Gå til innhold

LES HELE TRÅDEN: Erfaringer med strikk-halsbånd til katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden folk tydeligvis ikke greier å lese mer enn tittelen før de svarer på en tråd, og heller ikke gidder å forsøke engang å se helheten i ting ved å lese det som har vært skrevet i tråden, så velger jeg å forsøke å poste innlegget mitt på nytt, med annen tittel.... VÆR SÅ SNILL Å LES HOVEDINNLEGGET OGSÅ. Jeg spør ikke etter dine synspunkter om halsbånd på katt. Jeg spør etter folk som har ERFARING MED STRIKK-HALSBÅND. Dyrlegen har anbefalt halsbånd til katten min og han har det helt topp med det så vennligst hold kjeft om hva du mener om det, det er jeg faktisk ikke interessert i å høre om. *Dritlei* 

 

Sååååå.... Jeg har nettopp kjøpt GPS til katten, (av diverse grunner som jeg ikke er interessert i å diskutere her for det er ikke deres sak), og bestilte i samme slengen et nytt halsbånd siden han for andre gang mistet det han hadde, og det ikke kom til rette igjen. 

Oppdaget til min store skrekk at halsbåndet jeg nettopp har bestilt ikke var et sånt klips-halsbånd (CatSafe) som utløser seg selv om han henger seg fast, men sånn halsbånd med strikk. 

Ser at dyrleger på nettet og nettsidene selv skriver at det skal være trygt for katten å ha enten klips eller strikk, og at med strikk vil de klare å vri seg løs... men jeg er veeeldig usikker her nå... Er det ikke noe sannsynlighet for at han hekter seg i nakken i ei grein oppe i et tre?? Vil han ikke da bli hengt, eller??? Noen som har erfaringer her???

Helst ikke useriøse innlegg da dette faktisk står om liv :)

Anonymkode: a70c8...e27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PS. Katten har brukt Catsafe-halsbånd før, det har funket toppers for det løser seg ut, det er strikk-halsbånd jeg spør om råd for. 

Anonymkode: a70c8...e27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer her, jeg da :) Jeg kjøper halsbånd hos Kattens Vern i Bergen, de tar bare ti kroner for et halsbånd med id-tube. Jeg foretrekker altså halsbånd med sikkerhetsklips, men bruker også halsbånd med sikkerhetsstrikk av denne typen. Den ryker hvis katten hekter seg opp. De typene som har bred strikk syns jeg sjelden har god nok elastikk, dermed må halsbåndet være så slakt på at jeg tenker at det må være større sjanse for at de hekter seg opp i noe. Så jeg unngår dem.

De jeg kjøper har dessverre ikke refleks, men mine får ikke gå ut når det er mørkt likevel. Har tidligere kjøpt sikkerhetshalsbånd med refleks hos veterinæren, faktisk, men de var så dyre at jeg like godt gikk over til Kattens Vern sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Thorn skrev:

Jeg svarer her, jeg da :) Jeg kjøper halsbånd hos Kattens Vern i Bergen, de tar bare ti kroner for et halsbånd med id-tube. Jeg foretrekker altså halsbånd med sikkerhetsklips, men bruker også halsbånd med sikkerhetsstrikk av denne typen. Den ryker hvis katten hekter seg opp. De typene som har bred strikk syns jeg sjelden har god nok elastikk, dermed må halsbåndet være så slakt på at jeg tenker at det må være større sjanse for at de hekter seg opp i noe. Så jeg unngår dem.

De jeg kjøper har dessverre ikke refleks, men mine får ikke gå ut når det er mørkt likevel. Har tidligere kjøpt sikkerhetshalsbånd med refleks hos veterinæren, faktisk, men de var så dyre at jeg like godt gikk over til Kattens Vern sine.

Tusen takk for tips!! :) tror du Kattens Vern kan sende? 

Det blir litt dyrt å kjøpe reflekshalsbånd med sikkerhetsklips dersom de mister dem annenhver uke, ja :/ Dog lettere å finne dem igjen dersom de faktisk har på GPS, da :) 

Anonymkode: a70c8...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips!! :) tror du Kattens Vern kan sende? 

Det blir litt dyrt å kjøpe reflekshalsbånd med sikkerhetsklips dersom de mister dem annenhver uke, ja :/ Dog lettere å finne dem igjen dersom de faktisk har på GPS, da :) 

Anonymkode: a70c8...e27

Jeg innbiller meg at de kan sende, ja. Kan sikkert spørre på Facebook! :) 

Ja, det er jo veldig greit med GPS når båndene forsvinner! :laugh: Jeg har gitt opp å lete etter halsbåndene når mine kommer hjem uten, men har fått noen i postkassen. Greit med id-tube med adresse! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har erfaring med en katt som hadde halsbånd med strikk. Den fikk foten gjennom halsbåndet, og hinket rundt på 3 ben i flere dager før noen fikk tak i den, og hadde et stort sår under armen.

Men det var sikkert ikke slikt som nevnt over som ryker ved belastning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Thorn skrev:

Jeg innbiller meg at de kan sende, ja. Kan sikkert spørre på Facebook! :) 

Ja, det er jo veldig greit med GPS når båndene forsvinner! :laugh: Jeg har gitt opp å lete etter halsbåndene når mine kommer hjem uten, men har fått noen i postkassen. Greit med id-tube med adresse! 

Jeg sendte de en e-post, jeg :D 

greit med ID-tube også, ja!

Anonymkode: a70c8...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tvist skrev:

Jeg har erfaring med en katt som hadde halsbånd med strikk. Den fikk foten gjennom halsbåndet, og hinket rundt på 3 ben i flere dager før noen fikk tak i den, og hadde et stort sår under armen.

Men det var sikkert ikke slikt som nevnt over som ryker ved belastning.

Huff stakkars pus :( nei det vil jeg ikke utsette katten min for :( fikk heldigvis endret bestillingen slik at jeg nå får Catsafe-lås, men uansett greit å vite/høre erfaringer til evt neste gang! Så vet jeg at det er uaktuelt uansett :) 

Anonymkode: a70c8...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tvist skrev:

Jeg har erfaring med en katt som hadde halsbånd med strikk. Den fikk foten gjennom halsbåndet, og hinket rundt på 3 ben i flere dager før noen fikk tak i den, og hadde et stort sår under armen.

Men det var sikkert ikke slikt som nevnt over som ryker ved belastning.

Vil anbefale alle katteeiere om å prøve det ut for å sjekke hva som skjer. Uansett hva slags halsbånd man har. Jeg hadde et halsbånd med både klips og strikk, prøvde å sette foten inne i halsbåndet. Det skjedde ingenting. Så nå bruker jeg ikke halsbånd. Det tryggeste halsbåndet, og det eneste jeg er villig til å bruke, er med magnet. I hvertfall innbiller meg jeg meg at det er det tryggeste :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Brimi skrev:

Vil anbefale alle katteeiere om å prøve det ut for å sjekke hva som skjer. Uansett hva slags halsbånd man har. Jeg hadde et halsbånd med både klips og strikk, prøvde å sette foten inne i halsbåndet. Det skjedde ingenting. Så nå bruker jeg ikke halsbånd. Det tryggeste halsbåndet, og det eneste jeg er villig til å bruke, er med magnet. I hvertfall innbiller meg jeg meg at det er det tryggeste :P 

Katten min har brukt catsafe-halsbånd i flere år uten noen problemer, bortsett fra å ha mistet det.

Hvor får man evt kjøpt sånn med magnet? 

Anonymkode: a70c8...e27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katten min har brukt catsafe-halsbånd i flere år uten noen problemer, bortsett fra å ha mistet det.

Hvor får man evt kjøpt sånn med magnet? 

Anonymkode: a70c8...e27

Har du prøvd å ta foten til katten inn i halsbåndet for å se hva som skjer? Så klart kan det gå bra med klips/selvutløser også, men den er ikke 100% sikker. 

Jeg er usikker, men jeg tror noen butikker har det (enten på nett eller i butikk). Kanskje det er det jeg skal begynne å sy? :-p Du kan sikkert også spørre en sydame om hun vil sy en eller flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brimi skrev:

Har du prøvd å ta foten til katten inn i halsbåndet for å se hva som skjer? Så klart kan det gå bra med klips/selvutløser også, men den er ikke 100% sikker. 

Jeg er usikker, men jeg tror noen butikker har det (enten på nett eller i butikk). Kanskje det er det jeg skal begynne å sy? :-p Du kan sikkert også spørre en sydame om hun vil sy en eller flere.

Har aldri hørt noe fra noen om katter som ikke har kommet seg løs med CatSafe-lås. Når til og med dyrlegen og dyrevernsorganisasjoner anbefaler det så ja... 

Hehe, det blir nok veeldig dyrt å få sydd.. 

Anonymkode: a70c8...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg bare spørre deg litt ang GPS? Har tenkt litt på å sette det må mine puser. Hadde vært så moro å se hva de driver med :P Hvor har du fått tak i det, og sånn ca hvor mye koster det? :)

Anonymkode: 20a3e...ba8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg bare spørre deg litt ang GPS? Har tenkt litt på å sette det må mine puser. Hadde vært så moro å se hva de driver med :P Hvor har du fått tak i det, og sånn ca hvor mye koster det? :)

Anonymkode: 20a3e...ba8

Er veldig mange som har det i dag faktisk! :)

Gjorde masse research for en tid tilbake (ca ett år), kom vel fram til at Tractive var det beste alternativet. Ble også rådet til å velge det her på KG. Har ikke gjort noe mer research nå før jeg bestilte men tenkte at det var vel fortsatt ok. Men det er kanskje lurt av deg å lese litt om det på forhånd sånn at du blir fornøyd med alternativet du velger. 

Jeg bestilte på nett (fra Tyskland, tror jeg?!), søk på "Tractive Pet Tracker" på Google :) nå har det faktisk blitt gratis frakt derfra også så i motsetning fra i fjor så koster det nå ca 1000,- for bare trackeren, og ikke 2000,- med frakt i tillegg! Husker jeg syns det var dyrt. Fortsatt dyrt men det overlever man! Ønsker man å prøve det på katten så er det jo verdt det mener nå jeg :) 

Mener og tror også at Tractive er ett av de letteste alternativene, katten vil jo ikke ha en murstein rundt halsen liksom. Men denne veier ikke mange grammene iallefall, slik jeg har skjønt det. 

Lykke til!! Artig å få svar fra flere som vil prøve det :) 

Anonymkode: a70c8...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, NasseNøff skrev:

katten min hadde cat-safe klips. 
Jeg var ute og kom hjem etter 2 timer. Da satt han fast under sofaen. Halsbåndet hadde hengt seg fast. 
Vet ikke hvor lenge han var der, men han mjauet som bare det da jeg kom hjem. 

En annen gang så satt han fast foten i halsbåndet og hinket rundt på 3 bein. Etter det så droppet jeg halsbånd. 

Huff, dette er jo ikke bra. 

Anonymkode: a70c8...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt noe fra noen om katter som ikke har kommet seg løs med CatSafe-lås. Når til og med dyrlegen og dyrevernsorganisasjoner anbefaler det så ja... 

Hehe, det blir nok veeldig dyrt å få sydd.. 

Anonymkode: a70c8...e27

Bare fordi du ikke har hørt om det betyr ikke at det ikke har skjedd. Veterinær anbefaler/sier/gjør mye rart ;) Man skal være litt kritisk til det en veterinær sier. Ikke bare ta det for god fisk.

 

Nei, jeg tror faktisk ikke det blir så dyrt. Med mindre du finner den dyreste syersken da :P Det er ikke så mange materialer som skal til + selve jobben tar ikke lang tid (når man først finner ut av hvordan den skal syes).  Hah, tror dette blir mitt neste prosjekt gitt:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig mange som har det i dag faktisk! :)

Gjorde masse research for en tid tilbake (ca ett år), kom vel fram til at Tractive var det beste alternativet. Ble også rådet til å velge det her på KG. Har ikke gjort noe mer research nå før jeg bestilte men tenkte at det var vel fortsatt ok. Men det er kanskje lurt av deg å lese litt om det på forhånd sånn at du blir fornøyd med alternativet du velger. 

Jeg bestilte på nett (fra Tyskland, tror jeg?!), søk på "Tractive Pet Tracker" på Google :) nå har det faktisk blitt gratis frakt derfra også så i motsetning fra i fjor så koster det nå ca 1000,- for bare trackeren, og ikke 2000,- med frakt i tillegg! Husker jeg syns det var dyrt. Fortsatt dyrt men det overlever man! Ønsker man å prøve det på katten så er det jo verdt det mener nå jeg :) 

Mener og tror også at Tractive er ett av de letteste alternativene, katten vil jo ikke ha en murstein rundt halsen liksom. Men denne veier ikke mange grammene iallefall, slik jeg har skjønt det. 

Lykke til!! Artig å få svar fra flere som vil prøve det :) 

Anonymkode: a70c8...e27

tusen takk! :D

Anonymkode: 20a3e...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler IKKE strikkhalsbånd. Jeg jobber frivillig i en dyrevernsorganisasjon og vi har hatt flere fæle saker pga det. Bla en katt som hadde hektet seg fast i en grein og snurret rundt og rundt og rundt til han hang seg selv. Vi fant en us som nesten var livløs av sult som også hadde hengt seg fast. Vi har katter som har fått den ene forbeinet igjennom båndet pga elastikken og kommet inn med store sår under benet. Ett av såra var så ille at benet nesten var amputert...Har også fått inn katter som har sår i munnviken og ødelagte tenner fordi de har fått båndet inn i munnen.... Så nei.....Det er ikke bra at de er elastiske. Klikk halsbånd er det eneste trygge.

Anonymkode: 1f993...f46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...