Gå til innhold

Jeg vil ikke betale for sviger-mormors mat!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke hele poenger med forhold at hans familie blir din familie, og at dere deler alt?

Forøvrig synes jeg det er ufint av mormoren og ikke tilby seg å betale tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, Blomsterert skrev:

 Lurer jo også på om hun har bidratt til barnebarnet,altså samboeren din på noen måte opp gjennom årene,sånn at han føler for å g igjen litt?

 

Ingenting galt om han vil gi igjen noe - av egne penger. Ikke av andres, det sier jo seg selv. Spesielt når hun ikke kan gi noe til sin egen familie av den samme kontoen.

43 minutter siden, Betty Blue skrev:

Absolutt. Og jeg synes fremdeles det er et såpass lite beløp for en husholdning, og et såpass viktig formål, at det er gnient og pedantisk å henge seg opp i det.

 

Det er stor forskjell på husholdninger, for mange er 500 kroner mye penger.

Anonymkode: 068ff...113

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er det nesten 10 prosent av matbudsjettet hver måned. 

Anonymkode: 18dd9...879

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, man blir enig om hva man vil bruke penger på og hvem man vil hjelp. Det er selvfølgelig smålig om han plukket opp noe på butikken for en 20 kr en gang i blant, men her virker det som at en stor del av matbudsjettet til mormoren hans har blitt blandet sammen med deres. Det blir i mine øyne helt feil. Hvorfor skal mormor til typen få gratis mat hver måned, mens besteforeldrene til TS skal ikke få en flaske vin? 

En gang hadde jeg en kjæreste jeg hadde felles bankkort med. Hver jul kranglet vi fordi han ville alltid at hans familie skulle få mye dyrere gaver enn min. Argumentet var at hans familie var vant til å få dyre gaver, mens jeg hadde flere søsken så vi hadde ikke veldig mange penger når jeg vokste opp. Vi brukte å gi noe fint, men som ikke nødvendigvis kostet masse penger. Noen ganger spleiset vi på gaver. Når man har felleøkonomi føltes det rart at vi skulle gi 500 kr til min mor og 2500 kr til hans. Hvis den ene familien har veldig mange penger, og den andre ikke så syns jeg det er greit å kanskje gi litt mer til de som trenger det, men da må det være en forskjell der. Når økonomien er ganske likt blir det rart å skulle gi dyre gaver til den en delen av familien, og ikke den andre. Det handler ikke om å være smålig, men det handler om å ikke forskjellsbehandle. 

Anonymkode: 1a924...736

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden bekrefter at jeg aldri skal ha felles økonomi eller felles konto med noen. Dårlig konsept, spesielt hvis den ene parten ikke klarer holde avtaler om hva pengene skal brukes på.

Anonymkode: 068ff...113

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, IamGroot skrev:

Signere på dette - og herregud håper hun TS ikke blir gammel en dag med barnebarn selv ellers får håper vi at hun også får så snille barnebarn som har lyst å hjelpe henne ut i hennes siste del av livet sitt.  

Det hun reagerer på er da ikke først og fremst at han hjelper bestemora, men at han gjør det av felles midler samtidig som han nærmest får krampe i lommeboka om hun våger å bruke noen kroner fra samme konto på sin familie. 

De har ikke felles økonomi, da hadde jeg muligens vært enig i at TS var smålig. Skal det hjelpes må det nødvendigvis gjøres med felles midler om man har felles økonomi. Men her har de separat økonomi, og fører over penger til en felleskonto til fellesutgifter. Da er hans bestemor pr. definisjon hans utgift, ikke en fellesutgift. Spesielt hvis hun faktisk ikke har behov for hjelpen, slik det virker som ut fra det TS forteller. TS prøver ikke akkurat å ta maten fra en fattig stakkar, dama har grei økonomi!

Anonymkode: 24ea7...e79

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måte endre min tidligere innlegg og må passe på jeg leser helle tråden først før jeg begynner å legge ut kommentarer lol. 

Jeg elsket min bestemor med alle en hjerte kan gi så jeg er litt partisk her.  Jeg synes han er veldig snille og omsorgsfulle for å ønsker å hjelpe bestemoren hans inne mellom.   Men dette "dine og mine" med økonomien mange samboer har er helt ukjent for meg.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hun reagerer på er da ikke først og fremst at han hjelper bestemora, men at han gjør det av felles midler samtidig som han nærmest får krampe i lommeboka om hun våger å bruke noen kroner fra samme konto på sin familie. 

De har ikke felles økonomi, da hadde jeg muligens vært enig i at TS var smålig. Skal det hjelpes må det nødvendigvis gjøres med felles midler om man har felles økonomi. Men her har de separat økonomi, og fører over penger til en felleskonto til fellesutgifter. Da er hans bestemor pr. definisjon hans utgift, ikke en fellesutgift. Spesielt hvis hun faktisk ikke har behov for hjelpen, slik det virker som ut fra det TS forteller. TS prøver ikke akkurat å ta maten fra en fattig stakkar, dama har grei økonomi!

Anonymkode: 24ea7...e79

hehe - ble sitert før jeg kunne forandre det jeg skrev.  Ja, er litt mer forståelig om TS sin innlegg nå - men fortsatt er litt mer i mot "dine og mine" når man er i et ekteskap/samboerskap.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det hadde vært greit om du også fikk betale for din familie. Så lenge det bare går en vei er det ikke greit.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da forskjell på å kjøpe med brød og melk en gang i blant til en mormor og det å kjøpe vinflasker til foreldre!  Jeg synes du er smålig og ville personlig vært glad om samboeren min viste slik omsorg for et eldre familiemedlem!  

Anonymkode: cd2b4...5c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, IamGroot skrev:

hehe - ble sitert før jeg kunne forandre det jeg skrev.  Ja, er litt mer forståelig om TS sin innlegg nå - men fortsatt er litt mer i mot "dine og mine" når man er i et ekteskap/samboerskap.  

Men TS er for sine og mot hennes, det er problemet i denne situasjonen.

Anonymkode: 068ff...113

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her  TS hvert med familien sin på matshopping og prøvde å kjøpe mat til dem?  Synes alt dette er bare synd.  Da må de nesten blir enig at ingen annet en mat til dems familien går ut av denne kontoen punktum og la han kjøpe hva han vil til hans familien og hun til hennes. 

(sier en svigerdatter som kjøper nydelige blomster buketter inne mellom og leverer til sin svigermor ut av det blå fordi hun er glad i henne...fra sin egen lommebok.) 

Endret av IamGroot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, IamGroot skrev:

hehe - ble sitert før jeg kunne forandre det jeg skrev.  Ja, er litt mer forståelig om TS sin innlegg nå - men fortsatt er litt mer i mot "dine og mine" når man er i et ekteskap/samboerskap.  

Og jeg får ikke redigert siden jeg er anonym ... :icon_frown:

Men da tror jeg for så vidt vi er ganske enige. Her har vi hatt felles økonomi nesten siden vi ble sammen, og veldig lite problemer med det. Nå har vi etter hvert fått ganske god råd, mens enkelte familiemedlemmer ikke har det, og det har aldri vært nei i min munn når mannen min har ønsket å hjelpe familien sin på forskjellige måter med felles midler. Det har jeg sett på som en selvfølge. Men i motsetning til TS vet jeg at hadde min familie hatt samme behovet hadde det vært like selvfølgelig for min mann at vi skulle hjelpe dem også.

(Men hele poenget med den økonomiske ordningen TS og samboeren har er for så vidt at man skal ha sine egne penger å bruke til sine egne ting, og da synes jeg egentlig det er en selvfølge at sponsing av mat til bestemor er en slik egen ting.)

Anonymkode: 24ea7...e79

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da forskjell på å kjøpe med brød og melk en gang i blant til en mormor og det å kjøpe vinflasker til foreldre!  Jeg synes du er smålig og ville personlig vært glad om samboeren min viste slik omsorg for et eldre familiemedlem!  

Anonymkode: cd2b4...5c8

Men brød og melk utgjør en mye større utgift enn vinflaskene. 

Anonymkode: 24ea7...e79

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg får ikke redigert siden jeg er anonym ... :icon_frown:

Men da tror jeg for så vidt vi er ganske enige. Her har vi hatt felles økonomi nesten siden vi ble sammen, og veldig lite problemer med det. Nå har vi etter hvert fått ganske god råd, mens enkelte familiemedlemmer ikke har det, og det har aldri vært nei i min munn når mannen min har ønsket å hjelpe familien sin på forskjellige måter med felles midler. Det har jeg sett på som en selvfølge. Men i motsetning til TS vet jeg at hadde min familie hatt samme behovet hadde det vært like selvfølgelig for min mann at vi skulle hjelpe dem også.

(Men hele poenget med den økonomiske ordningen TS og samboeren har er for så vidt at man skal ha sine egne penger å bruke til sine egne ting, og da synes jeg egentlig det er en selvfølge at sponsing av mat til bestemor er en slik egen ting.)

Anonymkode: 24ea7...e79

Helt enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden bekrefter at jeg aldri skal ha felles økonomi eller felles konto med noen. Dårlig konsept, spesielt hvis den ene parten ikke klarer holde avtaler om hva pengene skal brukes på.

Anonymkode: 068ff...113

For meg og samboeren min går det derimot veldig fint å ha felles konto (men har ikke felles økonomi). Bruker felleskontoen til gaver til begges familie (og er da enig om beløpene uten problemer) og felles mat. Vil han ha noe esklusivt til lunsj osv så får han betale det selv, samme med meg. Fungerer veldig bra for oss. 

Anonymkode: 445b4...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men brød og melk utgjør en mye større utgift enn vinflaskene. 

Anonymkode: 24ea7...e79

På en annen side er brød og melk mer nødvendig og en faktisk hjelp i hverdagen. .... 

Anonymkode: cd2b4...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...