Gå til innhold

Hva i alle dager gjør man med alt støvet!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal starte.. Men jeg blir gal av alt støvet! Vi har bodd sammen i mange år, og har nå en liten en på vei. Vi bor i hus, 2-mannsbolig over 3 etg, vi har endel elektronikk + tv-stue og vaskerom i kjelleren, ellers i 1. etg stue/kjøkken med normal innredning, ingen voldsomme ansamlinger med pynt, duppeditter eller tepper/puter. Vi har vedovn, men har bare fyrt i den en gang siste uken. Luft-luft varmepumpe. Lukkede vitrineskap og skjenker, 2-3 planter, en yttergang med endel klær og normal aktivitet ut og inn i løpet av dagen. Soverom x 3 (hvor bare vårt brukes foreløpig) og bad i 2. etg.

Jeg har aldri hatt støv på hjernen, og da vi bodde i liten leilighet samlet det seg jo også opp endel hybelkaniner, men det kan virkelig ikke sammenlignes med nå! Jeg blir helt gal, tirsdag gjorde jeg en skikkelig overhaling med utluftnining og støvsuging/støvtørking av hele 1. og 2. etg. Nå i dag, søndag, skinner solen inn vinduene og det er jo støv over alt! Skitt, småpartikler, hår, you name it! Jeg skjønner jo veldig godt at man ikke kan ha et støvfritt hus, men må jeg virkelig støvsuge, vaske og tørke støv 2 dager i uken for å holde det nogenlunde i orden her? Vi har litt allergier begge to av oss, og tenker jo at vi må passe litt på til han knerten som kommer slik at han ikke bor i et støvreir fra første dag. Jeg har forøvrig ingen mål om klinisk rent hjem, det er jo heller ikke sunt..

Har noen her tips til hva som bidrar mest til alt støvet, og hvordan vi kan unngå de mest voldsomme opphopningene? Har dere noen gang gjort noe tiltak som bedret inneklima eller gjorde husarbeidet mer praktisk å gjennomføre? Vi har gått for "ikke bry oss" -modellen i 12 år nå, så det vi er ute etter er faktisk å få et litt mer ryddig, praktisk og rent hjem :) Kanskje vaskehjelp faktisk ikke er så dumt..? Jeg syns ikke husarbeid er så morsomt at jeg ønsker å bruke alt av min fritid på det.

Anonymkode: f97ec...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle tekstiler avgir støv. I tillegg kommer elendigheten inn gjennom dører og vinduer. 

Årlig nedvask av absolutt alt, minimering av tekstiler og klestørking og bretting på eget rom hjelper. Men et støvfritt hjem det klarer ingen. 

Anonymkode: 135e9...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støvsuger å tørker støv hver dag. Og har stor vask 2 ganger i uken hvor jeg vasker alle rom skikkelig. Og badet vasker jeg en gang om dagen. 

Støv kommer uansett, men hvis du tørker litt hver dag så blir det ikke så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal starte.. Men jeg blir gal av alt støvet! Vi har bodd sammen i mange år, og har nå en liten en på vei. Vi bor i hus, 2-mannsbolig over 3 etg, vi har endel elektronikk + tv-stue og vaskerom i kjelleren, ellers i 1. etg stue/kjøkken med normal innredning, ingen voldsomme ansamlinger med pynt, duppeditter eller tepper/puter. Vi har vedovn, men har bare fyrt i den en gang siste uken. Luft-luft varmepumpe. Lukkede vitrineskap og skjenker, 2-3 planter, en yttergang med endel klær og normal aktivitet ut og inn i løpet av dagen. Soverom x 3 (hvor bare vårt brukes foreløpig) og bad i 2. etg.

Jeg har aldri hatt støv på hjernen, og da vi bodde i liten leilighet samlet det seg jo også opp endel hybelkaniner, men det kan virkelig ikke sammenlignes med nå! Jeg blir helt gal, tirsdag gjorde jeg en skikkelig overhaling med utluftnining og støvsuging/støvtørking av hele 1. og 2. etg. Nå i dag, søndag, skinner solen inn vinduene og det er jo støv over alt! Skitt, småpartikler, hår, you name it! Jeg skjønner jo veldig godt at man ikke kan ha et støvfritt hus, men må jeg virkelig støvsuge, vaske og tørke støv 2 dager i uken for å holde det nogenlunde i orden her? Vi har litt allergier begge to av oss, og tenker jo at vi må passe litt på til han knerten som kommer slik at han ikke bor i et støvreir fra første dag. Jeg har forøvrig ingen mål om klinisk rent hjem, det er jo heller ikke sunt..

Har noen her tips til hva som bidrar mest til alt støvet, og hvordan vi kan unngå de mest voldsomme opphopningene? Har dere noen gang gjort noe tiltak som bedret inneklima eller gjorde husarbeidet mer praktisk å gjennomføre? Vi har gått for "ikke bry oss" -modellen i 12 år nå, så det vi er ute etter er faktisk å få et litt mer ryddig, praktisk og rent hjem :) Kanskje vaskehjelp faktisk ikke er så dumt..? Jeg syns ikke husarbeid er så morsomt at jeg ønsker å bruke alt av min fritid på det.

Anonymkode: f97ec...2f6

Robotstøvsuger. Vi støvsuger hele leiligheten hver dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må støvsuge hver dag. Tørke støv gjør vi når vi ser det trengs, stort sett en gang i uken, litt oftere på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, prt90 skrev:

Robotstøvsuger. Vi støvsuger hele leiligheten hver dag. 

Støtter denne, jeg hater rengjøring og støvsuging mest av alt, så robotstøvsuger er uunnværlig i heimen her for å holde hybelkaninene noenlunde fra livet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olive_North skrev:

To ganger i uken er da ikke mye? :klo: 

Vi støvsuger minst to ganger i uken...

Nei, det er kanskje ikke det.. ;) Jeg syns det er veldig mye jeg da, men vi har en hektisk hverdag. Da vi bodde i leilighet holdt det med en gang i uken, mens her i huset føles det som vi har vår egen støvfabrikk.

1 time siden, malla1992 skrev:

Jeg støvsuger å tørker støv hver dag. Og har stor vask 2 ganger i uken hvor jeg vasker alle rom skikkelig. Og badet vasker jeg en gang om dagen. 

Støv kommer uansett, men hvis du tørker litt hver dag så blir det ikke så mye :)

Wow! Kred til deg som får gjort det/orker å gjøre det! :sjokkbla: Det kommer vi aldri til å klare. Men hva legger du da i vask? Frem med bøtte og såpevann? Kjøkken koster jeg jo daglig, samt koster rundt ovn og tørker over overflater på bad. Men å vaske badet daglig, gulv og toalett og dusj, det høres litt mye ut for meg :)

1 time siden, prt90 skrev:

Robotstøvsuger. Vi støvsuger hele leiligheten hver dag. 

Jeg kunne godt tenkt meg en liten Robert som støvsugde for oss. Vi skal få på plass en skyvedør i første etg, og kan jo godt fjerne en dørkarm mellom kjøkken og gang. Da vil en robotstøvsuger kunne gjøre en grei jobb her nede. I andre etg er det høye dørterskler, så der vil den ikke komme til. Hvilket merke har dere?

43 minutter siden, Stjerner og planeter skrev:

Størstepearten av støv er hudceller. Om du vil ha ein støvfri heim må menneska ut. 

Støvfri heim er heldigvis ikke målet :) Jeg ville bare ha tips til hvordan vi kan klare å holde det litt mer rent og pent.

Anonymkode: f97ec...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
2 timer siden, malla1992 skrev:

Jeg støvsuger å tørker støv hver dag. Og har stor vask 2 ganger i uken hvor jeg vasker alle rom skikkelig. Og badet vasker jeg en gang om dagen. 

Støv kommer uansett, men hvis du tørker litt hver dag så blir det ikke så mye :)

Ojoj, det var mye tid og jobb jeg fint skulle klart å bruke på mer gøyale ting, ja....:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er kanskje ikke det.. ;) Jeg syns det er veldig mye jeg da, men vi har en hektisk hverdag. Da vi bodde i leilighet holdt det med en gang i uken, mens her i huset føles det som vi har vår egen støvfabrikk.

Wow! Kred til deg som får gjort det/orker å gjøre det! :sjokkbla: Det kommer vi aldri til å klare. Men hva legger du da i vask? Frem med bøtte og såpevann? Kjøkken koster jeg jo daglig, samt koster rundt ovn og tørker over overflater på bad. Men å vaske badet daglig, gulv og toalett og dusj, det høres litt mye ut for meg :)

Jeg kunne godt tenkt meg en liten Robert som støvsugde for oss. Vi skal få på plass en skyvedør i første etg, og kan jo godt fjerne en dørkarm mellom kjøkken og gang. Da vil en robotstøvsuger kunne gjøre en grei jobb her nede. I andre etg er det høye dørterskler, så der vil den ikke komme til. Hvilket merke har dere?

Støvfri heim er heldigvis ikke målet :) Jeg ville bare ha tips til hvordan vi kan klare å holde det litt mer rent og pent.

Anonymkode: f97ec...2f6

Hver dag så støvsuger jeg å vasker alle over flater, stuebord, spisestue, tv benk og kjøkke overflater. Når jeg har vaske dag så vasker jeg vindu karmer drar over kjøkkenskap, vasker kjøleskap ov ovnen og vasker alle gulvene :)

liker å ha det rent rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp støvsugeren, kjøp deg heller en god tørrmopp, mye enklere.

Robot nede, og tørrmopp oppe, så går du over en gang pr dag(tar deg ca 10 min), 80% av støvet i et hjem er på gulvet-->du har et ganske så støvfritt hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, malla1992 skrev:

Hver dag så støvsuger jeg å vasker alle over flater, stuebord, spisestue, tv benk og kjøkke overflater.

Er du i jobb, eventuelle barn, hobbier eller noe slikt??

Anonymkode: 11cb1...349

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du i jobb, eventuelle barn, hobbier eller noe slikt??

Anonymkode: 11cb1...349

Jeg er oppdratt på den måten, så for meg så er det helt normalt. Ikke tar det lang tid eller. tar meg kanskje 20 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Pinkee skrev:

Dropp støvsugeren, kjøp deg heller en god tørrmopp, mye enklere.

Robot nede, og tørrmopp oppe, så går du over en gang pr dag(tar deg ca 10 min), 80% av støvet i et hjem er på gulvet-->du har et ganske så støvfritt hjem.

Det var et godt tips :) Vi har en JIF universalmopp som jeg sikkert kan kjøpe sånn tørrmoppkluter til. Før brukte vi alltid Swiffer, men det sluttet de jo plutselig å selge, og etter det har det bare gått i glemmeboka. Nå som jeg er gravid er det jo ekstra praktisk å slippe å herje med støvsugeren alt for ofte (tungt).

TS

Anonymkode: f97ec...2f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, malla1992 skrev:

Hver dag så støvsuger jeg å vasker alle over flater, stuebord, spisestue, tv benk og kjøkke overflater. Når jeg har vaske dag så vasker jeg vindu karmer drar over kjøkkenskap, vasker kjøleskap ov ovnen og vasker alle gulvene :)

liker å ha det rent rundt meg.

Det er imponerende, men aldri noe jeg hadde prioritert :) Jeg syns støvsuging er helt i orden en dag i uken, men det blir tyngre og tyngre etter hvert som magen blir større. Har jo en mann som også kan gjøre det, men det at jeg i denne perioden har fått litt støv på hjernen skal jo ikke gå ut over han (kunne aldri krevd eller forventet at han støvsuger huset 2-3 ganger i uken når jeg selv ikke kan bidra).

Jeg er spent på hvor mye støv/dritt det blir her når vi får et barn som løper inn og ut :ler: 

Anonymkode: f97ec...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle tekstiler avgir støv. I tillegg kommer elendigheten inn gjennom dører og vinduer. 

Årlig nedvask av absolutt alt, minimering av tekstiler og klestørking og bretting på eget rom hjelper. Men et støvfritt hjem det klarer ingen. 

Anonymkode: 135e9...084

Beklager, så ikke innlegget ditt før nå. Vi er så heldige at vi gjør alt av klesting på vaskerommet :) Årlig nedvask føles som en utopi, men man burde sikkert klare det.. Støvfritt hjem er heldigvis ikke målet.

TS

Anonymkode: f97ec...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er imponerende, men aldri noe jeg hadde prioritert :) Jeg syns støvsuging er helt i orden en dag i uken, men det blir tyngre og tyngre etter hvert som magen blir større. Har jo en mann som også kan gjøre det, men det at jeg i denne perioden har fått litt støv på hjernen skal jo ikke gå ut over han (kunne aldri krevd eller forventet at han støvsuger huset 2-3 ganger i uken når jeg selv ikke kan bidra).

Jeg er spent på hvor mye støv/dritt det blir her når vi får et barn som løper inn og ut :ler: 

Anonymkode: f97ec...2f6

Men blir det ikke veldig støvete hvis du bare støvsuger 2 gang i uken ? Hvor ofte vaske dere gulv osv ? Vi er begge veldig opptatt av å ha det rent rundt oss. For meg så er dette like viktig som personlig hygiene. Vi planlegger barn nå, kan bare tenke meg åssen det blir her hjemme da, men det skal nåkk gå uansett :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, malla1992 skrev:

Men blir det ikke veldig støvete hvis du bare støvsuger 2 gang i uken ? Hvor ofte vaske dere gulv osv ? Vi er begge veldig opptatt av å ha det rent rundt oss. For meg så er dette like viktig som personlig hygiene. Vi planlegger barn nå, kan bare tenke meg åssen det blir her hjemme da, men det skal nåkk gå uansett :)  

Vi støvsuger ikke 2 ganger i uken engang slik det er nå, det har vi ikke hatt tid til. Det blir jo litt støv, men det er jo ikke farlig, bare plagsomt. Med barn i huset blir det litt oftere, det kommer vi ikke unna, de starter jo livet sitt nede på gulvet, og da blir jo fokus på å ha litt mindre støv der så klart større. Å støvsuge hver dag tror jeg du er ganske alene om å gjøre, men kanskje jeg tar helt feil der :) Personlig hygiene blir jo noe annet, men der som med alt annet er det jo noe som heter alt med måte. De fleste av oss vasker ikke håret hver dag heller :) 

Nå har jeg heldigvis fått noen tips som forhåpentligvis gjør det lettere å holde huset i orden. Flere tas gjerne imot med takk, men å støvsuge daglig blir nok aldri endel av vår rutine. 

TS

Anonymkode: f97ec...2f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, malla1992 skrev:

Men blir det ikke veldig støvete hvis du bare støvsuger 2 gang i uken ? Hvor ofte vaske dere gulv osv ? Vi er begge veldig opptatt av å ha det rent rundt oss. For meg så er dette like viktig som personlig hygiene. Vi planlegger barn nå, kan bare tenke meg åssen det blir her hjemme da, men det skal nåkk gå uansett :)  

Vi vasker forøvrig gulv ved behov :) Badet oftere enn resten av huset. Yttergangen litt mer enn resten av gulvene vil jeg tro. Og alt av kjøkken, overflater på bord osv tas jo daglig etter måltider. Overflater på bad/vasken der daglig, og toalettet noen ganger i uken (+ ved behov der også). 

Anonymkode: f97ec...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...