Gå til innhold

Fått inkasso!! Hvor lenge blir den stående??!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fy faen i helvete hvor sur jeg er!

Jeg er en person med god kontrol på økonomien. Jeg betaler alltid regningene mine og har aldri tidligere hatt noe problemer med å betale noe og kjøper aldri over evne. Jeg har en god bufferkonto og hvis det skulle bli trangt en mnd så har jeg god margin før dette ville fått noe påvirkning på økonomien min.

Så her kommer saken!

I det siste har vi hatt store problemer med tyveri i postkassen. Det har blitt en stor sak i hele nabolaget for det er noen (unnskyld at jeg sier det) drittunger som har gått i postkassene og kastet alle brevene i snøen. Det begynte i slutten av desember, og vi trodde problemet var løst når flere og flere meldte inn at de ikke hadde fått noe post og alle foreldre ble bedt om å snakke med barna sine. Men så fant en av naboene noen brev som var datert i februar, altså har dette holdt på helt til nå.

Vi trodde jo at de hadde gitt seg, men de har visst bare begynt å bli ENDA frekke - altså stjele NOEN brev, men ikke alle. Det gjør at når jeg henter posten og det er NOE der så tror jeg ikke noen har vært der, men den gang ei. 

NÅ er det ordnet opp i, for flere av de som bor rundt postkassestativet har fulgt nøye med i vinduene og funnet ut hvilke barn som har gjort dette. Vi har også fått hengelås på postkassen så i fremtiden vil ikke dette skje mer.

Men i dag fikk noen regninger av naboen som hadde funnet de under sin veranda. (Snøen har jo nettopp smeltet helt her, derfor vi finner brevene nå) og der ligger det faen meg en inkasso i mitt navn! Jeg blir så forbannet!! 

Inkassoen var en regning som jeg ikke hadde regnet med, altså ikke en som kommer fast hver mnd. Derfor jeg ikke hadde tenkt noe over den og etterlyst den. Hadde det vært en strømregning hadde jeg jo ringt inn eller sendt mail, men akkurat denne regningen er ikke noe som kommer fast hver mnd og jeg har rett og slett ikke tenkt over den.

Nå har jeg selvfølgelig betalt regningen. Det er ikke problemet, for selv om inkassosalær er surt som f så gidder jeg ikke lage et styr for å få fjernet det. Jeg bare betaler den, og ferdig med det.

Men, jeg har et møte med banken om noen få dager hvor vi skal ordne med noe greier og jeg kan da ikke ha inkasso stående i mitt navn. Timingen er helt elendig og derfor blir jeg så jævla forbanna og stresset!! Det er flere som skal delta på dette møte og vi er avhengig av å vise til stabil og trygg økonomi og da er det faen så dårlig om jeg står med en aktiv inkassosak på grunn av dette!

Så, jeg vet at jeg ikke har fått noe bet.anm eller noe slikt altså, men siden det er søndag i dag så er det ikke registreringen hos inkassoselskapet går så fort.. Kan jeg ringe inn og be de slette saken hvis jeg sender kvittering på at den er betalt? Hva i helsike gjør jeg nå? Vil ikke ødelegge for alle andre på møtet, og føler også det er dumt å måtte utsette det siden dette var noe alle måtte ta seg tid til midt på dagen for å delta på.

(Beklager banning, men jeg blir så forbannet og stresset!)

Anonymkode: 2c226...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke fått anmerkning, bare en purring. Det kaller de for inkassovarsel. Det skjer ingen verdens ting.

Anonymkode: 35b06...397

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du forvirrer en betalingsanmerkning med inkasso. Inkasso er som en purring.

Det kommer til å gå helt fint.

Endret av augustmami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar lang med inkasso før det går til betalingsanmerkning. 

Anonymkode: 2320d...131

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke fått noen betalingsanmerkning, ta det helt med ro.

Neste gang kan du vel vurdere å stille spørsmpået uten en helt unødvendig og lang historie rundt situasjonen?

Anonymkode: 50916...532

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke fått noen betalingsanmerkning, ta det helt med ro.

Neste gang kan du vel vurdere å stille spørsmpået uten en helt unødvendig og lang historie rundt situasjonen?

Anonymkode: 50916...532

Jeg har vært lenge nok på kg til å vite at om jeg stilt spørsmålet uten å fortelle bakhistorien så hadde jeg bare fått taler opp og ned i mente om hvor uansvarlig jeg er som har fått inkasso og at jeg ikke burde sette en fot i bank før jeg har fått orden på økonomien min. Det er mange bedrevitende her, så ville bare avkrefte at jeg har et problem med økonomien min før noen skulle forklare meg hvordan ting fungerer.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke fått anmerkning, bare en purring. Det kaller de for inkassovarsel. Det skjer ingen verdens ting.

Anonymkode: 35b06...397

Jeg har ikke fått inkassovarsel, jeg har fått inkasso. Med salær og hele pakken fra et inkassoselskap. Jeg vet da forskjellen på purring og inkasso. 

15 minutter siden, augustmami skrev:

Tror du forvirrer en betalingsanmerkning med inkasso. Inkasso er som en purring.

Det kommer til å gå helt fint.

Men kommer det til å stå som en aktiv inkassosak når banken sjekker om jeg er kredittverdig? Vet at man ikke er kredittverdig om man har inkasso, og på en måte så "har" jeg inkasso nå, for jeg venter på at den blir registrert betalt. Det haster jo når jeg har møte om bare noen få dager!

Anonymkode: 2c226...6de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært lenge nok på kg til å vite at om jeg stilt spørsmålet uten å fortelle bakhistorien så hadde jeg bare fått taler opp og ned i mente om hvor uansvarlig jeg er som har fått inkasso og at jeg ikke burde sette en fot i bank før jeg har fått orden på økonomien min. Det er mange bedrevitende her, så ville bare avkrefte at jeg har et problem med økonomien min før noen skulle forklare meg hvordan ting fungerer.

Jeg har ikke fått inkassovarsel, jeg har fått inkasso. Med salær og hele pakken fra et inkassoselskap. Jeg vet da forskjellen på purring og inkasso. 

Men kommer det til å stå som en aktiv inkassosak når banken sjekker om jeg er kredittverdig? Vet at man ikke er kredittverdig om man har inkasso, og på en måte så "har" jeg inkasso nå, for jeg venter på at den blir registrert betalt. Det haster jo når jeg har møte om bare noen få dager!

Anonymkode: 2c226...6de

Inkassosalær er jo bare purregebyr, så vidt jeg vet. Det finnes ikke noe stort datasystem som samler alle slike saker. Det ville ikke vært ulovlig. Så lenge du ikke har fått anmerkning finner ikke banken ut av det.

Anonymkode: 35b06...397

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Man får ikke anmerkning selv om det går til inkasso. Det får man først hvis inkassoselskapet må involvere myndighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært lenge nok på kg til å vite at om jeg stilt spørsmålet uten å fortelle bakhistorien så hadde jeg bare fått taler opp og ned i mente om hvor uansvarlig jeg er som har fått inkasso og at jeg ikke burde sette en fot i bank før jeg har fått orden på økonomien min. Det er mange bedrevitende her, så ville bare avkrefte at jeg har et problem med økonomien min før noen skulle forklare meg hvordan ting fungerer.

Jeg har ikke fått inkassovarsel, jeg har fått inkasso. Med salær og hele pakken fra et inkassoselskap. Jeg vet da forskjellen på purring og inkasso. 

Men kommer det til å stå som en aktiv inkassosak når banken sjekker om jeg er kredittverdig? Vet at man ikke er kredittverdig om man har inkasso, og på en måte så "har" jeg inkasso nå, for jeg venter på at den blir registrert betalt. Det haster jo når jeg har møte om bare noen få dager!

Anonymkode: 2c226...6de

Banken vil ikke en gang få vite at du har hatt en inkassosak. Det er først når det har gått til rettslige skritt for å inndrive pengene at du får betalingsanmerkning og banken kan se at du har en sak. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalingsanmerkning får du kun når det har blitt avsagt en dom i forliksrådet, og det tar lang tid fra saken går til inkasso til dette skjer. Dersom du får anmerkning så vil denne slettes så snart kravet er betalt i sin helhet, inkludert salær, renter og eventuelle andre gebyr.

En inkassosak vil stå aktiv inntil pengene er inne på konto til inkassoselskapet, uansett om du sender kvittering, eller andre bekreftelser på at kravet faktisk er betalt.

Endret av Miklo Velka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Her står det en del om betalingsanmerkninger. https://www.xn--forbrukslnkalkulator-4zb.com/hva-er-en-betalingsanmerkning/

Slik jeg forstår det, har det ikke gått så lang tid at inkassoselskapene har sendt noe til kredittopplysningsfirmaene ennå. Dessuten plikter firmaene å stryke betalingsanmerkninger umiddelbart når man har gjort opp for seg. 

PS: skaff deg lås på postkassen, så slipper du forhåpentligvis slike hendelser framover.

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du anmeldt postyveriet til politiet, eller meldt i fra til posten? Da har du dokumentasjon på problematikken. Det hadde vært første bud i en slik sak. 

Låst postkasse er anbefalt av alle, noe annet er uaktsomt. Der har du deg selv å takke, selv om du vilhevde du bor i et så trygt boligområde. 

Neste måte du burde sIkret deg på er å få regninGene dine dIrekte i nettbanken! Altså nok en dumhet fra dIn side. 

å bEtale inkAssoen og gebyret uten å seNde et forklarende brev til iNkassobyrået og med kopi til den du skylder pengeR er atter en Lite Klok handliNg. den gjørmdumlurt i å rette opp I asap. Skriv og ForKlar at du har betalT og hva som har skJedd. 

og her stopper jeg fordi det hopper mellom sTore og Små boksTaver som om kg har fått alvorlig hikke. 

Anonymkode: 9f363...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så, jeg vet at jeg ikke har fått noe bet.anm eller noe slikt altså, men siden det er søndag i dag så er det ikke registreringen hos inkassoselskapet går så fort..

Anonymkode: 2c226...6de

Det var mye urelevante svar i denne saken. 

Når et krav har gått til inkasso har du minst 14 dager betalingsfrist. Dersom dette ikke overholdes får du en skriftlig betalingsoppfordring med minst 14 dager frist. Dersom heller ikke denne overholdes må inkassofirma gå til rettslig inndriving. Når dette er gjort går det minst 1 måned før du får registrert betalingsanmerkningen. 

Det går altså lang tid fra kravet går til inkasso til betalingsanmerkning blir registrert.

Dersom du har fått en betalingsanmerkning skal denne slettes omgående når kravet er betalt i sin helhet. 

For ordens skyld burde tyveriet vært politianmeldt. Da hadde du hatt dokumentasjon du kunne brukt til inkassoselskapet for å få stoppet inkassoprosessen. 

Anonymkode: 9778f...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var mye urelevante svar i denne saken. 

Når et krav har gått til inkasso har du minst 14 dager betalingsfrist. Dersom dette ikke overholdes får du en skriftlig betalingsoppfordring med minst 14 dager frist. Dersom heller ikke denne overholdes må inkassofirma gå til rettslig inndriving. Når dette er gjort går det minst 1 måned før du får registrert betalingsanmerkningen. 

Det går altså lang tid fra kravet går til inkasso til betalingsanmerkning blir registrert.

Dersom du har fått en betalingsanmerkning skal denne slettes omgående når kravet er betalt i sin helhet. 

For ordens skyld burde tyveriet vært politianmeldt. Da hadde du hatt dokumentasjon du kunne brukt til inkassoselskapet for å få stoppet inkassoprosessen. 

Anonymkode: 9778f...c2c

TS her.

Takk for et godt og utfyllende svar!

Så i praksis så er egentlig bare inkasso en slags veldig dyr purring i første omgang? 

Jeg får vel bare beklage om jeg har virket stein hakke dum, jeg har alltid blitt fortalt hvor alvorlig inkasso er og aldri vært i nærheten av å få det selv. Jeg har kontroll på økonomien min og har derfor aldri hatt behovet for å sette meg inn i lover og regler om dette. Dette er ikke "noe alle vet" for alle i Norge har ikke inkasso og "trenger" derfor ikke å kunne så mye om det. 

Dere som mener jeg burde anmelde saken for å stoppe inkassoprosessen -  er det noe poeng nå som den er betalt? Den går jo ikke videre nå, og det er begrenset hvor mye styr jeg orker å lage for rundt 300,-. 

Jeg skjønner også at jeg ikke har fått en betalingsanmerkning og at saken blir slettet så fort den blir registrert betalt. Det Anonym bruker over her ikke forstår at jeg spør om er om man kan få lån/ er kredittverdig NÅR regningen står som ubetalt? Det tar gjerne noen dager før betalingen er registrert hos store firmaer. Jeg vet at dette ikke har noe å si om en uke når den er registrert betalt, jeg lurer på hvordan det er per dags dato når regningen står som ubetalt. Litt vanskelig å forklare, men om dere skjønner? 
Jeg vet jo at du for eksempel ikke kan tegne et mobilabonnement når du har aktiv inkasso, så hadde jo ikke vært urealistisk om man ikke kunne ta et lån også..

(Grunnen til at jeg spør om jeg er kredittverdig typ I DAG er fordi jeg har et møte med banken og er avhengig av å være kredittverdig). 

 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du anmeldt postyveriet til politiet, eller meldt i fra til posten? Da har du dokumentasjon på problematikken. Det hadde vært første bud i en slik sak. 

Låst postkasse er anbefalt av alle, noe annet er uaktsomt. Der har du deg selv å takke, selv om du vilhevde du bor i et så trygt boligområde. 

Neste måte du burde sIkret deg på er å få regninGene dine dIrekte i nettbanken! Altså nok en dumhet fra dIn side. 

å bEtale inkAssoen og gebyret uten å seNde et forklarende brev til iNkassobyrået og med kopi til den du skylder pengeR er atter en Lite Klok handliNg. den gjørmdumlurt i å rette opp I asap. Skriv og ForKlar at du har betalT og hva som har skJedd. 

og her stopper jeg fordi det hopper mellom sTore og Små boksTaver som om kg har fått alvorlig hikke. 

Anonymkode: 9f363...f0f

Syntes du virker veldig bedrevitende her. Jeg har aldri tidligere hatt noe problem med posten min og regningene, og vi har nå selvfølgelig skaffet oss lås på postkassen.
Siden saken "nettopp" har gått til inkasso så tror jeg det vil ta lenger tid for meg å anmelde saken, få dokumentasjon på det, melde fra til posten og sende inn dette til banken/inkassoselskapet enn det tar før betalingen er registrert inn på kontoen deres og saken er ute av verden. Det er snakk om en regning som hovedsakelig var på under 1000,- så det er ikke snakk om store summene - det er kanskje derfor det er så ekstra irriterende.

Grunnen til at jeg tidligere ikke har hatt hengelås på postkassen min er fordi jeg bestiller en del småpakker her og der, og derfor syntes det er svært praktisk å få de rett i postkassen. Nå som jeg har lås så kommer ikke disse pakkene inn i sprekken og jeg må på postkontoret for å hente det. Det er tungvint for meg, spesielt når min måte om å ikke ha hengelås har fungert utmerket i mange år.

Det er ikke alle regninger jeg VIL ha rett i nettbanken min. Jeg får mine faste inn der, men regninger som NRK-Lisens, veiavgift og andre regninger som ikke kommer fast hver mnd ønsker jeg faktisk å få i postkassen fordi det gir meg en bedre oversikt. Det er ikke en dumhet fordi folk trives med å gjøre ting på andre måter enn du gjør. 

I min verden har jeg aldri måtte regne med at pøbelunger stjeler posten din på pur f. Det er første gang det har skjedd med meg og hadde det ikke vært for at det er dårlig timing så hadde det ikke vært en så himla stort problem. Selvfølgelig kunne jeg kanskje ha unngått denne situasjonen om jeg hadde gjort ting annerledes i fortiden, men ærlig talt da. Dette er ingen langtidskonsekvens for meg, så du kan hoppe ned fra den høye hesten din.

Anonymkode: 2c226...6de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Så, jeg vet at jeg ikke har fått noe bet.anm eller noe slikt altså,

Anonymkode: 2c226...6de

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke fått anmerkning, bare en purring. Det kaller de for inkassovarsel. Det skjer ingen verdens ting.

Anonymkode: 35b06...397

 

13 timer siden, augustmami skrev:

Tror du forvirrer en betalingsanmerkning med inkasso. Inkasso er som en purring.

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tar lang med inkasso før det går til betalingsanmerkning. 

Anonymkode: 2320d...131

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke fått noen betalingsanmerkning, ta det helt med ro.

Anonymkode: 50916...532

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

DU HAR IKKE BETALINGSANMERKNING FORDI DU HAR BETALT DIN INKASSO!!!!!

ER DU FETTE TREIG? LES HVA FOLK SVARER

Anonymkode: 50916...532

Altså... TS skriver i HI at hun VET hun ikke får bet.anm, likevel starter mange brukere med å bare bekrefte det hun allerede har sagt hun vet, og det HELT UTEN å svare på TS sitt faktiske spørsmål. Og så er det TS som anklages for å være treg???

KG er seg selv likt... :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig planet TS har bodd på. Det virker som hærverk ikke finnes der.

Fra Oslo-området er jeg vant til at alt for ikke er sveiset på plass, forsvinner før eller siden.

Anonymkode: 3bafc...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden begynner å ligne på den om honnørkortet. :fnise:

Anonymkode: f31e2...8da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring inkassoselskapet og forklar situasjonen. De er ikke onde, de skal bare gjøre en jobb. Det kan godt hende at de fjerner saken etter at du har forklart deg i og med at du ikke har noen saker fra før. Du kan jo også anmelde tyveriet, det vil fungere som et bevis på at det faktisk har skjedd. Litt på samme måte som at man anmelder tyveri for å få forsikringsutbetaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...