Gå til innhold

felling til ermehull 6 masker i hver side??


sommer25

Anbefalte innlegg

Strikker en genser for første gang og trenger litt hjelp!

Det står at jeg skal felle 6 masker i hver side (3m på hver side av merkene) til ermehull. Det jeg gjorde da var å begynne omg med å felle 3 masker, strikke halv omg, felle 6, strikke halv omg til det gjensto 3, så skulle jeg felle de siste tre, men når siste maske gjenstår skjønner jeg ikke hvordan jeg skal felle den. Den ene masken står nå midt mellom to hull der jeg har felt..hmm. skulle jeg ikke startet omg med å felle 3 men heller tatt alle 6 til slutt? dvs. de siste 3 maskene blir da på neste omg igjen. Blir ikke dette også feil da?

 

Tips tas i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, sommer25 skrev:

Strikker en genser for første gang og trenger litt hjelp!

Det står at jeg skal felle 6 masker i hver side (3m på hver side av merkene) til ermehull. Det jeg gjorde da var å begynne omg med å felle 3 masker, strikke halv omg, felle 6, strikke halv omg til det gjensto 3, så skulle jeg felle de siste tre, men når siste maske gjenstår skjønner jeg ikke hvordan jeg skal felle den. Den ene masken står nå midt mellom to hull der jeg har felt..hmm. skulle jeg ikke startet omg med å felle 3 men heller tatt alle 6 til slutt? dvs. de siste 3 maskene blir da på neste omg igjen. Blir ikke dette også feil da?

 

Tips tas i mot med stor takk!

Ta tråden igjenom masken da har du felt den. Noen feller skik du har gjor og andre feller som forslag nr 2. Smak og behag =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Jeg pleier å sette disse maskene på en maskesamler i stedet for å felle de av. Det gjør det mye lettere å sy sammen etter at ermene er satt på. Jeg antar at det er en raglangenser/genser med rundfelling du strikker. Og da ville jeg ha gjort det slik:

På siste runde av bolen(altså før ermene skal settes inn), sett en maskemarkør på den andre siden av bolen, slik at du har like mange masker på for- og bakparti. Strikk så nesten helt rundt, men stopp tre masker maskemarkøren(altså det du har brukt for å vite at du har strikket en runde - tråd, sikkerhetsnål, rundeteller e.l.). Strikk så ermene og stopp også her tre masker før siste runde er ferdig. Sett så disse tre siste og de tre første maskene på neste runde av ermet på en maskesamler. Klipp av garnet (det bør være minst tre ganger så langt som bredden av de seks maskene). Når du har strikket ferdig ermene og satt underarmsmaskene på en maskesamler*, gjør du følgende:

På bolen setter du nå de tre siste og de tre første av neste runde på en maskesamler. Ta opp garnet fra bolen, og strikk maskene fra det ene ermet over på bolpinnen. Strikk så frem til tre masker før den andre sidemarkøren og sett de neste seks maskene på en maskesamler (altså tre masker før og tre masker etter maskemarkøren). Strikk så maskene fra det andre ermet over på bolpinnen, og strikk runden ferdig. Runden begynner nå på baksida av høyre skulder. Oppskrifta bør fortelle deg hva som skal skje videre (evt. fellinger o.l.)

Forøvrig, hvis det er en genser til en voksen, så vil jeg råde deg til å sette av mellom ti og tjue masker under ermene/bolen (alt ettersom hva som passer med mønsteret). Med kun seks masker satt i "hvilestilling" kan det bli et slit å strikke over sammenføyningene mellom erme og bol. I tillegg kan det bli vel trangt under ermet. 

Når du er ferdig med genseren, tar du maskene fra bolen og ermene over på to pinner (maskene fra ermet på en pinne og maskene fra bolen på en annen). Du kan nå enten strikke pinnene sammen på vrangsiden vha. "three-needle bind off", eller sy de sammen vha. maskesting. 

*Hvis du ikke har maskesamler, kan du også bruke gavebånd, litt tykk hyssing e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal felle, og ikke vil bruke metoden med maskesamler over (kommer kanskje an på hvor øvet man er?), spiller det ingen rolle for resultatet om du feller 3 + 6 + 3 eller om du feller 6 + 6. Det første er kanskje mer korrekt, fordi du da feller alt på samme runde, men jeg pleier å gjøre det siste fordi det av en eller annen grunn virker mer lettvint. Det vil se likt ut til slutt uansett.

Og så spørs det hvor tykke pinner man strikker med ang. hvor mange man vil felle i hver side, da. Seks masker syns jeg er et helt greit antall hvis pinnene er tykke. Jeg bruker lang rundpinne i begynnelsen når jeg strikker raglan, og da bare lager jeg en løkke med wiren midt i ermet, når ermer og bol skal strikkes sammen de første rundene, sånn at det ikke blir trangt å strikke rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...