Gå til innhold

Hvor mye betaler dere "til huset" per mnd? (Ikke lån, men forsikring, represjon, skader, etc)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann har tenkt å flytte fra leilighet til hus.

Jeg har alltid ønsket å bo i hus når vi skal stifte familie, og jeg føler at vi nå snart er rede! Lurer derfor på hvor mye dere som bor i hus bruker på huset? Altså, jeg vet det kan komme store uforutsette utgifter, og vi skal selvfølgelig spare en god bufferkonto, men ellers..

Vi slipper jo da felleskostnadene og fellesgjelden, men vi må stå ansvarlige for alt annet selv..

Så, hvor mye vil dere ca si at går til huset? Hva koster det egentlig å eie et hus kontra å eie en leilighet?

(Ps, dette er ikke noe vi haster oss inn i, vi har bare begynt å snakke løst om det, og ønsker derfor å høre litt erfaringer fra dere andre huseiere der ute) 

Anonymkode: aba6f...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommunale avgifter, renovasjon og evt festeavg varierer fra kommune til kommune, og i forhold til str på bolig, så det er umulig å svare på. Vedlikehold det samme da det kommer an på alder på bolig og hva som er gjort fra før, byggemåte osv

Forsikring vurderes i hovedsak ut fra str og beliggenhet og er også umulig å forusi. 

De svarene du kan få trenger ikke å ha noe sammenheng med det dere ender opp med. Sjekk heller aktuelle prospekt, for der står det ofte pris på kommunale avg og forsikring i det minste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg ville ansett dagens fellesutgifter som fremtidens avsetning til vedlikehold i hus. Hvis noen skal svare mer detaljert må de nesten oppgi kostnaden pr kvadratmeter, siden det jo er forskjell på stort og lite hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50-100.000 i året. Man bruker ikke nødvendigvis så mye hvert eneste år, men plutselig må taket skiftes, og på et eller annet tidspunkt må vinduene byttes etc.

Hvis dere kan/vil male selv, sparer dere en sel. Koster fort minimum 50.000 for å få folk til å gjøre det, og male bør man gjøre med noen få års mellomrom. 

Det koster å ha hus, det kan jegskrive under på. Flyttet selv i et sameie, der de hadde vært flinke og spart opp litt egenkapital. Men det var jo fordi de ikke hadde giddet å planlegge vedlikehold. Så plutselig lakk det både her og der, og alt måtte gjøres på en gang. blir dyrt å holde på sånn. 

Anonymkode: 48c51...3e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvis dere kan/vil male selv, sparer dere en sel. Koster fort minimum 50.000 for å få folk til å gjøre det, og male bør man gjøre med noen få års mellomrom. 

 

Anonymkode: 48c51...3e3

Vær så snill og mal selv, for selen sin skyld 😄 ( unskyld, jeg måtte bare)

Anonymkode: bf9ed...2c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en leilighet så står du ansvarlig for alt innvendig selv, også din andel fellesgjeld er ditt ansvar. 

Forskjellen i forsikring er at du står ansvarlig for bygningsforsikring selv. Innboforsikring bør du ha uansett. Forsikringer har to priser, en når du tegner forsikring, og en annen når du har behov for å bruke forsikringen. 

Vi har ny bolig og har ikke store utgifter til opp pussing eller andre ting. Skader på egen bolig forhindrer du stort sett ved å behandle boligen pent. 

Anonymkode: 21c19...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har stort hus og tenker at på et 30 års løp trenger vi ca 1,5 mill til å holde huset sånn nogenlunde i orden. I den summen er det tatt høyde for at vi kan renovere bad, kjøkken, tak, kledning og elektrisk anlegg osv. så veldig vitenskapelig er det kanskje ikke, men det dekker da noe. Det blir ca 4166kr i mnd. I tillegg kommer forsikring, kom.avgifter osv osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har med vilje ikke makset lånet, både for å kunne takle en renteøkning men også fordi vi da har muligheten til å ta mer lån hvis noe skjer. Med dagens rentesats tror jeg heller at jeg ville refinansiert enn å bruke sparepengene dersom noe skjedde.

Men når det er sagt så har vi sparepenger også. Følger budsjett og setter av en sum i måneden som innen et par år nå vil gi oss en årslønn på konto. Etter det tror jeg ikke at vi kommer til å spare så mye mer utenom nedbetaling på boliglånet. Vi bor i et nytt hus, så utgifter for reperasjon ol. har ikke vært nødvendig ennå.

Anonymkode: 6857a...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.2.2016 at 0.24, AnonymBruker skrev:

Jeg og min mann har tenkt å flytte fra leilighet til hus.

Jeg har alltid ønsket å bo i hus når vi skal stifte familie, og jeg føler at vi nå snart er rede! Lurer derfor på hvor mye dere som bor i hus bruker på huset? Altså, jeg vet det kan komme store uforutsette utgifter, og vi skal selvfølgelig spare en god bufferkonto, men ellers..

Vi slipper jo da felleskostnadene og fellesgjelden, men vi må stå ansvarlige for alt annet selv..

Så, hvor mye vil dere ca si at går til huset? Hva koster det egentlig å eie et hus kontra å eie en leilighet?

(Ps, dette er ikke noe vi haster oss inn i, vi har bare begynt å snakke løst om det, og ønsker derfor å høre litt erfaringer fra dere andre huseiere der ute) 

Anonymkode: aba6f...a76

Det vil vel variere noe voldsomt med alderen på huset, hva det er bygget i osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...