Gå til innhold

Hva har skjedd med knekkebrødprisene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Faulkner skrev:

Poenget var ikke å klage på at studenter har det kjipt. Hele poenget var å svare personen som sa at "alle" har 450 000 i årslønn. Det stemmer ikke. Poenget var heller ikke å klage på kårene til studentene i forhold til utlandet som er bra. Men relativt sett har de fleste andre romsligere økonomi innad i Norge. Og jeg synes det er litt rart at noen ikke kan se at en liten prisstigning som ikke påvirker en selv faktisk kan påvirke andre. 

Poenget mitt var at det å være student er en slags "unntakstilstand" som ikke passer inn i denne diskusjonen. Alle prisstigninger vil alltud påvirke noen

Anonymkode: 96921...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uavhengig av hvor mye en knekkebrødpakke er verdt, og hva man har råd til, så er det uvanlig og mye å doble prisen over natten.

Anonymkode: c7564...637

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunasama
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Poenget til AB er at ALLE i norge er høytlønnede i den forstand at tom. de som lever på de aller laveste satsene i Norge har god kjøpekraft på mat sammenliknet med prisene i de aller fleste andre land. Å sammenlikne med andre land er derfor ikke et gyldig argument.

Eksemplene du nevner dreier seg kun om kunstig lave priser på grunn av høy konkurranse mellom kjedene på nøkkelhull-mat. Å selge havregryn til 8 kr kiloen eller rugsprø til 6 kr pakken tjener verken produsent eller butikk på i det hele tatt. Prisstigningen skyldes at prisbevisste forbrukere har presset ned prisene til langt under bristepunktet. Det er for all del bra at vi har konkurranse, men man kan ikke forvente seg urelalistiske priser i en evighet. Det beste over lengre tid er å betale det maten faktisk koster å produsere/distribuere.

Anonymkode: 3e23d...edb

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva - suck it up. Du er student for en meget begrenset periode, og vi kan ikke drive å basere matvarepriser på hva en student har å rutte med. Du får heller prise deg lykkelig over at du faktisk får de 100 000 kronene i året fra staten, i tillegg til at du slipper å betale skolepenger. Aner du hvor heldig du er? Aner du hvordan mange i andre land blir sittende igjen med gigantiske lån etter studiene? Om du ikke takler en prisoppgang på 8 kroner på knekkebrødene, så får du kutte på noe annet eller få den en deltidsjobb. Eller en sommerjobb. Da hadde du hatt god råd til knekkebrødene dine. 

Anonymkode: 96921...5b5

Det er litt deprimerende, men er jo ikke overrasket, da dette er hva den vanlige mannen i gata mener. De fleste har jo god råd, så dette har vi jo alle råd til.

Jeg måtte i en periode leve på minstesats pga en alvorlig sykdom plutselig inntraff da jeg studerte. På den tiden lå det vel på 8000 i mnd. Blir man syk uten å hatt inntekt, får man minstesats. Foreldre hadde jeg ikke til hjelp og var umulig å finne noe å leie under 4000. Ergo så skulle 4000 gå til alt annet. Dyre medisiner, legebesøk. Det var lite rom å spare på, derfor måtte det bli billig mat. Man blir forventet 'svarskyldig' i mange sammenhenger fordi folk lurte på hvorfor man hadde så dårlig råd. I tillegg hvis de klarte presse litt ut av privatlivet ditt, så blir man møtt med generell skepsis og mistenkeliggjøring. Typisk Ola Dunk. 

Hvis vi senker prisene på frukt/grønt, korn, bønner osv, så vil det også gi gode helseeffekter for dagens ungdom. En student har ikke så mye å rutte med, så de velger ofte de billigere alternativene. Samme med sosialklienter og syke som lever på minstesatser. Man bør enten oppleve det, eller kjenne folk som går på dette før man uttaler seg hvor utrolig god råd de har. 

Nå var ikke dette ment som et klagesvar, men mer enn opplysning om hvordan mange har det. Jeg ble jo bedre, så syntes ikke synd på meg overhodet, er mange som har det mye verre. Og folk i andre land ville kanskje blitt plassert på gata istedet. Så er takknemlig for alt jeg fikk. Men jeg forstår veldig godt når folk er lei seg fordi prisene øker kraftig på for eks. mat. :)

Endret av Lunasama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...