Gå til innhold

Hvordan fungerer dette med kausjonist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser kausjonist overalt når det kommer til boligkjøp, men jeg forstår rett og slett ikke hvordan det fungerer, så lurer på om dere kan svare meg kjapt på dette;

- Trenger man egenkapital når man har kausjonist?
- Stiller kausjonisten som sikkerhet for egenkapitalen eller for hele boligen? (Altså; står de som sikkerhet for 200.000,- eller 3 millioner liksom?)
- Hvor lenge er man kausjonist? Er det til lånet er nedbetalt eller til man har betalt ned summen kausjonisten står for? Altså hvis kausjonisten står for EK, vil da kausjonisten "strykes" i det beløpet på egenkapitalen er betalt ned på lånet?
- Hvorfor har folk kausjonist? Er det for å betale mindre i egenkapital eller er det for å få høyere lån?

Takk til hvem enn som vil svare meg! Jeg er forresten ikke på boligjakt (helt) enda så er ingen jeg skal be om å være kausjonist for meg så dere trenger ikke komme med advarsler eller skremsel til meg, jeg bare lurer på hvordan dette foregår :) 

Anonymkode: 34836...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

- Kausjonisten fungerer som en sikkerhet for lånet, og må betale dersom debitor (lånetaker) ikke gjør det.

- Man er kausjonist til lånet er nedbetalt. Dersom man kun stiller sikkerhet for et bestemt beløp, er det litt avhengig av hvilken type kausjon det er/avtale med banken (om man er kausjonist for det "første" beløpet som betales ned, eller om dette ikke er bestemt).

- Dersom en har kausjonist er dette en sikkerhet for banken. De vet at dersom du selv ikke kan/vil betale, har de likevel mulighet til å kreve inn pengene fra noen andre. Dette gjør det mindre risikabelt for banken å gi deg lån, og enklere for deg som lånetaker å få lån.

Endret av nordlending
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, nordlending skrev:

- Kravet til egenkapital vil være der uansett.

- Kausjonisten fungerer som en sikkerhet for lånet, og må betale dersom debitor (lånetaker) ikke gjør det.

- Man er kausjonist til lånet er nedbetalt. Dersom man kun stiller sikkerhet for et bestemt beløp, er det litt avhengig av hvilken type kausjon det er/avtale med banken (om man er kausjonist for det "første" beløpet som betales ned, eller om dette ikke er bestemt).

- Dersom en har kausjonist er dette en sikkerhet for banken. De vet at dersom du selv ikke kan/vil betale, har de likevel mulighet til å kreve inn pengene fra noen andre. Dette gjør det mindre risikabelt for banken å gi deg lån, og enklere for deg som lånetaker å få lån.

Takk for svar.

Lurer litt på den da, for når jeg googler det så er det mange artikler om unge som kommer inn på boligmarkedet uten noe særlig i EK fordi foreldre stiller som kausjonist.. Hm.. Er det noe annet da? 

Anonymkode: 34836...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det skjedde noe rart med svaret her :P

Svarte litt kjapt, tenkte på medlånetaker ift. det første spørsmålet. Så det er godt mulig det er annerledes :) Men vil tro hvor mye en må ut med er litt avhengig av kausjonisten også. Stiller vedkommende sikkerhet for hele lånet, er det vel større sjanse for mindre egenkapital :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kausjonist, hadde 0 kr i egenkapital og fikk låne 3 mill

Anonymkode: 495d2...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neineinei.

Man trenger ikke egenkapital om man har kausjonist, det er hele poenget med det. De kausjonerer for de 15% egenkapital dere ikke har, og de må ikke være kausjonister til hele lånet er nedbetalt.

Bare husk at lånet dere får vil ikke dekke omkostninger, og det kan fort bli over 100.000 ved en selveierbolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tvist skrev:

Neineinei.

Man trenger ikke egenkapital om man har kausjonist, det er hele poenget med det. De kausjonerer for de 15% egenkapital dere ikke har, og de må ikke være kausjonister til hele lånet er nedbetalt.

Bare husk at lånet dere får vil ikke dekke omkostninger, og det kan fort bli over 100.000 ved en selveierbolig.

Ts her!

Tenker du da på dokumentavgift o.l? Eller tenker du på feil på boligen som må fikses på?

Syntes nå 100.000,- høres veldig mye ut på en bolig til mellom 1 - 2 millioner.. Med mindre det er feil man vet om før man kjøper. Jeg mener nå helst bolig som koster under 2 millioner, egentlig ikke mer enn 1,5 m. 

 

Anonymkode: 34836...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ts her!

Tenker du da på dokumentavgift o.l? Eller tenker du på feil på boligen som må fikses på?

Syntes nå 100.000,- høres veldig mye ut på en bolig til mellom 1 - 2 millioner.. Med mindre det er feil man vet om før man kjøper. Jeg mener nå helst bolig som koster under 2 millioner, egentlig ikke mer enn 1,5 m. 

 

Anonymkode: 34836...853

Tenker på dokumentavgift ja.

Mellom en og to millioner blir mindre, vi kjøpte for ca 2,5 og betalte rundt 70.000 i omkostninger, men det kan du jo regne ut selv. Bare pluss på noen få tusenlapper til opprettelse av lån og lignende, husker ikke helt hva, men det kom litt mer enn forventet i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tvist skrev:

Tenker på dokumentavgift ja.

Mellom en og to millioner blir mindre, vi kjøpte for ca 2,5 og betalte rundt 70.000 i omkostninger, men det kan du jo regne ut selv. Bare pluss på noen få tusenlapper til opprettelse av lån og lignende, husker ikke helt hva, men det kom litt mer enn forventet i tillegg.

Det visste jeg ikke! Jeg visste om dokumentsavgift, men ikke at det kommer så mye mer..

Hvordan får da folk uten egenkapital til å få et lån med kausjonist? Jeg kan da ikke tenke meg at en med 0,- i egenkapital har 100.000,- stående på bok liksom... :ohmy: Må man ta et ekstra lån da? Eller kan man søke om å få lån som dekker omkostninger?

Anonymkode: 34836...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentavgiften er 2,5 % av kjøpesummen, dvs 37.500 om dere kjøper for 1.500.000. I tillegg kommer tinglysningsgebyr opprettelse av lån og diverse, ville regnet med å måtte ha 45.000 på konto til det.

Kjøper dere noe billigere, blir det selvsagt mindre. Eller dere kan kjøpe en broettslagsleilighet, da er det ikke dokumentavgit, men dere bør ha noen tusen til omkostninger (tinglysing, boligkjøperforsikring o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Saturday, February 13, 2016 at 1.34, AnonymBruker skrev:

Jeg leser kausjonist overalt når det kommer til boligkjøp, men jeg forstår rett og slett ikke hvordan det fungerer, så lurer på om dere kan svare meg kjapt på dette;

- Trenger man egenkapital når man har kausjonist?
- Stiller kausjonisten som sikkerhet for egenkapitalen eller for hele boligen? (Altså; står de som sikkerhet for 200.000,- eller 3 millioner liksom?)
- Hvor lenge er man kausjonist? Er det til lånet er nedbetalt eller til man har betalt ned summen kausjonisten står for? Altså hvis kausjonisten står for EK, vil da kausjonisten "strykes" i det beløpet på egenkapitalen er betalt ned på lånet?
- Hvorfor har folk kausjonist? Er det for å betale mindre i egenkapital eller er det for å få høyere lån?

Takk til hvem enn som vil svare meg! Jeg er forresten ikke på boligjakt (helt) enda så er ingen jeg skal be om å være kausjonist for meg så dere trenger ikke komme med advarsler eller skremsel til meg, jeg bare lurer på hvordan dette foregår :) 

Anonymkode: 34836...853

Hva og hvor mye kausjonisten kausjonerer for blir bestemt i hver enkelt s. 

Men en kausjonist er en sikkerhetsstiller for at den som har opptatt lån betaler lånet. Betaler ikke låntaker lånet etter plan/avtale går banken på kausjonisten og kausjonisten kan i sin ytterste konsekvens måtte gå fra gård og grunn for at banken skal få sinen penger. 

Ingen bør derfor kausjonere for noen, med mindre de har nok penger til å gjøre opp for låntakers lån uten store konsekvenser for seg selv. 

Anonymkode: 40d7c...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Tvist skrev:

Dokumentavgiften er 2,5 % av kjøpesummen, dvs 37.500 om dere kjøper for 1.500.000. I tillegg kommer tinglysningsgebyr opprettelse av lån og diverse, ville regnet med å måtte ha 45.000 på konto til det.

Kjøper dere noe billigere, blir det selvsagt mindre. Eller dere kan kjøpe en broettslagsleilighet, da er det ikke dokumentavgit, men dere bør ha noen tusen til omkostninger (tinglysing, boligkjøperforsikring o.l.)

Derfor kjøper mange en borettslagsbolig som første bolig. Da er der ikke dokumentavgift, men noen tusenlapper (mellom 5000 og 6500 ca.) i gebyrer m.m.

Anonymkode: 40d7c...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...