Gå til innhold

Vanlig å spørre om å få ta med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts igjen, ser at det er delte meninger om denne saken. 

Dere som spør hvorfor jeg svarte dem sint; Dette er ikke noe jeg har gitt uttrykk for overfor noen, ikke en gang svigermor. Jeg har forklart høflig og hyggelig at festen ikke er tilrettelagt for barn, og vedkommende har selv ikke snakket med meg. 

Nei, det er ingen big deal, men jeg trodde at invitasjoner gjaldt for navnene som står oppført- men det kunne være at jeg har tenkt feil, derfor spør jeg. 

Hvis noen mener at det er egoistisk å ikke invitere barn til et kveldsbryllup, får det bare være. Bryllupsplanleggeren anbefalte det ikke, og jeg er enig med henne. 

 

Anonymkode: 9489c...b85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I mitt hodet er du ekstremt egoistisk, ja. Jeg vil gjerne komme tilbake til saken den dagen du selv får barn, og har blitt invitert i brullup. Da vil jeg tro pipen har fått en annen lyd! 

Anonymkode: 07a6c...10f

Hvis jeg får barn, og jeg blir invitert i bryllup til et par som overhodet ikke kjenner barna mine, hadde pipa overhodet ikke fått en annen lyd. Vi har faktisk strukket oss langt, invitert alle søskenbarn med partnere. Skulle barna deres kommet i tillegg, hadde vi blitt nærmere 150stk, noe som ikke er ønskelig. 

Dessuten er ikke rammen rundt vårt bryllup tilpasset barn. Hvis det gjør meg egoistisk å sette slike begrensninger, da er jeg jaggu egoistisk med god samvittighet. TS

Anonymkode: 9489c...b85

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at svigermor blir spurt syns jeg ikke er så rart. De kjenner henne bedre, og det er veldig mange som kommer med spørsmål rundt bryllupet. Det er derfor vanlig at foreldre, og søsken til brudeparet også får et par spørsmål. Det kommer du til å sette pris på når nervene står i høy gir, og det er tusen folk som lurer på ting. Da er det fint å kunne ha andre rundt som kan ta slike ting. Det er vel også lettere for deg å si nei, når de ikke tar kontakt med deg direkte. Du og forloveden din er den som bestemmer det uansett. Hadde vært annerledes om svigermor hadde bestemt dette for dere.

Jeg skjønner godt at du ikke vil ha barn i bryllupet ditt. Det er sent på kvelden, kanskje alkohol i bilde osv. Det er en fest for voksne mennesker. MEN siden du skal gifte deg i utlandet tenkte de gjestene å ta det som en tur med hele familien sin. Da vil noen timer på den kvelden være eneste tiden det ikke passer å ha med barn. Da tenkte de at barnet kanskje kunne være der litt, og de ta en tidlig kveld. Ikke vet jeg altså, men de spurte nok ikke for å være frekk. Du kan jo bare si nei. Jeg ser ikke at det er et veldig stort problem. Hva sier forloveden din?

Anonymkode: 284b0...bae

Vi forventer ikke at alle kan komme, og hvis ikke de har mulighet pga barnevakt, er det helt greit. Det jeg syntes var litt merkelig, er beskrevet i HI. Forloveden er enig - vi må ha en policy som gjelder alle. TS

Anonymkode: 9489c...b85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Jeg reagerer egentlig ikke på ditt ønske om å arrangere et bryllup etter dine og mannens ønsker - det har du all mulig rett til. Hvis dette betyr ingen barn, er det fortsatt deres rett, og det respekterer jeg. Det jeg reagerer på er den utrolig sinte måten du reagerer på at noen _bare har spurt_ på ... du trenger ikke å ta hensyn til dem, du kan svare "nei, det passer ikke med barn der". Og de forventer kanskje også dette svaret - men som jeg skrev i den forrige tråden; kanskje de velger å bare spørre før de må takke nei til invitasjonen fordi de ikke kan reise uten barnet...

Forrige tråd? Jeg har kun startet en tråd. Du må nok ha blandet meg med noen. Beklager mange enkeltsvar, men sliter med sitering fra mobil. TS

Anonymkode: 9489c...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev du var irritert og du gikk langt i å antyde det var frekt å spørre. Tror det er grunnen til at noen mente du var sint.

Jeg tror de fleste er enig med angående det med barn, men jeg tror bare at det er ganske enkelt å si nei. Du kommer til å få masse spørsmål. Hvor er toalettet, hvor langt er det dit, hva ønsker dere i gave, kan man bestille billetter 3 dager før, blir det servert alkohol i bryllupet, kan man ha tennissokker til smokingen, går det tog til hotellet blablabla. Det kommer gode og dumme spørsmål rundt et bryllup, det er bare januar, jeg vil bare anbefale deg å smøre deg med tålmodighet  :fnise: Slapp av og kos deg. Du kan ikke kontrollere hele bryllupet ditt selv om du sikkert veldig gjerne vil det. Det er ofte en samling med forskjellige mennesker fra forskjellige vennegjenger og familier. Man må bare velge sine kamper :) 

Altså det at noen lurer på om de kan ha med barn tror jeg ikke er det frekkeste du kommer til å høre. Det er nok mer i vente ;) 

Anonymkode: 284b0...bae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke januar det er februar :fnise::fnise: Jaja, nå burde jeg gå å legge meg.

Anonymkode: 284b0...bae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke januar det er februar :fnise::fnise: Jaja, nå burde jeg gå å legge meg.

Anonymkode: 284b0...bae

Hva mener du? Vi sendte ut invitasjonene i januar:) 

Anonymkode: 9489c...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Vi sendte ut invitasjonene i januar:) 

Anonymkode: 9489c...b85

Jeg skrev feil i mitt innlegg. Jeg skrev det er bare januar, men det er jo februar. Jeg prøvde å rette meg selv :)

Anonymkode: 284b0...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev du var irritert og du gikk langt i å antyde det var frekt å spørre. Tror det er grunnen til at noen mente du var sint.

Jeg tror de fleste er enig med angående det med barn, men jeg tror bare at det er ganske enkelt å si nei. Du kommer til å få masse spørsmål. Hvor er toalettet, hvor langt er det dit, hva ønsker dere i gave, kan man bestille billetter 3 dager før, blir det servert alkohol i bryllupet, kan man ha tennissokker til smokingen, går det tog til hotellet blablabla. Det kommer gode og dumme spørsmål rundt et bryllup, det er bare januar, jeg vil bare anbefale deg å smøre deg med tålmodighet  :fnise: Slapp av og kos deg. Du kan ikke kontrollere hele bryllupet ditt selv om du sikkert veldig gjerne vil det. Det er ofte en samling med forskjellige mennesker fra forskjellige vennegjenger og familier. Man må bare velge sine kamper :) 

Altså det at noen lurer på om de kan ha med barn tror jeg ikke er det frekkeste du kommer til å høre. Det er nok mer i vente ;) 

Anonymkode: 284b0...bae

 

Folk må gjerne stille dumme spørsmål, det går ikke på det - bare synes det er rart å henvende seg til svigermor som ikke en gang er arrangør når det gjelder unntak. Kontaktpersonene er meg eller min forlover. :)

Anonymkode: 9489c...b85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke unormalt av foreldre er med å arragerer/betaler for et bryllup. Det er faktisk mer uvanlig at foreldre ikke har noe med bryllupet å gjøre. Kan hende denne slektning ikke viste at det var bare deg og din forlovede som hadde noe med bryllupet å gjøre. Jeg tror hvert fall ikke disse slektningene mente å være frekk når de henvendte seg til svigermor. Som sagt tror jeg du og de rundt deg kommer til å bli pepret av spørsmål etter hvert. Det er bare å forberede seg på det. Uansett er ikke det som er verst rundt et bryllup. Det kommer til å være mange ting som er utenfor din kontroll.  

Lykke til med bryllup med eller uten barn.

Anonymkode: 284b0...bae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre det står veldig spesifikt i invitasjonen at barn ikke er invitert, så skjønner jeg ikke helt problemet. De spurte, svaret er nei, saken burde være ute av verden!

Anonymkode: cdd5f...645

Tenker jeg også. Det er overhodet ikke frekt å spørre, heller ikke å si nei, så jeg skjønner ikke behovet for å irritere seg så fælt over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi forventer ikke at alle kan komme, og hvis ikke de har mulighet pga barnevakt, er det helt greit. Det jeg syntes var litt merkelig, er beskrevet i HI. Forloveden er enig - vi må ha en policy som gjelder alle. TS

Anonymkode: 9489c...b85

Policy?..event of the year? Du virker NOE HØY PÅ DEG SELV ASS 

Anonymkode: bb647...906

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Kjenner at jeg er litt irritert...

Vi har invitert til bryllup UTEN barn. Kun navnene på de voksne står i invitasjonene. Selvfølgelig, de som ammer er unntak. Men nå fikk moren til sambo (ikke jeg!) spørsmål om en 2,5-åring kunne komme. Jeg trodde det var allmenn folkeskikk at kun de som får invitasjon, kan komme. 

De får beskjed 9 mnd i forveien.

Saken er nemlig den, vi gifter oss ikke i Norge. Det blir et ettermiddagsbryllup og middagen starter kl 19.00... Ikke er det tilrettelagt for barn heller. Det har vi forklart. 

Men jeg lurer, er det vanlig å spørre om å ta med barn når de ikke er invitert? Jeg synes det er litt frekt...

 

Anonymkode: 9489c...b85

En venninne av meg skal gifte seg til sommeren. Da vil min baby være nesten ett år. 
Hun har allerede gitt beskjed (muntlig) om at barn ikke vil være velkommen, verken i kirken eller til middag. 
Vi har ikke fått invitasjonene ennå så jeg vet ikke hvordan de tenker å gjøre det, men jeg ville kanskje tenke at det var noe som ble skrevet på invitasjonen, i alle fall dersom de ikke var så ivrige på å formidle det på forhånd. 

Det er jo bare et spørsmål TS! 
Ingen ting å ta sånn på vei over, kanskje spurte de svigermor nettopp fordi de var usikker og ikke ville at du skulle føle de 'tigget' om lov til å ta med barnet? 
Jeg hadde i alle fall ville dobbelt sjekket dersom jeg bare fikk en invitasjon i posten uten noe videre info om barn er medregnet eller ikke. 
Jeg vil absolutt ikke kalle det frekt. Det må være lov å spørre. 
Synes du skal være glad de spurte så det er avklart allerede nå og ikke nærmere datoen, eventuelt at de bare tok med seg ungen fordi de regnet med det var greit. 
Kanskje du (siden du er så opptatt av å være høflig og god folkeskikk) kan ta en telefon til de aktuelle gjestene og forklare hvorfor barn ikke er velkommen, at du kan forstå at dette byr på utfordringer for de som har små barn i og med festen holdes i utlandet, og at du håper de har anledning til å møte opp allikevel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Folk må gjerne stille dumme spørsmål, det går ikke på det - bare synes det er rart å henvende seg til svigermor som ikke en gang er arrangør når det gjelder unntak. Kontaktpersonene er meg eller min forlover. :)

Anonymkode: 9489c...b85

Det er jo fordi de var redde for å virke frekke. Sukk. Mye lettere for svigermor å svare nei, enn dere som kunne bli litt beklemte der og da. Det var da voldsomt til hårsårhet over et spørsmål! Svigermor blr spurt for å nettopp ikke å plage dere. 

Anonymkode: 8813b...b16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg hadde nok ikke spurt om det, jeg mener at en invitasjon er forbeholdt de som kan komme, og hvis barnet mitt var nærmere tre når bryllupet ble holdt, hadde jeg ikke forventet at jeg skulle blitt tatt ekstra hensyn til. 

Som forklart i tidligere post, dette handler også om like-prinsippet. Det blir helt feil at noen barn kommer, når andre har fått nei.

Jeg hadde også trodd at når det står i invitasjonen at vielsen starter kl 16.30, og at programmet som er lagt opp til ikke tar hensyn til barn, så hadde man kanskje lest noe inn i det. Men fint med flere meninger, tydeligvis jeg som er sær;)

Anonymkode: 9489c...b85

De kan jo ikke vite hvor mange av gjestene det er med barn under 3. Særlig når det er perifere gjester. Kanskje de tenkte at det ikke var så mange av gjestene som hadde småbarn. 

Synes du er temmelig urimelig når du ikke evner å se det fra deres side. Jeg tenker at de kjenner deg godt, som heller spør svigermoren din litt diskré fremfor å få et avbitende svar fra streng brud.

Du snakker også om at invitasjon kom i januar og bryllup er i august, men det er faktisk bare februar. De spurte sannsynligvis for å avklare tidlig om de må skaffe barnevakt for helgen. Hadde de spurt i juli ville det vært litt fjernere, med mindre det var fordi barnevakt hadde trukket seg. 

Virker som disse ikke kunne gjort NOE riktig etter ditt syn, enda det egentlig bare var en forsiktig forespørsel som de kanskje håpet aldri kom den sure bruden for øret.

Antar bryllupet er i Sverige siden du forventer at de skal delta dagen etter, når de må stå over selve bryllupet. Hvis du mener folk skal dra til Italia for å være med på dagen etterpå-arrangement, fordi barn forbudt selve bryllupsdagen, synes jeg du er storforlangende.

Det skulle vært interessant å høre hva du tenker om dette om noen år når du har små barn selv, om du får noen. 

Anonymkode: 8e38f...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også lurt på hvor jeg skulle gjøre av toåringen min når brudeparet skulle gjøre det så vanskelig, og hadde sikkert også prøvd å høre om det kunne løses på enkleste vis. før jeg kjøpte flybillett til barnevakt også, i tillegg til alt styret det er når noen absolutt skal ha selskap tilknyttet giftemålet sitt i utlandet. Med skummel brud som man kunne risikere ble rasende og laget tråder på KG av, så hørtes svigermor ut som en vetig mellomstasjon. Skal du forresten gifte deg på et slott med en pilot som heter Ulrik,,,?:)

Anonymkode: 59e2b...964

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forrige tråd? Jeg har kun startet en tråd. Du må nok ha blandet meg med noen. Beklager mange enkeltsvar, men sliter med sitering fra mobil. TS

Anonymkode: 9489c...b85

Forrige SVAR (fra meg) - jeg skrev feil... Men var det det eneste du klarte å hente ut av teksten jeg skrev til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også lurt på hvor jeg skulle gjøre av toåringen min når brudeparet skulle gjøre det så vanskelig, og hadde sikkert også prøvd å høre om det kunne løses på enkleste vis. før jeg kjøpte flybillett til barnevakt også, i tillegg til alt styret det er når noen absolutt skal ha selskap tilknyttet giftemålet sitt i utlandet. Med skummel brud som man kunne risikere ble rasende og laget tråder på KG av, så hørtes svigermor ut som en vetig mellomstasjon. Skal du forresten gifte deg på et slott med en pilot som heter Ulrik,,,?:)

Anonymkode: 59e2b...964

Haha, du er morsom, jeg er ikke pilotfrue. Er ikke hun gift? 

Grunnen til jeg spør er fordi vi da må legge inn på websiden i klartekst at barn ikke er velkommen på selve festen.  

Og nei, jeg er ikke veldig sur, men som jeg skrev ja, ble litt oppgitt over at hun ikke kunne ta det med oss direkte. Men nå har vi presisert enda tydeligere at folk kan svare direkte til oss på websiden. 

Så da er vi tydelige nok håper jeg! TS 

Anonymkode: 9489c...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også lurt på hvor jeg skulle gjøre av toåringen min når brudeparet skulle gjøre det så vanskelig, og hadde sikkert også prøvd å høre om det kunne løses på enkleste vis. før jeg kjøpte flybillett til barnevakt også, i tillegg til alt styret det er når noen absolutt skal ha selskap tilknyttet giftemålet sitt i utlandet. Med skummel brud som man kunne risikere ble rasende og laget tråder på KG av, så hørtes svigermor ut som en vetig mellomstasjon. Skal du forresten gifte deg på et slott med en pilot som heter Ulrik,,,?:)

Anonymkode: 59e2b...964

Hvis det er vanskelig for deg, hadde vi ikke hatt noen problemer med at du ikke kunne komme. Ingen av våre nærmeste har små barn, hadde de hatt det, hadde prioriteringen vært annerledes. Kun mer perifere fettere og kusiner som har det. ;)

Anonymkode: 9489c...b85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kan jo ikke vite hvor mange av gjestene det er med barn under 3. Særlig når det er perifere gjester. Kanskje de tenkte at det ikke var så mange av gjestene som hadde småbarn. 

Synes du er temmelig urimelig når du ikke evner å se det fra deres side. Jeg tenker at de kjenner deg godt, som heller spør svigermoren din litt diskré fremfor å få et avbitende svar fra streng brud.

Du snakker også om at invitasjon kom i januar og bryllup er i august, men det er faktisk bare februar. De spurte sannsynligvis for å avklare tidlig om de må skaffe barnevakt for helgen. Hadde de spurt i juli ville det vært litt fjernere, med mindre det var fordi barnevakt hadde trukket seg. 

Virker som disse ikke kunne gjort NOE riktig etter ditt syn, enda det egentlig bare var en forsiktig forespørsel som de kanskje håpet aldri kom den sure bruden for øret.

Antar bryllupet er i Sverige siden du forventer at de skal delta dagen etter, når de må stå over selve bryllupet. Hvis du mener folk skal dra til Italia for å være med på dagen etterpå-arrangement, fordi barn forbudt selve bryllupsdagen, synes jeg du er storforlangende.

Det skulle vært interessant å høre hva du tenker om dette om noen år når du har små barn selv, om du får noen. 

Anonymkode: 8e38f...cd0

Jeg forlanger overhodet ingenting, og hadde egentlig ikke trodd at de kom heller (forloveden min har møtt dem en gang på fem år). Det eneste jeg forventer, er at de som kommer, holder seg til en enkel ramme; ingen barn. 

Nei, bryllupet er ikke i Sverige. 

Anonymkode: 9489c...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...