Gå til innhold

Er jeg helt idiot?


Daiquiry

Anbefalte innlegg

Tja. Imponerende at han spør? Overhodet ikke. Spør man så må man akseptere et svar man kanskje egentlig ikke vil ha. Det klarte han ikke. Furtet som en unge på rommet... 

Jeg skjønner deg TS. Du kjenner jo mannen din best, uten måtte utbrodere det her. Antar at det er som man kan tenke seg, starter han tidlig så baller det fort på seg (min tanke i alle fall). 

Vokste opp med foreldre som ikke kunne håndtere alkohol på en "voksen" måte, og det er noe jeg sliter med selv, i voksen alder. Altså psykiske arr, jeg tolerere ikke fulle mennesker... Får fullstendig panikk. 

Heldigvis er samboeren min veldig flink med alkohol, men hvis det blir ubehagelig så sier jeg jo ifra. 

Håper det blir en hyggelig tur for dere tross alt :)

Endret av Fiberhusk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ligger seg på rommet sitt of furter fordi noen sier at det er tidlig å drikke klokken 12.30 når man er på hyttetur med BARN, så virker det som en person som burde vente til kvelden. Vet du hva, det er da ingenting å bli sur for! Det er ikke at man ikke unner en en cider, men det faktum at man ikke begynner å drikke klokken 12.30 når man er med barn. 

Hva trenger han alkohol så tidlig for? Ta et glass vann. 

Anonymkode: e24ee...2bc

"Begynner ikke å drikke klokken 12.30..." Ærlig talt, er du klar over at det er fullt mulig å ta seg en enslig enhet alkohol uten at den skal være forløper til flatfylla? Alkohol + BARN = KRISE!?

Jeg gremmes over det svarthvite forholdet mange normenn har til alkohol, og som de attpåtil viderefører til de stakkars barna sine. En ond sirkel rett og slett. Resultatet ser man i helgene og i "syden". Flaut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, palamina skrev:

"Begynner ikke å drikke klokken 12.30..." Ærlig talt, er du klar over at det er fullt mulig å ta seg en enslig enhet alkohol uten at den skal være forløper til flatfylla? Alkohol + BARN = KRISE!?

Jeg gremmes over det svarthvite forholdet mange normenn har til alkohol, og som de attpåtil viderefører til de stakkars barna sine. En ond sirkel rett og slett. Resultatet ser man i helgene og i "syden". Flaut.

Ja det er fullstendig mulig for deg og meg, og mange andre. Men som TS sier selv, siden hun kjenner sin mann, så blir det bare gående. Og det er jo egentlig poenget i denne tråden. Ikke hva vi andre klarer :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, palamina skrev:

"Begynner ikke å drikke klokken 12.30..." Ærlig talt, er du klar over at det er fullt mulig å ta seg en enslig enhet alkohol uten at den skal være forløper til flatfylla? Alkohol + BARN = KRISE!?

Jeg gremmes over det svarthvite forholdet mange normenn har til alkohol, og som de attpåtil viderefører til de stakkars barna sine. En ond sirkel rett og slett. Resultatet ser man i helgene og i "syden". Flaut.

Problemet med nordmenn og alkohol er at nordmenn har en "helgefyll" kultur. I steden for å drikke litt nå og da så drikker de mye når de gjør det. Bare fordi man er på hytta så trenger man ikke sippe alkohol hele dagen, og jeg har ingen forståelse for at man MÅ ha en enhet klokken 12.30. Hva skal det være godt for?

Og jeg har ingen forståelse for at noen blir sur hvis man sier at det er litt tidlig til å drikke. Det lukter alkoholiker spør du meg.

TS kjenner sin mann og hun ville ikke at han skulle begynne tidlig fordi han kom til å drikke fra da av. Man drar ikke på hyttetur med kone og barn for å drikke alkohol hele dagen. 

Anonymkode: e24ee...2bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Ja det er fullstendig mulig for deg og meg, og mange andre. Men som TS sier selv, siden hun kjenner sin mann, så blir det bare gående. Og det er jo egentlig poenget i denne tråden. Ikke hva vi andre klarer :)

"Da blir det smådrikking hele dagen, og det syns jeg ikke noe om." Sier ts. Hun sier ikke at mannen har et alkoholproblem, eller at han drikker seg tydelig beruset. Jeg ser virkelig ikke problemet hvis alkoholenhetene består av øl eller cider, cider er jo omtrent bare sukker.

Kunne ikke falt meg inn å spørre mannen om det var greit å ta en øl eller liknende, virkelig ikke. Jeg var heller ikke klar over at folk klarerte sånt med partneren på forhånd, bare fordi man har barn. Som sagt bortsett fra problematikken rundt bilkjøring, er dette et ikke-problem i mitt hode, og i hodene til de fleste mennesker sørover i Europa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, palamina skrev:

"Da blir det smådrikking hele dagen, og det syns jeg ikke noe om." Sier ts. Hun sier ikke at mannen har et alkoholproblem, eller at han drikker seg tydelig beruset. Jeg ser virkelig ikke problemet hvis alkoholenhetene består av øl eller cider, cider er jo omtrent bare sukker.

Kunne ikke falt meg inn å spørre mannen om det var greit å ta en øl eller liknende, virkelig ikke. Jeg var heller ikke klar over at folk klarerte sånt med partneren på forhånd, bare fordi man har barn. Som sagt bortsett fra problematikken rundt bilkjøring, er dette et ikke-problem i mitt hode, og i hodene til de fleste mennesker sørover i Europa.

Enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, palamina skrev:

"Da blir det smådrikking hele dagen, og det syns jeg ikke noe om." Sier ts. Hun sier ikke at mannen har et alkoholproblem, eller at han drikker seg tydelig beruset. Jeg ser virkelig ikke problemet hvis alkoholenhetene består av øl eller cider, cider er jo omtrent bare sukker.

Kunne ikke falt meg inn å spørre mannen om det var greit å ta en øl eller liknende, virkelig ikke. Jeg var heller ikke klar over at folk klarerte sånt med partneren på forhånd, bare fordi man har barn. Som sagt bortsett fra problematikken rundt bilkjøring, er dette et ikke-problem i mitt hode, og i hodene til de fleste mennesker sørover i Europa.

Nei vi spør ikke her hjemme heller. 

Men må virkelig TS (og samtlige her inne) være så innmari bokstavelige i alt for at man skal kunne forstå problemet da? Jeg ville ikke skrevet "for da drikker typen bare hele resten av dagen og blir piss dritings og ufin før kl. 15" jeg heller. Hvis han spør så er det vel fordi de begge er klar over at han har et problem, og hvis han (som TS sier) fortsetter å drikke (ikke klarer seg med én) så er sjansen liten for at han IKKE blir full og ubehagelig. Og da er faktisk 12:30 litt vel tidlig å starte, med barn tilstede. 

Hva andre her inne, i Norge eller andre steder i verden gjør, er klinkende likegyldig for TS og hennes barn. Virkelig! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MapleSirup skrev:

Da skjønner jeg ikke helt hvorfor alkohol er med i handlekurven i det hele tatt.

Mye du ikke skjønner ser jeg, og det er selvsagt helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carrot skrev:

Mye du ikke skjønner ser jeg, og det er selvsagt helt greit.

Javel? Kan du utdype det litt?

Med mindre det er en ren spydighet, så kan du jo forklare hva du mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dere hopper over det at TS skriver at det da hadde blitt smådrikking resten av dagen. Vi må anta at TS har vært i denne situasjonen såpass mange ganger at hun kan anta dette med rette. At TS ikke ønsker at far skal småputle fra klokken 1230 på hytta med barna må da være fullstendig rimelig. 

Anonymkode: 557d0...38b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, icom skrev:

skjønner virkelig ikke hvorfor man skal være så overbeskyttende over barn.  Har man ikke et alkohol-problem, men liker å kose seg litt ekstra når man er på tur - så gjør man det med måte.   Barna tåler å se slikt.  

Blir vel ikke folk av barna når de vokser opp med slike puter under armene..?

 

 

Enig. Barn må se at det går an å ha et sunt forhold til alkohol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med foreldre og besteforeldre som er alkoholikere. Men ser virkelig ikke problemet alikavel.

 

Om ts sin mann bruker fortsette drikke i tett tempo, så mye at det påvirker familielivet, da burde det ikke handles inn alkohol i det hele tatt, definitivt ikke i såpass mengder att det kan fortsettes drikke hele dagen og kvelden. Og da burde ts kontakte AA, ikke kg.

 

Og er ikke dette tillfellet, så er ts idiot som nekter voksen person en cider, og mannen er barnslig som furter istedet for å forklare. Og en fegis som spør om lov. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt tydelig at det ikke er en enslig cider som er problemet. Flere av dere henger dere opp i helt feil ting. TS, som kjenner sin mann, sier at hun vet at da blir det smådrikking hele dager (=mange små enheter). Om kvelden drikker han også cider, øl OG vin. Jeg synes dette er ganske mye på en hyttetur med familien. Oddsene på at det er TS som må stå opp med ungene er vel ganske grei?

Jeg er forresten helt enig i at man ikke burde ha med så mye alkohol.

 

Endret av Harlekin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er hverken prippen eller avholds, men min mann har dessverre en tendens til å drikke litt for mye litt for ofte. Dette er et ganske hett tema hos oss, jeg liker ikke at han blir synlig beruset hver gang vi skal kose oss. Heldigvis gikk det greit i går, vi la oss kl 12, og stemningen var god. Han sammenligner sin drikking med min røyking. Jeg prøver å si at jeg ikke forandrer personlighet når jeg røyker, men det hører han ikke på. Så dette er et problem for oss, definitivt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Han spør deg altså? Og så får han et "nei"og legger seg på rommet? 

Er det mulig... hadde du skrevet sønnen din på 16 liksom.

Mye rart en skal lese. Normalt hadde et voksent menneske tatt en vider som en selvfølge. Om han hadde fortsatt med flere,så hadde det normale vært om du da hadde spurt om han ikke kunne roe ned.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
8 minutter siden, Daiquiry skrev:

Jeg er hverken prippen eller avholds, men min mann har dessverre en tendens til å drikke litt for mye litt for ofte. Dette er et ganske hett tema hos oss, jeg liker ikke at han blir synlig beruset hver gang vi skal kose oss. Heldigvis gikk det greit i går, vi la oss kl 12, og stemningen var god. Han sammenligner sin drikking med min røyking. Jeg prøver å si at jeg ikke forandrer personlighet når jeg røyker, men det hører han ikke på. Så dette er et problem for oss, definitivt. 

Så dette handler om drikkingen hans generellt. Ikke at han ikke kunne ta en vider halv ett om dagen på hyttetur.

Selv om du røyker,så drikker han for mye. Han bruker det bare som en unnskyldning. Helt typisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, MapleSirup skrev:

Javel? Kan du utdype det litt?

Med mindre det er en ren spydighet, så kan du jo forklare hva du mener.

Spydig? Jeg? Nei, nei - bare påpekte det at du veldig ofte i denne tråden bruker det som et argument i svarene dine, og at det selvsagt er helt greit at du ikke skjønner andre menneskers reaksjoner, tanker og svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Carrot skrev:

Spydig? Jeg? Nei, nei - bare påpekte det at du veldig ofte i denne tråden bruker det som et argument i svarene dine, og at det selvsagt er helt greit at du ikke skjønner andre menneskers reaksjoner, tanker og svar.

 

Endret av MapleSirup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, palamina skrev:

Idiot og idiot Fru Blom, holdningen din er vel typisk norsk, og rimelig anstrengt. Høres veldig utrivelig ut å ha det sånn!

Mannen min hadde ikke spurt meg om det var greit om han tok en øl eller en cider. Han er da et voksent menneske og trenger ikke spørre om lov. Eneste grunn til å ta opp temaet er i forhold til bilkjøring, om jeg har drukket noe alkoholholdig selv eller kan ta meg av kjøringa hvis det er behov for bil.

Det typiske norske er vel heller å drikke seg godt beruset når man er på ferie:P. Tenker også på alle nordmenn som føler seg så kontinentale og høykulturelle  når de super på rødvin støtt og stadig. Hvis man hadde vært "ekte kontinental", så hadde man drukket vin til maten i begrensede mengder, og når maten var oppspist hadde man korket flasken, det er nemlig det de gjør i sørligere deler av Europa :) .

Anonymkode: c7f3b...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, palamina skrev:

"Da blir det smådrikking hele dagen, og det syns jeg ikke noe om." Sier ts. Hun sier ikke at mannen har et alkoholproblem, eller at han drikker seg tydelig beruset. Jeg ser virkelig ikke problemet hvis alkoholenhetene består av øl eller cider, cider er jo omtrent bare sukker.

Kunne ikke falt meg inn å spørre mannen om det var greit å ta en øl eller liknende, virkelig ikke. Jeg var heller ikke klar over at folk klarerte sånt med partneren på forhånd, bare fordi man har barn. Som sagt bortsett fra problematikken rundt bilkjøring, er dette et ikke-problem i mitt hode, og i hodene til de fleste mennesker sørover i Europa.

" I hodene til de fleste mennesker sørover i Europa". Det er der du tar feil, det er ikke vanlig for sør-europeere å drikke utenom måltid.

Anonymkode: c7f3b...5a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...