Gå til innhold

Når arbeidsgiver ikke følger lover og regler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må arbeidsgiver sende inn dokumentasjon til nav på tidligere lønn dersom det søkes om sykepemger/dagpenger? har en arb giver som ikke følger lover og regler, men gjør det "han vil." Så hvordan forholde seg til slike saker?

Anonymkode: bda17...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er det en ting som hjelper, å fagorganisere seg. Begriper ikke at folk ikke fagorganiserer seg fra første dag. Godene vil de ha, men å betale noen kroner for å få godene, nei, det er det ikke alle som er villig til. 

Anonymkode: acc8a...eb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det en ting som hjelper, å fagorganisere seg. Begriper ikke at folk ikke fagorganiserer seg fra første dag. Godene vil de ha, men å betale noen kroner for å få godene, nei, det er det ikke alle som er villig til. 

Anonymkode: acc8a...eb7

Enig at det er viktig og fagorganisere seg, men håper likevel noen kan svare på spørsmålet mitt.

Anonymkode: bda17...c38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig at det er viktig og fagorganisere seg, men håper likevel noen kan svare på spørsmålet mitt.

Anonymkode: bda17...c38

Poenget mitt er at ved å fagorganisere deg, så får du hjelp på billigeste måten med å oppnå det du er ute etter. Alternativet ditt er å hyre inn en advokat for egen regning og da vil konfliktnivået sannsynligvis eskalere. Du oppfattes nok som en brysom arbeidstaker. 

Sykepengegrunnlaget skal ligge i infortrygd. Samme system brukes til dagpengeberegning. 

Anonymkode: acc8a...eb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at ved å fagorganisere deg, så får du hjelp på billigeste måten med å oppnå det du er ute etter. Alternativet ditt er å hyre inn en advokat for egen regning og da vil konfliktnivået sannsynligvis eskalere. Du oppfattes nok som en brysom arbeidstaker. 

Sykepengegrunnlaget skal ligge i infortrygd. Samme system brukes til dagpengeberegning. 

Anonymkode: acc8a...eb7

Er fast ansatt, hva mener du at sykepengegrunnlag skal ligge i infotrygd?

Om hvordan jeg oppfattes spiller ingen rolle, alle mennesker har regler og følge, også arbeidsgiver. Du synes ikke arbeidsgiver er brysom da? når de gjør som de vil, tråkker på andre mennesker og ikke følger lover og regler? Mener det er fengselsstraff for slike ting, så hvorfor du snur dette over på meg stiller jeg meg tvilende til.

Anonymkode: bda17...c38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har direkte svar på spørsmålet mitt? :)

Kan en arbeidsgiver la være å sende inn nødvendige opplysninger om deg ( til nav) slik at du ikke mottar ev dag/sykepenger?

( Du har jo lønnslipper og vise til )

Anonymkode: bda17...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nei, en arbeidsgiver kan ikke det. Nav er rett klageinstans, og arbeidsgiver kan miste retten til å få refusert sykepenger og få bøter. Fengselsstraff blir det ikke.

Den beste kuren mot useriøse arbeidsgivere er fagorganisering, og jeg lurer på hvorfor du tror du skal få detaljerte gratis svar på dette , når du ved å bidra til en fagorganisasjon ikke bare ville fått detaljerte svar men også direkte relevant for din situasjon.

Hilsen tillitsvalgt som daglig avviser folk som tror de kan melde seg inn i krisetid når problemet er oppstått - omtrent som å betale forsikringen etter at det begynner å lukte røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Blondie65 skrev:

Nei, en arbeidsgiver kan ikke det. Nav er rett klageinstans, og arbeidsgiver kan miste retten til å få refusert sykepenger og få bøter. Fengselsstraff blir det ikke.

Den beste kuren mot useriøse arbeidsgivere er fagorganisering, og jeg lurer på hvorfor du tror du skal få detaljerte gratis svar på dette , når du ved å bidra til en fagorganisasjon ikke bare ville fått detaljerte svar men også direkte relevant for din situasjon.

Hilsen tillitsvalgt som daglig avviser folk som tror de kan melde seg inn i krisetid når problemet er oppstått - omtrent som å betale forsikringen etter at det begynner å lukte røyk.

Kanskje fordi jeg er et menneske som selv gir svar til andre uten å kreve at de skal organisere seg..( utallige årsaket til det ) alles situasjon er ulik. Og avise mennesker på den måten du gjør, hadde jeg aldri gjort, jeg er der for mennesker-aviser i ingen når de er nede.

Ja til intigritet, godhet og et samfunn bestående av mennesker som støtter hverandre!

Anonymkode: bda17...c38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved permittering så skal arbeidsgiver gi informasjon om ansattprosent (heltid eller deltid og da hvor mange % stillingen din er), samt bakgrunn for permitteringen (manglende oppdrag f.eks.).

All informasjon om inntekten din o.l. henter NAV fra selvangivelsen din.

Anonymkode: 0a402...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi jeg er et menneske som selv gir svar til andre uten å kreve at de skal organisere seg..( utallige årsaket til det ) alles situasjon er ulik. Og avise mennesker på den måten du gjør, hadde jeg aldri gjort, jeg er der for mennesker-aviser i ingen når de er nede.

Ja til intigritet, godhet og et samfunn bestående av mennesker som støtter hverandre!

Anonymkode: bda17...c38

Spørsmålet er mer om det er lov å opptre på denne måte som tillitsvalgt. 

Anonymkode: acc8a...eb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er mer om det er lov å opptre på denne måte som tillitsvalgt. 

Anonymkode: acc8a...eb7

Hadde gjort det uansett, har da litt verdighet i livet.

Anonymkode: bda17...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi jeg er et menneske som selv gir svar til andre uten å kreve at de skal organisere seg..( utallige årsaket til det ) alles situasjon er ulik. Og avise mennesker på den måten du gjør, hadde jeg aldri gjort, jeg er der for mennesker-aviser i ingen når de er nede.

Ja til intigritet, godhet og et samfunn bestående av mennesker som støtter hverandre!

Anonymkode: bda17...c38

1) Jeg har svart på spørsmålet ditt. Du er dermed ikke avvist, du har fått en anbefaling om hva som er den beste måten å få hjelp i fremtiden. Ta til deg det rådet.

2) Hvis ikke vi som fagforening avviser gratispassasjerer får vi ikke hjulpet medlemmer. Det har ingen hensikt at vi bruker tid når en eventuell sak blir avvist fra hovedorganisasjonene fordi medlemmet meldte seg inn etter at saken oppstod. Vi har mer enn nok å gjøre med å hjelpe medlemmer i problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er mer om det er lov å opptre på denne måte som tillitsvalgt. 

Anonymkode: acc8a...eb7

Ja, det er lov. Vi har full støtte fra vår organisasjon sentralt. Det er en sperrefrist for når man kan melde seg inn og få hjelp. Ingen tar saken for et nytt medlem som meldte seg inn etter at saken er oppstått, like lite som du får forsikre huset når brannen er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Blondie65 skrev:

1) Jeg har svart på spørsmålet ditt. Du er dermed ikke avvist, du har fått en anbefaling om hva som er den beste måten å få hjelp i fremtiden. Ta til deg det rådet.

2) Hvis ikke vi som fagforening avviser gratispassasjerer får vi ikke hjulpet medlemmer. Det har ingen hensikt at vi bruker tid når en eventuell sak blir avvist fra hovedorganisasjonene fordi medlemmet meldte seg inn etter at saken oppstod. Vi har mer enn nok å gjøre med å hjelpe medlemmer i problemer.

Her er det mye lovbrudd, permittering kom "over natten," har faktisk blitt mobbet og plaget, da jeg tok det opp fikk jeg til svar at det var noe med min personlighet. 

Nå har jeg heldigvis et godt selvbilde, og andre ansattelsesforhold/praksis bak meg med veldig gode attester, som sier noe annet. Cluet er at jeg er blitt en "trussel" både faglig og økonomisk. Mistenker en diagnose på vedkommende og anser det de har gjort mot meg som direkte helsefarlig. Organisering har jeg ikke tenkt på, grunnet arbeidspress,skole i tillegg pluss pluss, har jeg hatt mer enn nok med å løpe fra a til å - men tusen takk for tips, skal melde meg inn nå. ( Men ikke pga dette her )

Anonymkode: bda17...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, du høres veldig paranoid ut! 

Anonymkode: 7e44f...382

Nei, det er reelt, stor bedrift-ingen verneombud.

Anonymkode: bda17...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Blondie65 skrev:

Ja, det er lov. Vi har full støtte fra vår organisasjon sentralt. Det er en sperrefrist for når man kan melde seg inn og få hjelp. Ingen tar saken for et nytt medlem som meldte seg inn etter at saken er oppstått, like lite som du får forsikre huset når brannen er i gang.

Hvilken fagorganisasjon  er dette? Å sammenligne fagforeningssaker med forsirng og nedbrente hus, er ikke relevant. Påstandene dine blir som å si at en advokat ikke tar saker etter at det har oppstått en tvist eller at kriminelle ikke får forsvarsadvokat.

Til skrekk og advarsel så bør alle og en hver få vite hvilken fagforening du representerer og hvem som opptrer på denne måten. Det er ikke snakk om å re gratispassasjer dersom man først melder seg inn og får hjelp deretter. Sperrefrist den er ny i fagforeningssammenheng! 

Anonymkode: acc8a...eb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sperrefrist den er ny i fagforeningssammenheng! 

Anonymkode: acc8a...eb7

Jeg har vært medlem av to fagforeninger, og begge opererer med en slik sperrefrist. Man kan ikke melde seg inn først når man trenger hjelp -- da hadde fagforeninger tapt store summer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken fagorganisasjon  er dette? Å sammenligne fagforeningssaker med forsirng og nedbrente hus, er ikke relevant. Påstandene dine blir som å si at en advokat ikke tar saker etter at det har oppstått en tvist eller at kriminelle ikke får forsvarsadvokat.

Til skrekk og advarsel så bør alle og en hver få vite hvilken fagforening du representerer og hvem som opptrer på denne måten. Det er ikke snakk om å re gratispassasjer dersom man først melder seg inn og får hjelp deretter. Sperrefrist den er ny i fagforeningssammenheng! 

Anonymkode: acc8a...eb7

LO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...