Gå til innhold

Hva har skjedd med knekkebrødprisene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De har jo økt med 1/3 - 1/2 over natten!

Husmann kostet 9, nå 15. Havre kostet 14, nå 25, rugsprø 6, nå 12???

Anonymkode: c7564...637

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vel noe med at knekkebrød til 6, 9, og 14 kroner pakken er helt latterlig lavt...?

Anonymkode: 0302e...e9f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at andre ting har økt også, helt ok, trodde bare ikke det var vanlig å sette opp hele økningen i et jaffs...

Anonymkode: c7564...637

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om TS ikke har fått det med seg, har prisen på råolje falt dramatisk det siste året. Dette har igjen ført til vesentlig svakere krone I forhold til Euro, Dollar, Pund og Svenske/Danske kroner. Dette i seg selv gjør at det som før kostet 8 kroner, nå koster 10 eller mere. Og siden de fleste i Norge er sysselsatt med å selge dyre håndvesker og moteklær til hverandre, eller klipper håret til hverandre og slike andre "tullejobber" , produserer vi mindre og mindre mat og andre produkter her til lands. Det aller meste importeres, og da merkes endringer i valutakursene med en gang.

Anonymkode: 6b697...a9c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe med handlekurven til VG å gjøre da? 

Anonymkode: c14a2...b25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lunasama

Prisene på sunn mat burde kun økes med kjøpekraften. Dette er jo ikke tilfelle, da ting ofte øker både 20 og 30 %... Butikk-baronene er jo gale. Prisene på usunt kan gjerne øke så mye de vil, da det har god effekt. Mange kutter ting ut når det svir i lommeboka. Men det burde ikke svi å kjøpe sunne varer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Lunasama skrev:

Prisene på sunn mat burde kun økes med kjøpekraften. Dette er jo ikke tilfelle, da ting ofte øker både 20 og 30 %... Butikk-baronene er jo gale. Prisene på usunt kan gjerne øke så mye de vil, da det har god effekt. Mange kutter ting ut når det svir i lommeboka. Men det burde ikke svi å kjøpe sunne varer. 

Så lenge vi lever i ett "fritt land" vil ikke det prinsippet være gjennomførbart.

Sunne varer (nå er ikke alle typer av f.eks knekkebrød sunne) er ofte dyrere å produsere enn usunne varer slik at de og i utgangspunktet blir dyrere i salg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lunasama skrev:

Prisene på sunn mat burde kun økes med kjøpekraften. Dette er jo ikke tilfelle, da ting ofte øker både 20 og 30 %... Butikk-baronene er jo gale. Prisene på usunt kan gjerne øke så mye de vil, da det har god effekt. Mange kutter ting ut når det svir i lommeboka. Men det burde ikke svi å kjøpe sunne varer. 

Ja, for i et land der "folk flest" (altså normalnordmannen) tjener 450 000 i året er 15 kroner for knekkebrød dyrt. :ironi: Særlig siden vi alle sammen tjener nesten det samme, og ingen av oss tjener 40 kr/timen som i feks USA.

Jeg var i Sør Amerika en tur for noen år siden. En lunsj ute kostet 20-40 kroner og vi tenkte alle at "jøss, ikke rart de spiser ute hele tiden: maten er møkk billig!" Men vet du hva de tjente? 2000 kr i måneden. De 20 kronene tilsvarte en lunsj til over 100 kroner i Norge. Og det er jo akkurat det mat koster. I Norge. Der vi påstår at det er "dyrt" enda de fleste av oss ikke bruker 1/3 av familiens totale inntekt på mat (1/3 og opp er normalen ellers i verden).

 

Kjøp sunn mat, du. Men ikke tro at 1/10 av inntekten på mat er normalt. Det knaker først i budsjettet når nesten 1/2 av lønn inn går til mat, nemlig. Da må en begynne å prioritere... 

 

Det vi ser er en normalisering av matpriser. Forhåpentligvis lærer det folk at mat er det vi lever av som holder oss friske eller gjør oss syke og at god mat koster penger å lage.

Anonymkode: 270eb...db8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunasama
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for i et land der "folk flest" (altså normalnordmannen) tjener 450 000 i året er 15 kroner for knekkebrød dyrt. :ironi: Særlig siden vi alle sammen tjener nesten det samme, og ingen av oss tjener 40 kr/timen som i feks USA.

Jeg var i Sør Amerika en tur for noen år siden. En lunsj ute kostet 20-40 kroner og vi tenkte alle at "jøss, ikke rart de spiser ute hele tiden: maten er møkk billig!" Men vet du hva de tjente? 2000 kr i måneden. De 20 kronene tilsvarte en lunsj til over 100 kroner i Norge. Og det er jo akkurat det mat koster. I Norge. Der vi påstår at det er "dyrt" enda de fleste av oss ikke bruker 1/3 av familiens totale inntekt på mat (1/3 og opp er normalen ellers i verden).

 

Kjøp sunn mat, du. Men ikke tro at 1/10 av inntekten på mat er normalt. Det knaker først i budsjettet når nesten 1/2 av lønn inn går til mat, nemlig. Da må en begynne å prioritere... 

 

Det vi ser er en normalisering av matpriser. Forhåpentligvis lærer det folk at mat er det vi lever av som holder oss friske eller gjør oss syke og at god mat koster penger å lage.

Anonymkode: 270eb...db8

At vi har en del høytlønnede er for meg et dårlig argument for stive priser på sunn mat. Men bevares, er bare å øke prisene, følgende blir bare at mange boikotter produktene og handler det andre steder. Nå snakker jeg ikke bare om knekkebrød, men for eksempel havregryn(økt med over 100 % på få år :haar:) fisk osv. 

Jeg skal dog gi skryt til kjeder som senker prisene på frukt og grønt, for det er det vitterlig et behov for. Det viktigste for meg er sunn mat som er billig og følger en moderat økt kjøpekraft. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

20 timer siden, Lunasama skrev:

At vi har en del høytlønnede er for meg et dårlig argument for stive priser på sunn mat. Men bevares, er bare å øke prisene, følgende blir bare at mange boikotter produktene og handler det andre steder. Nå snakker jeg ikke bare om knekkebrød, men for eksempel havregryn(økt med over 100 % på få år :haar:) fisk osv. 

Jeg skal dog gi skryt til kjeder som senker prisene på frukt og grønt, for det er det vitterlig et behov for. Det viktigste for meg er sunn mat som er billig og følger en moderat økt kjøpekraft. :) 

Poenget til AB er at ALLE i norge er høytlønnede i den forstand at tom. de som lever på de aller laveste satsene i Norge har god kjøpekraft på mat sammenliknet med prisene i de aller fleste andre land. Å sammenlikne med andre land er derfor ikke et gyldig argument.

Eksemplene du nevner dreier seg kun om kunstig lave priser på grunn av høy konkurranse mellom kjedene på nøkkelhull-mat. Å selge havregryn til 8 kr kiloen eller rugsprø til 6 kr pakken tjener verken produsent eller butikk på i det hele tatt. Prisstigningen skyldes at prisbevisste forbrukere har presset ned prisene til langt under bristepunktet. Det er for all del bra at vi har konkurranse, men man kan ikke forvente seg urelalistiske priser i en evighet. Det beste over lengre tid er å betale det maten faktisk koster å produsere/distribuere.

Anonymkode: 3e23d...edb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.2.2016 at 13.00, AnonymBruker skrev:

Ja, for i et land der "folk flest" (altså normalnordmannen) tjener 450 000 i året er 15 kroner for knekkebrød dyrt. :ironi: Særlig siden vi alle sammen tjener nesten det samme, og ingen av oss tjener 40 kr/timen som i feks USA.

Jeg var i Sør Amerika en tur for noen år siden. En lunsj ute kostet 20-40 kroner og vi tenkte alle at "jøss, ikke rart de spiser ute hele tiden: maten er møkk billig!" Men vet du hva de tjente? 2000 kr i måneden. De 20 kronene tilsvarte en lunsj til over 100 kroner i Norge. Og det er jo akkurat det mat koster. I Norge. Der vi påstår at det er "dyrt" enda de fleste av oss ikke bruker 1/3 av familiens totale inntekt på mat (1/3 og opp er normalen ellers i verden).

 

Kjøp sunn mat, du. Men ikke tro at 1/10 av inntekten på mat er normalt. Det knaker først i budsjettet når nesten 1/2 av lønn inn går til mat, nemlig. Da må en begynne å prioritere... 

 

Det vi ser er en normalisering av matpriser. Forhåpentligvis lærer det folk at mat er det vi lever av som holder oss friske eller gjør oss syke og at god mat koster penger å lage.

Anonymkode: 270eb...db8

Som student er økningen fra 18 til 26 kroner for knekkebrød ganske mye og nesten halve stipendet og lån går fort til mat for en person i løpet av en måned...  så det er ikke sånn at "alle" tjener det samme... 100 000 i lån og stipend i året for studenter. Det er ganske langt i fra det du kaller normalen: 450 000... 

Anonymkode: a1193...ced

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som student er økningen fra 18 til 26 kroner for knekkebrød ganske mye og nesten halve stipendet og lån går fort til mat for en person i løpet av en måned...  så det er ikke sånn at "alle" tjener det samme... 100 000 i lån og stipend i året for studenter. Det er ganske langt i fra det du kaller normalen: 450 000... 

Anonymkode: a1193...ced

Vet du hva - suck it up. Du er student for en meget begrenset periode, og vi kan ikke drive å basere matvarepriser på hva en student har å rutte med. Du får heller prise deg lykkelig over at du faktisk får de 100 000 kronene i året fra staten, i tillegg til at du slipper å betale skolepenger. Aner du hvor heldig du er? Aner du hvordan mange i andre land blir sittende igjen med gigantiske lån etter studiene? Om du ikke takler en prisoppgang på 8 kroner på knekkebrødene, så får du kutte på noe annet eller få den en deltidsjobb. Eller en sommerjobb. Da hadde du hatt god råd til knekkebrødene dine. 

Anonymkode: 96921...5b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva - suck it up. Du er student for en meget begrenset periode, og vi kan ikke drive å basere matvarepriser på hva en student har å rutte med. Du får heller prise deg lykkelig over at du faktisk får de 100 000 kronene i året fra staten, i tillegg til at du slipper å betale skolepenger. Aner du hvor heldig du er? Aner du hvordan mange i andre land blir sittende igjen med gigantiske lån etter studiene? Om du ikke takler en prisoppgang på 8 kroner på knekkebrødene, så får du kutte på noe annet eller få den en deltidsjobb. Eller en sommerjobb. Da hadde du hatt god råd til knekkebrødene dine. 

Anonymkode: 96921...5b5

Jeg er takknemmelig for gratis utdanning om man sammenligner med utlandet.

Men det er ikke sånn at vi faktisk "får" penger av staten. Det er lån med renter og rentene betaler tilbake mer enn stipendet til slutt.... Så egentlig er ingenting inntekt, bare penger jeg kan bruke og så må betale tilbake.

Poenget mitt var at alle faktisk ikke er likt stilt. Studenter har også mindre nå enn de har hatt noen gang i forhold til priser om man ser på sammenligninger fra 1970 tallet. Og som student på 7 året har jeg lov å være lei av nudler... Snart feridig og da har jeg master + ppu.

Likevel bare for å gi et illustrerende regnestykke: 7500 i måneden i lån og stipend, minus 4500 i leie =  3000. Dette skal dekke mat, mobil, strøm, klær, sosiale sammenkomster, og all transport og evt uforutsette utgifter. Si at 1500 til mat i måneden og 1500 til det andre så blir det 375 kroner i uken til mat. Da er hver krone ganske verdifull skal jeg si deg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.2.2016 at 22.10, AnonymBruker skrev:

De har jo økt med 1/3 - 1/2 over natten!

Husmann kostet 9, nå 15. Havre kostet 14, nå 25, rugsprø 6, nå 12???

Anonymkode: c7564...637

Disse varene har butikkene solgt med massivt tap over flere år, for å vinne VG's matbørs. 

VG's matbørs er så simpel at de alltid tar de samme varene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Faulkner skrev:

Jeg er takknemmelig for gratis utdanning om man sammenligner med utlandet.

Men det er ikke sånn at vi faktisk "får" penger av staten. Det er lån med renter og rentene betaler tilbake mer enn stipendet til slutt.... Så egentlig er ingenting inntekt, bare penger jeg kan bruke og så må betale tilbake.

Poenget mitt var at alle faktisk ikke er likt stilt. Studenter har også mindre nå enn de har hatt noen gang i forhold til priser om man ser på sammenligninger fra 1970 tallet. Og som student på 7 året har jeg lov å være lei av nudler... Snart feridig og da har jeg master + ppu.

Likevel bare for å gi et illustrerende regnestykke: 7500 i måneden i lån og stipend, minus 4500 i leie =  3000. Dette skal dekke mat, mobil, strøm, klær, sosiale sammenkomster, og all transport og evt uforutsette utgifter. Si at 1500 til mat i måneden og 1500 til det andre så blir det 375 kroner i uken til mat. Da er hver krone ganske verdifull skal jeg si deg. 

 

Du har da helt magisk glemt st du i snitt har 10 000 kr i måneden. 

Anonymkode: e5b13...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Ghostwalker skrev:

Disse varene har butikkene solgt med massivt tap over flere år, for å vinne VG's matbørs. 

VG's matbørs er så simpel at de alltid tar de samme varene. 

Likevel er det ikke slik at de samlet går i massivt tap. Det er en grunn til at Reitan er en av Norges rikeste... 

Anonymkode: a1193...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har da helt magisk glemt st du i snitt har 10 000 kr i måneden. 

Anonymkode: e5b13...b11

Nei det blir utbetalt 7500 i måneden, og litt mer i august og januar for å betale for pensum og evt. møbler etc. Så det er 7500 de betaler hver måneden... men hvis man ikke kjøper pensum eller et eneste møbel så blir gjennomsnittet 10 000 og da ingenting om sommeren... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Faulkner skrev:

Jeg er takknemmelig for gratis utdanning om man sammenligner med utlandet.

Men det er ikke sånn at vi faktisk "får" penger av staten. Det er lån med renter og rentene betaler tilbake mer enn stipendet til slutt.... Så egentlig er ingenting inntekt, bare penger jeg kan bruke og så må betale tilbake.

Poenget mitt var at alle faktisk ikke er likt stilt. Studenter har også mindre nå enn de har hatt noen gang i forhold til priser om man ser på sammenligninger fra 1970 tallet. Og som student på 7 året har jeg lov å være lei av nudler... Snart feridig og da har jeg master + ppu.

Likevel bare for å gi et illustrerende regnestykke: 7500 i måneden i lån og stipend, minus 4500 i leie =  3000. Dette skal dekke mat, mobil, strøm, klær, sosiale sammenkomster, og all transport og evt uforutsette utgifter. Si at 1500 til mat i måneden og 1500 til det andre så blir det 375 kroner i uken til mat. Da er hver krone ganske verdifull skal jeg si deg. 

Jeg er selv student så jeg vet godt at hver krone kan være viktig for mange studenter, men det endrer ikke hvordan jeg ser på dette her. Nå har jeg også bodd mye utlandet så jeg vet veldig godt hvordan mange av mine venner der sliter med å få i det hele tatt ha penger til å  på universitetet i det hele tatt, har to jobber utenom og i tillegg et svært studielån i etterkant. Vi har det veldig bra, og slik økonomien går nå er det uansett bare en vei studiestøtten går - og det er nedover.

Studielånet er penger du får nå og kan bruke som du vil til du er ferdig å studere, da må du betale brorparten av det tilbake over lang tid med ekstremt gode vilkår - og noe av det blir jo stipend, og den delen får du. Du slipper også å betale skolepenger - det er noe du får. Ja, også det må en på en slags måte betale tilbake i fremtiden via skatter, men akkurat nå får du ta en utdanning helt uavhenig av om foreldrene dine er spinnrike eller ei. 

En diskusjon om at studenter visstnok har det så ille får du heller ta et annet sted, fordi det passer ikke inn i denne diskusjonen i det hele tatt. De aller fleste har det ganske greit med en liten deltidsjobb på si, eventuelt en sommerjobb om en ikke klarer å arbeide utenom studiene. 

Anonymkode: 96921...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv student så jeg vet godt at hver krone kan være viktig for mange studenter, men det endrer ikke hvordan jeg ser på dette her. Nå har jeg også bodd mye utlandet så jeg vet veldig godt hvordan mange av mine venner der sliter med å få i det hele tatt ha penger til å  på universitetet i det hele tatt, har to jobber utenom og i tillegg et svært studielån i etterkant. Vi har det veldig bra, og slik økonomien går nå er det uansett bare en vei studiestøtten går - og det er nedover.

Studielånet er penger du får nå og kan bruke som du vil til du er ferdig å studere, da må du betale brorparten av det tilbake over lang tid med ekstremt gode vilkår - og noe av det blir jo stipend, og den delen får du. Du slipper også å betale skolepenger - det er noe du får. Ja, også det må en på en slags måte betale tilbake i fremtiden via skatter, men akkurat nå får du ta en utdanning helt uavhenig av om foreldrene dine er spinnrike eller ei. 

En diskusjon om at studenter visstnok har det så ille får du heller ta et annet sted, fordi det passer ikke inn i denne diskusjonen i det hele tatt. De aller fleste har det ganske greit med en liten deltidsjobb på si, eventuelt en sommerjobb om en ikke klarer å arbeide utenom studiene. 

Anonymkode: 96921...5b5

Poenget var ikke å klage på at studenter har det kjipt. Hele poenget var å svare personen som sa at "alle" har 450 000 i årslønn. Det stemmer ikke. Poenget var heller ikke å klage på kårene til studentene i forhold til utlandet som er bra. Men relativt sett har de fleste andre romsligere økonomi innad i Norge. Og jeg synes det er litt rart at noen ikke kan se at en liten prisstigning som ikke påvirker en selv faktisk kan påvirke andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...