Gå til innhold

Slitasje? Bør jeg slutte treningen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jogget og gått lange turer hver dag omtrent siden ungdommen, er nå 30. Kjenner jeg er slite og litt stiv i beina, kan jeg pådra meg slitasje og bør jeg roe ned treningen? Evt. legge om til sykling og styrke?

Anonymkode: 9ff94...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det er nå du behøver å trene styrke for å bli mer holdbar. Også å trene fleksibitet. Da kan du nok fint fortsette og gå som normalt.

Men hva du legger i sliten og stiv er ingen her i stand til å vite, så om det er ille, så bør du dra til fysioterapeut for å få et riktig treningsopplegg.

Anonymkode: f4315...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant det ikke er ekstreme treningsmengder tåler de fleste å jogge til langt oppi årene. Det er imidlertid en veldig hard treningsform, og hvis du har mye over- eller underpronasjon kan det på sikt gi slitasjeskader. Det er viktig å være flink til å tøye ut, særlig  baksiden av legger og lår. Stram muskulatur der gir spesielt økt drag på akillessenen.

Kjenner du deg sliten og stiv på en måte du ikke har gjort før kan det være greit å ta turen til legen eller kanskje helst en fysioterapeut for å få et profesjonelt synspunkt.

Hvis du trener jogging fire eller flere ganger i uka kan det kanskje være greit å bytte ut en av øktene med en treningsform som gir lavere belastning på sener og ledd, som sykling, svømming eller langrenn.

Sykling er den idretten man kan holde det gående i lengst opp i åra. Det er tildels svært høyt nivå på klassen 50-59 i sykling, mange av dem har ingen problemer med å holde følge med hovedfeltet i 30-39.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...