Gå til innhold

Utbetalt 17,000 i mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har utbetalt 17k i mnd og merker at det er litt vær lite.. Jeg vil gjerne kjøpe meg inn i huset til samboeren, men ser ikke hvordan jeg skal få til å betale ned lån og kommunale utgifter osv med inntekten jeg har nå. Jeg betaler noe husleie til han, men har jo andre utgifter som spiser av lønna.

 

Jeg har ikke videregående utdanning, men jobber med å få det som privatist nå. Men hvilke yrker er aktuelle for en uten utdanning, hvor lønna er litt bedre? Nå har jeg 141kr timer, null ekstra for lørdagsjobbing og ingen "ugunstige" arbeidstider med tillegg er mulig (utenom tre ganger i året: To søndager i desember og varetelling). 

 

Jeg er blid og sosial, elsker folk og er god på service. Men er også flink på organisering og ha orden på bestillinger osv. Jobbet i butikk i 5år nå, fungerer som butikksjef når butikksjefen er borte og hjelper hun mye i butikken (hun fungerer dårlig uten meg faktisk, jeg holder orden på bestillinger og passer på).

Eneste hinderet er en skade i kneet som gjør at jeg ikke bør bære mye og fly mye i trapper. 

 

Noen tips til hva som kan passe? Gjerne hva lønna ligger på? Ser litt på finn.no, men er jo mest rørleggere og gravmaskinførere og sykepleiere liksom.. 
 

Anonymkode: 0bee1...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lav lønn. Er du organisert? Tarifflønn er vel høyere enn det du får? 

Anonymkode: 065dd...db6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen i bedriften er organisert og følger ikke tariff. Vi får lønnsøkning ca 2-3% i året, alt ettersom hva bedriften har råd til. Men starter du på 130kr tar det litt tid å komme seg litt opp i lønn... 

Anonymkode: 0bee1...9be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på tide å organisere seg, eller finne en ny jobb hvor en følger tariff, 

Anonymkode: 065dd...db6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem som deg.... Jeg jobber bare 80% da (de kan ikke tilby meg mer). Jobber på legekontor og har 9 års ansiennitet....  Aner ikke hvordan jeg skal få spart opp til å kjøpe meg inn eller hvordan jeg skal klare å betale alt når jeg har kjøpt meg inn med den lave lønnen :-/

Anonymkode: 0e7cc...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen muligheter for å ta fagbrev som butikkmedarbeider gjennom bedriften du jobber i? Altså som lærling.

Mange bedrifter er veldig hjelpsomme overfor de av sine ansatte som vil ta fagbrev yrkesveien gjennom bedriften de jobber i.

Snittlønn for heltidsansatte butikkmedarbeidere med fagbrev er 210 kroner timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 tusen er ikke veldig mye, men det er mer enn en ufør får utbetalt i mnd. Og jeg må si at med 17 tusen så må det vel være muligheter for å kunne betale både på lån og annet.

Uføre og andre med lav inntekt, skal altså selv betale alle utgiftene for mindre i mnd enn deg. De har faktisk huslån og utgifter ved siden av de også. 

Anonymkode: e2575...358

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kompetansebrev i salg og service som jeg tok på jobben. Da gikk jeg fra 130 til 135. Hun som har fagbrev har gikk vel opp fra 135 til 145 (noen år siden). Ingen får 210kr tingen. Tror butikksjefen får 180. 

Og det hjelper vel ikke at EN av 10 ansatte er organiserte? Er en liten bedrift med to butikker liksom.

Og jeg lager jo tråden for å høre om alternative jobber. 

Anonymkode: 0bee1...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

17 tusen er ikke veldig mye, men det er mer enn en ufør får utbetalt i mnd. Og jeg må si at med 17 tusen så må det vel være muligheter for å kunne betale både på lån og annet.

Uføre og andre med lav inntekt, skal altså selv betale alle utgiftene for mindre i mnd enn deg. De har faktisk huslån og utgifter ved siden av de også. 

Anonymkode: e2575...358

Ingen har sagt at uføretryden er høy, og TS er så langt jeg vet heller ikke ufør. Hun spør om råd mht. lønnen sin fordi hun ser at hun vil ha det veldig trangt ved å kjøpe seg inn i sin samboers hus/leilighet.. At hun i tillegg ligger på en lav lønn for den stillingen hun har gjør det jo ikke bedre ved å sammenlikne med uføretrygd, gjør det vel?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.000 og ingen husleie, da burde du ha mulighet for å spare opp en god del hver måned. 

Jobber som vekter, får 175 kr timen (men de kan ikke tilby 100%)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bort ifra at du skulle tjent mer; Jeg forstår ikke hvordan du ikke skulle ha råd til å kjøpe deg inn i kjæresten sitt hus når du har 17 000 kr utbetalt? Si du kjøper deg inn med 1 mill, så vil det kanskje utgjøre 5000 kr i mnd, avhengig av betingelser du får/evnt egenkapital/nedbetalingstid. Kommunale utgifter pleier å ligge på et sted mellom 10-15000 kr årlig, inkl eiendomsskatt. Si dette utgjør 500 kr for din halvdel, pluss ekstra 500 i husleie evnt vedlikehold. Da snakker du 6000 kr i faste boutgifter, og det burde du uten problem klare med 17 000 kr utbetalt - selv når du har andre løpende utgifter.

Som samboere deler dere vel også på matutgifter? Nå er dette en stund siden, men da jeg hadde 17 000 utbetalt så hadde jeg boliglån og husleie som utgjorde over 7000 kr i mnd. I tillegg hadde jeg bilutgifter med lån, forsikring, og drivstoff som fort ble 3-4000 kr per mnd. I tillegg kommer jo da strøm, telefon, klær, osv. Det gikk jo greit det, selv om det ikke var penger å strø rundt seg. Jeg syns du er heldig som har muligheten til å kunne kjøpe deg inn hos samboeren din jeg, det ville vært langt verre hvhis du skulle få boliglån på egenhånd :)

Jeg ville fått en takst på huset, gått i banken, og funnet ut hva du kunne låne. Også kan du evnt kjøpe deg inn med større andel senere når inntekten er større. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se deg om etter ny jobb. Men sørg for at det er verdt det, at det er fast og gir deg høyere lønn. 

Hvis du setter opp budsjett over dine utgifter. Hvor mye har du anledning til å betale i evt huslån?

Ta en samtale med et par banker. Jeg fikk dårlig hjelp og nei fra en bank, mens en annen så mine planer, kom med realistiske løsninger på mitt problem og jeg følte meg både sett og hørt. 

Anonymkode: 16628...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunasama

Det er ikke umulig å betale ned et boliglån med den inntekten. Alt beror egentlig på hvor høyt lånet er. Jeg kan jo forstå det er vanskelig hvis boligen er svært dyr. Men hvis den er for eksempel på 1,5m hver, så bør det ikke være noe problem. Husk at dere er to. Gå ned i forbruk og kutt ut alle unødvendige utgifter, så burde det gå bra. 

Endret av Lunasama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn deg en annen, lik jobb i en butikk som faktisk lønner sine ansatte etter erfaring, arbeidsoppgaver og ansiennitet! Den jobben du har høres ikke bra ut i mine ører, så lav lønn som du har for en heltidsstilling!

Du bør søke på tilsvarende jobber i andre seriøse butikker som følger tariff, da vil du nesten garantert gå opp i lønn. Kanskje det blir en brekkstang for å skremme din gamle arbeidsgiver til å lønne sine ansatte rettferdig og godt nok, når du kommer og sier du har fått en ny jobb med bedre lønnsutsikter.

Er det ikke andre butikker der du bor, hvor du kan levere inn en åpen søknad med cv?

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke sette opp sånn ca budsjettet du har i mnd? Da er det enklere å se hvor pengene dine går og hvor du eventuelt kan kutte og spare. Jeg tenker at det bør være mulig å kjøpe seg inn i huslånet når du har 17 000 kr utbetalt i mnd.

Når det er sagt, så reagerer jeg også på lav lønn. Du sier ikke noe om hvor gammel du er, men du har jobbet 5 år i samme jobb, jeg regner med at du dermed er over 20 år nå. 141 kr for en over 20 år er ganske lavt. I teorien skal du også stige i lønnstrinn om du har jobba fast i 5 år også. Du bør finne en jobb som operer med tariff. Vet ikke hva tariffen ligger på i butikkbransjen, men for hotell&resturant-næringen som jeg går under tariff for, så fikk jeg som ufaglært over 20 år 156,64 kr i nybegynnerlønn i fjor. Og da er det ikke snakk om ansenitet heller. Man stiger i lønn etter hvert 2,4 og 6 år, dvs. at i teorien kunne du ha fått ca 166 kr i timen med samme ansenitet i en annen jobb, som hadde steget til 170 kr etter 6 år. 

Det er ganske stor forskjell på hva du får nå og hva du kunne fått, så om du har muligheten, bør du virkelig finne deg en butikkjobb eller annen jobb som operer med tariff i det minste. Jeg tenker det i utgangspunktet ikke skal være vanskelig å finne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet i butikk i 5år nå, fungerer som butikksjef når butikksjefen er borte og hjelper hun mye i butikken

Du blir grovt utnyttet av din sjef, både mtp lønn og ansvarsområde.

Du skal ikke hjelpe henne med hennes oppgaver uten kompensasjon, selv om du føler deg «flink» når du gjør det.

Finn deg en annen jobb hvor du får betalt for din innsats. Jeg blir sjokkert over at din sjef utnytter de slik.

Anonymkode: 51afe...d1b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det virker som om du bortsett fra det lønnsmessige, trives med yrket ditt. Sørg for at den allsidige erfaringen fra jobben du har, blir verdsatt. Få dokumentert det du kan. Kontakt  fylkeskommunen, og søk voksenopplæring på vigo. Med fem års bred erfaring fra en jobb, og noen eksamener kan du få fagbrev i f.eks. salgsfaget. Da er mulighetene dine for en bedre jobb mye bedre. Den lønna du har er kjempelav, ikke finn deg i det. Men vær så smart at du tar med deg erfaringene du har fått videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Ingen har sagt at uføretryden er høy, og TS er så langt jeg vet heller ikke ufør. Hun spør om råd mht. lønnen sin fordi hun ser at hun vil ha det veldig trangt ved å kjøpe seg inn i sin samboers hus/leilighet.. At hun i tillegg ligger på en lav lønn for den stillingen hun har gjør det jo ikke bedre ved å sammenlikne med uføretrygd, gjør det vel?

Nå svarte ikke jeg på dette med lønnen, for jeg er enig i at den er for lav.

Men som flere med meg kommenterer i denne tråden er at det må være muligheter for å kunne kjøpe seg inn i huset til kjæresten med 17 k i mnd. 
Men mindre vi her snakker om et hus til mange mill, så har hun jo betalings evner. 

Jeg tjener nesten likt som henne og har kjøpt hus sammen med min samboer. 

Anonymkode: e2575...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husleie 4000

Mat 2500

Bil 3000

Ny ruter 1700

Mobil 800

Viaplay 89

HBO 79

Linser 130

Forsikring 130

Bok til skole 680

Snus 1000

Hundemat 700

Medlemskontingent 800

Hobby 400

Feiring av en god nyhet ute 500

Pensjonspar 500

Dyrebeskyttelsen 50

 

Husleie 4000

Mat 2500

Bil 3000

Verksted 3400

Veiavgift 1600

Mobil 800

Viaplay 89

HBO 79

Linser 130

Forsikring 130

Snus 1000

Hobby 400

Hundemat 700

Pensjonspar 300

Dyrebeskyttelsen 50

 

Eksempel på to mnd, sånn ut i fra hodet, mulig jeg har glemt noe.   Dette utgjør jo ikke 17.000 Ellers går det jo litt penger her og der, noen energidrikk her, en kinotur der, noe til huset, noe til bikkja osv osv. Jeg går alltid i null, noen ganger før lønna kommer.  Jeg er helt avhengig av bil pga hvor vi bor, og har ikke råd til å kjøpe en nyere bil som kanskje ikke krever like nye vedlikehold..   Har hatt en del verkstedregninger siste tiden, og ting som jeg vet jeg må kjøpe fremover. Må ha nye sommerdekk og felger, må ha ny eksos etterhvert.  Vi trenger ny tv osv osv.  Huset er verdt ca 2, 2mill  og jeg har ikke mye ek (pappa kausjonerer for hele lånebeløpet).  Jeg klarer nok lånet, men så er det jo forsikringer, oppussing (mye igjen å ta på huset)  kommunale avgifter, strøm osv som jeg ikke aner hva er på..  Og ting som koster med hus som jeg som bare leier ikke tenker over…  

Jeg kunne nok bli flinkere til å bruke mindre på ting som snus ogsånt men alt i alt føler jeg ikke at 17.000 er nok til at jeg tør å kjøpe meg inn. Hva når vi skal flislegge gangen? Jeg har ikke råd til 50% av det en mnd… 

 

Anonymkode: 0bee1...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husleie 4000

Mat 2500

Bil 3000

Ny ruter 1700

Mobil 800

Viaplay 89

HBO 79

Linser 130

Forsikring 130

Bok til skole 680

Snus 1000

Hundemat 700

Medlemskontingent 800

Hobby 400

Feiring av en god nyhet ute 500

Pensjonspar 500

Dyrebeskyttelsen 50

 

Husleie 4000

Mat 2500

Bil 3000

Verksted 3400

Veiavgift 1600

Mobil 800

Viaplay 89

HBO 79

Linser 130

Forsikring 130

Snus 1000

Hobby 400

Hundemat 700

Pensjonspar 300

Dyrebeskyttelsen 50

 

Eksempel på to mnd, sånn ut i fra hodet, mulig jeg har glemt noe.   Dette utgjør jo ikke 17.000 Ellers går det jo litt penger her og der, noen energidrikk her, en kinotur der, noe til huset, noe til bikkja osv osv. Jeg går alltid i null, noen ganger før lønna kommer.  Jeg er helt avhengig av bil pga hvor vi bor, og har ikke råd til å kjøpe en nyere bil som kanskje ikke krever like nye vedlikehold..   Har hatt en del verkstedregninger siste tiden, og ting som jeg vet jeg må kjøpe fremover. Må ha nye sommerdekk og felger, må ha ny eksos etterhvert.  Vi trenger ny tv osv osv.  Huset er verdt ca 2, 2mill  og jeg har ikke mye ek (pappa kausjonerer for hele lånebeløpet).  Jeg klarer nok lånet, men så er det jo forsikringer, oppussing (mye igjen å ta på huset)  kommunale avgifter, strøm osv som jeg ikke aner hva er på..  Og ting som koster med hus som jeg som bare leier ikke tenker over…  

Jeg kunne nok bli flinkere til å bruke mindre på ting som snus ogsånt men alt i alt føler jeg ikke at 17.000 er nok til at jeg tør å kjøpe meg inn. Hva når vi skal flislegge gangen? Jeg har ikke råd til 50% av det en mnd… 

 

Anonymkode: 0bee1...9be

Du betaler jo ikke 4000 kr i leie hvis du tar opp lån og kjøper deg inn i huset.

Da kan du bruke de 4000 kr på et lån istedet. 

Anonymkode: e2575...358

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...