Gå til innhold

Fordeling av utgifter i familien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan dere fordeler utgiftene.

Vi er en familie med dine og mine barn totalt 7 stk. Vi bor i min samboers hus og han betaler da huslånet , forsikring på huse og kommunaleutgifter. Jeg har også eit hus jeg eier, som jeg da nå leier ut. Husleia jeg får inn dekker da mitt huslån , forsikring på huset og  kommunaleutgifter. Deler på billånet,strømmen , tv, tvlisensen,årsavgiften på bilen. Jeg betaler klær til mit barn og han til sine. Å hver vår tlf regning.Så står jeg for hele husholdningsutgiftene som er 8000-10000kr hver mnd. 

Noen synes jeg betaler for mye av avgiftene til at vi bor i min samboers hus. 

Hva tenker dere?

Barna er her 50/50 uten om den ene han har den er her 100%

 

 

 

Anonymkode: 56bc0...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han betaler ingenting i husholdning? Det synes jeg er rart. Dere burde delt på de avgiftene også.

Anonymkode: 5cc5f...bff

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg betaler alt av husholdningsutgifter. For han betaler huslånet . Som da blir boutgifter . Men jeg har ikke tenkt over de før noen begynnte å kommentere at jeg betalte my i forhold til han. Da han betale "boutgifter" på noe som er has. 

Anonymkode: 56bc0...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg betaler alt av husholdningsutgifter. For han betaler huslånet . Som da blir boutgifter . Men jeg har ikke tenkt over de før noen begynnte å kommentere at jeg betalte my i forhold til han. Da han betale "boutgifter" på noe som er has. 

Anonymkode: 56bc0...35a

Dette er urimelig av ham. Da kan dere heller flytte inn i din bolig, og så kan han betale alt av husholdningsutgifter i ditt hus. Tror han hadde endret mening da. Synes det er rett og rimelig at dere deler på de utgiftene!

Anonymkode: 5cc5f...bff

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig har du ingen boutgifter, så synes egentlig dere har en grei ordning.

Anonymkode: a4184...4b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Det dere tjener på å bo sammen er egentlig leieinntektene fra huset ditt. Dette burde deles 50/50, også betaler dere ned på hvert deres lån selv + kostnader knyttet til huset. Så deler dere strøm og mat og sånt ca. 50/50 litt avhengig av hvem som har flest barn og hvor mye dere tjener osv.

Siden du står for husholdningsutgiftene så blir det vel omtrent rettferdig slik dere har gjort det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva betaler han i boutgifter da? Du bor jo gratis siden leieinntektene dine dekker alt som har med ditt hus å gjøre. Jeg ser egentlig ikke problemet. Ihvertfall ikke noen kvinnefelle, du eier jo eget hus, selv om du ikke bor i det.

Anonymkode: f20ed...331

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboerkontrakt, jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige i alle tråder på dette punktet. 

Gå gjennom utgifter og inntekter sammen. Finn ut hva som blir forbrukt av hvem og fordel utgiftene litt mer rettferdig. (positivt at du har egen bolig i bakhånd, du har da ikke viklet deg inn i kvinnefella.)

Anonymkode: 73d54...6c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener han betaler ca 10000kr i mnd på huslånet. Jeg har mye mindre hus så vi kunne ikke bod der. Ikke plass til alle. Husleia jeg får for mitt hus i mnd i utleie går rett til nedbetaling av mitt huslån. 

Jeg har et barn og han har fire. Der av tre av hanns barn kan regnes som voksne når det gjelder mat.

Hadde jeg bod alene i mitt hus med mitt barn hadde jeg selvsagt hatt en mye bedre økonomi en nå. Men dette er jo selvsagt ikke noe alternativ . Da vi ønsker å bo sammen.  Vet også at han hadde kommet til å slitt alene vis han skulle bod alene med sine og hat husholdningsutgifter i tilleg.

Som sagt hadde itte tenkt over dette før noen venninner av meg nevnte at dei synes jeg betalte my i forhold til han. Da dei også er fem og vi to. 

Anonymkode: 56bc0...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del virker dette som en ganske så grei ordning. Der han får avkastningen på sitt hus - får du avkastningen på ditt hus. Antar man en helt delt økonomi ville jo regnestykket blitt slik (forenklet) basert på at det her er snakk om hus av relativt identisk karakter:

Utgifter ditt hus: ca 10 000 mnd

Utgifter hans hus: ca 10 000 mnd

Husholdningsutgifter 10 000 mnd

= 15 000 pr hode.

Utleie av din bolig betyr en ekstra inntekt på ca 10 000 /  2 = 5000 per hode.

ergo er din andel ca 10 000,-

Eneste måten jeg ser at du kommer dårligere ut er jo hvis hans hus har en antatt høyere verdi, men likevel en lavere månedlig kostnad ved seg. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker dere begge skal tjene på at dere bor sammen. Nå taper du på samboerskapet, mens han ville slitt med å få endene til å møtes uten ditt bidrag. Han bør etter min mening betale en del av husholdningsutgiftene også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hactar skrev:

Jeg tenker dere begge skal tjene på at dere bor sammen. Nå taper du på samboerskapet, mens han ville slitt med å få endene til å møtes uten ditt bidrag. Han bør etter min mening betale en del av husholdningsutgiftene også.

Han kan gjerne betale sin del av husholdningsutgiftene, men du glemmer at hun betaler null i husleie. Hva er markedsprisen for å leie et slikt hus? Er det 8-10000, så går det opp i opp.
(Og husk at huslån har ingenting med saken å gjøre, nedbetaling av lån er sparing).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, LukaFrost skrev:

Du har gått i kvinnefella.

Ikke så lenge hun har et eget hus hvor hun leier ut og betjener lånet med leieinntekter. Riktignok har hun ikke rettigheter til felles bolig, men har allikevel sikret seg ved å betale på sitt hus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, Vox_populi skrev:

Han kan gjerne betale sin del av husholdningsutgiftene, men du glemmer at hun betaler null i husleie. Hva er markedsprisen for å leie et slikt hus? Er det 8-10000, så går det opp i opp.
(Og husk at huslån har ingenting med saken å gjøre, nedbetaling av lån er sparing).

Hun ville ikke bodd i et så stort hus om hun ikke var samboer. Hennes husstand er 2 personer, hans er 5. Vanskelig å komme med noen konkret fordeling når vi ikke kjenner alle detaljene, men jeg hadde aldri giddet å direkte tape penger på å bli samboer. Da fikk vi heller være særboere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig
4 timer siden, LukaFrost skrev:

Du har gått i kvinnefella.

Det er vel heller han som har gått i mannefella. Han må bruke sin arbeidsinntekt på å dekke sitt boliglån, mens hun kan bruke leieinntekter på å dekke sitt. Hadde hun ikke måttet bruke sin lønnsinntekt på mat og slikt ville dette vært finansiell voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har et hus og har en investering der synes jeg dere har det ganske rettferdig. Du har ingen bokostnader, han betaler alt der, regner m han dekker forsikring og kommunale avgifter. Har han 10000 i lån pluss forsikring og kommunale kan di regne m iallfall 12000 i mnd, om du klarer å være fornuftig i husholdning burde du klare deg på 7-8000 

Anonymkode: 08fa3...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg betaler alt av husholdningsutgifter. For han betaler huslånet . Som da blir boutgifter . Men jeg har ikke tenkt over de før noen begynnte å kommentere at jeg betalte my i forhold til han. Da han betale "boutgifter" på noe som er has. 

Anonymkode: 56bc0...35a

Del husholdning på 2. Det blir riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...