Gå til innhold

Utbetalt 17,000 i mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lunasama
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husleie 4000

Mat 2500

Bil 3000

Ny ruter 1700

Mobil 800

Viaplay 89

HBO 79

Linser 130

Forsikring 130

Bok til skole 680

Snus 1000

Hundemat 700

Medlemskontingent 800

Hobby 400

Feiring av en god nyhet ute 500

Pensjonspar 500

Dyrebeskyttelsen 50

 

Husleie 4000

Mat 2500

Bil 3000

Verksted 3400

Veiavgift 1600

Mobil 800

Viaplay 89

HBO 79

Linser 130

Forsikring 130

Snus 1000

Hobby 400

Hundemat 700

Pensjonspar 300

Dyrebeskyttelsen 50

 

Eksempel på to mnd, sånn ut i fra hodet, mulig jeg har glemt noe.   Dette utgjør jo ikke 17.000 Ellers går det jo litt penger her og der, noen energidrikk her, en kinotur der, noe til huset, noe til bikkja osv osv. Jeg går alltid i null, noen ganger før lønna kommer.  Jeg er helt avhengig av bil pga hvor vi bor, og har ikke råd til å kjøpe en nyere bil som kanskje ikke krever like nye vedlikehold..   Har hatt en del verkstedregninger siste tiden, og ting som jeg vet jeg må kjøpe fremover. Må ha nye sommerdekk og felger, må ha ny eksos etterhvert.  Vi trenger ny tv osv osv.  Huset er verdt ca 2, 2mill  og jeg har ikke mye ek (pappa kausjonerer for hele lånebeløpet).  Jeg klarer nok lånet, men så er det jo forsikringer, oppussing (mye igjen å ta på huset)  kommunale avgifter, strøm osv som jeg ikke aner hva er på..  Og ting som koster med hus som jeg som bare leier ikke tenker over…  

Jeg kunne nok bli flinkere til å bruke mindre på ting som snus ogsånt men alt i alt føler jeg ikke at 17.000 er nok til at jeg tør å kjøpe meg inn. Hva når vi skal flislegge gangen? Jeg har ikke råd til 50% av det en mnd… 

 

Anonymkode: 0bee1...9be

Du har veldig høyt forbruk. Leiepengene burde gå til huslån. Hunden din spiser for halvparten av meg. Tørrfôr og noen bokser mat koster da ikke så mye? Hvorfor betale 800 i mnd for mobil? Jeg betalte 800 for selve mobilen, og 100 kr i kontant rekker til 3 måneder. Prater man lengre bruker jeg alltid skype/facebook-call. Veldig mye går til bil. Det går vel enten busser, eller er mulighet for å sykle i blant, med mindre dere bor i Finnmarksvidda? Bruk briller og ikke minst slutt å snuse(ikke pga moralske årsaker, men økonomiske) Den eneste som tjener på det er tannlegen.

Endret av Lunasama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

800 er for nedbetaling av mobil og abonnement.  Har stor hund på 75kg,den spiser mye merkelig nok.  En sekk koster 700 og han spiser en sekk i mnd.   Kommer ikke til å bytte til briller nei, det er upraktisk på jobb og jeg liker ikke å bruke de. 

Ville nå tro at det koster mer enn 4000 å eie halve boligen med alt som kommer oppå... 

Her jeg bor går det fire busser om dagen hvor ingen matcher arbeidstidene mine og jeg bruker en halvtime en vei med bil så sykling er uaktuelt . Det er ikke slik at alle steder i Norge utenom Finnmarksvidda har buss utenfor døra som går en gang i timen. 

Anonymkode: 0bee1...9be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husleie 4000

Mat 2500

Bil 3000

Ny ruter 1700

Mobil 800

Viaplay 89

HBO 79

Linser 130

Forsikring 130

Bok til skole 680

Snus 1000

Hundemat 700

Medlemskontingent 800 - Til hva?

Hobby 400

Feiring av en god nyhet ute 500

Pensjonspar 500

Dyrebeskyttelsen 50

 

Husleie 4000

Mat 2500

Bil 3000 - Hvor mye bruker du bilen din? Kutt ned. 3000,- er ganske mye for bil per mnd hvis ikke det er et lån du betaler på. 

Verksted 3400 - Ikke hver mnd (håper jeg)

Veiavgift 1600 - Den betaler du ikke hver mnd.

Mobil 800 - Skaff deg et billigere abonnement.

Viaplay 89 HBO 79 - Du kan velge en.

Linser 130

Forsikring 130

Snus 1000 - Kutt snusen. Du bruker nok mye mer enn bare 1000,-/mnd på snus. Tror gjennomsnittet hos en som snuser fast er på 2500,-/mnd eller noe slikt. 

Hobby 400 - Hva slags hobby er dette?

Hundemat 700 - Hva! Nei, den kan du halvere. Så lenge ikke hunden din har noe sykdom som gjør at den trenger spesialfòr så klarer den seg fint med Friskas (eller hva de heter) frem til du har bedre råd. 

Pensjonspar 300

Dyrebeskyttelsen 50 - Hvis du skal spare så er det unødvendig utgift, selv om jeg skjønner at du ønsker å gi.

 

 

Anonymkode: 2cb71...f38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv som ufaglært/uten høyere utdanning, så skal det være mulig å finne en jobb med høyere lønn.

Er selv uten høyere utdanning (har kun vgs), har jobbet nå rundt 4 år i samme bedrift og tjener 198 kr timen. Dette er heller ikke i en bedrift hvor det er spesielt høye lønninger. 

Som flere over her sier, så er det fullt mulig å slanke litt på budsjettet ditt. Hvis du virkelig vil kjøpe deg inn i boligen, kan man kutte både snus, viaplay/hbo, og flere småsummer som ikke står listet over. En kinotur her, en kjøpkaffe der kan bli ganske mye iløpet av en hel måned.

Anonymkode: 2d750...f7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunasama
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

800 er for nedbetaling av mobil og abonnement.  Har stor hund på 75kg,den spiser mye merkelig nok.  En sekk koster 700 og han spiser en sekk i mnd.   Kommer ikke til å bytte til briller nei, det er upraktisk på jobb og jeg liker ikke å bruke de. 

Ville nå tro at det koster mer enn 4000 å eie halve boligen med alt som kommer oppå... 

Her jeg bor går det fire busser om dagen hvor ingen matcher arbeidstidene mine og jeg bruker en halvtime en vei med bil så sykling er uaktuelt . Det er ikke slik at alle steder i Norge utenom Finnmarksvidda har buss utenfor døra som går en gang i timen. 

Anonymkode: 0bee1...9be

Dette er bare råd og anbefalinger. Det er bedre å kutte litt, enn å handle over evne. Bruker du å få mye penger på skatten, så kan det hende at skattetrekket ditt er for høyt, for eksempel. Du kan også sjekke om du har krav på noe tilbake på selvangivelsen, for eksempel lang reisevei til jobb. :)

Endret av Lunasama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.2.2016 at 20.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har utbetalt 17k i mnd og merker at det er litt vær lite.. Jeg vil gjerne kjøpe meg inn i huset til samboeren, men ser ikke hvordan jeg skal få til å betale ned lån og kommunale utgifter osv med inntekten jeg har nå. Jeg betaler noe husleie til han, men har jo andre utgifter som spiser av lønna.

 

Jeg har ikke videregående utdanning, men jobber med å få det som privatist nå. Men hvilke yrker er aktuelle for en uten utdanning, hvor lønna er litt bedre? Nå har jeg 141kr timer, null ekstra for lørdagsjobbing og ingen "ugunstige" arbeidstider med tillegg er mulig (utenom tre ganger i året: To søndager i desember og varetelling). 

 

Jeg er blid og sosial, elsker folk og er god på service. Men er også flink på organisering og ha orden på bestillinger osv. Jobbet i butikk i 5år nå, fungerer som butikksjef når butikksjefen er borte og hjelper hun mye i butikken (hun fungerer dårlig uten meg faktisk, jeg holder orden på bestillinger og passer på).

Eneste hinderet er en skade i kneet som gjør at jeg ikke bør bære mye og fly mye i trapper. 

 

Noen tips til hva som kan passe? Gjerne hva lønna ligger på? Ser litt på finn.no, men er jo mest rørleggere og gravmaskinførere og sykepleiere liksom.. 
 

Anonymkode: 0bee1...9be

Siden folk tydeligvis har glemt hva jeg opprinnelig spurte om.  

 

Dere lager budsjett som om jeg er på luksusfellen og har gjeld opp etter øra. Fore hunden på friskies og kun ha mulighet til å se HBO ELLER viaplay? Har ikke tvkanaler.  Jeg ønsker meg en ny jobb, og spør etter tips til jobber hvor jeg trener litt mer.  Jeg setter pris på ar dere svarer ogsånt men det var egentlig ikke det jeg spurte om

Tenker jeg bare lar tråden ligge jeg.    Takk 

 

Anonymkode: 0bee1...9be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men må du kjøpe 50% av boligen? Hva hvis du kjøper 30, for eksempel? 

Anonymkode: 82dd2...8c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.2.2016 at 9.01, AnonymBruker skrev:

Men må du kjøpe 50% av boligen? Hva hvis du kjøper 30, for eksempel? 

Anonymkode: 82dd2...8c2

Faren min sier det er en dum idé da jeg vil slite med å kjøpe meg inn de siste 20%

Anonymkode: 0bee1...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.2.2016 at 20.37, AnonymBruker skrev:

Noen tips til hva som kan passe? Gjerne hva lønna ligger på? Ser litt på finn.no, men er jo mest rørleggere og gravmaskinførere og sykepleiere liksom..

Hva med å se på muligheten for å få deg en sidejobb som støttekontakt? - I Bergen kommune får man 170 kr timen for å være støttekontakt. Ganske så greit betalt for å gå på kino, turer osv med noen som man samtidig gir en hjelpende hånd! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 14. februar 2016 at 22.27, AnonymBruker skrev:

800 er for nedbetaling av mobil og abonnement.  Har stor hund på 75kg,den spiser mye merkelig nok.  En sekk koster 700 og han spiser en sekk i mnd.   Kommer ikke til å bytte til briller nei, det er upraktisk på jobb og jeg liker ikke å bruke de. 

Ville nå tro at det koster mer enn 4000 å eie halve boligen med alt som kommer oppå... 

Her jeg bor går det fire busser om dagen hvor ingen matcher arbeidstidene mine og jeg bruker en halvtime en vei med bil så sykling er uaktuelt . Det er ikke slik at alle steder i Norge utenom Finnmarksvidda har buss utenfor døra som går en gang i timen. 

Anonymkode: 0bee1...9be

Jeg skjønner at du først og fremst vil ha råd for å få bedre betalt. MEN, det virker jo veldig som du trenger litt råd om økonomisk styring også.
Nå vet jeg ikke hvor dere bor eller hva husets verdi. Men du kan ikke forvente at du skal kjøpe deg inn med 50% hvis økonomien din ikke tillater det. Du kjøper deg inn med det du faktisk har råd til! 4000 kr dekker faktisk et ganske stort lån, avhengig av hva slags betingelser du får i banken. 4000 kr i mnd i husleie høres jo faktisk mye ut med tanke på at du ikke er medeier i huset. Hva er det disse 4000 kr skal dekke?  For 4000 kr kan du f.eks betjene et lån på 1 000 000 (avhengig av betingelser/egenkapital), nå kaster du det bare rett ut av vinduet.

Bok til skole, router, veiavgift og verkstedregning er ikke faste månedlige utgifter, slik andre har påpekt før meg. 
Unødvendig høye utgifter på hundefor, og ikke minst snus. Hva i all verden koster 800 kr i medlemskontingent per mnd?

2500 kr i mnd på mat når dere er 2 stk i husholdningen? Deler dere ikke på matutgiftene?

Hvis du virkelig VIL ha råd til å kjøpe deg inn, råder jeg deg til å kontakte en bankrådgiver som hjelper deg å sette opp et budsjett, og som kan fortelle deg hvor mye du kan kjøpe deg inn med. Da må du ha en verdivurdering av huset, og også belage deg på å kanskje måtte spare litt i forkant. Det kan også innebære at du må ofre litt for å få rå. Jeg er i prosessen med å kjøpe bolig selv, noe som betyr at jeg må ofre litt goder for å få det til.

Jeg håper du får deg en bedre betalt jobb, og at du jobber mot å komme dit. Men underveis råder jeg deg til å få økonomisk rådgivning, for det kommer du langt med. Ingen som sier du er et luksusfellen-tilfelle, langt ifra! Du får bare tilbakemeldinger som er ment å hjelpe deg, slik at du kan kjøpe deg inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 17 000 utbetqlt, men hvilke forpliktelser har du? Hva betaler du fast og hva bruker du pengene på? Det er det essensielle her. 

Anonymkode: 5f48f...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har 17 000 utbetqlt, men hvilke forpliktelser har du? Hva betaler du fast og hva bruker du pengene på? Det er det essensielle her. 

Anonymkode: 5f48f...789

Så oppsettet ditt litt for sent. Men du kan ikke sette opp et budsjett over forbruk med 2 mnd utgifter. Du setter opp på år/12 måneder og deler utgiftene på tilsvarende 12 måneder.  Å bruke opp hele månedslønnen på denne måten ute å spare og ha f.eks. bilkonto med månedlig sparing er uansvarlig, like uansvarlig som å snuse for 1 000 kr.! 

Med økonomisk sans og god økonomistyring så vil du ikke ha noe som helst å klage på.

Anonymkode: 5f48f...789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Saturday, February 13, 2016 at 20.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har utbetalt 17k i mnd og merker at det er litt vær lite.. Jeg vil gjerne kjøpe meg inn i huset til samboeren, men ser ikke hvordan jeg skal få til å betale ned lån og kommunale utgifter osv med inntekten jeg har nå. Jeg betaler noe husleie til han, men har jo andre utgifter som spiser av lønna.

 

Jeg har ikke videregående utdanning, men jobber med å få det som privatist nå. Men hvilke yrker er aktuelle for en uten utdanning, hvor lønna er litt bedre? Nå har jeg 141kr timer, null ekstra for lørdagsjobbing og ingen "ugunstige" arbeidstider med tillegg er mulig (utenom tre ganger i året: To søndager i desember og varetelling). 

 

Jeg er blid og sosial, elsker folk og er god på service. Men er også flink på organisering og ha orden på bestillinger osv. Jobbet i butikk i 5år nå, fungerer som butikksjef når butikksjefen er borte og hjelper hun mye i butikken (hun fungerer dårlig uten meg faktisk, jeg holder orden på bestillinger og passer på).

Eneste hinderet er en skade i kneet som gjør at jeg ikke bør bære mye og fly mye i trapper. 

 

Noen tips til hva som kan passe? Gjerne hva lønna ligger på? Ser litt på finn.no, men er jo mest rørleggere og gravmaskinførere og sykepleiere liksom.. 
 

Anonymkode: 0bee1...9be

Jeg har 19000 utbetalt . Av min andel på lån er 5000.

Mat 3000

Forsikringer 1100

Kommunale 1200

Tlf nett  500

Bilutg 500

NRK 200 (?)

Drift av hus,buffer 1000

Sparing 1500

Min egen bufferkonto 1500

Klær,legediv 1000

Anonymkode: 3dac9...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kundeservice for store bedrifter som holder kveldsåpent kan være godt betalt. 
Jeg har 30 500 kr i lønn før skatt i grunnlønn, og så har jeg veldig gode tillegg. Jeg er på jobb i dag, og nå tjener jeg litt over 300 kr timen. Så lønna mi ligger gjerne på 35 000 - 44 000 kr i mnd før skatt :ph34r:

Anonymkode: 35f41...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.2.2016 at 19.37, AnonymBruker skrev:

Husleie 4000

Mat 2500

Bil 3000

Ny ruter 1700

Mobil 800

Viaplay 89

HBO 79

Linser 130

Forsikring 130

Bok til skole 680

Snus 1000

Hundemat 700

Medlemskontingent 800

Hobby 400

Feiring av en god nyhet ute 500

Pensjonspar 500

Dyrebeskyttelsen 50

 

Husleie 4000

Mat 2500

Bil 3000

Verksted 3400

Veiavgift 1600

Mobil 800

Viaplay 89

HBO 79

Linser 130

Forsikring 130

Snus 1000

Hobby 400

Hundemat 700

Pensjonspar 300

Dyrebeskyttelsen 50

 

Eksempel på to mnd, sånn ut i fra hodet, mulig jeg har glemt noe.   Dette utgjør jo ikke 17.000 Ellers går det jo litt penger her og der, noen energidrikk her, en kinotur der, noe til huset, noe til bikkja osv osv. Jeg går alltid i null, noen ganger før lønna kommer.  Jeg er helt avhengig av bil pga hvor vi bor, og har ikke råd til å kjøpe en nyere bil som kanskje ikke krever like nye vedlikehold..   Har hatt en del verkstedregninger siste tiden, og ting som jeg vet jeg må kjøpe fremover. Må ha nye sommerdekk og felger, må ha ny eksos etterhvert.  Vi trenger ny tv osv osv.  Huset er verdt ca 2, 2mill  og jeg har ikke mye ek (pappa kausjonerer for hele lånebeløpet).  Jeg klarer nok lånet, men så er det jo forsikringer, oppussing (mye igjen å ta på huset)  kommunale avgifter, strøm osv som jeg ikke aner hva er på..  Og ting som koster med hus som jeg som bare leier ikke tenker over…  

Jeg kunne nok bli flinkere til å bruke mindre på ting som snus ogsånt men alt i alt føler jeg ikke at 17.000 er nok til at jeg tør å kjøpe meg inn. Hva når vi skal flislegge gangen? Jeg har ikke råd til 50% av det en mnd… 

 

Anonymkode: 0bee1...9be

Hvorfor betaler du 3000 per måned for bil? Kjører du Porsche uten bonus eller kjøpte du deg bil 250 000 og lånte nesten hele beløpet? 

En Ruter til 1700 er jo hinsides, hvorfor ikke kjøpe en til 5-600? Og 800 i måneden for mobil, jeg betaler 400 og jeg har ubegrenset alt og 15GB data. hva får du som er så fantastisk?

Det ser ut som for meg at hvis du tar noen fornuftige økonomiske avgjørelser så har du råd. Kjøp deg en bil du har råd til, skaff deg en mobil du har råd til (og et abonnement til 100-200), slutter å sløse bort penger på tilfeldig tull som en ruter som ser bra ut, og slutter å snuse så har du råd til å enten betale 4-5000 i måneden for å kjøpe deg inn, eller spare opp egenkapital (kun fornuftig dersom du ikke har tro på boligmarkedet og sparer i aksjefond). 

Problemet med din økonomi er at du bruker penger på ting som blir verdiløst over tid. Mens din samboer bruker penger på en bolig som stiger i verdi. Hvor mye er ruteren din verdt nå? Du har sikkert mistet 700 kroner i verdi bare på å pakke ut dritten. Hvor mye er bilen din verdt når den er nedbetalt? 

Jeg foreslår at du setter opp et budsjett (YNAB er bra, men koster litt). Da setter du av penger til sjeldne avgifter hver måned. Da blir årsavgift 140 kroner, hver måned. Verksted blir 500 per måned. Osv. Da får du ingen plutselige utgifter, og hvis du får en plutselig utgift kan du ta fra postene til andre ting. Da kan du spare 1000 kroner i måneden for å flislegge gangen (forøvrig en idiotisk utgiftspost som dere får lite igjen for).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Hvorfor betaler du 3000 per måned for bil? Kjører du Porsche uten bonus eller kjøpte du deg bil 250 000 og lånte nesten hele beløpet? 

En Ruter til 1700 er jo hinsides, hvorfor ikke kjøpe en til 5-600? Og 800 i måneden for mobil, jeg betaler 400 og jeg har ubegrenset alt og 15GB data. hva får du som er så fantastisk?

Det ser ut som for meg at hvis du tar noen fornuftige økonomiske avgjørelser så har du råd. Kjøp deg en bil du har råd til, skaff deg en mobil du har råd til (og et abonnement til 100-200), slutter å sløse bort penger på tilfeldig tull som en ruter som ser bra ut, og slutter å snuse så har du råd til å enten betale 4-5000 i måneden for å kjøpe deg inn, eller spare opp egenkapital (kun fornuftig dersom du ikke har tro på boligmarkedet og sparer i aksjefond). 

Problemet med din økonomi er at du bruker penger på ting som blir verdiløst over tid. Mens din samboer bruker penger på en bolig som stiger i verdi. Hvor mye er ruteren din verdt nå? Du har sikkert mistet 700 kroner i verdi bare på å pakke ut dritten. Hvor mye er bilen din verdt når den er nedbetalt? 

Jeg foreslår at du setter opp et budsjett (YNAB er bra, men koster litt). Da setter du av penger til sjeldne avgifter hver måned. Da blir årsavgift 140 kroner, hver måned. Verksted blir 500 per måned. Osv. Da får du ingen plutselige utgifter, og hvis du får en plutselig utgift kan du ta fra postene til andre ting. Da kan du spare 1000 kroner i måneden for å flislegge gangen (forøvrig en idiotisk utgiftspost som dere får lite igjen for).

Nå har TS skrevet at mobilugiftene er inkl nedbetaling av selve telefonen. 3000 kr i mnd på bil er da ikke uvanlig. Det koster faktisk å eie en bil; drivstoff, forsikring, service, evnt lån. Det går fort 1000 kr i mnd bare i drivstoff, avhengig av hvor mye man har behov for å kjøre. TS har kanskje heller ikke opptjent mye bonus, og har kanskje forsikring på 500 kr i mnd? Det blir bare spekulasjoner i o m at hun ikke spesifiserer hva "bil" dreier seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du få deg en helgejobb på 15-20%? Er mange slike jobber i helsesektoren som ønsker folk 2-6 ganger i måneden der man ikke trenger å være faglært. Da kan du ha alle utgiftene du har nå, og spare det du får i inntekt fra den nye jobben. Jeg tenker at det kan være en løsning hvis du ikke finner en bedre betalt jobb med det første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, 2shy skrev:

Nå har TS skrevet at mobilugiftene er inkl nedbetaling av selve telefonen. 3000 kr i mnd på bil er da ikke uvanlig. Det koster faktisk å eie en bil; drivstoff, forsikring, service, evnt lån. Det går fort 1000 kr i mnd bare i drivstoff, avhengig av hvor mye man har behov for å kjøre. TS har kanskje heller ikke opptjent mye bonus, og har kanskje forsikring på 500 kr i mnd? Det blir bare spekulasjoner i o m at hun ikke spesifiserer hva "bil" dreier seg om.

600 kroner i måneden for en mobil? En skulle tro at å låne penger for å kjøpe seg telefon ikke er den største prioriteten dersom man har presset økonomi. Selvsagt er det valid å foretrekke å låne penger for å kjøpe ting som mister sin verdi like fort som man betaler seg ned, men da er det viktig at man er klar over at det er et valg man har foretatt seg. 7200 høres ut som en dyr telefon, og dette er penger som kunne blitt spart opp til å kjøpe bolig. Selvsagt vil ikke dette alene være nok, men det er en bra start.

3000 i måneden for en bil er ikke uvanlig. Det er heller ikke uvanlig å bruke 50 000 på en ferie, eller å tjene 500 000 i året. Men TS gjør ikke det. Kanskje betaler hun 1000 kroner i måneden for forsikring og 2000 på lån/reparasjoner, jeg aner ikke. Men det er også sannsynligvis noe hun kan kutte drastisk ned på.

Problemet med disse valgene er at om 5 år er mobilen TS betalte 7200 for verdiløs. Hvis de var brukt som EK til bolig kunne hun kjøpt bolig til 48 000. Da ville hun fått verdistigningen på bolig på 48 000 kroner. Isteden sitter hun om fem år igjen med en mobil som er verdt 0 kroner. Samme med bilen, dersom 2000 er lån, ville hun på 12 måneder kunne hatt 24 000 i EK, og kunne kjøpt bolig for 160 000. Legg det sammen med snusen så begynner vi å nærme oss en million etter et par-tre år. Og med de vanene hun lærer da vil hun kunne betale avdragene på et lån på en million. Antar jo selvsagt da at leien reduseres tilsvarende eierandel i boligen.

Det er irrelevant hvilken bil hun har. Hvis bilen er tilnærmet verdiløs er det galskap å bruke så mye på å reparere den. Er den dyr å forsikre kan den byttes mot en billigere modell. Hvis den er lånt er det et forferdelig tapsprosjekt. Hva er bilen verdt om 10 år? Om 15? Hva ville boligen vært verdt? Selvsagt vil noen foretrekke bil, men det er en elendig økonomisk avgjørelse som medfører at hun vil sitte igjen uten penger ved et brudd, kun verdiløse luksusvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.2.2016 at 20.31, AnonymBruker skrev:

Du betaler jo ikke 4000 kr i leie hvis du tar opp lån og kjøper deg inn i huset.

Da kan du bruke de 4000 kr på et lån istedet. 

Anonymkode: e2575...358

og det er mange utgifter som kan kuttes ned på:

Mat 2500

Bil 3000

Verksted 3400

Veiavgift 1600

Mobil 800

Viaplay 89

HBO 79

Linser 130

Forsikring 130

Snus 1000

Hobby 400

Hundemat 700

Mye her som virker veldig overdrevent, har dere virkelig satt dere ned og gått over dette? det virker ikke sånn med disse utgifter alene: 

Mat 2500

Bil 3000

Verksted 3400

Veiavgift 1600

Mobil 800

Viaplay 89

HBO 79

Linser 130

Forsikring 130

Snus 1000

Hobby 400

Hundemat 700

Linser kan jeg forstå, men alt dette andre må jo gå ann og samle eller kutte ned, dette er jo "luksus" omn en tenker felles økonomi... Og generelt luksus alene, du bør lære deg kutte ut unødvendige utgifter, tlf 800, dyremat 700?,snus 1000;- Hobby 400 i mnd??? hva med strøm etc?  de nødvendige ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...