Gå til innhold

"Alle" hjelpemiddel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På tentamen er alle hjelpemiddel utenom kommunikasjon tillatt. Hvordan kan de da si at å høre musikk ikke er lov? 

Anonymkode: a40c3...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulighet å kommunisere via ørepropper, samt noen kan ha spilt inn "ikke-ok" informasjon på forhånd. Dette er i alle fall det jeg har blitt forklart. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å høre musikk i seg selv er ikke "ulovlig", men utstyret som brukes til å spille av musikk kan også brukes til kommunikasjon. Feks lydopptak, mobil, tekst, fildeling osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dwight skrev:

Å høre musikk i seg selv er ikke "ulovlig", men utstyret som brukes til å spille av musikk kan også brukes til kommunikasjon. Feks lydopptak, mobil, tekst, fildeling osv.

Ikke om man bruker dataen? 

Og hvorfor skulle lydopptak være ulovlig? 

Anonymkode: a40c3...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det ikke er tillatt er at det har i mange tilfeller vært forstyrrende. 

Så noen få har ødelagt for alle. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke om man bruker dataen? 

Og hvorfor skulle lydopptak være ulovlig? 

Anonymkode: a40c3...ff8

Problemet er at noen kan finne på å lese inn heile læreboken sin (eller lignende informasjon) på en eller annen innretning. Deretter kan man påstå at dette er musikk, og spille av heile greia under eksamen / tentamen. Dette er blir vel regnet som juksing...

Anonymkode: ed232...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at noen kan finne på å lese inn heile læreboken sin (eller lignende informasjon) på en eller annen innretning. Deretter kan man påstå at dette er musikk, og spille av heile greia under eksamen / tentamen. Dette er blir vel regnet som juksing...

Anonymkode: ed232...1a9

Men om alle hjelpemiddler er tillat har man jo lov å ha med seg selve læreboken, og da kan det vel umulig spille noen rolle at noen kan ha lest den inn og hører på den? Om den er lov å lese må den jo også være lov å høre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver på PC har skolen mulighet til å finne ut hva du har gjort på dataen din under vurderingssituasjoner. Dette brukes vel bare når du har høy prosent på plagiatkontrollen på it's learning, men muligheten er der. Det vil ikke være mulig å kontrollere på samme måte dersom du bruker lydfil. 

Men i mine øyne er den "beste" grunnen likevel at det kan være forstyrrende når folk hører på musikk, fordi diskanten/musikken gjerne lekker. Spesielt fra de øreproppene som de aller fleste har. 

Anonymkode: fea30...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du skriver på PC har skolen mulighet til å finne ut hva du har gjort på dataen din under vurderingssituasjoner. Dette brukes vel bare når du har høy prosent på plagiatkontrollen på it's learning, men muligheten er der. Det vil ikke være mulig å kontrollere på samme måte dersom du bruker lydfil. 

Men i mine øyne er den "beste" grunnen likevel at det kan være forstyrrende når folk hører på musikk, fordi diskanten/musikken gjerne lekker. Spesielt fra de øreproppene som de aller fleste har. 

Anonymkode: fea30...964

Hvordan har skolen mulighet til det? De har jo ikke tilgang til min data? 

Anonymkode: a40c3...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler i all hovedsak om at i de klassene hvor man har gitt tommelen opp for musikk på øret har lyden vært ekstremt forstyrrende for mange av de andre elevene, da enkelte ikke evner å ta hensyn. og noen får konsentrasjonen sin fullstendig ødelagt pga. egotripperen med ørepropper som ikke holder lyden på et vettugt nivå og som man som lærer må be dempe x antall ganger, noe som også er forstyrende. Og da er det lettere og mer praktisk å si nei til alle, i stedet for å risikere at mange elever klager i etterkant og man kanskje må lage ny prøve for disse med alt det innebærer av ekstraarbeid både for læreren og de aktuelle elevene. Musikk er for øvrig ikke å regne som et hjelpemiddel. Dessuten får du ikke bruke noen hjelpemidler som helst på skriftlige eksamener på høyskole/universitet (med noen få unntak som f.eks. forhåndsgodkjente ordbøker, lovsamlinger og lignende i de aktuelle fagene), så å sutre over manglende musikk på øret på vgs er i min verden tidenes i-landsproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Strixvaria skrev:

Det handler i all hovedsak om at i de klassene hvor man har gitt tommelen opp for musikk på øret har lyden vært ekstremt forstyrrende for mange av de andre elevene, da enkelte ikke evner å ta hensyn. og noen får konsentrasjonen sin fullstendig ødelagt pga. egotripperen med ørepropper som ikke holder lyden på et vettugt nivå og som man som lærer må be dempe x antall ganger, noe som også er forstyrende. Og da er det lettere og mer praktisk å si nei til alle, i stedet for å risikere at mange elever klager i etterkant og man kanskje må lage ny prøve for disse med alt det innebærer av ekstraarbeid både for læreren og de aktuelle elevene. Musikk er for øvrig ikke å regne som et hjelpemiddel. Dessuten får du ikke bruke noen hjelpemidler som helst på skriftlige eksamener på høyskole/universitet (med noen få unntak som f.eks. forhåndsgodkjente ordbøker, lovsamlinger og lignende i de aktuelle fagene), så å sutre over manglende musikk på øret på vgs er i min verden tidenes i-landsproblem.

Dette er ikke eksamen på høyere nivå, men på videregående. Dermed er det irrelevant hvordan reglene er ved høyskoler og universitet.

Og jeg sutrer ikke.

Anonymkode: a40c3...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har skolen mulighet til det? De har jo ikke tilgang til min data? 

Anonymkode: a40c3...ff8

På skolen min logges datamaskinene på tentamener.

Anonymkode: fea30...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke eksamen på høyere nivå, men på videregående. Dermed er det irrelevant hvordan reglene er ved høyskoler og universitet.

Og jeg sutrer ikke.

Anonymkode: a40c3...ff8

Det er ikke irrelevant. Tentamen skal være en eksamensnær situasjon, sånn at du klarer å takle eksamen uten musikk og lignende hjelpemidler.

Anonymkode: fea30...964

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke irrelevant. Tentamen skal være en eksamensnær situasjon, sånn at du klarer å takle eksamen uten musikk og lignende hjelpemidler.

Anonymkode: fea30...964

Ja, tentamen skal være en eksamensnær situasjon, og på eksamen får man lov til å bruke alle hjelpemiddel.

Anonymkode: a40c3...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tentamen skal være en eksamensnær situasjon, og på eksamen får man lov til å bruke alle hjelpemiddel.

Anonymkode: a40c3...ff8

Utenom kommunikasjon. Ørepropper kan brukes til dette. 

Anonymkode: fea30...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utenom kommunikasjon. Ørepropper kan brukes til dette. 

Anonymkode: fea30...964

Det kan også en datamaskin? 

Anonymkode: a40c3...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke eksamen på høyere nivå, men på videregående. Dermed er det irrelevant hvordan reglene er ved høyskoler og universitet.

Og jeg sutrer ikke.

Anonymkode: a40c3...ff8

Du sutrer som en bortskjemt unge. Snakk om bagatell! Dersom du har lyst på høyere utdannelse er det selvfølgelig relevant hvordan reglene ved slike institusjoner er for å sammenligne - hvordan skal det gå med deg når du må skrive for hånd helt uten hjelpemidler og uten musikk på øret? Skal du legge deg ned og grine da eller..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan også en datamaskin? 

Anonymkode: a40c3...ff8

Ikke når datamaskinen står vendt mot eksamensvaktene, vakter går rundt i rommet, skolen/lokalet kan se om noen tar i bruk internett(og hvilke nettsider du er innpå under eksamen), mangel på internettpassord (før man får levert), osv. Selvsagt har folk klart å jukse på eksamen, men ikke mange tør å prøve med tanke på konsekvensene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Strixvaria skrev:

Du sutrer som en bortskjemt unge. Snakk om bagatell! Dersom du har lyst på høyere utdannelse er det selvfølgelig relevant hvordan reglene ved slike institusjoner er for å sammenligne - hvordan skal det gå med deg når du må skrive for hånd helt uten hjelpemidler og uten musikk på øret? Skal du legge deg ned og grine da eller..?

Nå synes jeg du er i overkant med kommentarene dine. På grensen til frekk. 

Du vet det kanskje ikke, men det er ikke alle som skal ta høyere utdanning, og dermed er argumentasjonen din relevant.

Jeg har forøvrig heller aldri sagt at jeg har lyst til å høre musikk under tentamen. Jeg ville bare ha en diskusjon om hvorfor det ikke er lov. 

Og for andre gang, nei jeg sutrer ikke.

Anonymkode: a40c3...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fordi det kan være forstyrrende for andre. Lærerne måtte evt ha godkjent lydnivået på elevens headset/ørepropper og det er ikke noe de gidder å bruke tid på. Er ikke verre enn det. For min del hadde jeg blitt irritert om noen satt i lokalet med musikk under en prøve/eksamen. Man kan høre det rimelig godt i et rom der det er helt stille, selv om du har på lavt volum.

Anonymkode: ac81f...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...