Gå til innhold

Hvorfor er dette greit?


Gjest Blomsterert

Anbefalte innlegg

Gjest Blomsterert

For en god tid tilbake byttet de ut to programledere i frokost-TV på TV2. Vår Staude og en annen kvinnelig programleder skulle få to nye unge mannlige medarbeidere. Hvorpå de sier at det blir jo flott med "to unge kjekke menn"sammen med dem.

Nå ser jeg på reprise av Idol. Den kvinnelige dommeren kommenterer at den mannlige iidol-deltageren ser bra ut. "Han er en pen mann da".

Ok? Hva om menn hadde sagt det samme om kvinner? Hadde det vært like greit? 

Ps.beklager at jeg ikke husker navnene på alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vell en grei sjanse for at noen ville brukt anledningen til å bli krenket og indignert på alle kvinners vegne, og snakke om sexualisering av kvinner osv. Men ærlig talt tror jeg denne "sutreklubben" langtfra representerer den jevne kvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
2 minutter siden, herzeleid skrev:

Er vell en grei sjanse for at noen ville brukt anledningen til å bli krenket og indignert på alle kvinners vegne, og snakke om sexualisering av kvinner osv. Men ærlig talt tror jeg denne "sutreklubben" langtfra representerer den jevne kvinne. 

Nei,mulig det. Men det gjør det ikke mer riktig at dette er noe ingen reagerer på. Ville garantert blitt kommentert om de hadde sagt dette om kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blomsterert skrev:

Nei,mulig det. Men det gjør det ikke mer riktig at dette er noe ingen reagerer på. Ville garantert blitt kommentert om de hadde sagt dette om kvinner. 

Det er godt mulig, men jeg synes dette i seg selv er ganske uproblematiske uttalelser. Å spøke litt og gi komplimenter synes jeg er helt greit uansett kjønnene til de som gir og mottar komplimentene. Problemet er jo at vi har en situasjon der sinnafeminister skriker opp over denne typen uskyldige uttalelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
1 minutt siden, herzeleid skrev:

Det er godt mulig, men jeg synes dette i seg selv er ganske uproblematiske uttalelser. Å spøke litt og gi komplimenter synes jeg er helt greit uansett kjønnene til de som gir og mottar komplimentene. Problemet er jo at vi har en situasjon der sinnafeminister skriker opp over denne typen uskyldige uttalelser. 

Jeg blir heller ikke oppbrakt over uttalelser som dette. Men det er ikke rettferdig. Det er det jeg reagerer på. At kvinners uttalelser blir så bagatelliserte eller overhørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Blomsterert skrev:

For en god tid tilbake byttet de ut to programledere i frokost-TV på TV2. Vår Staude og en annen kvinnelig programleder skulle få to nye unge mannlige medarbeidere. Hvorpå de sier at det blir jo flott med "to unge kjekke menn"sammen med dem.

Nå ser jeg på reprise av Idol. Den kvinnelige dommeren kommenterer at den mannlige iidol-deltageren ser bra ut. "Han er en pen mann da".

Ok? Hva om menn hadde sagt det samme om kvinner? Hadde det vært like greit? 

Ps.beklager at jeg ikke husker navnene på alle.

Jeg tror absolutt ingen hadde reagert på om et par menn hadde sagt at det er flott at to hyggelige unge kvinner skulle jobbe sammen med dem.
(Kjekk betyr også hyggelig/trivelig, og jeg tolket utsagnet i den retningen)

Heller ikke er det noen som reagerer når noen sier at en kvinne er pen.

 

Anonymkode: fb6a8...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror absolutt ingen hadde reagert på om et par menn hadde sagt at det er flott at to hyggelige unge kvinner skulle jobbe sammen med dem.
(Kjekk betyr også hyggelig/trivelig, og jeg tolket utsagnet i den retningen)

Heller ikke er det noen som reagerer når noen sier at en kvinne er pen.

 

Anonymkode: fb6a8...15c

Da får du følge med litt,for jo,sånt blir kommentert. Om to godt voksne menn hadde sagt dette om "to flotte UNGE kvinner",jo. Du har vel bare ikke fulgt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig de sier lignende om kvinner hele tiden jeg. "nå skal jeg få jobbe sammen med to flotte unge kvinner" eller "så sitter jeg her å koser meg sammen med denne vakre damen, bla bla bla været.." 

Jeg mener det først blir noe å reagere på om man sier  ting som "denne deilige ungjenta", "denne sexy herren" osv. Eller, det er det samme for meg, men hva jeg har lagt merke til at mange andre reagerer på😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer jo hele tiden? :P

"Gjør dere klare til å ta i mot vakre Bente Bentensen!", "du ser flott ut som alltid du, Bente", "jeg er heldig som får jobbe med så vakre kvinner som dere"...

Begge kjønn er flinke til å komplimentere det andre kjønnets utséende på tv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
1 time siden, Klaveret skrev:

Ung og kjekk og flott er da bare hyggelige beskrivelser. Jeg synes det blir slitsomt om ALT skal problematiseres.

Poenget er at det gjør det fra menn til kvinner og ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...