Gå til innhold

Ulovlig å melde noen på luksusfellen?


Ullpledd

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Sjay skrev:

Ikke hvis du hadde selvinnsikt ;) 

Om jeg ikke hadde ant hvem som hadde levert det. Skikkelig ekkel tanke, og jeg ville gått rundt og lurt på hvem det var som hadde sånn innsyn i økonomien min. 

Hadde en venn av meg foreslått det tilmeg ansikt til ansikt hadde det vært greit. 

(nå er ikke jeg noe luksusfelletilfelle, men altså om jeg hadde vært det.)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i all verden tror du det er OK å blande deg inn i andre mennesker sin økonomi på den måten?

Med mindre dette er samboeren din eller barnet ditt så har du vel ikke nok med økonomien deres å gjøre til at du kan tillate deg selv å melde de på et Tv-program hvor de må stå foran hele Norge og bli rett og slett latterliggjort med gjeldsproblemene sine!

Fy faen så sur jeg hadde blitt om noen hadde meldt meg på et sånt program, uansett hvor mye jeg hadde hatt behov for det. Ta heller en prat med de og NAV (tror nemlig NAV har noen økonomiske rådgivere som kan hjelpe i sånne situasjoner) og stikk snuten din ut av andre mennesker sine saker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Sjay skrev:

Ikke hvis du hadde selvinnsikt ;) 

Sjølvinnsikt hadde kanskje gjort at vedkomande ikkje sat i ei gjeldsknipe...😇

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fjaselina skrev:

Sjølvinnsikt hadde kanskje gjort at vedkomande ikkje sat i ei gjeldsknipe...

Ja, det har du rett i :fnise: Tenkte ikke så langt. Problemstillingen er så fjern fra min virkelighet, så litt vanskelig å sette seg inn i.

Håper du finner en ålreit måte å ta det opp med vedkommende TS! Bra du bryr deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, takk skrev:

Hadde jeg fått noe sånt anonymt i postkassen hadde jeg klikka. 

Men du får vel ikke sånn i posten helt uten grunn heller. 

Anonymkode: ecca1...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du får vel ikke sånn i posten helt uten grunn heller. 

Anonymkode: ecca1...4c1

Men hvorfor skal det være andre (anonyme) sin sak? Jeg vil tro at vedkommende har det kjipt bok fra før, om det ikke skal komme noe som i den psykiske tilstanden nærmest kan oppleves som et trussel- eller mobbebrev i tillegg. 

Ts, snakk heller med vedkommende ansikt til ansikt og se hva han eller hun tenker og sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da finner du ikke på noen ulovligheter. Og det er ulovlig, dokumentfalsk, faktisk, å utgi seg for å være noen andre. Du må innhente amtykke og få fullmakt til å melde kompisen din på.

Anonymkode: 178bd...2f0

Jeg er veldig nysgjerrig på, på hvilken måte et kontaktskjema på tv3.no er å anse som et dokument? Det er jo bare informasjon som kan utfylles i forbindelse med å ta kontakt. Ikke binder man seg til noe som helst, og det tv3 gjør ut fra de kontaktskjemaene der er å ringe aktuelle kandidater og spørre. Dersom denne vennen ikke vil, så kan han bare si nei.

TS, du vet best hvordan din venn reagerer på å bli påmeldt på noe slik. Dersom du tror han synes det er ok, kan du godt gjøre det.

Anonymkode: 25ec8...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Aintnofun skrev:

Det er skikkelig dårlig gjort. Det er jo ikke vanlig å ville legge ut om sine økonomiske problemer for hele norge...

Det er fullt mulig å takke nei selv om man får tilbud om å bli med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, takk skrev:

Men hvorfor skal det være andre (anonyme) sin sak? Jeg vil tro at vedkommende har det kjipt bok fra før, om det ikke skal komme noe som i den psykiske tilstanden nærmest kan oppleves som et trussel- eller mobbebrev i tillegg. 

Ts, snakk heller med vedkommende ansikt til ansikt og se hva han eller hun tenker og sier. 

Jeg svarer ikke for ts, men for meg selv for jeg har tenkt tanken å melde noen på LF. 

Økonomiske problemer føler jeg blir like ille som en som ligger livløs på gata. Man kan ikke la være å hjelpe dem. Kanskje kan vi unngå at folk begår selvmord også, for ja økonomiske problemer fører ofte til det. Av og til er de i en så trist tilværelse at de ikke ser noen muligheter, bare problemer. 

Anonymkode: ecca1...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt å melde folk på programmer uten å vite om de vil det. Det er ikke alle som vil være på tv og vise frem den dårlige økonomien de har. 

Jeg synes heller det er bedre om du prater om bekymringene dine til personen det gjelder ,og deretter være behjelpelig med å finne rette personer vedkommende bør prate med for å få orden på økonomien. 

Det handler om å støtte, ikke å gå bak ryggen på noen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarer ikke for ts, men for meg selv for jeg har tenkt tanken å melde noen på LF. 

Økonomiske problemer føler jeg blir like ille som en som ligger livløs på gata. Man kan ikke la være å hjelpe dem. Kanskje kan vi unngå at folk begår selvmord også, for ja økonomiske problemer fører ofte til det. Av og til er de i en så trist tilværelse at de ikke ser noen muligheter, bare problemer. 

Anonymkode: ecca1...4c1

Men hvorfor gjøre det bak ryggen på vedkommende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har meldt på andre i luksusfellen tidligere. De nevner ofte det på programmet osv. Men oftest er det en ektefelle, sambo ol. som står veldig nære... Så det kommer kanskje ann på hvor nære dere er? Vedkommende kan jo takke nei igjen hvis den blir valgt ut... Tror personer som sliter psykisk med økonomi, og ikke klarer å åpne regninger og brev kan trenge den drahjelpen de kan få... Men ville aller helst spurt personen om det var greit å melde han/hun på først... 

Anonymkode: 8cfe3...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva i alle dager skulle være poenget med å melde på noen som ikke vil selv? Man kan jo uansett ikke tvinge dem til å delta i programmet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig nysgjerrig på, på hvilken måte et kontaktskjema på tv3.no er å anse som et dokument? Det er jo bare informasjon som kan utfylles i forbindelse med å ta kontakt. Ikke binder man seg til noe som helst, og det tv3 gjør ut fra de kontaktskjemaene der er å ringe aktuelle kandidater og spørre. Dersom denne vennen ikke vil, så kan han bare si nei.

TS, du vet best hvordan din venn reagerer på å bli påmeldt på noe slik. Dersom du tror han synes det er ok, kan du godt gjøre det.

Anonymkode: 25ec8...cec

Dokumentfalsk etter strl. 2005 § 361 legger heldigvis ikke din personlige definisjon av "dokument" til grunn. Bestemmelsens annet ledd utvider begrepet til å omfatte mer enn den naturlige språklige forståelsen av ordlyden, i tillegg til at det finnes rettspraksis på området (se eksempelvis Rt. 1935 s. 573). Det følger også av juridisk teori at begrepet blant annet klart omfatter alt fra lydbånd og videoopptak, til SMS-er og e-poster.

Endret av Astrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...