Lilleborg. Det heter PlussTid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanskelig å respektere damer som sluker disse magasinene?

Anonymkode: 40d68...0a4

Absolutt ikke. Det er ikke bladenes eksistens i seg selv jeg kritiserer. Heller ikke å interessere seg for tradisjonelle kvinnesysler som klær og sminke. Det jeg reagerer på er at magasiner som henvender seg til kvinner nesten utelukkende skriver slikt, og dermed befester myten om at kvinner ikke interesserer seg for noe annet. Unge jenter blir påvirket av slikt.

Er det slik at redaksjonene er redde for å miste lesere om de gjør noe som kan stimulere jenter til litt andre perspektiver enn de de er blitt dyttet inn i gjennom generasjoner? Kan det tenkes at kvinner har lyst til å bli litt intellektuelt utfordret parallelt med alt dette andre? Jeg tror det. Og jeg tror også at man kan tilfredsstille leserne gjennom en litt mindre fordummende vinkling.

11 minutter siden, Kara W skrev:

Må si meg ganske enig i deg her, bortsett fra at jeg ikke har noe problem med at bladene faktisk eksisterer.  De som er interessert i mote og sminke må jo faktisk få lov til å være det.  Derimot skulle jeg gjerne sett at de sluttet å kalle det for dameblader.  Det er jo nettopp der at man får ideen om at dette er noe alle damer skal/bør/må være interessert i.  Hadde de hett mote-blader (noe de fleste av dem vell gjør) så blir jo problemet straks mye mindre.

Disse bladene må gjerne eksistere. Problemet er at deres ensidighet befester gamle kjønnsroller og skaper en forventning om at kvinner ikke ønsker å tre utenfor den boblen. Det eksluderer en hel del kvinner, og sementerer uheldige mønstre på den andre siden.

Det virker som om et magasin som gjør noe annet ikke lenger får kalle seg et dameblad. Det er der det problematiske ligger (jeg er ikke så begeistret for typiske manneblader heller, men det er en annen diskusjon).

Anonymkode: 3c9e9...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Lady Mondegreen skrev:

Dameblader er jo meget seriøse læringskanaler for oss kvinner. Litt rolleblanding må vi godta fra noen som lærer oss å ... ja, altså ... som lærer oss alt ifra hva som rører seg på catwalken, hva som blir moten fremover, og ... som gir oss innsyn i ... altså ... nei, nå må du gi deg, jeg skjønner ikke hva du mener engang!

Dette gidder jeg ikke!!!

 

 

Den er så flau den der. Jeg blir så pinlig berørt på hennes vegne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS, hva mener du at et blad "for damer" bør inneholde?  Det finnes mange seriøse blader der ute, men de fleste adresserer spesielle interessefelter, heller enn kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lettelse å se at jeg ikke er den eneste som synes dette.

Bortsett fra at magasinene i hovedsak driver promotering av kommersielle interesser, er journalistikknivået og nivået i bladene begredelig lavt. Gjengivelse av forsknignsresultater er en katastrofe. Jeg tror at mange av disse som jobber i disse magasinene ville fått sjokk av å møte krav, profesjonalitet og ryddige prosesser i en "ordentlig jobb".

KK hadde en opptur da Kjersti Løken Stvarum var redaktør (ble deretter redaktør for A-magasinet og er nå leder for PFU). KK ble innsitl for Skup-prisen og lesertallene nådde rekord. Så sluttet  Løken Stavrum og inn kom Bente Engesland fra nyhetsredaksjonen i NRK. Lovende valg - men dessverre glemte hun alt fra NRK og gikk bort fra Løkens linje som kombinerte mote med seriøs og undersøkende jurnalistiskk, til rent moteblad. Opplagstallene sank, Engesland måtte gå, nå er KK omtrent der de var før Stavrum.

Tara: Presterte å trykke et intervju med den kvinnelige filmregissøren som sto bak filmen - kalkunen - PAX, omtalte det som en kjempesuksess. Intervjuet var åpenbart skrevet før premieren, men de latet som det var etter - og bommet totalt; filme fikk totalslakt og regissøøren ble beskyldt for å ha fått penger kun fordi hun var kvinne. (Skal du først jukse er det jo litt usmart å gamble på at en norsk film er terningskast seks).Jeg sendte en mail og spurte omd ette3, fikk aldri noe svar.

Kamille: Hadde en Coach som var altmulig rådgiver og drev med krystaller. Spørsmål fra en kvinne som hadde gått fra engasjement til engasjement i samme jobb, spurte om råd. Coachen svarte at hvis hun kjente etter inne i sjelen sin, ville hun kjenne at denne jobben ikke var den rette for henne. Ikke et ord om kvinens juridiske rettigheter.

Henne: Jeg kontaktet Henne, vedrørende om de ville ikke trykke historie om en interessant kvinneskjebne i den arabiske verden. Nei, kun hvis det var snakk om at et forlag skulle selge boken. (Det var skrevet bok om henne, men ikke oversatt). Å selv sette noe på agendaen, falt dem ikke inn.

Vanessa Rudjords promotering av venninner og egen leilihet som skulle selges, er jo kjent og dømt i PFU, men det verste var at forlagets representant INSISTERTE på at Rudjord ikke var sparket og at leilighetssalget var en tilfeldighet - som om det ikke bare var å trekke leiligheten fra markedet et par uker da "tilfeldigheten" ble oppdaget.

Når de skriver om kvinnelige gründere, kvinner som følger drømmen sine etc - som er det eneste som er om karriere - er det i 9 av 10 tilfeller om kvinner som blir coacher eller driver design av smykker, har åpnet interiørbutikk etc - glemmer de alltid å nevne at det står en mann bak og finansierer moroa. De selger ikke bare drømmer, men håpløse, useriøse drømmer. Det er lassevis med kvinnelige ledere og forretningskvinner, men de er ikke

Signy Fardal-klippet over er bare flaut, det er ubegripelig for meg hvordan damen i det hele tatt kan overleve i den bransjen.

Når jeg blir oppringt om abonnementsavtaler så er forslagene alltid mote, interiør eller shape up. Når jeg spør om de har noe oms samfunnsutvikling og karriere, blir de helt målløs på telefonen. Jeg har tenkt at kvinner vil bedras, men utfra denne tråden, kan det jo synes som at det i alle fall er en nisje for mer enn fjas.

 

Anonymkode: ff3cb...f3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig deilig å lese at det er flere enn meg som er lei av det tynne bladene. Jeg var fast leser av både costume og elle en stund, men ble så lei av det samme gamle ulla som gikk på repeat. :kari:

Overflatiske intervjuer av kjendiser som er kjøpt fra en eller annen utenlandsk journalist/blad. Svindyre "bare-må-ha-for-våren" klær eller vesker. Hvem har råd til å kjøpe en genser til 12 000 kr!?  Og det som florerer nå; "artikler" med skjult reklame eller sponsing. 

Det er respektløst og fordummende ovenfor leserne og jeg synes det ikke er greit å behandle intelligente kvinner på den måten. 

Husker jeg foreslo på en epost til costume at istedenfor å kun ha kvinner fra motebransjen i de derre "min stil"-artiklene, hvorfor ikke ha mer normale kvinner. Jurister, sykepleiere og mitt supre forslag it-jenter (i betydningen dataingeniør eller andre som jobber med IT).  Det er det jeg ville lese om. Meeeen jeg fikk som svar at det var så vanskelig å finne noen moteriktige kvinner i andre bransjer og at leserne mest sannsynlig ville lese om motebloggere og andre drevne kvinner i motebransjen. Satte pris på at jeg fikk svar me ble litt skuffet, det virket ikke som de prøvde engang. 

Jeg kan finne på å lese Stella, men inspirasjon får jeg mest fra pinterest. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesserer meg for:

- Verdensrommet/ Sorte hull, stjerner og planeter

- Nyere forskning innen det meste 

-Ulike typer diagnoser ( forskning her og )

-Data

- Verdens land og byer

- Spennende mennesker med meningsfulle historier

-Historie

-Mote

-Interiør

-Dyr

-Barn

-Biler

Anonymkode: 24818...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lady Mondegreen skrev:

Dameblader er jo meget seriøse læringskanaler for oss kvinner. Litt rolleblanding må vi godta fra noen som lærer oss å ... ja, altså ... som lærer oss alt ifra hva som rører seg på catwalken, hva som blir moten fremover, og ... som gir oss innsyn i ... altså ... nei, nå må du gi deg, jeg skjønner ikke hva du mener engang!

Dette gidder jeg ikke!!!

 

 

Den dama der tar kaka altså! Herregud.....skulle jo tro hun var en sketsjfigur fra Kvinner på randen eller noe! Ser for meg hun ene  frøknen i Fredrikssons Fabrikk.:rulle:

Komikerene Sarah Millican har forresten startet eget "feministisk" blad i England som skal gå litt bort ifra det; Standard Issue. Har bare sett litt på nettet, men det ser jo ut til å ha litt mer dybde. Men kunne godt sett litt mer variasjon der. Litt mer guts!

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interesserer meg for:

- Verdensrommet/ Sorte hull, stjerner og planeter

- Nyere forskning innen det meste 

-Ulike typer diagnoser ( forskning her og )

-Data

- Verdens land og byer

- Spennende mennesker med meningsfulle historier

-Historie

-Mote

-Interiør

-Dyr

-Barn

-Biler

Anonymkode: 24818...69d

Men hvorfor trengs det er dameblad for noen av de tingene?  Det finnes jo blader som dekker alle disse temaene, men ingen av dem er rettet mot noe spesifikt kjønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dameblader" er nesten per definisjon useriøse. De seriøse bladene omhandler konkrete interesser. Les Forbes, National Geographic, Scientific American, Newsweek.

Anonymkode: ce28b...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker Kamille — intervjuer med både vanlige folk og kjendiser. Temaer som mote, karriere, mat og familie. Fokus på selvtillit og at man er bra som man er, ikke ovenfra og ned-holdning og mye retusjerte damer.

KK — noe av det samme som Kamille, men stivere og mer upersonlig. Synes likevel det er ok innimellom.

Kamille Puls — Trening for vanlige damer og gode, sunne oppskrifter. Veldig bra, synes jeg.

ROM123 — interiør og DIY. Oppnåelige tips. Favorittblad!

Synes Elle er bra på mote og skjønnhet, men all den useriøsiteten de holder på med, ikke merket reklame osv har gjort at jeg har mistet all respekt for det bladet. Har helt sluttet å kjøpe det.

Før abonnerte jeg på alle, men nå er det kun ROM123 jeg får i postkassa. Rekker ikke lese så mange blader lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren abonnerer på et historieblad, og for alt jeg vet er det ganske unisex.. :fnise: Jeg titter i det av og til, det er faktisk superinteressant. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Kara W skrev:

Men hvorfor trengs det er dameblad for noen av de tingene?  Det finnes jo blader som dekker alle disse temaene, men ingen av dem er rettet mot noe spesifikt kjønn.

Finnes det virkelig blader som dekker alle de tingene? ( i ett ) kan legge til film også..

Noen tips?

Anonymkode: 24818...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det virkelig blader som dekker alle de tingene? ( i ett ) kan legge til film også..

Noen tips?

Anonymkode: 24818...69d

Det finnes neppe ett blad som dekker alle disse tingene, og hvis det finnes så er det nok ganske overfladisk.  Skal du ha noe som helst dybde så er det beste et blad som spesialiserer seg på det feltet.  Poenget mitt var at det finnes blader som fordyper seg mer eller mindre i alle de temaene som du lister opp.  Hvorfor trenger du et spesifikt dameblad til disse tingene?  Hva er galt med å kjøpe et blad om vitenskap, et blad om historie og et blad om film, uten at noen av disse er rettet spesifikt mot damer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kara W skrev:

Det finnes neppe ett blad som dekker alle disse tingene, og hvis det finnes så er det nok ganske overfladisk.  Skal du ha noe som helst dybde så er det beste et blad som spesialiserer seg på det feltet.  Poenget mitt var at det finnes blader som fordyper seg mer eller mindre i alle de temaene som du lister opp.  Hvorfor trenger du et spesifikt dameblad til disse tingene?  Hva er galt med å kjøpe et blad om vitenskap, et blad om historie og et blad om film, uten at noen av disse er rettet spesifikt mot damer?

Ingenting galt i et hele tatt.

Savner likevel et blad som dekker mye av det jeg har nevnt. Kjøpe et blad som dekket film, et annet blad som dekker forskning/psykologi og ett tredje for historie, blir dyrt.

Anonymkode: 24818...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting galt i et hele tatt.

Savner likevel et blad som dekker mye av det jeg har nevnt. Kjøpe et blad som dekket film, et annet blad som dekker forskning/psykologi og ett tredje for historie, blir dyrt.

Anonymkode: 24818...69d

OK, vi skriver bare i en tråd som omhandler dameblader, så jeg tenkte at du kanskje ville ha det i et spesifikt dameformat.

Jeg skulle også gjerne hatt et blad som dekket alle mine interesser, men det hadde nok enten være et såpass nisjeprosjekt at man like gjerne kunne kalt det "Karas blad", eller det hadde vært så generelt at det ikke hadde hatt noe dybde i noe som helst.

Det er en av grunnene til at jeg leser veldig mye blogger om dagen.  Jeg har en lang liste med blogger jeg leser, som tilsammen dekker mye av det jeg interesserer meg for.  Det kan være alt fra noen med like smak som meg som skriver om alt og ingenting, noen som samler interessante artikler fra rundt om og legger ut linker, eller om noen som skriver dypt og inngående ett enkelt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...