Gå til innhold

Bilen ser ut som en snømann


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

med det samme det er minusgrader. Innvendig fryser vinduer til is. Jeg har forsøkt å fjerne synlig fuktighet innenfra, lufte ut bilen etter kjøretur. Likevel er det akkurat samme leksa hver morgen. Bilen står parkert ute, har ikke garasje. Bruker teppe/dekke til frontruta, så den slipper jeg som regel å skrape. 

Dørene fryser delvis fast, må dra dem godt opp. Bruker silikonstift og låsolje og passer så godt set lar seg gjøre og tørke listene for vann/snø. 

Noen som har veldig gode råd for å få en bort noe av isen, spesielt innvendig? 

Og hvilken skrape anbefales? Jeg har to, men enkelte dager, spesielt når det er rundt 7 minusgrader eller mer, så tar de ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: 70347...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å trekke ut fukt fra kupéen skal det visstnok hjelpe å legge en igjenknytt sokk fylt med kattesand under ett av setene. 

Anonymkode: 9e777...85e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort, men har ikke merket noe endring. Har derfor kastet ut alle sokkene (hadde åtte totalt rundt om i bilen). 

Anonymkode: 70347...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokketrikset er noe forbanna tull. Prøv heller "torrbollen", den er lagd spesielt for å trekke til seg fukt.

Anonymkode: 718fd...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sokketrikset er noe forbanna tull. Prøv heller "torrbollen", den er lagd spesielt for å trekke til seg fukt.

Anonymkode: 718fd...b87

Som er?

Anonymkode: 70347...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt. Som om jeg ikke kan google selv. 

Det er vel ganske vanlig å legge til en liten forklaring når man kommer med slike tips som kanskje ikke så mange har hørt om. 

Anonymkode: 70347...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bilen egentlig trenger nye lister? Hvis de er gamle og råtne kan de både slippe inn fuktighet, og gjøre at dørene fryser fast.

Ellers ville jeg varmet opp bilen og gått skikkelig gjennom den og sett etter lekkasje/fukt. Det kan gjemme seg mye rart under matter og seter og stoff.

Er du nøye på å ha klimaanlegget slik at det tar inn luft fra utsiden, og ikke resirkulerer luft fra inni bilen?

Det kan hjelpe å parkere bilen innendørs, gjerne i et par døgn. Finn et innendørs parkeringsanlegg og betal for et par dagers opphold om du ikke har tilgang til oppvarmet garasje selv. Det beste er om man kan ha på vifteovn i bilen, men det ville jeg ikke gjort når jeg ikke er til stede og kan følge med. Stripp i det minste vekk mest mulig av det som er i bilen og sett vinduer på gløtt mens den står til tørk. Hvis du da ikke har løst en eventuell lekkasje først, så vil jo dog problemet komme tilbake etterpå...

Anonymkode: 227bc...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sokketrikset er noe forbanna tull. Prøv heller "torrbollen", den er lagd spesielt for å trekke til seg fukt.

Anonymkode: 718fd...b87

Torrbollen er effektiv. Problemet er at den er en "løs" innretning som etter hvert består av en boks med væske og en løs topp som inneholder stoffet som trekker ut fuktigheten av luften. Ikke noe jeg hadde hatt lyst til å kjøre rundt med. Så da må man fjerne innretningen fra bilen og plassere den tørt innendørs hver gang man skal ut og kjøre.

Jeg synes faktisk jeg har hatt litt effekt av kattesand-i-sokk-trikset, men det krever at jeg legger sokken helt oppe i frontruta når jeg setter fra meg bilen. Under setet hjelper null og niks. 

Anonymkode: c1597...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Torrbollen er effektiv. Problemet er at den er en "løs" innretning som etter hvert består av en boks med væske og en løs topp som inneholder stoffet som trekker ut fuktigheten av luften. Ikke noe jeg hadde hatt lyst til å kjøre rundt med. Så da må man fjerne innretningen fra bilen og plassere den tørt innendørs hver gang man skal ut og kjøre.

Jeg synes faktisk jeg har hatt litt effekt av kattesand-i-sokk-trikset, men det krever at jeg legger sokken helt oppe i frontruta når jeg setter fra meg bilen. Under setet hjelper null og niks. 

Anonymkode: c1597...460

Eller så kan man tømme den hver gang man skal ut, men jeg vet ikke hvor bra det er å tømme væsken full av kjemikalier på bakken. Og så føler jeg alltid at jeg har noe på fingrene etter å ha håndtert Torrbollen, så jeg ville følt veldig behov for en håndvask før jeg kjører av gårde. Og så er jeg tilbake ved at jeg må inn igjen. :rolleyes:

Anonymkode: c1597...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

med det samme det er minusgrader. Innvendig fryser vinduer til is. Jeg har forsøkt å fjerne synlig fuktighet innenfra, lufte ut bilen etter kjøretur. Likevel er det akkurat samme leksa hver morgen. Bilen står parkert ute, har ikke garasje. Bruker teppe/dekke til frontruta, så den slipper jeg som regel å skrape. 

Dørene fryser delvis fast, må dra dem godt opp. Bruker silikonstift og låsolje og passer så godt set lar seg gjøre og tørke listene for vann/snø. 

Noen som har veldig gode råd for å få en bort noe av isen, spesielt innvendig? 

Og hvilken skrape anbefales? Jeg har to, men enkelte dager, spesielt når det er rundt 7 minusgrader eller mer, så tar de ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: 70347...6d8

Vi hadde mye problem med fukt og dermed is på innsiden helt til vi byttet pollenfilter i bilen, da ble det veldig mye bedre. Dørlistene bør smøres mens det ennå er varmt i lufta, altså tidlig høst, det har jeg hørt av en som jobber med dette. 

En god skrape er jeg også på utkikk etter, noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje bilen egentlig trenger nye lister? Hvis de er gamle og råtne kan de både slippe inn fuktighet, og gjøre at dørene fryser fast.

Ellers ville jeg varmet opp bilen og gått skikkelig gjennom den og sett etter lekkasje/fukt. Det kan gjemme seg mye rart under matter og seter og stoff.

Er du nøye på å ha klimaanlegget slik at det tar inn luft fra utsiden, og ikke resirkulerer luft fra inni bilen?

Det kan hjelpe å parkere bilen innendørs, gjerne i et par døgn. Finn et innendørs parkeringsanlegg og betal for et par dagers opphold om du ikke har tilgang til oppvarmet garasje selv. Det beste er om man kan ha på vifteovn i bilen, men det ville jeg ikke gjort når jeg ikke er til stede og kan følge med. Stripp i det minste vekk mest mulig av det som er i bilen og sett vinduer på gløtt mens den står til tørk. Hvis du da ikke har løst en eventuell lekkasje først, så vil jo dog problemet komme tilbake etterpå...

Anonymkode: 227bc...661

Bilen er to år, så listen burde være OK. 

Klimaanlegget står på AC, da det fjerner duggen best. 

Innendørs er ikke mulig her, dessverre. Skal sjekke under matter o.l. 

Anonymkode: 70347...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis bilen bare er to år gammel ville jeg tatt kontakt med leverandør/selger. En så ny bil skal ikke ha det problemet, ikke så uttalt i hvert fall. Lekke pakninger, tette filtre, etc?

Sånn praktisk så pleier jeg på de mest isete dagene å planlegge det sånn at jeg går ut og starter bilen og setter varmen på fullt for å tine opp rutene ti minutter før jeg skal kjøre. Da slipper jeg i hvert fall det helvetet med å skrape innsiden av rutene (jeg har eldgammel bil og har stor bikkje i bilen stadig vekk, så jeg er fullt klar over hvorfor den er fuktig på innsiden i det minste :P ). Men siden du har to år gammel bil ville jeg altså hørt med leverandør/selger om de virkelig mener at det skal være slik.

Anonymkode: 227bc...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En så ny bil skal ikke ha dette problemet nei. Jeg har en snart 20 år gammel bil som jeg hadde dette problemet med. Spesielt etter å ha kjørt rundt med en våt hund 😂 Jeg kjørte med varmeaparatet på fult og lot bilen stå med alle dørene åpne og "lufte" seg når det var tørt og varmt ute og problemet har mer eller mindre forsvunnet. Vet at dette ikke er mulig nå, men som et tips når det blir varmere i været dersom problemet ikke skulle forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver i hovedinnlegget + egen erfaring tenker jeg på to ting:
1. Teppet/dekket på frontruta: er det et slik teppe/dekke som du fester ved å stikke det innmed dørene? I så fall vil dette meget lett skape en bro hvor fuktig luft kan trekke inn i bilen. Fukt på listene vil også kunne avsettes på denne måten. Hvis det er slik: bytt ut dekket med en top-hat/topphatt eller en annen type dekke som kan festes på bilens utside. 
2. Har du sjekket om det kan ligge fukt under gummimattene i bilen? Hvis ikke: fjern alle gummimatter, og sørg for at det tørkes skikkelig opp i kupéen før du legger mattene på plass. (Mattene må selvsagt også tørkes skikkelig over og under.) På vinteren er dette gjerne et evighetsarbeid, da man stadig trekker ny fukt inn i bilen pga snø/fukt på sko og klær. 

Anonymkode: 2bf95...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg over her igjen: beklager at jeg ikke så at noen andre også hadde skrevet om matter. Ikke meningen å drive med kjedelige gjentakelser. Det gikk litt fort i svingene :) 

Anonymkode: 2bf95...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som bruker sokker-med-kattesand-trikset, tørker dere sokkene og sanden innendørs innimellom/ for hver gangs bruk?

Anonymkode: 115bb...58f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasket rutene? All skit kan fange kondens.

Ikke klem teppet inn med listene - slipper inn fukt. Skrap heller!

Slå av AC 3-5 min før bilen parkeres og blås inn kald uteluft/åpne vinduene. Sett på AC igjen ved start.

Legg avispapir under gummimattene.

Sjekk klimaanlegget for drypplekkasje. Er det et drittmerke som VW/Opel/Peugeot kan det være mangel på en klemme/dårlig gummi.

Anonymkode: c3a08...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...