Gå til innhold

Hvorfor er det mannen som "skal" fri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen har historisk sett tjent mer penger enn kvinnen, og fremdeles er det noen lønnsforskjeller. I tillegg vet vi at mannen som regel er eldst, og dermed statistisk sett vil ha opparbeidet seg større formue og verdier. Så når man gifter seg og alt partene eier blir felleseie så er det kvinnen som tjener mest på dette, økonomisk. Spørsmålet er da: Hvorfor er det mannen som "skal" fri? Ville det ikke vært mer naturlig at det var kvinnen som spurte?

Anonymkode: 6e0c0...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tradisjon. Mannen min var klar på at han ville fri. Han har vokst opp med tanken på at han vil gjøre det, på samme måte som vi jenter vokser opp med ideen om å bli fridd til <3

Anonymkode: 83b38...5aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29. Februar kan kvinner fri. Sier mannen nei, må ha gi kvinne 10 par hansker. 

Anonymkode: 2e99d...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tradisjon. Mannen min var klar på at han ville fri. Han har vokst opp med tanken på at han vil gjøre det, på samme måte som vi jenter vokser opp med ideen om å bli fridd til <3

Anonymkode: 83b38...5aa

Jeg vet at det ER tradisjon. Mitt spørsmål er HVORFOR.

Anonymkode: 6e0c0...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel fra gammelt av mannen som skulle fri pga det var dem som forsørget kvinnen og familien sin. Det var en kvinnes jobb å stelle for mannen, holde seg fin for mannen osv.

Mannen var sjefen, kvinnen dro fra farens hjem til mannens hjem.

Sikkert noe i den duren

Anonymkode: 74dfd...d92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at det ER tradisjon. Mitt spørsmål er HVORFOR.

Anonymkode: 6e0c0...670

Fordi det er noe han VIL. På samme måte som at mange av oss ønsker hvit kjole. 

Anonymkode: 83b38...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

29. Februar kan kvinner fri. Sier mannen nei, må ha gi kvinne 10 par hansker. 

Anonymkode: 2e99d...8ce

Trodde det var 12?

Anonymkode: 83b38...5aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Yellowrose

Det er jo veldig gammeldags. Jeg bryr meg ikke om hvem det er som frir. Mine foreldre var enige om at de skulle bli gift og hadde ikke noe stort frieri, det synes jeg høres veldig greit ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vil gjerne at han frir, men det er ikke grunnet tradisjon, kun fordi jeg synes det høres koselig ut å bli fridd til. Tar selvsagt saken i egne hender om han ikke gjør det. Tror han også vil gjøre det selv, han er en skikkelig mannemann og er fortsatt litt furt for at jeg tok opp jakta på han :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas

For min del; menn er så vanskelige å få has på, så eneste måten å vite at dette er noe han virkelig vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonasmann

Av akkurat samme grunn som at det er menn som skal ta kontakt. Det er et behov kvinnene har. Sikkert fordi de ønsker å være ettertraktet, fordi da er det mindre sannsynlighet for at han reiser. Noe som sikkert også er årsaken til at 70% eller mer av alle ekteskap og samlivsbrudd blir tatt ut av kvinnen i forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2016 den 19.56, AnonymBruker skrev:

Mannen har historisk sett tjent mer penger enn kvinnen, og fremdeles er det noen lønnsforskjeller. I tillegg vet vi at mannen som regel er eldst, og dermed statistisk sett vil ha opparbeidet seg større formue og verdier. Så når man gifter seg og alt partene eier blir felleseie så er det kvinnen som tjener mest på dette, økonomisk. Spørsmålet er da: Hvorfor er det mannen som "skal" fri? Ville det ikke vært mer naturlig at det var kvinnen som spurte?

Anonymkode: 6e0c0...670

Hvor har du det ifra at det blir felleseie? Alt man anskaffer etter giftemålet blir felleseie, men man har særeie på det man bringer inn i et ekteskap. Så fremst ikke noen kjøper seg inn i et eventuelt hus eller slikt.

Anonymkode: fa8c9...875

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, canacas skrev:

For min del; menn er så vanskelige å få has på, så eneste måten å vite at dette er noe han virkelig vil. 

Enig. 

Endret av Hermine Grang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare tradisjon. Det er ingen "regel" om det i disse dager da. Jeg fridde til min forlovede :) (Var også klar på at jeg ønsket å fri, siden jeg hadde en plan om hvordan jeg ville gjøre det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fuck det! Det er en gammel tradisjon at mannen skal fri. Det er også fra gammelt av at mannen skal jobbe og kvinnen være hjemmeværende. Drit i tradisjoner og fri til mannen  hvis du ønsker det!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...