Gå til innhold

Kan man "kreve" at ektefellen ikke skal forandre seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

En skal ikke bli sammen med noen for så å forandre dem. Men hva om en likte den en ble sammen med, men ikke forandringene som vedkommende har gjennomgått? Kan en "kreve" at partneren skal holde på de kvalitetene som en først ble forelska i?

Min utfordring: Mannen min var utrolig flott for 10 år siden, da vi møttes. (Begge er 30 nå.) Lang og slank, som jeg liker. Pondus/bamsete menn har jeg aldri likt, og jeg kunne aldri falt for en mann med mage. (Indre kvaliteter teller selvsagt mer enn utseende, men jeg lette jo til jeg fant en mann som hadde både òg.)

10 år senere er mannen fortsatt like flott innvendig, men 20kg+ på vekta gjør at jeg helt har mista den fysiske tiltrekninga mot han. (Jeg ser ut som før, pga iherdig innsats med mat og trening. Har født to barn.) Jeg kvier meg for sex, for jeg takler ikke tanken på å kjenne magen hans.

Alle kollegene og treningskameratene mine er veltrente menn, han er den eneste overvektige jeg kjenner.

Aaah, jeg savner så inderlig å ta på en stram mage! Fantaserer om det daglig, noe som selvsagt gjør gresset på denne siden enda brunere...

Mannen spiser sunt, men mye, og jeg tror han lett kunne gått ned i vekt vha mindre øl og smør, rett og slett.

Jeg tenker på å holde vekta ved hvert eneste måltid, og jeg blir så sint inni meg når han hiver innpå alt det jeg takker nei til for å holde meg fin. Jeg har hinta om dette tusen ganger, men han ser ut til å være likegyldig til at han har blitt større. Han er fintfølende ang mye, så jeg har ikke turt å si det rett ut. Men nå føler jeg at dette virkelig begynner å tære på forholdet, for han forstår ikke hvorfor jeg ikke vil kose og ha sex, når vi har det fint ellers.

Så: Kan jeg "kreve" at mannen min holder seg fin for meg, når jeg gjør det samme for han? 

Anonymkode: b7189...f41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det kan du ikke kreve. Virker på meg som om du har et anstrengt forhold til mat og trening selv og jeg er glad mannen din ikke har det. Kankje har dere ulike verdier? Du er opptatt av utseendet, han av andre ting?

Les dette en gang til:

"Jeg ser ut som før, pga iherdig innsats med mat og trening."

"Jeg tenker på å holde vekta ved hvert eneste måltid, og jeg blir så sint inni meg når han hiver innpå alt det jeg takker nei til for å holde meg fin."

Anonymkode: e804e...534

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen eier et annet menneske. Det nytter vel heller ikke å støpe mannen i voks?  Tidens tann preger oss alle, fra vi blir født og til vi dør. 

Anonymkode: ef71c...c83

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, den der sure bitre følelsen fra asketikerne er jo nettopp det som oser ut mot tjukkaser 😂

All ære til dem som holder seg slanke og fine, altså, men når de sitter der og ser på hver matbit andre putter i munnen med bitter harme blir det litt slitsomt... Jeg skjønner godt at du vil ha en slank mann, men virker som om halve problemet er at du misunner ham maten! 😀

Hva slags ekteskap er det egentlig om du ikke kan prate om det? Si rett ut at du føler du gir avkall på skikkelig mye for å holde det slank, og at du blir sint og misunnelig av at han spiser og legger på seg. Dessuten er du ikke begeistra for resultatet. 

Anonymkode: a8179...8b5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreve det, nei. Men jeg hadde absolutt satt meg ned for en lengre prat ang. vekta hans og hvorfor du ikke vil ha sex.

Kommunikasjon!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke jeg den konfliktsky typen, så jeg hadde sagt det rett ut.

Min mann er litt tjukkere enn når vi møttes for snart 20 år siden, og det har jeg ingen problemer med, siden han fortsatt er bra trent og fin. Dessuten legger han kjempelett på seg og levde som en asket når vi møttes, og det hadde jeg ikke satt pris på at han gjorde nå. Men hadde han lagt på seg 20 kilo, DET hadde jeg ikke likt! Kall meg overfladisk og kroppsfokusert, men det er ikke sånn at det burde være normalt å legge på seg 20 kilo fra 20-30 årsalderen! Så lenge man er frisk, så er det direkte uansvarlig, mener jeg! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kreve at han holder seg fin, men du kan si fra på en fin måte om at du ønsker han hadde gått ned noen kilo. Da du tydeligvis er veldig opptatt av det ytre, og ikke klarer å tenne på noen med kosemage. 

Du høres ekstremt opptatt av å være sunn. Hvem i all verden er det som tenker på å holde vekten under hvert måltid? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ta en litt tydeligere prat med ham. Menn flest (meg selv iberegnet) skjønner ikke filla av hint og hentydninger. Klar tale er det som gjelder ;)

Ellers synes jeg det er helt fair å forvente at ens kjære tar noenlunde vare på kroppen sin. En ting er fysisk tiltrekning, men 20kg ekstra (som på menn ofte legger seg rundt magen) øker drastisk faren for bl.a hjerteinfarkt, diabetes og en masse andre ting man helst vil holde seg langt unna. Så vidt jeg kan huske å ha lest er overvekt farligere for menn enn for kvinner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, frk91 skrev:

Du kan ikke kreve at han holder seg fin, men du kan si fra på en fin måte om at du ønsker han hadde gått ned noen kilo. Da du tydeligvis er veldig opptatt av det ytre, og ikke klarer å tenne på noen med kosemage. 

Du høres ekstremt opptatt av å være sunn. Hvem i all verden er det som tenker på å holde vekten under hvert måltid? 

Jeg er veldig uenig. Selvfølgelig må TS kunne forvente at partneren sin innsats for å holde vekta og fysisk form ved like matcher hennes egen innsats på området. Det er sjelden effektivt å si fra på en pen måte at vektreduksjon er ønsket. Det må stilles ultimatum om brudd i forholdet med mindre han reduserer vekta såpass hurtig at de 20 kiloene er forsvunnet etter ett års tid. Krav om 2 kg vekttap pr måned, ellers takk og farvel kunne være et godt utgangspunkt.

Det beste hadde vært at avtale om krav til vedlikehold av vekt og fysisk form ble inngått allerede på det tidspunktet da parforholdet ble etablert. Dette er noe som bør inngå i en hver samlivskontrakt.

Anonymkode: 3898f...b55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du virker veldig overfladisk. Sett deg ned og tenk på hvordan du selv ville reagert hvis det var han som ikke ville kose med deg fordi du feks er for tynn.

Jeg er heldigvis så voksen at jeg ser på andre kvaliteter enn vekta personen har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en "kreve" at partneren skal holde på de kvalitetene som en først ble forelska i?

For å svare enkelt - du kan kreve at partneren din ikke lar seg forfalle. Når det er sagt er det jo veldig forskjell på å treffe noen når man er 30 og når man er 20. Da dere var 20 var dere rett ut av videregående og nesten tenåringer. Både utseende og personlighet er ikke ferdig formet. Det er jo et risikospill å velge en partner så ung - du har rett og slett veldig liten peiling på hvem personen kommer til å bli, på alle måter. Du vet ikke hvem du er gift med om ti år, og du vet ikke om det er tilfeldig at de er som de er og ser ut som de gjør eller om det er bevisst.

Dersom han faktisk er overvektig, er det ok å si noe. Ellers synes jeg (som de over) at du virker litt vel opphengt i det estetiske. Du kan kreve at han er sunn, men du kan ikke kreve en stram mage, like lite som jeg synes han kan kreve det av deg, uavhengig av om du selv krever det av deg selv.

Anonymkode: 63fb8...3a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, EvaLena skrev:

Syns du virker veldig overfladisk. Sett deg ned og tenk på hvordan du selv ville reagert hvis det var han som ikke ville kose med deg fordi du feks er for tynn.

Jeg er heldigvis så voksen at jeg ser på andre kvaliteter enn vekta personen har.

Hva med helseeffekten da,er det overfladisk å bekymre seg over at ens kjæreste har doblet sin sjanse for hjertesvikt ved vektoppgangen? Med 20kg pluss er han sannsynligvis på en BMI over 30. For ikke å snakke om økt risiko for diabetes 2 (de aller fleste med diabetes 2 er overvektige), og økt fare for andre komplikasjoner som følger av diabetes 2.

http://tidsskriftet.no/article/588646/

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minesveiper

Jeg forstår deg ts. Du jobber rævva av deg for å holde deg attraktiv for han og forholdet, han latt seg selv forfalle. Jeg synes ikke det er teit av deg å ta deg opp med han. Du kan jo spørre han hva han hadde tenkt om du gikk opp 20kg? Nei, hvis han ikke vil holde seg attraktiv for å holde liv i forholdet, så synes jeg ikke han fortjener deg.  

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig uenig. Selvfølgelig må TS kunne forvente at partneren sin innsats for å holde vekta og fysisk form ved like matcher hennes egen innsats på området. Det er sjelden effektivt å si fra på en pen måte at vektreduksjon er ønsket. Det må stilles ultimatum om brudd i forholdet med mindre han reduserer vekta såpass hurtig at de 20 kiloene er forsvunnet etter ett års tid. Krav om 2 kg vekttap pr måned, ellers takk og farvel kunne være et godt utgangspunkt.

Det beste hadde vært at avtale om krav til vedlikehold av vekt og fysisk form ble inngått allerede på det tidspunktet da parforholdet ble etablert. Dette er noe som bør inngå i en hver samlivskontrakt.

Anonymkode: 3898f...b55

Ha-ha! Jeg håper at dette er tull!

Man kan ikke komme med et ultimatum, det kommer til å ødelegge forholdet uansett hvor trent og slank han skulle bli! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du fokuserer veldig mye på mat og vekt. Men om det plager deg, ta det opp med han på en fin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jokkmokk

Jeg tenker vel først og fremst at det er du som trenger hjelp her.

Han kunne sikkert hatt godt av mer balansert kosthold og mer bevegelse, men du høres ut som du grenser til/har ortorexi. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du krever at din partner ikke skal forfalle, kan du ikke ha planer om et langvarig forhold. Kroppens forfall starter allerede i 20- årsalderen, og jeg er sikker på at du også har forandret deg i løpet av ti år og to unger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

En skal ikke bli sammen med noen for så å forandre dem. Men hva om en likte den en ble sammen med, men ikke forandringene som vedkommende har gjennomgått? Kan en "kreve" at partneren skal holde på de kvalitetene som en først ble forelska i?

Min utfordring: Mannen min var utrolig flott for 10 år siden, da vi møttes. (Begge er 30 nå.) Lang og slank, som jeg liker. Pondus/bamsete menn har jeg aldri likt, og jeg kunne aldri falt for en mann med mage. (Indre kvaliteter teller selvsagt mer enn utseende, men jeg lette jo til jeg fant en mann som hadde både òg.)

10 år senere er mannen fortsatt like flott innvendig, men 20kg+ på vekta gjør at jeg helt har mista den fysiske tiltrekninga mot han. (Jeg ser ut som før, pga iherdig innsats med mat og trening. Har født to barn.) Jeg kvier meg for sex, for jeg takler ikke tanken på å kjenne magen hans.

Alle kollegene og treningskameratene mine er veltrente menn, han er den eneste overvektige jeg kjenner.

Aaah, jeg savner så inderlig å ta på en stram mage! Fantaserer om det daglig, noe som selvsagt gjør gresset på denne siden enda brunere...

Mannen spiser sunt, men mye, og jeg tror han lett kunne gått ned i vekt vha mindre øl og smør, rett og slett.

Jeg tenker på å holde vekta ved hvert eneste måltid, og jeg blir så sint inni meg når han hiver innpå alt det jeg takker nei til for å holde meg fin. Jeg har hinta om dette tusen ganger, men han ser ut til å være likegyldig til at han har blitt større. Han er fintfølende ang mye, så jeg har ikke turt å si det rett ut. Men nå føler jeg at dette virkelig begynner å tære på forholdet, for han forstår ikke hvorfor jeg ikke vil kose og ha sex, når vi har det fint ellers.

Så: Kan jeg "kreve" at mannen min holder seg fin for meg, når jeg gjør det samme for han? 

Anonymkode: b7189...f41

Ja det syns jeg faktisk st du kan. Altså kreve at han tar vare på helsen sin. Fokuser på det om du nevner det for han. Ikke vekten

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Chiubi skrev:

Hvis du krever at din partner ikke skal forfalle, kan du ikke ha planer om et langvarig forhold. Kroppens forfall starter allerede i 20- årsalderen, og jeg er sikker på at du også har forandret deg i løpet av ti år og to unger. 

En ting å forfalle. En annen ting å gjøre sitt for å utsette forfallet

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...