Gå til innhold

Maispinner til en på 5 mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår lille er 5 mnd om få dager, hun har spist fast føde i 3 uker nå. Er det greit å gi henne maispinner? 

Anonymkode: 2f253...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri skjønt poenget med maispinner og sånne ting. Det har jo null næringsverdi.

Anonymkode: 1476c...4c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri skjønt poenget med maispinner og sånne ting. Det har jo null næringsverdi.

Anonymkode: 1476c...4c8

For vår del er det for at hun elsker å utforske den maten hun har fått prøve + hun sitter sammen med oss når vi spiser, så om hun kunne fått det, så kunne hun "deltatt" mer i måltidet hun og. 

Anonymkode: 2f253...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig ålright å sitte sammen ved bordet og spise selv. Sjekk maispinnene, noen av de løser seg ikke godt opp i munn. Ser ikke problemet ved å gi det som litt kos utenfor måltider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er maispinner? Prøvde å google, men kom ikke opp på bilder engang. 

Anonymkode: f6a9b...800

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare forholde seg til anbefalingene om fullamming/MME til 6 mnd? Ville uansett ikke gitt disse siden de har null næringsverdi og uansett ikke er anbefalt før 6 el 8 mnd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår er 5,5 og vi har akkurat introdusert ham for maispinner denne uka. 
Men han er overhodet ikke interessert! :fnise:
 

Hvis du tror babyen din liker det så er det jo bare å kjøre på! Fint for henne å kunne delta i måltidene deres :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Glitnir skrev:

Hvorfor ikke bare forholde seg til anbefalingene om fullamming/MME til 6 mnd? Ville uansett ikke gitt disse siden de har null næringsverdi og uansett ikke er anbefalt før 6 el 8 mnd. 

De har gått bort fra dette nå vel og sier introduksjon ved 4 mnd som før i tiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Glitnir skrev:

Hvorfor ikke bare forholde seg til anbefalingene om fullamming/MME til 6 mnd? Ville uansett ikke gitt disse siden de har null næringsverdi og uansett ikke er anbefalt før 6 el 8 mnd. 

Man skal begynne med fast føde ved 4 mnd hvis baby får MME. Det er også anbefalt å begynne med smaksprøver dersom baby viser interesse for mat.

 

TS: maispinnene er en fin spisetrening for baby, selv ved 5 måneder. Så lenge baby sitter oppreist altså. Da får hen finmotorisk trening og lærerr hvordan å håndtere mat.

Anonymkode: 36b3f...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk det på den alderen. Hun spiste gjerne en pinne mens jeg spiste lunchen min. En stund var det eneste måten å få i seg noe mat selv på ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er maispinner? Prøvde å google, men kom ikke opp på bilder engang. 

Anonymkode: f6a9b...800

De jenta mi får heter skumpinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Glitnir skrev:

Hvorfor ikke bare forholde seg til anbefalingene om fullamming/MME til 6 mnd? Ville uansett ikke gitt disse siden de har null næringsverdi og uansett ikke er anbefalt før 6 el 8 mnd. 

Det er kun anbefalt med fullamming til 6mnd. Dersom babyen får mme, er det anbefalt med introduksjon av fast føde ved 4 mnd. 

Er ikke noe i veien for å prøve maispinner ved 5 mnd, men vær veldig obs. Hvis babyen knekker av store biter med gommene, så kan det fort bli litt skummelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glitnir skrev:

Hvorfor ikke bare forholde seg til anbefalingene om fullamming/MME til 6 mnd? Ville uansett ikke gitt disse siden de har null næringsverdi og uansett ikke er anbefalt før 6 el 8 mnd. 

Ts her.

Vi fikk beskjed av barnelege på sykehuset å begynne med fast føde når hun var 4 mnd gammel pga hun viste mindre og mindre interesse for MME og gikk til og med ned i vekt på et tidspunkt. Nå har hun plutselig blitt veldig matglad og vi gjør alt for å skape en positiv opplevelse rundt måltider, noe det ikke har vært på en stund. Og jeg tror maispinner/skumpinner kunne bidratt positivt.

Anonymkode: 2f253...5a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. 

Da skal vi prøve i morgen med skumpinne/maispinne, så kanskje hun slipper å si mmmmm og stirre på oss under hele måltidet! Heheh 

Anonymkode: 2f253...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

For vår del er det for at hun elsker å utforske den maten hun har fått prøve + hun sitter sammen med oss når vi spiser, så om hun kunne fått det, så kunne hun "deltatt" mer i måltidet hun og. 

Anonymkode: 2f253...5a2

Hvorfor ikke gi henne noe skikkelig mat å utforske? Kokt brokkoli, for eksempel. Noe fra middagen dere uansett spiser?

Anonymkode: 1476c...4c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke gi henne noe skikkelig mat å utforske? Kokt brokkoli, for eksempel. Noe fra middagen dere uansett spiser?

Anonymkode: 1476c...4c8

Ts her. 

Ja, jeg har veldig lyst til det, men jeg tenkte å vente til hun klarer å sitte helt oppreist selv. De anbefaler vel det når små barn skal spise ordentlig mat selv, mener jeg å ha lest?  Jeg har for meg at skum/maispinner blir annerledes?!

Anonymkode: 2f253...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

for å føye til det jeg skrev over. Nå sitter hun i babystolen som hører til Stokke tripp trapp, og den er slik at hun ligger litt bakoverlent. 

Anonymkode: 2f253...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

for å føye til det jeg skrev over. Nå sitter hun i babystolen som hører til Stokke tripp trapp, og den er slik at hun ligger litt bakoverlent. 

Anonymkode: 2f253...5a2

Kan du ikke lage en grønnsaks/frukt-pure til barnet, som hun kan drikke fra en flaske eller tut-kopp? (Slik at hun spiser noe bra ernæringsmessig)

Anonymkode: 5bc2a...376

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Ja, jeg har veldig lyst til det, men jeg tenkte å vente til hun klarer å sitte helt oppreist selv. De anbefaler vel det når små barn skal spise ordentlig mat selv, mener jeg å ha lest?  Jeg har for meg at skum/maispinner blir annerledes?!

Anonymkode: 2f253...5a2

Hvorfor blir det anderledes?

Anonymkode: 5bc2a...376

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga skumpinner ved 5 måneder, mest for treningen sin skyld. Vi forsøkte grønnsaker også uten effekt. Vår er ikke begeistret for grønnsaker, aldei vært det heller.  Han spiste i de babysetet til stokke., men aldri uten tilsyn. Anbefaler deg dog smekk med ermer, de kliner veldig i starten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...