Gå til innhold

Mørketid


Studenten24

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er student ved Høyskolen i Sørøst Norge, og holder på å skrive min bachelor oppagve. Jeg studerer lysdesign, og i min bachelor oppgave skal jeg forske på hvordan mørketiden påvirker mennesker som bor i nord og som opplever den totale mørketiden på vinterstid. 

Jeg lurer da på om det er noen som vil dele sine erfaringer om hvordan de opplever mørketiden, du må bo eller har opplevd mørketiden i Nord Norge. 

Setter pris på alle innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er gjort forskning på det, og de ble visst overrasket over nordlendingenes positive forhold til vinteren. Innbyggere i Nord-Norge ser ut til å være i bedre stand til å takle vinterdepresjoner. Det ble pekt på at tankesettet spiller en viktig rolle her, da mange nordlendinger fokuserer på de positive sidene ved vinteren og ser den som en mulighet til avkobling, kos og andre hyggelige aktiviteter. 

Som en person som har bodd i Nord Norge hele livet mitt, så er jo mørketiden selvfølgelig det som er det naturlige. For meg hadde det vært merkelig at det ikke skulle vært mørketid, og motsatt, at sommernettene ikke var lyse. Jeg gleder meg til mørketiden kommer, humøret mitt blir absolutt ikke påvirket av det. Da kan jeg dra ut for å se på nordlyset når det er klarvær, eller tenne lys og ha det koselig inne. Dessuten er det ikke alltid helt mørkt, og det kan bli et helt spesielt og magisk lys på himmelen. Så begynner man å glede seg til solen kommer tilbake, det er også helt fantastisk og blir feiret med solboller. 

Anonymkode: 4efe4...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...