Gå til innhold

hvordan fjerner jeg mor som ''nærmeste pårørende''


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før jeg ble 18 år gikk jeg til psykolog. Moren min tok saken i egne hender og skrev seg selv under som nærmeste pårørende. Jeg skal bryte all kontakt med moren min da jeg virkelig hater henne. Da er det siste jeg vil at hun skal bli kontaktet dersom noe skulle skje.

Jeg har ingen som nærmest pårørende, men det er det jeg vil. Heller å ha ingen, enn moren min. Går det an å gjøre dette på internett? 

Er det lov å ha ingen som nærmest pårørende dersom man har familie?

Anonymkode: edb6f...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må kontakte de stedene du har oppført henne som nærmeste pårørende, og be dem slette det. Er ikke verre enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Elefantenirommet skrev:

Du må kontakte de stedene du har oppført henne som nærmeste pårørende, og be dem slette det. Er ikke verre enn det. 

Må jeg ringe til psykologen og alt? Er hun ikke nærmeste pårørende dersom jeg skulle havne på sykehus eller noe, jeg har aldri havnet på sykehus før. Så hun er ikke oppført der?

Anonymkode: edb6f...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre blir vel automatisk oppført som nærmeste pårørende, det er opplysninger som er hentet fra folkeregisteret. Dersom du havner på sykehus kan du be om å få slettet din mor, eller be dem om at hun ikke skal kontaktes. 

Anonymkode: b571f...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helsenorge.no

Der legger du inn den info du sel ønsker.

Vit at moren din ikke har innsynsrett selv om hun står som nærmeste.

Anonymkode: 68f58...bfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ringe eller maile, de sier da i fra hvis du må gjøre det på annet vis, men regner med telefon eller mail er ok. 

Hvis du aldri har vært på sykehus har du ikke journalist der. Da kan jeg heller ikke tro det er oppført noen pårørende på deg. 

Jeg har selv byttet pårørende på sykehus. Da bare sa jeg det i skranken da jeg var der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldre blir vel automatisk oppført som nærmeste pårørende,

Nei, der tar du feil. Dette er opplysninger man selv oppgir og endrer som man ønsker.

Anonymkode: e3a66...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, der tar du feil. Dette er opplysninger man selv oppgir og endrer som man ønsker.

Anonymkode: e3a66...8db

På min kjernejoirnal står mine foreldre oppført og det er ikke noe jeg selv har oppgitt. Jeg har logget inn der og klarer ikke å slette  de oppføringene via innloggingene. 

Anonymkode: b571f...f5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

På min kjernejoirnal står mine foreldre oppført og det er ikke noe jeg selv har oppgitt. Jeg har logget inn der og klarer ikke å slette  de oppføringene via innloggingene. 

Anonymkode: b571f...f5f

Det var rart, man kan fint endre på disse opplysningene selv. Kontakt Helsenorge.

 

 Hvis du oppdager feil opplysninger i din kjernejournal, kan du kontakte brukerstøtte 800HELSE (telefon 800 43 573).

 

https://helsenorge.no/kjernejournal/sporsmal-og-svar-om-kjernejournal

Anonymkode: e3a66...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, der tar du feil. Dette er opplysninger man selv oppgir og endrer som man ønsker.

Anonymkode: e3a66...8db

Foreldre står som nærmeste pårørende frem til du gifter deg med mindre du endrer det selv.

Anonymkode: 3093a...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før jeg ble 18 år gikk jeg til psykolog. Moren min tok saken i egne hender og skrev seg selv under som nærmeste pårørende. Jeg skal bryte all kontakt med moren min da jeg virkelig hater henne. Da er det siste jeg vil at hun skal bli kontaktet dersom noe skulle skje.

Jeg har ingen som nærmest pårørende, men det er det jeg vil. Heller å ha ingen, enn moren min. Går det an å gjøre dette på internett? 

Er det lov å ha ingen som nærmest pårørende dersom man har familie?

Anonymkode: edb6f...212

Moren din er og forblir nærmeste pårørende inntil hun dør. Men på sykehus og hos lege kan du føre opp andre personer som nærmeste pårørende. 

Men i politiets registre, de følger folkeregisteret, vil moren din stå for evig og alltid. Alternativet kan være at du nlir adoptert av noen som bil ha deg.......? Men da får du ingen arv etter din mor.

Anonymkode: 399a0...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

helsenorge.no

Der legger du inn den info du sel ønsker.

Vit at moren din ikke har innsynsrett selv om hun står som nærmeste.

Anonymkode: 68f58...bfe

Deyte gjelder bare i forhold til helseinstitusjoner. Der er mange andre situasjoner som kan bli vel så aktuelle og de går automatisk i folkeregisteret. 

Anonymkode: 399a0...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Havnet på sykehuset i september og da byttet jeg pårørende. Hun leste opp informasjonen min og spurte om alt stemte. Da sa jeg at min stemor ikke skulle være nærmeste pårørende lengre og satt opp samboer istedet. Er mer praktisk da vi bor sammen og stemor bor på andre siden av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Elefantenirommet skrev:

Ja, ringe eller maile, de sier da i fra hvis du må gjøre det på annet vis, men regner med telefon eller mail er ok. 

Hvis du aldri har vært på sykehus har du ikke journalist der. Da kan jeg heller ikke tro det er oppført noen pårørende på deg. 

Jeg har selv byttet pårørende på sykehus. Da bare sa jeg det i skranken da jeg var der. 

Dette var før kjernejournalen ble innført. Da ble nærmeste pårørende ført i det enkelte sykehusets journalsystem på den enkelte pasient. 

Anonymkode: 399a0...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var før kjernejournalen ble innført. Da ble nærmeste pårørende ført i det enkelte sykehusets journalsystem på den enkelte pasient. 

Anonymkode: 399a0...4de

Ah, ok, det var jeg ikke klar over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du endre i din kjernejournal og selv gi beskjed til din fastlege, psykolog og andre du skulle føle for å gi beskjed om. Men ved spesielle hendelser kan andre enn dem du har oppført som nærmeste pårørende bli kontaktet. De blir kontaktet etter disse kriteriene:

"Det er nærmeste pårørende som har rett til informasjon. Pasienten eller brukeren har rett til å utpeke sin nærmeste pårørende. Hvis vedkommende er ute av stand til å utpeke nærmeste pårørende skal det være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med pasienten." 
https://helsenorge.no/parorende/parorendes-rettigheter 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren din er og forblir nærmeste pårørende inntil hun dør. Men på sykehus og hos lege kan du føre opp andre personer som nærmeste pårørende. 

Men i politiets registre, de følger folkeregisteret, vil moren din stå for evig og alltid. Alternativet kan være at du nlir adoptert av noen som bil ha deg.......? Men da får du ingen arv etter din mor.

Anonymkode: 399a0...4de

Dette er nok ikke helt korrekt :) 

Anonymkode: 68f58...bfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moren din er og forblir nærmeste pårørende inntil hun dør. Men på sykehus og hos lege kan du føre opp andre personer som nærmeste pårørende. 

Men i politiets registre, de følger folkeregisteret, vil moren din stå for evig og alltid. Alternativet kan være at du nlir adoptert av noen som bil ha deg.......? Men da får du ingen arv etter din mor.

Anonymkode: 399a0...4de

Det stemmer ikke. Jeg er forstermor, har ikke foreldreretten, men er nærmeste pårørende til mitt forsterbarn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldre står som nærmeste pårørende frem til du gifter deg med mindre du endrer det selv.

 

De gjør ikke det hos meg, det går helt fint å endre slikt.

Anonymkode: e3a66...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var før kjernejournalen ble innført.

Man må ikke ha nærmeste pårørene i  kjernejournal om man ikke ønsker det.

Anonymkode: e3a66...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...