Gå til innhold

Nok mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 22 år, 170 cm høy, veier 62 kg, ønsker å gå ned 5 kg.

Høres dette greit ut matmessig?

 

Måltid 1: 2 grove rundstykker med kalkunskinke og agurk

Måltid 2: 50 g havregryn, 1,5 dl ekstra lett melk.

Måltid 3: 1 laksefilet, 200 g brokkoliblanding

Måltid 4: 1 kyllingfilet, 200 g wokblanding.

 

 

Anonymkode: 1b8df...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde sultet. Ser ut som veldig lite mat. Vil anbefale deg å bytte ut melken med havremelk/mandelmelk, og kanskje tilsette litt frukt (f.eks banan) og/eller bær. En neve nøtter hadde nok også kommet godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville følt meg utsultet om jeg skulle spist det der. 

Anonymkode: eca7f...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er grønnsakene frosne? Ville byttet til ferske grønnsaker, lett trukket i oppkokt vann, eller rå grønnsaker.
Ville spist mer fett, fra f.eks. nøtter og avocado. Ville tilsatt dietten mer frukt, og litt mer stivelse fra rotgrønnsaker for å føle meg mett lengre. Til frokost ville jeg spist et egg også, da holder du deg også mett lengre. Jeg hadde også lagt til et femte måltid med sunn snacks.
Ikke gå for et raskt resultat ved å sulte deg ned 5 kilo, da kommer de på igjen med en gang du går tilbake til din "normale" diett. Gå heller for langvarig vekttap ved å endre kostholdet til et sunt kosthold du ikke gruer deg til å begynne på hver dag. Og legg inn mer trening, både styrke og kondis.
Når det er sagt, så syns jeg 62 kilo for en 170 høy ramme er en kjempefin vekt. Hvis du føler du har "problemområder", så gå heller for trening som fokuserer på det området, i stedet for å sulte hele kroppen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er alt i nedre normalområde for BMI. Du bør ikke gå ned så mye som 5 kg. Hvis du ikke er fornøyd med kroppen din, bør du vurdere å trene i stedet for å gå ned (så mye) i vekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange kalorier det er, orker ikke regne på det, men du bør få i deg 1500-1600 kalorier om dagen, og sjekk at du gjør det. Jeg synes din dagsmeny har for lite fett, den mangler frukt, og den mangler balanse. Forslag: Ha smør på rundstykkene og/eller bruk fetere pålegg. Spis en frukt ved siden av. Bruk helmelk, og spis frukt og grønnsaker sammen med havregrynsmåltidet. Kok litt ris og server til laksen. Ha pasta sammen med kyllingen. Spis gjerne en liten porsjon nøtter hver dag også. Fremfor alt, spis mat du liker, ellers går du lei veldig fort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Regnet på det, og kom fram til at det bare inneholder ca. 1200 kcal.., og det er kanskje litt lite?

Tenkte kanskje å legge til en banan og litt nøtter.

Jeg føler jeg ser litt dvask ut. Men kanskje det er bedre å begynne å trene styrke da? Men for å legge på seg muskler må man vel spise i kalorioverskudd?

Anonymkode: 1b8df...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om hvor aktiv du er, men bør nok ikke ligge under 1500-1600 kcal per dag.

Hvis du føler deg dvask bør du legge inn litt styrketrening. Hvis hovedmålet ditt er å gå ned i vekt spis iht dette og tren styrke. Du vil uansett ha godt av styrketreningen.

Anonymkode: 1a75d...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...