Gå til innhold

Mor krever hovedomsorgen, etter snart 2 års fravær..


Zienna

Anbefalte innlegg

Mor forlot fordi hun traff en annen.  Far overtok hovedomsorgen ved avtale via Familievernkontoret.  Barna var 2 og 4 år gamle.  

Mor har hatt vanlig samværsordning, dvs. annen hver helg, èn dag med overnatting midt i uken, halve jul, ferie osv.  Hun har ikke klart å overholde dette, og har i perioder vært totalt fraværende for barna.  Kjærestene har vært mange, og i perioder som single har hun prioritert uteliv framfor samvær med barna.  

For tre måneder siden traff hun en mann som hun tydeligvis satser på.  Plutselig ble samværet med barna viktig.  I forrige uke kom brev fra hennes advokat, hvor hun krever hovedomsorgen for barna.. 

Hvor står barnefaren nå?  Han har kontaktet advokat, som mener at han skal ta dette veldig rolig.  Men han er bekymret.  Har han grunn til det?  Hva med kostnadene til advokat, må han dekke dette selv? 




  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal mye til for å "miste" hovedomsorgen for barn. Man ser alltid på hva som vil være til barnets beste, og det er sjeldent å flytte barnet fra hjemmet og nærmiljøet sitt. Dette gjelder også om begge foreldrene er like gode "alternativer".

 

Når mor i tillegg prioriterer andre ting over barna, står far sterkt. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, nordlending skrev:

Det skal mye til for å "miste" hovedomsorgen for barn. Man ser alltid på hva som vil være til barnets beste, og det er sjeldent å flytte barnet fra hjemmet og nærmiljøet sitt. Dette gjelder også om begge foreldrene er like gode "alternativer".

 

Når mor i tillegg prioriterer andre ting over barna, står far sterkt. 

Tja, ikke vær for sikker på dette. Om dommer er kvinne, taper far. En mor er ifølge Norges lover mye viktigere for barns oppvekst enn det far er. Uansett hvor sterkt en far står, skal det mye til for at en mor taper. Så lenge det ikke er narkotika inn i bildet, har mor en sterk sak. 

Anonymkode: 68a15...d96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels

Slapp av. Hun får aldri hovedomsorg siden det er faren barna er vant med. Delt omsorg ja kanskje. Hovedomsorg. Aldri. Det blir bare vondt for barna. Og hvem vil vel at barn skal  lide bare for noen mener mor er viktigst? Høres jo ut som ei gal mor som forlot sine barn. Så der taper hun lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
53 minutter siden, Zienna skrev:

Mor forlot fordi hun traff en annen.  Far overtok hovedomsorgen ved avtale via Familievernkontoret.  Barna var 2 og 4 år gamle.  

Mor har hatt vanlig samværsordning, dvs. annen hver helg, èn dag med overnatting midt i uken, halve jul, ferie osv.  Hun har ikke klart å overholde dette, og har i perioder vært totalt fraværende for barna.  Kjærestene har vært mange, og i perioder som single har hun prioritert uteliv framfor samvær med barna.  

For tre måneder siden traff hun en mann som hun tydeligvis satser på.  Plutselig ble samværet med barna viktig.  I forrige uke kom brev fra hennes advokat, hvor hun krever hovedomsorgen for barna.. 

Hvor står barnefaren nå?  Han har kontaktet advokat, som mener at han skal ta dette veldig rolig.  Men han er bekymret.  Har han grunn til det?  Hva med kostnadene til advokat, må han dekke dette selv? 




  

Tror faren kan slappe av her. Hvis moren har vært fraværende i perioder og kun har vært stabilt til stede i barnas liv de siste tre månedene,så er det ingen grunn til at hun får hovedomsorgen.

Endret av Blomsterert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, nordlending skrev:

Det skal mye til for å "miste" hovedomsorgen for barn. Man ser alltid på hva som vil være til barnets beste, og det er sjeldent å flytte barnet fra hjemmet og nærmiljøet sitt. Dette gjelder også om begge foreldrene er like gode "alternativer".

 

Når mor i tillegg prioriterer andre ting over barna, står far sterkt. 

Takk for svar.  Jeg er forresten farmoren til de to små.  Derfor min bekymring.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mamma som har gitt hovedomsorg for et lite spedbarn til pappaen og bare hatt periodevise samvær vil ALDRI får hovedomsorg. Dersom det blir rettsak skal det oppnevnes sakkyndig som vil kunne noe om tilknytning og vite at det vil være direkte skaldelig for det yngste barnet og særs uheldig for det elste barnet. 

Ville ikke vært bekymret i det hele tatt. Sansynkigheten for at hun får økt samvær en gang er liten når barna er så små. 60/40 ordning er det beste hun kan håpe på og ikke før barna er eldre. 

Anonymkode: 24e3d...748

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En mamma som har gitt hovedomsorg for et lite spedbarn til pappaen og bare hatt periodevise samvær vil ALDRI får hovedomsorg. Dersom det blir rettsak skal det oppnevnes sakkyndig som vil kunne noe om tilknytning og vite at det vil være direkte skaldelig for det yngste barnet og særs uheldig for det elste barnet. 

Ville ikke vært bekymret i det hele tatt. Sansynkigheten for at hun får økt samvær en gang er liten når barna er så små. 60/40 ordning er det beste hun kan håpe på og ikke før barna er eldre. 

Anonymkode: 24e3d...748

Enig i hovedbudskapet ditt, men minste var jo to år og ikke akkurat "et lite spedbarn"...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Hummels skrev:

Slapp av. Hun får aldri hovedomsorg siden det er faren barna er vant med. Delt omsorg ja kanskje. Hovedomsorg. Aldri. Det blir bare vondt for barna. Og hvem vil vel at barn skal  lide bare for noen mener mor er viktigst? Høres jo ut som ei gal mor som forlot sine barn. Så der taper hun lett.

Takk for svar til dere alle.  I dag har jeg gjennomgått og systematisert meldinger mellom mor og far gjennom snart 2 år.  Min sønn har gitt meg tilgang.  Bildet står klart, og det er ikke i mors favør.  Hun hevder nå at far nekter henne å treffe barna.  Det riktige er at han nekter at barna skal overnatte hos henne når hennes nye kjæreste overnatter.  Meldingene viser at hun har spurt om det samme flere ganger, med forskjellige menn, alltid beskrevet som "seriøst forhold".   Jeg føler meg veldig trygg etter å ha lest korrespondansen, men jeg undres hvor sønnen min har sin tålmodighet fra.  Jeg hadde sprukket for lengst..  ;) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far til barna kan ikke nekte mor å ha samvær med sine barn på dette grunnlaget!

Det er så mange fedre som gjør slik som du beskriver mor her.. det skal veldig mye til for å kunne nekte en foreldre samvær..

At mor har vist interesse for barna og far har nektet taler ikke akkurat til hans favør- vil jeg tro..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han saboterer samvær, og bare på grunn av det kan mor nå gå til retten å få hovedomsorgen.  Ikke smart av han.  

Anonymkode: d0c35...e2e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.2.2016 at 2.35, AnonymBruker skrev:

Tja, ikke vær for sikker på dette. Om dommer er kvinne, taper far. En mor er ifølge Norges lover mye viktigere for barns oppvekst enn det far er. Uansett hvor sterkt en far står, skal det mye til for at en mor taper. Så lenge det ikke er narkotika inn i bildet, har mor en sterk sak. 

Anonymkode: 68a15...d96

Tullball. De ser på hvem som har vært primær omsorgsperson, i denne situasjonen er det helt klart far. Han har vært en stabil omsorgsperson for barna i en tid mor har vært fraværende. Da blir han prioritert. Med mindre han har gjort noe dumt, som det dessverre kommer frem her: 

 

8 timer siden, Zienna skrev:

Takk for svar til dere alle.  I dag har jeg gjennomgått og systematisert meldinger mellom mor og far gjennom snart 2 år.  Min sønn har gitt meg tilgang.  Bildet står klart, og det er ikke i mors favør.  Hun hevder nå at far nekter henne å treffe barna.  Det riktige er at han nekter at barna skal overnatte hos henne når hennes nye kjæreste overnatter.  Meldingene viser at hun har spurt om det samme flere ganger, med forskjellige menn, alltid beskrevet som "seriøst forhold".   Jeg føler meg veldig trygg etter å ha lest korrespondansen, men jeg undres hvor sønnen min har sin tålmodighet fra.  Jeg hadde sprukket for lengst..  ;) 

 

Og der kan han ødelegge hele saken sin. Så lenge barna blir godt ivaretatt hos mor så har han ingenting med hvem andre som sover der. Å nekte samvær er en viktig del de ser på, for hvis far nekter samvær nekter han barna en av dems grunnleggende rettigheter med å ha kontakt med begge foreldre. Hvis hun går til sak på det grunnlaget er det far som står svakt. Hvis han er mener barna ikke har det bra hos mor (feks. pga menn som overnatter) så må han kontakte familievernkontoret og barnevernet og få støtte for sin bekymring, ellers gjør han bare noe ulovlig. 

Dere må ihvertfall skaffe advokat. 

Anonymkode: 0084a...e3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg TS må jeg si at jeg forstår bekymringen din.

Samtidig: hvor mange tråder er det ikke her inne hvor mor skriver om en ustabil far, som ikke holder avtaler? Hva slags svar pleier det å komme da: jo, mor har ansvar for å tilrettelegge for at far kan ha samvær. Mor har ingen rett til å mene noe om forholdene hos far, i samværstiden er det han og kun han som har ansvaret. Far skal få være far på sin måte, og om det er annerledes enn det mor mener er rett, ja så må hun bare avfinne seg med dette, fordi fars rett trumfer alt annet. Dessuten har far like stor rett til å være sammen med barna som mor. I tillegg til alle som må påpeke at mor burde tilby 50/50 fordi det vil få far til å ta mer ansvar.

Nå er det en far som har hatt hovedomsorgen i et par år, og en mor som har vært ustabil. Da er det plutselig greit at far har nektet samvær (for det har han) og greit at han blander seg i forholdene hos mor under samvær. Det er også greit at han alene har bestemt at forholdene hos mor ikke er bra nok. Det er ingen lange tirader om hvor viktig mor er for sine barn, eller at hun selvsagt må få være mor på sin måte. Ei heller at når hun nå viser interesse for mer samvær og hevder at hun har en stabil situasjon, så skal dette tas på alvor. Dobbeltmoralen lyser med andre ord lang vei.

Jeg tror at far har gode muligheter for å beholde hovedomsorgen i denne saken, nettopp fordi han har hatt den fram til nå og man ser jo gjerne på nåsituasjonen som utgangspunktet. Samtidig skal han være klar over at selv om han har hatt barnas beste i tankene ved å nekte å følge samværsavtalen, så vil og kan det brukes mot han. Hvem har gitt han fullmakt til å mene at mor ikke kan ha barna på avtalt overnatting selv om det er andre der? Skal ikke mor kunne ha folk på besøk (venner/kjærester) uten at far skal mene noe om det?

Det skal gås noen runder før det evt kommer til rettssak, men far bør faktisk ta innover seg at barna også har rett til å være sammen med sin mor, og selv om han mener at hun ikke er bra nok for barna, så kan ikke han alene bestemme dette og bryte en inngått avtale. Selv om han gjør det med de beste intensjoner.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mor som har gitt fra seg hovedomsorgen til barnefar i to år, og i tillegg ikke har prioritert å overholde samvær, bør aldri få hovedomsorgen for barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, regine skrev:

Til deg TS må jeg si at jeg forstår bekymringen din.

Samtidig: hvor mange tråder er det ikke her inne hvor mor skriver om en ustabil far, som ikke holder avtaler? Hva slags svar pleier det å komme da: jo, mor har ansvar for å tilrettelegge for at far kan ha samvær. Mor har ingen rett til å mene noe om forholdene hos far, i samværstiden er det han og kun han som har ansvaret. Far skal få være far på sin måte, og om det er annerledes enn det mor mener er rett, ja så må hun bare avfinne seg med dette, fordi fars rett trumfer alt annet. Dessuten har far like stor rett til å være sammen med barna som mor. I tillegg til alle som må påpeke at mor burde tilby 50/50 fordi det vil få far til å ta mer ansvar.

Nå er det en far som har hatt hovedomsorgen i et par år, og en mor som har vært ustabil. Da er det plutselig greit at far har nektet samvær (for det har han) og greit at han blander seg i forholdene hos mor under samvær. Det er også greit at han alene har bestemt at forholdene hos mor ikke er bra nok. Det er ingen lange tirader om hvor viktig mor er for sine barn, eller at hun selvsagt må få være mor på sin måte. Ei heller at når hun nå viser interesse for mer samvær og hevder at hun har en stabil situasjon, så skal dette tas på alvor. Dobbeltmoralen lyser med andre ord lang vei.

Du burde virkelig lese tråden før du skriver, for det er ingen her som sier det du påstår. Det er kun TS selv som sier at å nekte samvær er det riktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt din bekyring her TS, det har seg slik at retten i Norge alltid dømmver VELDIG i favør av kvinner, så her er faktisk bekymringen din veldig berettiget. Du får håpe at den det dreier seg om har en god advokat.

Anonymkode: 0523c...47a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er alltid to sider i en sak, uansett. Det du unnlater å si her kommer fram i rettsforhandlinger eller enda verre i en rettsak.

Hvorfor har mor valgt bort barna? Har hun opplevd et press fra far? Hvorfor saboterer han samvær mellom barna og mor? Hvem er han til å bestemme hvem barna får treffe når de er hos mor?

Jeg sier ikke at hun har rett til å gjøre som hun vil, men det har ikke han heller... Selv om han, ut i fra ditt syn har tatt størsteparten av ansvaret. Barnas beste burde være fokuset her, og kanskje mor er klar for å ha de mer nå da. Hvorfor skal far nekte de mer samvær med mor?? Hevn? Alle kan endre seg.

 

Anonymkode: 8e262...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tante-Sofie skrev:

Du burde virkelig lese tråden før du skriver, for det er ingen her som sier det du påstår. Det er kun TS selv som sier at å nekte samvær er det riktige.

Nå er det vel akkurat det jeg har gjort, dvs. lest tråden. Poenget er at svarene i denne tråden, hvor det er far som har hovedomsorgen og mor som har vært ustabil, er helt annerledes enn de pleier å være når situasjonen er omvendt. Nå har det kommet noen flere som er litt mer nyansert, men det er fortsatt langt igjen til hvilke svar mødre pleier å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kamerat som har hatt 50/50 deling med barna sine. så ble mor plutselig ganske fraværende, før hun etter en lang tid, igjen tok kontakt og da ville ha den fulle og hele omsorgen for barna.

Dette ble en lang runde mellom familievernkontor, rettsmøter etc. Saken endte med en rettskraftig dom, hvor det også var en kvinnelig dommer som førte saken.

Det er nemmelig ikke slik at mor kan ture frem og gjøre som hun vil lenger. Dersom mor og far er stilt likt, eller tilnærmet likt, med tanke på jobb, økonomi, bosted etc etc så stiller faktisk partene like sterkt. Men det taes også i betraktning på hvem som har hovedomsorgen for barne på rettens tidspunkt, og det er en tungt veiende grunn som vipper i favør av den som har hovedomsorgen. Det er ekstremt mye som skal til om alt er bra i forholdet til barna, før den som har hovedomsorgen mister den. Helt uavhengig av om det er far elle rmorsom har den daglige omsorg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår veldig godt din bekyring her TS, det har seg slik at retten i Norge alltid dømmver VELDIG i favør av kvinner, så her er faktisk bekymringen din veldig berettiget. Du får håpe at den det dreier seg om har en god advokat.

Anonymkode: 0523c...47a

Dette stemmer ikke, og det har ikke stemt på mange år heller.

Retten skal dømme ut fra hva som er til barnas beste. I en situasjon hvor barna har bodd hos far, vil det være svært sannsynlig at de - etter en eventuell rettsak - fortsatt skal bo hos far.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...