Gå til innhold

Da/nå


LucyLiu

Anbefalte innlegg

Er det bare meg, eller har mange unge mennesker (som regel de under 35), begynt å bruke da i stedet for nå?

Mine venninner skriver ofte setninger ala "Da har vi endelig kommet hjem og slapper av." Har reglene endret seg, eller er det en trend som har gått meg hus forbi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I skriftlig språk heter det "dengang da", "hver gang når", og at nå angir tidspunktet "her og nå", som huskeregel for rett grammatikk.

Men i dagligtale sier folk da og nå som de syns det faller seg. Feks hvis de vil gi setningen sin litt variasjon.

"Nå har vi kommet hjem," er jo også direkte info, mens "Da har vi kommet hjem," gir rom for tolkning og indikerer at hun betrakter det som har skjedd.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tøytigern skrev:

I skriftlig språk heter det dengang da, hver gang når, som huskeregel for rett grammatikk.

Men i dagligtale sier folk da og når som de syns det faller seg.

Ja, i dagligtale er det selvfølgelig greit, men det ville ikke falt meg naturlig å skrive det, og iallfall ikke på en blogg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, LucyLiu skrev:

Ja, i dagligtale er det selvfølgelig greit, men det ville ikke falt meg naturlig å skrive det, og iallfall ikke på en blogg. 

Jeg ville syns det var naturlig, dersom jeg ser på det som har skjedd. Da tar man for seg som har ting hendt, og "da" blir et naturlig valg. Man skaper litt avstand til det man opplever og reflekterer litt, på en konsis og kort måte.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg ville syns det var naturlig, dersom jeg ser på det som har skjedd. Da tar man for seg som har ting hendt, og "da" blir et naturlig valg. Man skaper litt avstand til det man opplever og reflekterer litt, på en konsis og kort måte.

Det har jeg ikke tenkt på, interessant perspektiv, Tigern. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, LucyLiu skrev:

Det har jeg ikke tenkt på, interessant perspektiv, Tigern. :)

:)

Jeg mener det er årsaken til at folkvelger å skrive "Da har vi bakt boller" i stedet for "Nå har vi..."

De gjør seg noen tanker rundt det og antyder det, i stedet for å gi et rent informativt utsagn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med tøytigern. Jeg jobber som lærer, og dette er også noe jeg kan bruke når jeg avslutter timene. Syns det passer bedre enn "nå", fordi vi oppsummerer det vi har gjort og ser tilbake på det. "Da har vi gjort ferdig alt arbeidet. Hvordan syns dere det gikk idag?" Og jeg kan si fks "da har timen startet!" (Påminnelse om at de må følge med, fordi "nå har timen startet", var jo for 20 sekunder siden.)  Gir jeg en beskjed, eller kommenterer noe "her og nå" kan jeg bruke "nå". "Nå står dere fint ved plassen. Nå syntes jeg at dere jobber godt. Nå ser jeg at Ole ikke følger helt med".

Jeg kan også skrive ting som "da har vi kommet frem til hotellet", på postkort osv. Hadde jeg skrevet "nå har vi kommet frem til hotellet", ser jeg for meg at det første jeg gjør når jeg kommer inn på hotellet er å dra frem penn og postkort og begynne å skrive med en gang.

Men jeg bytter sikkert om på de ordene iblant. Det er nok helt naturlig. Jeg sitter ikke og analyserer hva jeg skriver til enhver tid. Dobbeltsjekker om det er jobbrelatert. Men ikke privat, og planlegger ikke ordrett hva jeg sier heller.

Anonymkode: 14721...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...