Gå til innhold

Brud vil jeg skal betale for kuvert fordi jeg ikke kommer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er invitert i et bryllup om tre måneder. Bryllupet er i utlandet. Jeg takket ja til invitasjonen, men påpekte samtidig at jeg måtte se an økonomi. Jeg har prøvd å spare, men siden jeg er student så har det ikke vært så lett. Og nå har jeg funnet ut at det blir for dyrt. Jeg kan ikke ta med råd til det, da jeg har mange andre utgifter jeg må ta meg av først. Jeg fortalte dette til bruden, og håpte hun forstod dette. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte betale prisen for min kuvert! Det koster vel rundt 500kr? 

Hva synes dere? Skal jeg betale eller ikke? Det er tre måneder til så det er vel mulig for brudeparet og avbestille en kuvert? I tillegg er det vel vanlig å regne med at noen må trekke seg?

Anonymkode: 78e8f...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bryllupet er så langt frem i tid, så det er plenty av tid for bruden til å avbestille en kuvert. 

Selvfølgelig skal du ikke betale. 

 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, snakk om bridezilla! Selvsagt skal du ikke betale. Og du, kutt ut denne dama. Hun virker ikke vel bevart. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du ikke betale. Du har sagt fra tre måneder før bryllupet, som er i god tid, og brudeparet kan ta dette videre med der de skal spise. Man legger aldri sånne kostnader på gjestene uansett om det er bryllup, bursdag, konfirmasjon eller andre store begivenheter. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke du skal betale for. Du har sagt i fra i god nok tid, og man kan ærlig talt ikke forvente noe mer når man har utenlandsbryllup.

Anonymkode: acd2b...d9a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man sier at man blir med på noe og det blir gjort bindende kjøp av den grunn syns jeg faktisk ikke at det er helt rimelig at brudeparet skal betale for at du avlyste. Virker jo helt usannsynlig at det ikke går an å endre antall kuverter så lang tid i forveien, men hvis de ikke kan det er det mer riktig at du betaler enn de. Dette gjelder så klart ikke om du ga beskjed om en dato du ville være helt sikker på at du kom. Hvis du ikke er sikker på noe får du lære deg å si kanskje og ikke ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Poserose skrev:

Når man sier at man blir med på noe og det blir gjort bindende kjøp av den grunn syns jeg faktisk ikke at det er helt rimelig at brudeparet skal betale for at du avlyste. Virker jo helt usannsynlig at det ikke går an å endre antall kuverter så lang tid i forveien, men hvis de ikke kan det er det mer riktig at du betaler enn de. Dette gjelder så klart ikke om du ga beskjed om en dato du ville være helt sikker på at du kom. Hvis du ikke er sikker på noe får du lære deg å si kanskje og ikke ja. 

Det var da akkurat det TS gjorde? Hvordan skal bruden ellers forstå en beskjed om at TS må "se an økonomien"?

Anonymkode: ecdc3...7ab

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1anonym2

Om de så ikke kan avbestille en kuvert, så kan de vel umulig være så gjerrige?! Selvfølgelig skal du ikke betale dette! Makan til brud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med de andre her og mener at bruden er totalt urimelig. Men jeg hadde betalt likevel, bare sånn for å vise henne fingern. Når hun får tilbakemeldinger på dette fra andre, eller det om en stund går opp for henne hvor idiotisk hun er så kan hun sitte der og gremmes over seg selv. Men jeg hadde hatt problemer med å være venn med henne i ettertid. Faktisk.

Anonymkode: 39d6c...258

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre måneder er god nok varsel. Hun er nok bare irritert.

Utover dette - en bryllupsinvitasjon sier man nei eller ja til. Ikke med forbehold, kanskje, eller må se det an. Det er en grunn til at det sendes ut konkrete invitasjoner med en frist, og det er et brudeparet ikke skal måtte forholde seg til en rekke kanskje-gjester som kan sjekke ut når som helst. Hvordan man ordner det for seg selv ift. økonomi, planlegging, reise osv. er ikke noe man involverer verten i. 

Anonymkode: 6d2da...885

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da akkurat det TS gjorde? Hvordan skal bruden ellers forstå en beskjed om at TS må "se an økonomien"?

Anonymkode: ecdc3...7ab

Jeg aner jo ikke hvordan samtalen var. Men om man sier "ja, jeg må bare se an økonomien" så regner hvertfall jeg med at det er et ja hvis jeg ikke hører noe annet ganske snart. Man må være tydelig på når man kan gi svaret sitt sikkert, hvis ikke kan man ikke si ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, 1anonym2 skrev:

Om de så ikke kan avbestille en kuvert, så kan de vel umulig være så gjerrige?! Selvfølgelig skal du ikke betale dette! Makan til brud!

Jeg vet ikke med deg, men jeg slenger ikke rundt meg med 500-lapper hvertfall. Det er mye penger i seg selv selv om et bryllup koster mye. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nektet å betale. Du sier i fra månedsvis før selve bryllupet, så da får det være god nok frist. Hadde du kommet en uke eller tre dager før og sagt nei, så kanskje.... men ikke når du kommer og sier fra tre måneder før.

Nei, jeg hadde aldri i verden betalt for noe sånt når jeg sier i fra så god tid.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Poserose skrev:

Jeg vet ikke med deg, men jeg slenger ikke rundt meg med 500-lapper hvertfall. Det er mye penger i seg selv selv om et bryllup koster mye. 

Når man arrangerer bryllup må man regne med frafall så tett opp til samme dag som bryllupet står. Sånn er det bare.

Anonymkode: 39d6c...258

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Poserose skrev:

Jeg vet ikke med deg, men jeg slenger ikke rundt meg med 500-lapper hvertfall. Det er mye penger i seg selv selv om et bryllup koster mye. 

De taper da ingen ting på om hun ikke kommer og spiser den maten?

Anonymkode: 3213c...50c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man arrangerer bryllup må man regne med frafall så tett opp til samme dag som bryllupet står. Sånn er det bare.

Anonymkode: 39d6c...258

På grunn av sykdom og uforutsette hendelser, ja. Da er det klart gjesten ikke betaler. Men det her er jo vingling. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De taper da ingen ting på om hun ikke kommer og spiser den maten?

Anonymkode: 3213c...50c

Nei, det er bare respektløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man arrangerer bryllup må man regne med frafall så tett opp til samme dag som bryllupet står. Sånn er det bare.

Anonymkode: 39d6c...258

Helt enig! Og når man sier fra tre måneder før bryllupet bør det ikke være noe problem for brudeparet å endre antall kuverter.  Vi måtte oppgi endelig antall gjester innen kl. 12:00 dagen før bryllupet vårt, så det var ikke noe problem at noen måtte avlyse i siste liten.

Anonymkode: fc63d...4db

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Poserose skrev:

På grunn av sykdom og uforutsette hendelser, ja. Da er det klart gjesten ikke betaler. Men det her er jo vingling. 

Nei, det er bare respektløst. 

Men hun gir beskjed i såpass god tid i forveien at det uansett ikke burde være noe problem. 

Bruden kan gjerne syns det er respektløst, men man sender ikke regning av den grunn. Det blir det samme som de man leser om i avisen som sender regning til foreldre av barn som ikke har dukket opp i bursdager. Sånt gjør man bare ikke. Frafall må man regne med, uansett om det er gode eller dårlige grunner. 

Anonymkode: 39d6c...258

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Salka skrev:

Haha, snakk om bridezilla! Selvsagt skal du ikke betale. Og du, kutt ut denne dama. Hun virker ikke vel bevart. 

Enig, skal ikke være noe problem siden du sa fra så lenge før bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...