Gå til innhold

Barnebidrag: Far betaler ikke, jeg tjener over 6 G


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør man når far ikke vil betale bidrag og man ikke har rett på forskuddsbidrag fra Nav på grunn av høy inntekt? Ikke at jeg har spesielt høy inntekt, men jeg tjener over grensen for når Nav vil forskuttere bidraget til meg og deretter kreve inn fra far.

Far og jeg tjener omtrent likt, men han nekter å betale bidrag. I henhold til bidragskalkulatoren på Nav skal han betale omlag 4000 kr i månden. Han har ikke svart på flere henvendelser om bidrag etter at han flyttet ut. Jeg vet at jeg kan be Nav om å fastsette bidraget, men Nav vil ikke innkreve det på mine vegne når de ikke forskutterer bidraget.

Jeg vet at jeg kan bruke advokat, men dette koster penger. Lurer derfor på om noen vet hvilke skritt jeg kan gå til selv, uten at det koster en formue i advokatutgifter. Føler meg forferdelig rettsløs her.

Anonymkode: 749bd...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å tilby han 50/50 så slipper du å tenke på bidraget? Har du kanskje hovedomsorgen fordi du vil ha barnebidrag?

Anonymkode: d4750...272

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man når far ikke vil betale bidrag og man ikke har rett på forskuddsbidrag fra Nav på grunn av høy inntekt? Ikke at jeg har spesielt høy inntekt, men jeg tjener over grensen for når Nav vil forskuttere bidraget til meg og deretter kreve inn fra far.

Far og jeg tjener omtrent likt, men han nekter å betale bidrag. I henhold til bidragskalkulatoren på Nav skal han betale omlag 4000 kr i månden. Han har ikke svart på flere henvendelser om bidrag etter at han flyttet ut. Jeg vet at jeg kan be Nav om å fastsette bidraget, men Nav vil ikke innkreve det på mine vegne når de ikke forskutterer bidraget.

Jeg vet at jeg kan bruke advokat, men dette koster penger. Lurer derfor på om noen vet hvilke skritt jeg kan gå til selv, uten at det koster en formue i advokatutgifter. Føler meg forferdelig rettsløs her.

Anonymkode: 749bd...918

Da har du blitt feilinformert. Jeg tjener også for mye til å få bidragsforskudd, men Nav har fastsatt og krever inn bidraget likevel. De to tingene har ikke noe med hverandre å gjøre.  

Anonymkode: af11d...113

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du blitt feilinformert. Jeg tjener også for mye til å få bidragsforskudd, men Nav har fastsatt og krever inn bidraget likevel. De to tingene har ikke noe med hverandre å gjøre.  

Anonymkode: af11d...113

Ah, dette var jo nydelige nyheter! Så Nav kan kreve inn og eventuelt gå til lønnstrekk etc, eneste forskjellen er at jeg ikke får penger hvis han ikke betaler?

Anonymkode: 749bd...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å tilby han 50/50 så slipper du å tenke på bidraget? Har du kanskje hovedomsorgen fordi du vil ha barnebidrag?

Anonymkode: d4750...272

Det der er så utrolig unødvendig.

Jeg er i samme situasjon som ts,far vil ikke betale,ikke vil han ha mer samvær heller.

Faktisk så har han samvær under tilsyn. Idiotforslag å "tilby 50/50". Det er ikke alle det går for,men det er kanskje vanskelig for deg å skjønne.

Anonymkode: 02332...5fd

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, dette var jo nydelige nyheter! Så Nav kan kreve inn og eventuelt gå til lønnstrekk etc, eneste forskjellen er at jeg ikke får penger hvis han ikke betaler?

Anonymkode: 749bd...918

Ja, sånn fungerer det i hvertfall her. Han betalte ikke og blir nå trukket i lønn og jeg får bidraget (+ 700,- som er nedbetaling av bidragsgjeld) regelmessig i begynnelsen av hver måned.

Anonymkode: af11d...113

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, dette var jo nydelige nyheter! Så Nav kan kreve inn og eventuelt gå til lønnstrekk etc, eneste forskjellen er at jeg ikke får penger hvis han ikke betaler?

Anonymkode: 749bd...918

Slik jeg har forstått det (NB! Kan ikke reglene helt) så vil da far opparbeide seg bidragsgjeld som han vil slite med resten av livet. Du vil ikke få noe forskudd, så det vil kunne ta noe tid inntil NAV har kommet igang med tvungent lønnstrekk. Men NAV skal hjelpe deg her, de kan ikke bare avvise og la far velge fritt om han vil bidra til egne barns oppfostring.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få nav til å fastsette bidrag og kreve det inn- på den måten vil far opparbeide seg en bidragsgjeld..

Betaler ikke far så skal nav gå til lønnstrekk etc-Nav kan også ta pant i eiendeler, men er far selvstendig næringsdrivende så finnes det måter for han til å unngå lønnstrekk, dette vet jeg dessverre litt for mye om.. men uansett så vil han opparbeide seg en gjeld som vil bli overført til barnet nå det fyller 18 år. Da er det ikke du som mor som eventuelt får pengene.

Men så fort far ber om penger fra det offentlige type sykepenger, penger igjen på skatten, pensjon, arv eller får seg normal lønnet arbeid,  så vil det ringe en bjelle og staten går inn for å ta de midlene som dekker opp om bidragsgjelden. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok til å gjøre at forholdet dere imellom til et h... Og samværet og forhold mellom unger og far blir helt ødelagt. Om du ikke er heeeelt avhengig av bidraget ville jeg heller prøvd å komme til en eller annen løsning m far. Kan han handle klær, betale Bhg/SFO ? Har vært i din situasjon så vet hva jeg snakker om, men det har iallfall reddet forholdet ungene våre har til faren sin, selv om det er såååå surt for min del, så er ungene viktigere. 

Anonymkode: fd48a...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000-, I mnd? Er det bare jeg som synes det er sinnsykt høyt, har hørt at 1500,- er helt vanlig i mnd for litt fattigere fedre. Herregud, hvis jeg skulle betalt 4000 i mnd til det hadde jeg bodd på gata. Stakkars fedre, som pådrar seg gjeld fordi dama blir gravid og vil ha barn spørr du meg.

Anonymkode: 73585...f49

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer nok til å gjøre at forholdet dere imellom til et h... Og samværet og forhold mellom unger og far blir helt ødelagt. Om du ikke er heeeelt avhengig av bidraget ville jeg heller prøvd å komme til en eller annen løsning m far. Kan han handle klær, betale Bhg/SFO ? Har vært i din situasjon så vet hva jeg snakker om, men det har iallfall reddet forholdet ungene våre har til faren sin, selv om det er såååå surt for min del, så er ungene viktigere. 

Anonymkode: fd48a...073

Så man skal være en dott og ikke kreve inn et bidrag som til syvende og sist skal gå til barna? Så lite ryggrad går det ikke an å ha.

Anonymkode: 88bc2...fd5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4000-, I mnd? Er det bare jeg som synes det er sinnsykt høyt, har hørt at 1500,- er helt vanlig i mnd for litt fattigere fedre. Herregud, hvis jeg skulle betalt 4000 i mnd til det hadde jeg bodd på gata. Stakkars fedre, som pådrar seg gjeld fordi dama blir gravid og vil ha barn spørr du meg.

Anonymkode: 73585...f49

Vet du hva, da gjør du det lurt å sterilisere deg. For en utrolig heslig ting å si.

Anonymkode: b9cc8...631

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, da gjør du det lurt å sterilisere deg. For en utrolig heslig ting å si.

Anonymkode: b9cc8...631

Eller menn kan få like rettigheten innfor reproduksjon som kvinner har. Men kvinner flest er ikke for likestilling sålenge det er dem det går ut over.

Anonymkode: d4750...272

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller menn kan få like rettigheten innfor reproduksjon som kvinner har. Men kvinner flest er ikke for likestilling sålenge det er dem det går ut over.

Anonymkode: d4750...272

De har like rettigheter. De har rett til å holde pikken i buksene. Blir det for vanskelig, så kan man jo sterilisere seg.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett
51 minutter siden, Kontormus skrev:

De har like rettigheter. De har rett til å holde pikken i buksene. Blir det for vanskelig, så kan man jo sterilisere seg.

Eller bruke kondom. Mange muligheter :)

Bidrag blir ikke fastsatt ti 4000 hvis ikke far har råd til det.

Søk til nav, og sender han ikke inn sin del blir det innkrevd. Se her for informasjon. I utgangspunktet skal begge fylle inn skjema, men det ordner seg hvis han ikke vil:

Hvis den ene parten ikke sender inn skjema, eller nødvendig dokumentasjon ikke legges ved, vil NAV likevel fastsette bidrag. Opplysninger om inntektene deres kan innhentes fra arbeidsgiver, eller fastsettes basert på skjønn. Det vil ikke hindre bidragsmottakeren i å få bidraget sitt, men det kan ta lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

4000-, I mnd? Er det bare jeg som synes det er sinnsykt høyt, har hørt at 1500,- er helt vanlig i mnd for litt fattigere fedre. Herregud, hvis jeg skulle betalt 4000 i mnd til det hadde jeg bodd på gata. Stakkars fedre, som pådrar seg gjeld fordi dama blir gravid og vil ha barn spørr du meg.

Anonymkode: 73585...f49

4000 i måneden, herregud, er det bare vi som bor sammen som har såpass god råd at vi bruker det per barn per måned? Bare barnehage og SFO er jo 5200,- for to barn, det setter oss ikke akkurat på gata, da hadde vi jo ikke hatt råd til å ha barn? De må jo forsørges, og mat, klær, utstyr, fritidsaktiviteter... Det blir jo penger. Men denne faren betaler altså 0. Vi er en familie på fire, vi har vel ca 70' utbetalt, delt på fire er det 18000 per person. Så har vi nok til salt på grøten og sparing, men pengene blir jo fordelt, huset er for eksempel til alle fire, og alle utgifter i den forbindelse, bil, ferier. Disse stakkars litt fattige fedrene som gjør damene sine gravide, de bør jo bo sammen med barna sine. Har man ikke råd til barn, bør man ikke få barn. Er barna der allerede, må man sørge for å kunne forsørge dem. 

Anonymkode: 1d157...176

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

4000-, I mnd? Er det bare jeg som synes det er sinnsykt høyt, har hørt at 1500,- er helt vanlig i mnd for litt fattigere fedre. Herregud, hvis jeg skulle betalt 4000 i mnd til det hadde jeg bodd på gata. Stakkars fedre, som pådrar seg gjeld fordi dama blir gravid og vil ha barn spørr du meg.

Anonymkode: 73585...f49

Han her tjener ca/mer enn 6G i følge TS og da er ikke 4000 mye.

Anonymkode: e2477...ad8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han her tjener ca/mer enn 6G i følge TS og da er ikke 4000 mye.

Anonymkode: e2477...ad8

Ts skriver også at hun tjener det samme, så da har hun vel ikke bruk for de 4000?! ;)

Anonymkode: 88792...25b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ts skriver også at hun tjener det samme, så da har hun vel ikke bruk for de 4000?! ;)

Anonymkode: 88792...25b

Jeg lurer virkelig på åssen de skal rasjonalisere vekk den der. Når det kommer til penger er kvinner brutale, mye skal ha mer.

Anonymkode: 3c6d8...8c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer nok til å gjøre at forholdet dere imellom til et h... Og samværet og forhold mellom unger og far blir helt ødelagt. Om du ikke er heeeelt avhengig av bidraget ville jeg heller prøvd å komme til en eller annen løsning m far. Kan han handle klær, betale Bhg/SFO ? Har vært i din situasjon så vet hva jeg snakker om, men det har iallfall reddet forholdet ungene våre har til faren sin, selv om det er såååå surt for min del, så er ungene viktigere. 

Anonymkode: fd48a...073

Reddet forholdet barna har til faren sin? Hvis det er en så dårlig far at det å forsørge sine egne barn gjør forholdet mellom far og barna dårlig så er det like greit at de ikke har kontakt. Det er mildt sagt et dårlig forbilde for ungene, det gjelder også deg. Å gi opp pga trusler når det gjelder barnas beste lærer ungene dine at man skal la seg overkjøre. 

Anonymkode: bf6ad...4cf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...