Gå til innhold

Handikap parkering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det slik at forskjellige mennesker med forskjellige handikap har det godet at noen ting er tilrettelagt og gratis for dem. Som seg hør og bør, de har ikke valgt sine handikap og bør ikke lastes økonomisk for det heller.

Anonymkode: 701b2...bc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det slik at forskjellige mennesker med forskjellige handikap har det godet at noen ting er tilrettelagt og gratis for dem. Som seg hør og bør, de har ikke valgt sine handikap og bør ikke lastes økonomisk for det heller.

Anonymkode: 701b2...bc4

Man burde vel ikke lastes økonomisk fordi man bor der man bor heller? Jeg har ikke mulighet til å flytte pga økonomi, og da har jeg ikke annet valg enn å kjøre fordi det ikke finnes kollektivtransport. Dermed må jeg bruke mye penger på parkeringavgift som jeg istedet kunne brukt til å spare for å flytte mer sentralt, siden samfunnet tydeligvis er lagt opp til at alle skal bo sentralt. 

Anonymkode: efe38...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Vi har jo krav om universell utforming andre offentlige steder, hvorfor skulle ikke det gjelde for parkeringsautomater også? 

Anonymkode: efe38...aed

Ikke alle parkeringsplasser er eid av det offentlige, mange er privateide (tilhører en privat bedrift). Det har vel ikke vært et behov for å regulere det til nå.

Endret av Tvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Tvist skrev:

Ikke alle parkeringsplasser er offentlige, mange er privateide (tilhører en privat bedrift).

Ifølge noen i denne tråden er det jo bare på offentlige parkeringsplasser de parkerer gratis også? 

Anonymkode: efe38...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? 

Vi har jo krav om universell utforming andre offentlige steder, hvorfor skulle ikke det gjelde for parkeringsautomater også? 

Anonymkode: efe38...aed

Nå er det faktisk slik at reglene med parkeringslette for funksjonshemmede gjelder i hele EU. Det er ingen særnorsk regel. Parkeringskortene kan taes med og brukes for parkering på hp plasser i alle EU land. 

Anonymkode: b1f4b...eae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellig, kommer som sag an på eiers ønske. Eieren av parkeringsplassen er gjerne den samme som eier bygget parkeringsplassen står ved, og vil ha fornøyde kunder, samtidig som de ikke vil ha parkeringskaos, og kun vil at kunder skal parkere der, ikke folk som skal andre steder. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det faktisk slik at reglene med parkeringslette for funksjonshemmede gjelder i hele EU. Det er ingen særnorsk regel. Parkeringskortene kan taes med og brukes for parkering på hp plasser i alle EU land. 

Anonymkode: b1f4b...eae

Ok, jeg trodde det med gratis parkering var bestemt av Stortinget. Ikke EU.

Anonymkode: efe38...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man burde vel ikke lastes økonomisk fordi man bor der man bor heller? Jeg har ikke mulighet til å flytte pga økonomi, og da har jeg ikke annet valg enn å kjøre fordi det ikke finnes kollektivtransport. Dermed må jeg bruke mye penger på parkeringavgift som jeg istedet kunne brukt til å spare for å flytte mer sentralt, siden samfunnet tydeligvis er lagt opp til at alle skal bo sentralt. 

Anonymkode: efe38...aed

Du faller ikke innenfor noen regler med denne argumentasjonen, og sympati får du heller ikke fra meg. Dette er å sette fysiske skader og sykdommer opp mot dine økonomiske kår. 

Anonymkode: b1f4b...eae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du faller ikke innenfor noen regler med denne argumentasjonen, og sympati får du heller ikke fra meg. Dette er å sette fysiske skader og sykdommer opp mot dine økonomiske kår. 

Anonymkode: b1f4b...eae

Hva mener du med at jeg ikke faller innenfor noen regler? 

Jeg er ikke ute etter sympati. Jeg bare mener at det er feil å sette opp betaling på parkeringsplasser når det ikke finnes et fungerende kollektivtilbud, og en stor del dermed  kjøre. For så at noen slipper å betale. 

Anonymkode: efe38...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det faktisk slik at reglene med parkeringslette for funksjonshemmede gjelder i hele EU. Det er ingen særnorsk regel. Parkeringskortene kan taes med og brukes for parkering på hp plasser i alle EU land. 

Anonymkode: b1f4b...eae

Parkeringskort ja.

Men det betyr at man kan parkere på handicap plass, ikke at det er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tvist skrev:

Parkeringskort ja.

Men det betyr at man kan parkere på handicap plass, ikke at det er gratis.

Hva hadde det med saken å gjøre da? Denne tråden handler jo om betaling, ikke om avmerkede plasser.

Anonymkode: efe38...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde det med saken å gjøre da? Denne tråden handler jo om betaling, ikke om avmerkede plasser.

Anonymkode: efe38...aed

Nettopp, derfor kommenterte jeg det, det er irrelevant for saken, men synes ikke det kom frem i innlegget til brukeren jeg siterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettferdig fordeling fører ikke nødvendigvis til likhet.


fair+isn't+equal.jpg

 

Anonymkode: 9d40b...e6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rettferdig fordeling fører ikke nødvendigvis til likhet.


fair+isn't+equal.jpg

 

Anonymkode: 9d40b...e6a

Er det mer rettferdig at en som er handikappet, men som har god økonomi og mye penger slipper å betale for parkering, enn at en som har lite penger, men ikke er handikappet, må betale for parkering? 

Jeg ser ikke helt hvordan det blir så mye mer rettferdig. En som er handikappet har ikke automatisk dårlig økonomi. Og en som ikke er handikappet har ikke automatisk mulighet til å komme seg til det stedet uten å kjøre. 

Anonymkode: efe38...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sooool skrev:

Har jeg aldri hørt om før. Her i byen betaler alle for parkeringen.

Her i kommunen er det slik, i alle fall.

Anonymkode: efe38...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Sooool skrev:

Har jeg aldri hørt om før. Her i byen betaler alle for parkeringen.

Nei de med handikapkort kan parkere ved parkeringsautomater uten å betale. Parkerer man ved kjøpesenter/parkeringshus eller andre steder med bom må man betale 

 

Anonymkode: 7e38f...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal gjøre unntak for alle som synes det er "umulig" å ikke bruke bil, og mener de har noe bedre å bruke pengene på, da kan man bare avskaffe parkeringsavgiften for alle med det samme. Kommunene ville oversvømmes av søknader og alle parkeringsplassene ville være fulle hele døgnet.

Når du ikke kan gå mer enn 100 meter, da kan du begynne å snakke om at du ikke har noe annet valg enn å kjøre bil. Kan du gå lenger enn det, så har du i følge kommunen andre muligheter. Hvis du tenker deg om, så forstår du at det finnes mennesker med alvorlige lidelser som rammes mye hardere enn deg av disse reglene. For eksempel de som greier å forflytte seg 200-300 meter.
 

Anonymkode: fe0f7...ca9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Fanen har kræsjet kommer det opp her....! Sitering funker ike. 

EU modelle av hp kortene betyr at det er de lokale stedlige reglene som gjelder. Enten man bruker kortet i Spania eller i Oslo. Ordningen er regulert i en eller annen lov, husker ikkemi farten hvilken. Rettigheter for funksjonshemmede om tilgjengelighet og mulighn til å kunne forflytte seg er verdensomspennende. 

Å begynne å lrangle om hvem som kan betale for parkering og hvem som har økonomi til å betal er helt uvesentlig, ordningen er en ikke økonomisk ordning. Hvilket betyr at ved tildeling spøres det ikke om økonomi, men etter gangfunskjon. Kan søker gå over 200 meter, så er det automatisk avslag. 

Der er en millionær i Oslo? Som har vært omtalt i avisene fordi han har parkeringslette og Navbil,men det vedkommer ikke saken at han er millonær, reglene er som de er enten noen liker dem eller ikke. 

At en her oppe i tråden syter over at der er dårlig busstilbud og at hun ikke har økonomi til,å flytte vedkommer heller ikke saken. Man kan velge å bo sentralt eller uentralt, men man kan ikke velge om en har bein å gå på når beina wr amputert. 

Ikke en gang argumenter for å få Navnil på grunn av dårlig kollektivtilbud er god nok grunn til å få innvildet søknad om Navbil. Dette er prøvet gjennom flere saker og gjennom mange rettsinnstanser. .folk får flytte og leie dersom man ikke har økonomi til å bo sentralt og eie. Regler er regler. 

Anonymkode: b1f4b...eae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei de med handikapkort kan parkere ved parkeringsautomater uten å betale. Parkerer man ved kjøpesenter/parkeringshus eller andre steder med bom må man betale 

 

Anonymkode: 7e38f...406

Her i kommunen er det slik, i alle fall.

Anonymkode: efe38...aed

Er veldig mye Europark i byen, så sikkert derfor jeg trodde man måtte betale. Ser etter et googlesøk at det er gratis på kommunale plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...