Gå til innhold

Fordeling av utgifter i familien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Hactar skrev:

Hun ville ikke bodd i et så stort hus om hun ikke var samboer. 

Riktig, men hun ville bodd i et LITT mindre hus, ikke i ett som er halvparten. Husleia ville vært litt mindre, men halvparten, som hun i realiteten betaler nå, er langt mindre. 
To (eller flere) aleneboende vil  alltid spare mye i husleie på å flytte sammen. Var det ukjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, Herr Heftig skrev:

Det dere tjener på å bo sammen er egentlig leieinntektene fra huset ditt. Dette burde deles 50/50, også betaler dere ned på hvert deres lån selv + kostnader knyttet til huset. Så deler dere strøm og mat og sånt ca. 50/50 litt avhengig av hvem som har flest barn og hvor mye dere tjener osv.

Siden du står for husholdningsutgiftene så blir det vel omtrent rettferdig slik dere har gjort det også.

 

4 timer siden, Grandidosa83 skrev:

For min del virker dette som en ganske så grei ordning. Der han får avkastningen på sitt hus - får du avkastningen på ditt hus. Antar man en helt delt økonomi ville jo regnestykket blitt slik (forenklet) basert på at det her er snakk om hus av relativt identisk karakter:

Utgifter ditt hus: ca 10 000 mnd

Utgifter hans hus: ca 10 000 mnd

Husholdningsutgifter 10 000 mnd

= 15 000 pr hode.

Utleie av din bolig betyr en ekstra inntekt på ca 10 000 /  2 = 5000 per hode.

ergo er din andel ca 10 000,-

Eneste måten jeg ser at du kommer dårligere ut er jo hvis hans hus har en antatt høyere verdi, men likevel en lavere månedlig kostnad ved seg. 

 

 

 

1 time siden, Vox_populi skrev:

Riktig, men hun ville bodd i et LITT mindre hus, ikke i ett som er halvparten. Husleia ville vært litt mindre, men halvparten, som hun i realiteten betaler nå, er langt mindre. 
To (eller flere) aleneboende vil  alltid spare mye i husleie på å flytte sammen. Var det ukjent?

Siterer de mannlige bidragsyterne i tråden - helt bevisst. De eneste som argumenterer rasjonelt og til saken. Flertallet av de kvinnelige posterne kommer med påstander "fra hofta", har allerede tatt parti (hennes, åfff kårs) eller krydrer følelsesbaserte svar med antagelser. 

Tilfeldig? 

 

TS: DU har ingenting å klage på, når det gjelder regnskap og budsjetter. Hva annet som eventuelt lugger vites ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vox_populi skrev:

Riktig, men hun ville bodd i et LITT mindre hus, ikke i ett som er halvparten. Husleia ville vært litt mindre, men halvparten, som hun i realiteten betaler nå, er langt mindre. 
To (eller flere) aleneboende vil  alltid spare mye i husleie på å flytte sammen. Var det ukjent?

Nei,det var ikke ukjent, men hun skriver at hun ville spart penger på å bo alene i sitt eget hus og da forholder jeg meg til det. Hun betaler ikke husleie, men hun før på 4 ekstra personer, hvorav 3 spiser som voksne. Da er det ikke usannsynlig at dette spiser opp sparte boutgifter og vel så det.

Mener du det er rett at trådstarter skal tape penger på samboerskapet bare fordi utgiftene hennes ikke heter husleie?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Hactar skrev:

Nei,det var ikke ukjent, men hun skriver at hun ville spart penger på å bo alene i sitt eget hus og da forholder jeg meg til det. Hun betaler ikke husleie, men hun før på 4 ekstra personer, hvorav 3 spiser som voksne. Da er det ikke usannsynlig at dette spiser opp sparte boutgifter og vel så det.

Mener du det er rett at trådstarter skal tape penger på samboerskapet bare fordi utgiftene hennes ikke heter husleie?

Men tingen her er jo at det alltid vil være litt slingringsmonn i et forhold. Man kan ikke få det 100% riktig fordelt. Jeg er samboer med en som har større familie enn meg. Jeg driver dog ikke å finregner på julegave-, middagsbesøk-, bursdagsgave- osv budsjetter bare fordi det koster meg noen kroner ekstra? - Det er jo en del av å være en familieenhet. 

Rundt regnet går regnestykket opp i opp. Og utgangspunktet var vel om dette var en svært ufordelaktig fordeling eller innenfor hva som er normalen i et forhold. Jeg synes ikke hun kommer spesielt dårlig ut i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Men tingen her er jo at det alltid vil være litt slingringsmonn i et forhold. Man kan ikke få det 100% riktig fordelt. Jeg er samboer med en som har større familie enn meg. Jeg driver dog ikke å finregner på julegave-, middagsbesøk-, bursdagsgave- osv budsjetter bare fordi det koster meg noen kroner ekstra? - Det er jo en del av å være en familieenhet. 

Rundt regnet går regnestykket opp i opp. Og utgangspunktet var vel om dette var en svært ufordelaktig fordeling eller innenfor hva som er normalen i et forhold. Jeg synes ikke hun kommer spesielt dårlig ut i alle fall.

Hvordan kan du vite det? Hun skriver at hun bruker mer penger nå enn da hun bodde i eget hus, mens mannen ville slitt med å få endene til å møtes hvis han bodde alene. Er det rett at hun skal betale for at mannen bor over evne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jolene skrev:

Del husholdning på 2. Det blir riktig.

Det blir det vel ikke, ikke når han betaler alt av bokostnader for alle samt forsikring og kommunale utgifter. Hennes hus blir betalt av leieinntekter, og det dekker også forsikring og kommunale avgifter. Dersom dere legger sammen husholdning og boutgifter og deler på 2 blir det rett. 

Anonymkode: 08fa3...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Hactar skrev:

Nei,det var ikke ukjent, men hun skriver at hun ville spart penger på å bo alene i sitt eget hus og da forholder jeg meg til det. Hun betaler ikke husleie, men hun før på 4 ekstra personer, hvorav 3 spiser som voksne. Da er det ikke usannsynlig at dette spiser opp sparte boutgifter og vel så det.

Det er ingen grunn til å ta trådstarters oppfatninger for god fisk. Hun begår den helt elementære feilen å regne nedbetaling av gjeld som utgifter. Lite tillitvekkende.
La meg gjøre et lite overslag: 9000 til husholdningsutgifter (ikke klær), derav 6000 til mannen og hans barn. Andre utgifter deler de visst likt. Hun betaler altså på en måte 6000 i husleie.
Hun får leieinntekt for huset sitt. Er leia større enn 6000 (og det er vel sannsynlig?), tjener hun på ordninga. En kan ikke regne dette ut på øret uten flere opplysninger, men overslaget viser at ordninga er sånn cirka rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det er ingen grunn til å ta trådstarters oppfatninger for god fisk. Hun begår den helt elementære feilen å regne nedbetaling av gjeld som utgifter. Lite tillitvekkende.
La meg gjøre et lite overslag: 9000 til husholdningsutgifter (ikke klær), derav 6000 til mannen og hans barn. Andre utgifter deler de visst likt. Hun betaler altså på en måte 6000 i husleie.
Hun får leieinntekt for huset sitt. Er leia større enn 6000 (og det er vel sannsynlig?), tjener hun på ordninga. En kan ikke regne dette ut på øret uten flere opplysninger, men overslaget viser at ordninga er sånn cirka rimelig.

Hun skriver at leieinntekten hennes dekker utgiftene til hennes hus. Hun skriver videre at hun har dårligere økonomi nå enn da hun dekket egne boligutgifter og egen husholdning alene.

Hvis vi skal ta utgangspunkt i at det hun skriver ikke stemmer, blir det umulig å gi relevante svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor gratis, og klager på at du må bidra til husholdningen, samtidig som du leier ut ditt eget hus med fortjeneste?

Anonymkode: 6bfa0...3c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jolene skrev:

Del husholdning på 2. Det blir riktig.

Isåfall må hun i tilfelle betale markedshusleie til ham.

Anonymkode: 1498d...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Hactar skrev:

Hvis vi skal ta utgangspunkt i at det hun skriver ikke stemmer, blir det umulig å gi relevante svar.

Til og med du må jo se at en del av det hun skriver må tas med en klype salt, men du foretrekker å være uredelig og overse misforståelsene hennes. Misforståelser kan skje for alle, så jeg kritiserer ikke trådstarter. 
Det er verre med deg. God bedring og takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vox_populi skrev:

Til og med du må jo se at en del av det hun skriver må tas med en klype salt, men du foretrekker å være uredelig og overse misforståelsene hennes. Misforståelser kan skje for alle, så jeg kritiserer ikke trådstarter. 
Det er verre med deg. God bedring og takk for meg.

Jeg er ikke uredelig, men jeg har en annen oppfatning av hva som er rettferdig enn deg. Mitt utgangspunkt har hele tiden vært at begge parter skal tjene på et samboerskap.

Hvis trådstarter nå har høyere utgifter enn før, mens samboeren har lavere, synes jeg det er urettferdig, selv om hun nå har gleden av å bo i et svært hus som hans husholdning trenger.

Jeg ville ikke flyttet inn hvis kun jeg skulle tape penger på det. Jeg ville da blitt boende i mitt eget hus.

Kjæresten måtte da dekket sine utgifter selv, og om han fikk problemer med å få endene til å møtes, måtte han vurdert å senke utgiftene sine eller øke inntektene sine. Jeg ville ikke akseptert å være den ekstrainntekten han manglet for å kunne bo over evne.

Dette er min mening. Ingenting uredelig med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir det vel ikke, ikke når han betaler alt av bokostnader for alle samt forsikring og kommunale utgifter. Hennes hus blir betalt av leieinntekter, og det dekker også forsikring og kommunale avgifter. Dersom dere legger sammen husholdning og boutgifter og deler på 2 blir det rett. 

Anonymkode: 08fa3...239

Det er jeg enig i. Poenget er at man må finne en god løsning som er likt for begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener han betaler ca 10000kr i mnd på huslånet. Jeg har mye mindre hus så vi kunne ikke bod der. Ikke plass til alle. Husleia jeg får for mitt hus i mnd i utleie går rett til nedbetaling av mitt huslån. 

Jeg har et barn og han har fire. Der av tre av hanns barn kan regnes som voksne når det gjelder mat.

Hadde jeg bod alene i mitt hus med mitt barn hadde jeg selvsagt hatt en mye bedre økonomi en nå. Men dette er jo selvsagt ikke noe alternativ . Da vi ønsker å bo sammen.  Vet også at han hadde kommet til å slitt alene vis han skulle bod alene med sine og hat husholdningsutgifter i tilleg.

Som sagt hadde itte tenkt over dette før noen venninner av meg nevnte at dei synes jeg betalte my i forhold til han. Da dei også er fem og vi to. 

Anonymkode: 56bc0...35a

Du bor gratis, jeg ser ikke problemet. Hadde det vært bedre om du betalte han husleie og dere delte husholdnings utgiftene.

Jeg tror du har kommet veldig heldig ut av det.

Anonymkode: b78f5...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hactar skrev:

Hvordan kan du vite det? Hun skriver at hun bruker mer penger nå enn da hun bodde i eget hus, mens mannen ville slitt med å få endene til å møtes hvis han bodde alene. Er det rett at hun skal betale for at mannen bor over evne?

Men hadde hun bodd i sitt eget hus hadde hun heller ikke fått leie inntekter. Hvis hun bruker 8000 kr i husholdningsutgifter på 7 personer i mnd, Må man regne vel 1000 kr pr person, la oss si 2500 kr på henne og barnet. Da er summen hun betaler for samboerskapet 5500 kr, og i dette ligger mat.
Hvordan ts, kunne bo billigere i huset enn det og ha mat på bordet til seg og barnet hver dag forstår ikke jeg. 

Bruker hun 10 000 kr, vil fremdeles regnestykket bli at hun må bruke mindre penger nå enn tidligere. Nå får hun jo dekket huset ved leieinntekter. 

Anonymkode: b78f5...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg i utganspunktet lurte på var hvordan andre i min situasjon delte utgiftene. Og om dere syntes jeg betalte for mye. 

Har ikke klagd på at jeg må betale alt av husholdningen da han betaler for boutgiftene der vi bor. Jeg syns vi deler utgiftene ganske så likt. Men ville  høre andres synspunkt på dette da par av mine venner syntes jeg betalte my i forhold til han. Da vi bor i hanns hus og han har fire barn.

Ja ,jeg hadde hatt bedre råd vis jeg hadde bod alene med mit barn. Men har helt grei økonomi nå. For selvsagt er ei husholdning med 7 styk dyrere en en med 2 styk. 

 

Anonymkode: 56bc0...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg i utganspunktet lurte på var hvordan andre i min situasjon delte utgiftene. Og om dere syntes jeg betalte for mye. 

Har ikke klagd på at jeg må betale alt av husholdningen da han betaler for boutgiftene der vi bor. Jeg syns vi deler utgiftene ganske så likt. Men ville  høre andres synspunkt på dette da par av mine venner syntes jeg betalte my i forhold til han. Da vi bor i hanns hus og han har fire barn.

Ja ,jeg hadde hatt bedre råd vis jeg hadde bod alene med mit barn. Men har helt grei økonomi nå. For selvsagt er ei husholdning med 7 styk dyrere en en med 2 styk. 

 

Anonymkode: 56bc0...35a

Du tenker jo bare på husholdningsutgiftene, selvfølgelig er de høyere enn hvis dere er to. Men nå leier du jo ut huset ditt og får dekket de utgiftene. Hadde du bodd i huset måtte du dekket utgiftene på huset.

Mener du har du betalte mindre enn 8-10 tusen når du bodde i eget hus både i boutgifter og husholdning for deg og barnet?

Anonymkode: b78f5...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hadde hun bodd i sitt eget hus hadde hun heller ikke fått leie inntekter. Hvis hun bruker 8000 kr i husholdningsutgifter på 7 personer i mnd, Må man regne vel 1000 kr pr person, la oss si 2500 kr på henne og barnet. Da er summen hun betaler for samboerskapet 5500 kr, og i dette ligger mat.
Hvordan ts, kunne bo billigere i huset enn det og ha mat på bordet til seg og barnet hver dag forstår ikke jeg. 

Bruker hun 10 000 kr, vil fremdeles regnestykket bli at hun må bruke mindre penger nå enn tidligere. Nå får hun jo dekket huset ved leieinntekter. 

Anonymkode: b78f5...d0d

Mulig hun har lavt lån og at strømutgiftene i det store huset er mye høyere. Hun skrev hun ville hatt mye bedre økonomi ved å bo alene i eget hus. Dersom hun har glemt å ta høyde for at hun da ikke ville hatt leieinntekter, er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke kun på husholdningsutgiftene nei. 

Strøm,tv, tvlisens,bil,bilforsikring, årsavgift,breibånd , tlf og inboforsikring er jeg også med å betaler her. Det deler vi likt. 

Huse mitt er i en annen kommune en den vi bor i nå. Der er det mindre i kommunale utgifter, betaler mindre i forsikring på mitt hus og har byttet bank nå så huslånet har gåd ned en del. Så med det og mat til to hadde jeg kommet rundt 10 tussen i mnd. Brukte svert lite på mat når vi bode alene med mitt barn. Da han er hos meg 50/50

Men hadde hat mindre i utgifter på drivstoff, billigere bil. Da jeg kunne hatt en mindre bil osv. 

Men det jeg har tenkt er at når jeg betaler all husholdning  og han betaler husrom og så deler resten i to så var det rettferdig delt. 

Anonymkode: 56bc0...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...