Gå til innhold

Får din ungdom kle seg akkurat som h*n vil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg så en tenåringsgutt på bussen for litt siden som hadde på seg en t-skjorte som jeg syntes var på kanten. Det var ikke noe vulgært men ganske fornærmende. Han hadde en t-skjorte med skriften "She is a fleskeberg" og jeg så unge jenter som var litt godt i stand som reagerte på skjorten hans. For en voksen kvinne så tenker man "Ja, dette er bare en unggutt sin tulle t-skjorte", men det var veldig trist å se blikket han fikk av jevnaldrene jenter.

Jeg tror ikke jeg ville latt min sønn gå ut med en slik skjorte. Er det å dra det litt for langt? Jeg er helt for at ungdommen kan få kle seg noen lunde som de vil, men jeg tror jeg ville satt foten ned med sårende eller rasistisk tekst, eller vulgære motiver. Det er jo meningen at det skal få en reaksjon fra andre mennersker, i dette tilfellet er det fornærmende. 

Anonymkode: 87459...57d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det "viktigste" jeg hadde reagert på er hvis jeg hadde hatt en datter som gikk med shorts hvor rompeballene stikker ut. Slike støtende t-skjorter er og så klart uaktuelt å få gå med.

Anonymkode: be004...ead

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke barn (og er bare 26 år), men hadde jeg vært eldre og hatt barn, så nei. De skal få lov til å bestemme selv, innenfor en grense. Klær som støter noen, med slike tekster, håper jeg at jeg klarer å lære dem til å ikke ønske å bruke. Samme med klær som viser absolutt alt. Men igjen, jeg har ikke barn.. Så ikke sikkert jeg får det til en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er så små at de bestemmer ikke selv. Men stebarnet får ikke lov av faren til å kle seg "upassende", enten det er manglende påkledning eller upassende klær. 

Anonymkode: 51b53...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Ungdomstiden er til for å kle seg slik man vil, han finner fort nok ut hva som er passende og ikke. Jeg gikk selv med mye rart, men kler meg normalt som voksen.

Det er viktigere grenser å sette for en ungdom enn hva han eller hun går med.

Anonymkode: 04703...9ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine gutter har fått bestemme påkledning selv. Hadde jeg hatt jenter hadde de ikke fått lov til å gå "halvnakne". Guttene har ikke gått lettkledde så det har ikke vært en problemstilling, men jeg ser jenter som går i minimale plagg og det hadde ikke jeg tillatt om de var mine døtre.

Anonymkode: ab97e...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow... altså... hva er det folk ikke tar seg nær av og blir fornærmet av i dag? Han har på seg en litt morsom t-skjorte, hva er problemet? Jeg tror mange i dag har godt av i bli litt mer fornærmet i hverdagen, så kanskje vi  kan bli kvitt litt av denne offermentaliteten som absolutt alle sitter med nå. Man kan faktisk ikke gjøre noe som helst uten at man krenker noen, så dere må faktisk bare leve med det.

Anonymkode: 3ce78...f38

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Støtende" t-skjorter er greit (dog innen visse grenser), men jeg hadde aldri tillatt at min tenåringsdatter skulle gått i disse korte shortsene hvor rumpeballene henger ut. 

Anonymkode: 6b552...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ganske liberal påT-skjorter eller effekter som skal understreke et opprør, politisk statement e.l.

Dette ville ikke inkludert å gjøre narr av individer for deres utseende, fremme narkotika e.l.

Horete klær har heller ikke vært tillat.

Endret av MapleSirup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Har sett det. Masse ungdom med støtende klær, og alle mødre som sier "Nei, ungen min går ikke sånn". Haha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow... altså... hva er det folk ikke tar seg nær av og blir fornærmet av i dag? Han har på seg en litt morsom t-skjorte, hva er problemet? Jeg tror mange i dag har godt av i bli litt mer fornærmet i hverdagen, så kanskje vi  kan bli kvitt litt av denne offermentaliteten som absolutt alle sitter med nå. Man kan faktisk ikke gjøre noe som helst uten at man krenker noen, så dere må faktisk bare leve med det.

Anonymkode: 3ce78...f38

De jevnaldrene jentene på bussen syntes ikke det var noe morsomt. For dem var det sårende. Jeg syns at når det er så sykt kroppspress på unge jenter, så skal de få slippe at en gutt på skolen går med en t-skjorte som kaller dem "fleskeberg". Hadde blitt sykt skuffet hvis min sønn hadde en slik innstilling til andre mennesker. 

Anonymkode: 87459...57d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De jevnaldrene jentene på bussen syntes ikke det var noe morsomt. For dem var det sårende. Jeg syns at når det er så sykt kroppspress på unge jenter, så skal de få slippe at en gutt på skolen går med en t-skjorte som kaller dem "fleskeberg". Hadde blitt sykt skuffet hvis min sønn hadde en slik innstilling til andre mennesker. 

Anonymkode: 87459...57d

Da får man lære døtrene sine å gi faen og stole på seg selv.  Ikke skyld på andre for dårlig oppdragelse

Anonymkode: f190f...6df

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får man lære døtrene sine å gi faen og stole på seg selv.  Ikke skyld på andre for dårlig oppdragelse

Anonymkode: f190f...6df

For foreldrene til gutten har gitt han en MYE bedre oppdragelse... 

Anonymkode: 87459...57d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De jevnaldrene jentene på bussen syntes ikke det var noe morsomt. For dem var det sårende. Jeg syns at når det er så sykt kroppspress på unge jenter, så skal de få slippe at en gutt på skolen går med en t-skjorte som kaller dem "fleskeberg". Hadde blitt sykt skuffet hvis min sønn hadde en slik innstilling til andre mennesker. 

Anonymkode: 87459...57d

Kropspresset er det de selv som står for, så det ansvaret får de stå for på egenhånd.

Anonymkode: 3ce78...f38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For foreldrene til gutten har gitt han en MYE bedre oppdragelse... 

Anonymkode: 87459...57d

Okei, så fordi andre oppdrar barna sine dårlig, så skal man gjøre det selv? Dette er jo det barna bruker å si "alle andre får lov"

Anonymkode: f190f...6df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kropspresset er det de selv som står for, så det ansvaret får de stå for på egenhånd.

Anonymkode: 3ce78...f38

ER det jenter på ungdomskolen sin feil at det er kroppspress mot jenter i verden? Nå må du gi deg. Hva er forbildene deres? Hvilke typer kvinner ser vi i blader, reklame, filmer osv? Men det er barn sin skyld?

Anonymkode: 87459...57d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Snakk om forskjellsbehandling her da... Gutter får lov til å bruke støtende klær, men jentene får ikke bruke klær som viser for mye hud... 

Foreldrene mine har oppdratt meg til å ikke bruke klær som støter andre, og de har også oppdratt meg til å ikke vise rumpeballene mine. Det samme gjelder for broren min. Når en har barn av ulikt kjønn, burde de også oppdras likt i en viss grad så barna ikke får følelsen av at en får lov til mer enn den andre. 

Endret av The Lost Dreamer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De jevnaldrene jentene på bussen syntes ikke det var noe morsomt. For dem var det sårende. Jeg syns at når det er så sykt kroppspress på unge jenter, så skal de få slippe at en gutt på skolen går med en t-skjorte som kaller dem "fleskeberg". Hadde blitt sykt skuffet hvis min sønn hadde en slik innstilling til andre mennesker. 

Anonymkode: 87459...57d

Han kalte jo ikke jentene for "fleskeberg", det stod bare på t-skjorta hans! Man kan da ikke gå rundt og tro at alt man leser er myntet på en selv. Det finnes støtende t-skjorter, men denne var ikke i den kategorien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...