Gå til innhold

Desperat. Hodebunnsproblemer!


leetha

Anbefalte innlegg

I hele høst har jeg hatt problemer med hår. Hodebunnen er tørr m kornflass (ikke mye) blank, rød, virker sår, fort fett. Synes det er tynnere og mister mer hår. (Har tynt nordisk hår i utgangspunktet.

Jeg har prøvd mye for å stoppe dette.

Ikke farget det på 2 mnd

Tatt blodprøver og hormonprøver alt perfekt

Vært hos hudlege (oslo hudlegesenter) mente jeg ikke hadde noen sykdom kun tørr hodebunn, etter en kjapp kikk

Tatt mikroanalyse hos apollo, alt så ok ut ifh hårsekker, men irritert hodebunn m litt flass noen steder fet også

Prøvd forskjellige shampoer både økologiske og vanlige

Prøver å stresse lite og spiser normalt

Er 37 år og dette følte jeg startet for 4—5 mnd siden. 

 

Hjelp. Er det noen som har erfaring med dette. Dette opptar for mye av hverdagen. Synes hodebunnen er mer synlig men det er mest når håret blir fett

Please noen??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å gå helt uten hudprodukter og shampoo en stund? Kanskje huden reagerer? Sminke og den slags kan være årsak.

Jeg brukte denne for mange år siden da jeg hadde flass https://www.apotek1.no/produkter/vichy-dercos-flassjampo-til-torr-hodebunn-200ml-850620p

Nå om dagen bruker jeg ingenting av shampoo, sminke eller lignende og håret mitt er blitt ganske mykt og fint. Ikke noe flass. Tar som regel noen uker å venne håret av shampoo til shampoo fri, dvs håret kan være stygt noen uker før det blir bra

 

Anonymkode: b893b...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker, kan hende det er helt bomtur... Men hva med medisinsk grønnsåpe? Jeg vasker håret med grønnsåpe, men medisinsk grønnsåpe hjalp meg veldig med utslett andre steder på kroppen. Og når jeg brukte det på tatoveringene mine så grodde de kjempefort og hadde lite kløe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte vasker du håret nå?
Om du har tørr hodebunn så bør du kanskje prøve å bare vaske håret 2-3 ganger i uken å se om det blir noe bedre :) 
La være å bruke hår produkter (Spray, skum,gel) om du gjør det.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt noen stylingprodukter på flere uker nå. (Noe som gjør at håret ser j.... flatt og fjonete ut)

Har ikke prøvd noo poo. Aner liksom ikke helt åssen gjørra det. Hvordan får man bort svette møkk og smuss da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! jeg regner med du har prøvd sjampoo for tørr hodebunn? hvis dette ikke har fungert så kan det være fordi du har fett hår. da legger det seg et fettlag på hodebunnen som fører til at den klør og blir irritert. for meg hjalp det hvertfall å heller kjøpe en sjampo for fett hår

Anonymkode: 45ca9...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver 2. Eller 3. Hver dag m vask. Og jo mer fett det blir jo mer klør og rødlig blir det synes jeg.

Når verken leger eller frisører mener noe så blir man rådløs. Brukt tusenvis av kroner på produkter som ikke funker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
1 minutt siden, mångata skrev:

Hvis man ikke bruker shampo, hva vasker dere håret med da? :huh:

Jeg bruker faktisk kun balsam i endene og vasker lite med shampo, merket at over tid tilpasset håret og hodebunnen seg dette så ser ikke fett ut selv om jeg ikke bruker shampo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som jeg både har tørr pluss feit hodebunn (siden jeg har tørre små korn) men også fet (på noen av hårstråene jeg mister er det tykk hvit tupp jeg kan ta av dvs talg)

Så da er man støkk m klø, rød blank ekkel hodebunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det helt likt. Prøvde noen sjampoer for irritert og sensitiv hodebunn, men det hjalp ikke. Fikk en resept på en slags flytende hydrokortisonkrem. Hjelp ikke så mye det heller. Alt gikk bare over etterhvert! Det ordner seg sikkert av seg selv! 

Anonymkode: 4c928...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Torelli skrev:

Klør det? og evt. kjør du på det?

Klør periodevis. Klarer å la være å klø ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det helt likt. Prøvde noen sjampoer for irritert og sensitiv hodebunn, men det hjalp ikke. Fikk en resept på en slags flytende hydrokortisonkrem. Hjelp ikke så mye det heller. Alt gikk bare over etterhvert! Det ordner seg sikkert av seg selv! 

Anonymkode: 4c928...04e

Hvor lenge varte det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Define shampo for tørr/sensitiv hodebunn har hjulpet meg veldig iallfall. Bruker du varm, lunkent eller kaldt vann når du dusjer? Jeg merker i hvert fall bedring når jeg vasker håret med lunkent vann og avslutter med kaldt. Vet ikke om det hjelper, men jeg masserer gjerne hodebunnen dagen før jeg skal vaske det. Kan det være at du har dårlig blodsirkulasjon i hodebunnen? Ønsker deg uansett god bedring for hodebunnen din, ikke noe kjekt å ha det slik!

Anonymkode: 65eb2...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, mångata skrev:

Hvis man ikke bruker shampo, hva vasker dere håret med da? :huh:

Vann. Håret tar vare på seg selv. Jeg gikk uten hårprodukter i 1 år, men bestemte meg for år prøve igjen fordi jeg likte lukten av shampoo. Brukte den tre ganger over to uker og håret mitt så mer fett ut enn jeg har sett det i løpet av livet, det var jævlig stygt.

Anonymkode: b893b...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, leetha skrev:

Klør periodevis. Klarer å la være å klø ja. 

Jeg får plutselig kløe (som jeg klør på..) og får opp flassaktiegreier fra hodebunnen da. Jeg fikk et linement fra fastlegen (reseptbelagt) som heter Diprosalic for dette. Det er sterkt men hjelper med en gang. Bruker det da to-tre dager, så kan det ta måneder før det kommer tilbake, og da kjører jeg ny runde.

Kanskje dette er noe du kan prøve? Ville hørt med legen iallefall :)

Endret av Torelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å gå helt uten hudprodukter og shampoo en stund? Kanskje huden reagerer? Sminke og den slags kan være årsak.

Tar faktisk over seks måneder før hodebunnen og håret "normaliserer seg" hvis man plutselig slutter med alt av hårprodukter man pleier å bruke. Så det lønner seg bare å gjennomføre det om man aldri har tenkt å bruke det igjen. Hvis man slutter med noe f.eks en shampoo man har brukt i flere mnd så kan man reagere med enten kjempe tørr hodebunn, eller veldig fet hodebunn. Etter ca seks til tolv mnd uten produkter i håret vil det ha stabilisert seg og du vil få mykt og fint hår som har en natulig ph balanse bland annet.

Til TS: Har du prøv maroccan oil serien? Sliter i perioder med tørr hodebunn men har ellers fet, så da bytter jeg bare mellom hvilke oljer jeg bruker. Er en for fet hodebunn jeg bruker i hodebunnen før dusj, en jeg bruker for tørre tupper etter dusj og en jeg bruker i hodebunn og sover med om jeg er ekstremt tørr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg blir psykisk nedbrutt. Kvier meg for å vaske håret, tørr ikke gre det for da kommer det masse hår. Er så forsiktig med det. Bruker micro håndkle og klemmer vannet ut. Luftørker helt tørt. Fletter i en liten flette og rører ikke håret det jeg kan. Alikevel finner jeg hår her og der ikke alltid lange heller men korte. Hadde jeg gredd meh er det sikkert minst 100 hår. 

Sa dette til hudlegen men hun sa at man kunne miste mer en 100 hår hver dag og kunne miste korte hår. Hun sa jeg hadde tett hår vekst at det kom nye men tynne hårstrå ala nordisk. 

Vet ikke hva jeg skal tro

Har bra m jern og b 12. Tar omega 3 og noe maxi hair fra iherb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, leetha skrev:

Hvor lenge varte det da?

Jeg hadde det helt på samme måte. Ble helt gal! Var skummelt å gre håret liksom. Salven jeg fikk var locoid crelo. Er som sagt usikker på om den hjalp. Jeg sluttet å bruke alle produkter og hårsprayen også denne perioden. Jeg er usikker på hvor lenge det varte ( føltes som en evighet 😫). Tror ikke mer enn 4-6 uker maks. 

Anonymkode: 4c928...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...