Gå til innhold

Studere jus - hvor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å studere jus etter vgs. Jeg vet at jeg kommer inn uansett hvilket universitet jeg velger. Hvor ville dere valgt å studere jus, og hvorfor? Noen som har erfaringer?

Anonymkode: 10108...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også planer om å studere jus etter vgs, og har vel tenkt på Bergen ettersom det er nærmest hjemme og jeg ikke vil studere i Oslo. Hadde i utgangspunktet tenkt på Tromsø fordi jeg liker best den byen, men det er så dyre reiser dit og har hørt at det er der det er dyrest å bo. Skulle dog ønske at de hadde jus i Trondheim, da hadde jeg definitivt valgt det.

Anonymkode: 9c4dd...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte Oslo. For min del hadde jeg studert i Oslo i mange år fra før, og trives ved universitetet. Jeg bor også på Østlandet, slik at jeg slipper å flytte. Jeg synes både det faglige og det administrasjonsmessige ved UiO er bra -- studiet har blant annet heldigitalisert eksamenene (alle eksamener i alle emner skrives på PC).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel i realiteten bare velge mellom Oslo, Bergen og Tromsø. Det finnes jusstudier andre steder også, men ikke profesjonsstudier, og å satse på å komme seg inn i Oslo, Bergen eller Tromsø etter kortere jusstudier andre steder er ikke lurt hvis du ikke er nødt. Rent faglig anser nok de fleste jusstudiet i Oslo og Bergen som et par knepp sterkere enn det i Tromsø, selv om alle tre helt sikkert er mer enn gode nok. Jeg vet også klart minst om opplegget i Tromsø, så jeg får ta for meg de to andre. Det kan være noe er lagt om, i så fall får noen arrestere meg.

Det er veldig stor forskjell på ordningene i Oslo og Bergen. I Oslo er det veldig, veldig lite obligatorisk undervisning. Cirka halvparten av semestrene er det ingenting som er obligatorisk, og i de andre semestrene er det stort sett bare noen få timer og mer eller mindre en formalitet. De fleste møter opp på forelesninger og kurs likevel, men det er altså frivillig. Eksamen kommer på slutten av semesteret, og i løpet av de syv første semestrene har du bare ti eksamener: Fire eksamener verdt 30 studiepoeng, tre verdt 20 studiepoeng og tre verdt 10 studiepoeng. De tre tipoengerne er forøvrig en innleveringsoppgave i ex.phil, eksamen i ex.fac og et valgfag på bachelornivå, så det aller meste av ren jus kommer i store porsjoner. På godt og vondt. Overveldende, men også med et stort og godt perspektiv når det først kommer.

I Bergen, derimot, er det fortløpende eksamener (de kalles eksamener, tror jeg?) underveis i semesteret. Det er også langt mer obligatorisk undervisning (du har selvsagt en viss fraværskvote) enn i Oslo, og opplegget minner vel kort sagt mer om skole enn det systemet Oslo har. Det har utvilsomt sine fordeler: Det er vanskeligere å sluntre unna underveis, du får ikke like mange temaer på en og samme eksamen og planen for semesteret gir seg mer eller mindre selv. Det har også sine ulemper: Du får flere eksamensperioder, selv om de er mindre i omfang, du har mindre rom for å tilpasse semesteret til personlige preferanser og andre planer og du får ikke nødvendigvis sett alle deler av et fagområde før du testes i deler av det.

Hva man foretrekker avhenger mye av person og studievaner. Jeg gjorde den samme vurderingen som deg og landet på Oslo, og siden jeg setter veldig stor pris på å styre tiden mest mulig selv og reise hit og dit når jeg vil er jeg glad for at jeg valgte Oslo-varianten. Opplegget de har i Bergen har imidlertid også en del fordeler. Vil du klare å jobbe godt nok underveis i semesteret selv dersom du ikke straffes for slapphet før på slutten av semesteret? Trenger/Ønsker du muligheten til å styre hverdagen og semesteret mest mulig selv, med de fordeler og ulemper det gir? Det er rett og slett helt individuelt. Oslo-varianten har fungert meget godt for meg, og jeg opplever ikke at studentene rundt meg slet med manglende struktur på ting, men jeg kjenner også bergensstudenter som er glade for det systemet de har rundt seg.

Det var selve oppleggene. Jeg skal ikke skrive en enda større vegg av tekst, så ellers får jeg bare si at jeg er veldig fornøyd med både selve universitetet (vi holder til for oss selv nede på Karl Johan, ved Slottet, ikke oppe på Blindern) og med det sosiale. Vi har et veldig hyggelig og nyoppusset utested i sentrum med alle mulige arrangementer, og jeg trives i det hele tatt veldig godt. Synd at det nærmer seg slutten på studiet, for jeg har stort sett bare godt å si om det. Lykke til med valget, og velkommen hit om det blir Oslo på deg :)

Anonymkode: 127d3...a7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer i Tromsø, så kan si litt om opplegget der.

Hvert år har har vi en obligatorisk muntlig presentasjon, samt semesteroppgave. Når det kommer til eksamen er dette kun på vårsemesteret. Jeg vet ikke hvordan det er å ha eksamen i hvert fag/hvert semester, men når man har langt fra klisterhjerne, er det ikke særlig oppmuntrende å tenke på at det hele står og faller på den siste perioden på vårsemesteret. Jeg hadde en gang sommerjobb sammen med to jusstudenter, en fra Bergen og en fra Oslo. Han fra Bergen poengterte at Tromsø har en fordel, nemlig at vi kan "legge bort" faget dersom vi ikke forstår det der og da, og heller ta det opp senere, siden vi ikke skal ha eksamen umiddelbart. Joda, man kan se sånn på det, men samtidig har vi jo et undervisningsopplegg, og det er ikke alltid bare å lese på et annet fag når du har det neste faget hengende over deg.

Uansett, vi har ikke obligatorisk oppmøte (bortsett fra ex phil første semester), og noe ift. praksis/masteroppgave. Undervisningsopplegget er først forelesningsrekke, deretter seminarundervisning.

Uff, nå ble det mye negativt her (er ikke den mest optimistiske studenten), men jeg har hørt flere ganger at arbeidsgivere mener studentene fra Tromsø er sterkere muntlig. Dette skyldes visstnok det obligatoriske opplegget vi har med muntlige presentasjoner; vi blir nødt til å "vise" oss muntlig. Vi har forsåvidt hjemmeeksamen med tilhørende muntlig eksamen (karakterene slås sammen), samt skriftlig eksamen. I tillegg har vi en praksisperiode på 4 uker på 4. avdeling. Vet ikke om det er tilfellet for Oslo og Bergen.

En annen fin ting er at det er mindre studenter, så det er litt enklere å komme i kontakt med de som underviser :)

Endret av nordlending
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studerer også i Tromsø. Har et veldig godt inntrykk av byen (tilflytter) og studiet. I motsetning til posteren over liker jeg å ikke ha eksamen hengende over meg hele tiden, men at jeg kun trenger å forholde meg til eksamen på vårsemesteret.

 

Har fått inntrykket av at forelesere og seminarledere i Tromsø er veldig tilgjengelige i forhold til hva de gjerne er på andre fakulteter. Det er ikke alle seminarer jeg får like mye utav pga tilnærmingen til stoffet, men det er mulig å til en viss grad velge seminarledere, så da er jeg bare obs på det når jeg velger gruppe. Tror likevel at undervisningen jevnt over har et høyt nivå. Synes også miljøet er passe stort, en vet stort sett hvem de fleste er, men miljøet er stort nok til at de aller fleste finner "sine" folk.

Anonymkode: e22cd...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Foreløpig står jeg mellom Bergen og Oslo. Selv om jeg bor nærmest Tromsø, føles det så bortkastet å studere der når jeg har et så høyt snitt. 

ts

Anonymkode: 10108...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville valgt ut fra hvilket studieopplegg som passet meg best hvis jeg var deg. Jeg har vært borti både opplegget med eksamen i hvert emne, og eksamen én gang i året. Foretrekker å ha eksamen 1-2 ganger i året fremfor eksamen i hvert emne, ettersom jeg følte at jeg var i konstant eksamensmodus. Mitt inntrykk er at du må kunne hvert enkelt emne en del bedre når du har eksamen ved UiB, i motsetning til UiO hvor eksamen toucher temaene litt mer overfladisk. 

Hvis jeg var deg, så ville jeg forøvrig hoppet ned fra den høye hesten umiddelbart. Høyt snitt fra vgs har nada å si når du kommer inn på den utdannelsen du vil, så bruk hodet, ikke søk ut fra karakterene dine på vgs. Du er klar for 5 år på et ekstremt tørt studie, du kan komme tilbake og informere om karakterene dine på jussen om et par år istedenfor ;)  

Anonymkode: 11cfe...ebc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg ville valgt ut fra hvilket studieopplegg som passet meg best hvis jeg var deg. Jeg har vært borti både opplegget med eksamen i hvert emne, og eksamen én gang i året. Foretrekker å ha eksamen 1-2 ganger i året fremfor eksamen i hvert emne, ettersom jeg følte at jeg var i konstant eksamensmodus. Mitt inntrykk er at du må kunne hvert enkelt emne en del bedre når du har eksamen ved UiB, i motsetning til UiO hvor eksamen toucher temaene litt mer overfladisk. 

Hvis jeg var deg, så ville jeg forøvrig hoppet ned fra den høye hesten umiddelbart. Høyt snitt fra vgs har nada å si når du kommer inn på den utdannelsen du vil, så bruk hodet, ikke søk ut fra karakterene dine på vgs. Du er klar for 5 år på et ekstremt tørt studie, du kan komme tilbake og informere om karakterene dine på jussen om et par år istedenfor ;)  

Anonymkode: 11cfe...ebc

Mener bare at når jeg har jobbet så hardt for å få et såpass høyt snill, føles det bortkastet å bare trenge å ha 4,26 i snitt for å komme inn (går under nordnorsk kvote). Kanskje enda lavere, siden jeg også går inn under samisk kvote. I tillegg synes jeg ikke studieopplegget i Tromsø virker som noe for meg.

ts

Anonymkode: 10108...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt å studere jus etter vgs. Jeg vet at jeg kommer inn uansett hvilket universitet jeg velger. Hvor ville dere valgt å studere jus, og hvorfor? Noen som har erfaringer?

Anonymkode: 10108...c1e

Hvilken by vil du bo i?

Anonymkode: 360b6...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar for 5 år på et ekstremt tørt studie, du kan komme tilbake og informere om karakterene dine på jussen om et par år istedenfor ;)  

Anonymkode: 11cfe...ebc

Kan du vite at trådstarter kommer til å finne jusstudiet "ekstremt tørt"? Jeg har studert noe annet før, og finner jusstudiet veldig spennende (og ville aldri beskrevet det som "tørt"). Jeg tror med andre ord dette avhenger av øyet som ser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går i Bergen på 4. avd. Vil legge til at det er bare på 1. og 2. avdeling en har obligatoriske arbeidsgrupper (en i uken), storgrupper (2 - 5 i hvert fag), innleveringer og kommenteringer. På 3. avd har en det samme, men uten arbeidsgruppene. Mange går likevel i frivillige kollkviegrupper, men det frigir uansett en del tid om en har lyst å gjøre noe annet (ferie, besøke kjæresten i en annen by osv). Siden en må ha 75% oppmøte, har en også litt å gå på. Vi må ikke være på alt, uansett om det jo er en del. På 4. avd er det ingenting obligatorisk lenger, med unntak av én innlevering i hvert fag.

Jeg hadde ikke klart et opplegg slik som i Oslo hvor det er så lite obligatorisk - jeg hadde sluntret så lett unna, noe jeg merker at jeg gjør litt nå på 4. avd. Så er veldig fornøyd med valget mitt.

Anonymkode: b8149...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer juss i Oslo, men kjenner litt til opplegget i Bergen.

Støtter det som er sagt ovenfor her, og vil anbefale deg å sette deg inn i disse forskjellene, det gjorde ikke jeg før jeg valgte. Tenk på hvilket opplegg som passer DEG. Bergen har eksamen fortløpende og følelse av eksamensperiode "hele tiden", en del obligatorisk som kan gjør at man blir pushet underveis men kan også oppleves som slitsomt og kanskje til tider unødvendig. Oslo som har 1 sekstimers eksamen som skal representere alt du kan i 1-5 fag og alt du har jobbet for i et halvt år kan gjør de fleste nervøs, lite eller ingenting obligatorisk og du er i stor grad overlatt til deg selv. Å ta opp igjen fag når et halvt år er 1 eksamen betyr at det er vanskelig å ta opp igjen uten å ta et pause halvår. Det er også maks 4 eksamener som kan tas opp igjen i Oslo, vet ikke hvordan reglende for dette er i Bergen. 

Anbefaler deg å tenke gjennom dette og det som er skrevet av andre overfor, er heller ikke så lett å bytte studiested underveis.

 

Anonymkode: bfebb...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Det er også maks 4 eksamener som kan tas opp igjen i Oslo, vet ikke hvordan reglende for dette er i Bergen. 

 

Anonymkode: bfebb...d83

Vi har samme ordning i Bergen - kan maks ta opp igjen 4 eksamener. For oss er det enklere å få til siden fagene våre er kortere enn i Oslo. Tidligere var det ubegrenset, men de endret på det for å se om det hjalp på karakterpresset (+ er nok også ressursbesparende).

Glemte tidligere å legge til at alle eksamener i Bergen som i Oslo avlegges på data. 

Anonymkode: b8149...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jenny001

Jeg tok 1. og 2. avdeling i Oslo, og begynte i Bergen på tredje. Det eneste jeg angrer på i dag, er at jeg ikke startet i Bergen med en gang. For meg var det en ny verden å komme fra Oslo, hvor vi på den tiden hadde en eksamen i året (2004-ordningen), til å ha obligatorisk oppgaveinnlevering hver uke og eksamen i hvert fag. Men det kommer - som folk har nevnt over - an på hva du foretrekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. :) Foreløpig heller jeg nok mest mot Oslo, men er fremdeles veldig usikker.

ts

Anonymkode: 10108...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også i Oslo og elsker friheten jeg har til å legge opp semesteret slik det passer meg. De fleste forelesninger podcastes og nå skal de etterhvert også begynne å filme, slik at man enkelt kan ha jobb eller traineeopphold ved siden av studiene uten å miste undervisning. Selv er jeg aktiv i Juristforeningen og har fått masse venner og opplevelser den veien, så studiemiljøet er det ikke noe å si på hvis man er interessert i slikt. 

Klare fordeler med Oslo er det tette samarbeidet med alle de store advokatfirmaene, som særlig gir seg utslag i eksamensrettede forelesninger og -kurs. Dette er det også noe av i Bergen, men veldig mye mindre enn i Oslo. Ellers er begge studiestedene flotte alternativer og du kan bare glede deg til å begynne på et morsomt og utfordrende studie! Lykke til! 

Anonymkode: 14714...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14. februar 2016 at 13.27, Astrum skrev:

Kan du vite at trådstarter kommer til å finne jusstudiet "ekstremt tørt"? Jeg har studert noe annet før, og finner jusstudiet veldig spennende (og ville aldri beskrevet det som "tørt"). Jeg tror med andre ord dette avhenger av øyet som ser.

Nei, det kan jeg selvfølgelig ikke. Jeg synes selv mye av jussen er spennende, men det er slettes ikke alle emnene jeg brenner like mye for. Ettersom det krever såpass mye lesing, så er nok ikke jeg den eneste som da kan oppfatte studiet som litt tørt når man går gjennom emner som ikke engasjerer så mye. Nå kan det selvsagt hende ts finner alle emnene like spennende, og i såfall er jo han/hun heldig, men kan jo også være greit å forberede seg på at visse perioder kan være litt tunge selv om man i all hovedsak finner jussen interessant :) 

Anonymkode: 11cfe...ebc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...