Gå til innhold

Handikap parkering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man skal gjøre unntak for alle som synes det er "umulig" å ikke bruke bil, og mener de har noe bedre å bruke pengene på, da kan man bare avskaffe parkeringsavgiften for alle med det samme. Kommunene ville oversvømmes av søknader og alle parkeringsplassene ville være fulle hele døgnet.

Når du ikke kan gå mer enn 100 meter, da kan du begynne å snakke om at du ikke har noe annet valg enn å kjøre bil. Kan du gå lenger enn det, så har du i følge kommunen andre muligheter. Hvis du tenker deg om, så forstår du at det finnes mennesker med alvorlige lidelser som rammes mye hardere enn deg av disse reglene. For eksempel de som greier å forflytte seg 200-300 meter.
 

Anonymkode: fe0f7...ca9

Så du mener det er rimelig å forvente at folk skal gå 3-4 mil hver dag? 

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fanen har kræsjet kommer det opp her....! Sitering funker ike. 

EU modelle av hp kortene betyr at det er de lokale stedlige reglene som gjelder. Enten man bruker kortet i Spania eller i Oslo. Ordningen er regulert i en eller annen lov, husker ikkemi farten hvilken. Rettigheter for funksjonshemmede om tilgjengelighet og mulighn til å kunne forflytte seg er verdensomspennende. 

Å begynne å lrangle om hvem som kan betale for parkering og hvem som har økonomi til å betal er helt uvesentlig, ordningen er en ikke økonomisk ordning. Hvilket betyr at ved tildeling spøres det ikke om økonomi, men etter gangfunskjon. Kan søker gå over 200 meter, så er det automatisk avslag. 

Der er en millionær i Oslo? Som har vært omtalt i avisene fordi han har parkeringslette og Navbil,men det vedkommer ikke saken at han er millonær, reglene er som de er enten noen liker dem eller ikke. 

At en her oppe i tråden syter over at der er dårlig busstilbud og at hun ikke har økonomi til,å flytte vedkommer heller ikke saken. Man kan velge å bo sentralt eller uentralt, men man kan ikke velge om en har bein å gå på når beina wr amputert. 

Ikke en gang argumenter for å få Navnil på grunn av dårlig kollektivtilbud er god nok grunn til å få innvildet søknad om Navbil. Dette er prøvet gjennom flere saker og gjennom mange rettsinnstanser. .folk får flytte og leie dersom man ikke har økonomi til å bo sentralt og eie. Regler er regler. 

Anonymkode: b1f4b...eae

Det er faktisk ikke alle som har råd til å leige sentralt heller, og dermed ikke har noe valg.

Anonymkode: efe38...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min er lam fra livet og ned og rullestolbruker. Han har en god jobb og tjener godt, så for ham er det ikke noe problem å betale for parkering. Siden han trenger bredere parkeringsplass enn "normalen" pga rullestolen er han avhengig av å benytte handicapplasser. Vanlige plasser blir rett og slett for smale og han har ikke sjans til å komme seg ut/inn av bilen. På private plasser må han betale, men på kommunale plasser er det normalt gratis å stå. 

For mannen min er handicap beviset viktig fordi det gir ham tilgang til de brede handicap plassene, ikke fordi han får gratis parkering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Christiane_W skrev:

Mannen min er lam fra livet og ned og rullestolbruker. Han har en god jobb og tjener godt, så for ham er det ikke noe problem å betale for parkering. Siden han trenger bredere parkeringsplass enn "normalen" pga rullestolen er han avhengig av å benytte handicapplasser. Vanlige plasser blir rett og slett for smale og han har ikke sjans til å komme seg ut/inn av bilen. På private plasser må han betale, men på kommunale plasser er det normalt gratis å stå. 

For mannen min er handicap beviset viktig fordi det gir ham tilgang til de brede handicap plassene, ikke fordi han får gratis parkering.

Men jeg har da heller ikke sagt noe om at handikappede har rett på egne plasser. Det må de jo også få. 

Jeg har bare tatt opp det med at det er gratis. Ingenting om at de får et handikapbevis eller at de får egne plasser.

Anonymkode: efe38...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo betale uansett så det kan da umulig spille noen rolle for deg om handicappede får parkere gratis på kommunale plasser. Det er ingenting å misunne dem! De får redusert pris på kollektivtransport også forresten. Hvor urettferdig er ikke det! :ironi:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener det er rimelig å forvente at folk skal gå 3-4 mil hver dag? 

---

Anonymkode: efe38...aed

Kanskje du kan finne et annet sted du kan parkere, noen kilometer fra dit du skal, sette bilen der og gå eller sykle inn til sentrum?

Hvem har best mulighet til å gå 3-4 mil hver dag? Du, eller en person som greier å gå 2-300 meter totalt? Hvis den personen som kan gå 2-300 meter ikke får parkere gratis, hvorfor skal du det da?

Hvordan blir det når alle som har dårlig råd skal få gratis parkering, og alle parkeringsplassene er fulle? Da må du kanskje parkere et annet sted likevel, da?

Anonymkode: fe0f7...ca9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan finne et annet sted du kan parkere, noen kilometer fra dit du skal, sette bilen der og gå eller sykle inn til sentrum?

Hvem har best mulighet til å gå 3-4 mil hver dag? Du, eller en person som greier å gå 2-300 meter totalt? Hvis den personen som kan gå 2-300 meter ikke får parkere gratis, hvorfor skal du det da?

Hvordan blir det når alle som har dårlig råd skal få gratis parkering, og alle parkeringsplassene er fulle? Da må du kanskje parkere et annet sted likevel, da?

Anonymkode: fe0f7...ca9

Hvordan har folk med så dårlig råd at de ikke kan betale for parkering i det hele tatt råd til å ha bil? Hvor stor del av det det koster å ha bil et år ligger i parkeringsavgiften? Man kan ta mye drosje for det det koster å eie og drifte en bil. 

Anonymkode: b1f4b...eae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har folk med så dårlig råd at de ikke kan betale for parkering i det hele tatt råd til å ha bil? Hvor stor del av det det koster å ha bil et år ligger i parkeringsavgiften? Man kan ta mye drosje for det det koster å eie og drifte en bil. 

Anonymkode: b1f4b...eae

Er du helt fjern eller? Skulle jeg som forflytningshemmet tatt taxi til og fra jobb hver dag hadde det koster meg 16 000kr i mnd 

Anonymkode: 7e38f...406

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt fjern eller? Skulle jeg som forflytningshemmet tatt taxi til og fra jobb hver dag hadde det koster meg 16 000kr i mnd 

Anonymkode: 7e38f...406

Fjern er jeg ikke, og der finnes ordninger der funskjonshemmede får dekket drosje til og fra jobb om behovet er tilstede. (Der betales en egenandel tilsvarende busstakst på stedet, avhengig av hvilken type ordning en faller inn under.)

Anonymkode: b1f4b...eae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS; mener du handikapparkering?

Jeg blir så flau på folks vegne når de skal kritisere svake grupper, men ikke klarer å skrive selv engang...

Anonymkode: 27e2b...29e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS; mener du handikapparkering?

Jeg blir så flau på folks vegne når de skal kritisere svake grupper, men ikke klarer å skrive selv engang...

Anonymkode: 27e2b...29e

Nei, jeg snakker ikke om handikapparkering. At de har egne parkeringsplasser nærmest inngangen og som er større gjør meg ingenting. 

Jeg kritiserer ikke svake grupper. Jeg kritiserer systemet. 

Anonymkode: efe38...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, BUHU!!! "Hvorfor må jeg som er frisk og rask betale, når de som er så uheldige å ikke være det får lov til å parkere helt gratis?"

Dette er seriøst noe av det dummeste jeg vet: når friske folk er misunnelig på folk med begrensninger og at samfunnet gjør livet litt enklere for dem. 

Seriøst TS: skjerp deg!!

Anonymkode: 669de...2a1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor man har denne regelen, men jeg vil anta en del av grunnen er at handikappede opplever så mange ulemper ellers i hverdagen at man har valgt at det offentlige skal gi noen ytterst få fordeler på noen få ting. 

At noen reagerer negativt på dette er bare utrolig smålig! Argumentene deres (eller er det bare TS?) er på lik linje med de som mener at bind og tamponger bør være gratis "fordi vi har jo ikke valgt mensen selv". Please, spar meg, få dere ryggrad og ta litt økonomisk ansvar for eget liv. Vi har ikke råd til å gjøre det økonomisk enklere for ALLE som påstår "har ikke valgt det selv", men vi kan gjøre det litt enklere for de veldig få som vi vet opplever veldig mange ulemper hver eneste dag. 

Slutt å syt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, BUHU!!! "Hvorfor må jeg som er frisk og rask betale, når de som er så uheldige å ikke være det får lov til å parkere helt gratis?"

Dette er seriøst noe av det dummeste jeg vet: når friske folk er misunnelig på folk med begrensninger og at samfunnet gjør livet litt enklere for dem. 

Seriøst TS: skjerp deg!!

Anonymkode: 669de...2a1

Det eneste som mangler i tråden er kritikk og misunnelse av at hp tillatelsen gir gratis passering i bomringer og at bilene er unntatt fra begrensninger ved datokjøring. 

Misunnelse over de begrensningene de med hp tillatelse har, det har jeg tilgode å se at noen gir uttrykk for. 

Anonymkode: b1f4b...eae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sisti skrev:

Jeg vet ikke hvorfor man har denne regelen, men jeg vil anta en del av grunnen er at handikappede opplever så mange ulemper ellers i hverdagen at man har valgt at det offentlige skal gi noen ytterst få fordeler på noen få ting. 

At noen reagerer negativt på dette er bare utrolig smålig! Argumentene deres (eller er det bare TS?) er på lik linje med de som mener at bind og tamponger bør være gratis "fordi vi har jo ikke valgt mensen selv". Please, spar meg, få dere ryggrad og ta litt økonomisk ansvar for eget liv. Vi har ikke råd til å gjøre det økonomisk enklere for ALLE som påstår "har ikke valgt det selv", men vi kan gjøre det litt enklere for de veldig få som vi vet opplever veldig mange ulemper hver eneste dag. 

Slutt å syt! 

Ehh, nei, argumentene om at handikappede skal få gratis parkering er på lik linje med at bind og tamponger skal være gratis "fordi man ikke har valgt det selv".

Anonymkode: efe38...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å klage over gratis handikapparkering er bare smålig og uempatisk!

Anonymkode: 669de...2a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ehh, nei, argumentene om at handikappede skal få gratis parkering er på lik linje med at bind og tamponger skal være gratis "fordi man ikke har valgt det selv".

Anonymkode: efe38...aed

Hvem sine argumenter? Mine argumenter er ikke like - mitt argument er jo at det må være greit å gi noen få fordeler til en gruppe som ellers opplever så store ulemper. TS derimot mener at alt det man ikke har valgt selv bør man få økonomisk støtte for. Latterlig. Vi hadde gått konkurs med den tankegangen. Vi går ikke konkurs ved å gi handikappede noen minimale fordeler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mer rettferdig at en som er handikappet, men som har god økonomi og mye penger slipper å betale for parkering, enn at en som har lite penger, men ikke er handikappet, må betale for parkering? 

Jeg ser ikke helt hvordan det blir så mye mer rettferdig. En som er handikappet har ikke automatisk dårlig økonomi. Og en som ikke er handikappet har ikke automatisk mulighet til å komme seg til det stedet uten å kjøre. 

Anonymkode: efe38...aed

Joda, det har du det. Du kan parkere langt utenfor, og sykle eller gå inn. Du kan ta en buss og så vente i en time eller to på neste. Før jeg ble syk syklet jeg to mil om jeg skulle et bestemt sted. Tok meg ca tre kvarter, null problem. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har folk med så dårlig råd at de ikke kan betale for parkering i det hele tatt råd til å ha bil? Hvor stor del av det det koster å ha bil et år ligger i parkeringsavgiften? Man kan ta mye drosje for det det koster å eie og drifte en bil. 

Anonymkode: b1f4b...eae

Man kan få grunnstønad som dekker driften av bilen (inkludert forsikring, årsavgift og bensinpenger). Grunnstønad gis til de som har økte utgifter grunnet sykdom, som feks. bil, hjemmehjelp, medisiner, slitasje på klær e.l.

Anonymkode: 8b795...47c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts! Alle kan søke :) Bare husk å få legeattest. Har du ikke søkt - ikke klag.

Anonymkode: d85b4...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis parkering har nok mest med tilrettelegging å gjøre - både at selve automatene ikke kan betjenes fra en rullestol, og at bevegelseshemmede skal slippe å bakse fram og tilbake og manøvrere seg på trange parkeringsplasser en ekstra gang. Er jo en grunn til at handikapp-plassene ligger nærmest utganger. Noen som har handikap-kort må bli kjørt av andre, og kan ikke forlates alene. Det er så mange slags grunner. 

Dette er vel heller en av de ordningene vi bør være stolte over at finnes, tenker jeg :) at en såpass liten sak for de fleste av oss, faktisk kan gjøre en veldig stor praktisk forskjell i livene til de som er omfatta av ordninga - helt topp! :)

Anonymkode: a1d3a...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...