Gå til innhold

Syns dere disse navna er fine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venter tvillinger i mars og det blir èn gutt og èn jente. Mannen og jeg har tenkt mye på to navn vi syns er fine, og lurer så på hva dere tenker?

Hva tenker dere om navna Liaz (gutt) og Livia (jente)? Fant navna i en tråd på KG faktisk. Jeg er ikke norsk, så dette er navn som passer i både mitt hjemland og her i Norge føler jeg. 

Håper på positive svar, og ikke noe drittslenging :)

Anonymkode: 75964...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke hørt noen av navnene før. Er dette navn som finnes/er vanlige i ditt hjemland?

Jeg er ganske konservativ ang. navn, så jeg likte dem ikke så godt. Det høres ut om omskrivninger for å gjøre Elias og Olivia mer spesielle. 

Jeg er ikke så glad i "konstruerte" navn, men som jeg sier, jeg er ganske konservativ når det kommer til navn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ekkoet skrev:

Jeg har ikke hørt noen av navnene før. Er dette navn som finnes/er vanlige i ditt hjemland?

Jeg er ganske konservativ ang. navn, så jeg likte dem ikke så godt. Det høres ut om omskrivninger for å gjøre Elias og Olivia mer spesielle. 

Jeg er ikke så glad i "konstruerte" navn, men som jeg sier, jeg er ganske konservativ når det kommer til navn.

Altså, disse navna er også moderne for hjemlandet mitt, men det er navn som har blitt tatt smått i bruk i det siste. Jeg tenkte faktisk ikke på at de ligner på Elias og Olivia, men takk for svar! Alle har jo forskjellige meninger :)

Anonymkode: 75964...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker veldig godt Livia! Hørt og sett det flere ganger. Liaz er nytt for meg og jeg er ikke helt fortrolig med det. Men det viktigste er hva Du synes  :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dere har lest denne artikkelen. Den handler om barn som er født i Norge av utenlandske foreldre og har fått utenlandske navn som ikke fungerer helt her i landet. Nå sier jeg ikke at navnene TS foreslår er like ekstreme, de kan nok funke fint i Norge, men barn ønsker sjelden å skille seg så jeg ville nok heller valgt et internasjonalt fornavn (f.eks som nevnt her Elias og Olivia) som er litt vanlig og heller lagt til et mellomnavn fra hjemlandet til foreldrene. 

http://www.nrk.no/nordland/buse-_19__-_-det-er-flaut-a-si-navnet-mitt-1.12788004

Anonymkode: 1c852...4a4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Livia veldig godt :) Liaz var litt spesielt for min smak, men syns det funker på norsk likevel, det er ikke "for rart" som utenlandske navn ofte kan bli på norsk. Syns det var bra navn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uavhengig av stavemåte i hjemlandet ditt ville jeg unngått z i Liaz. Det gir meg assosiasjoner til koz og klemz.

Anonymkode: 12be1...511

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Livia var ok, men ville sterkt revurdert Liaz. 

(Ps: pass på at du ikke går i "apostroffella", dersom det blir relevant. Ser at aksentene dine kom feil vei. Det er vesentlig forskjell f.eks. på Linnéa og Linnèa,  og på André og Andrè ;-)

Anonymkode: 58379...c6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silas og Lydia. Linus og Live, Lars og Olivia? Louis og Liv? 

Liaz er ikke et navn som fungerer i Norge, hvorfor mener du det? 

Anonymkode: 68671...93b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Silas og Lydia. Linus og Live, Lars og Olivia? Louis og Liv? 

Liaz er ikke et navn som fungerer i Norge, hvorfor mener du det? 

Anonymkode: 68671...93b

Takk for tips på navn, disse er veldig fine, men ikke helt passende i hjemlandet mitt. 

Vel navnet har ikke noe sær betydning som barnet kan mobbes for. Det er lett og nesten likt å uttale i både Norge og hjemlandet mitt. I tillegg så syns jeg det passer pga. andre navn som begynner å på L på norsk da. Hvorfor mener du det ikke fungerer i Norge?

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns Livia var ok, men ville sterkt revurdert Liaz. 

(Ps: pass på at du ikke går i "apostroffella", dersom det blir relevant. Ser at aksentene dine kom feil vei. Det er vesentlig forskjell f.eks. på Linnéa og Linnèa,  og på André og Andrè ;-)

Anonymkode: 58379...c6b

Der føler jeg jeg gikk i fella, for klarer helt ærlig ikke skjønne hva som er forskjellen på uttalelse mellom de navna

Anonymkode: 75964...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liaz fungerer ikke så godt fordi det ikke er et navn i Norge, kunne liksågodt være et spansk etternavn (Diaz). Og Z er ikke en norsk bokstav. 

Anonymkode: 68671...93b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes begge navnene er fine. Ikke helt min greie, men synes begge funker på norsk. MEN - ville absolutt skrevet Lias istedenfor Liaz.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livia er fint, det navnet har jeg også hørt i andre land. 

Liaz er nytt for meg, men kjenner jeg liker det litt etterhvert! 

Anonymkode: 14629...a34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liaz fungerer ikke så godt fordi det ikke er et navn i Norge, kunne liksågodt være et spansk etternavn (Diaz). Og Z er ikke en norsk bokstav. 

Anonymkode: 68671...93b

Z er i det norske alfabetet. Selv om den ikke er mye brukt, så er det likevel en norsk bokstav. 

Anonymkode: 14629...a34

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Der føler jeg jeg gikk i fella, for klarer helt ærlig ikke skjønne hva som er forskjellen på uttalelse mellom de navna

Anonymkode: 75964...0fd

É uttales som norsk e, og è mer som norsk æ, dvs LinnEa og AndrE vs LinnÆa og AndrÆ; -)

Anonymkode: 58379...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liaz fungerer ikke så godt fordi det ikke er et navn i Norge, kunne liksågodt være et spansk etternavn (Diaz). Og Z er ikke en norsk bokstav. 

Anonymkode: 68671...93b

Det trenger da ikke å være et norsk navn for å fungere i Norge, hverken uttalelsen eller skrivemåten er for sær for nordmenn å forstå. Og Z er da i alfabetet vi bruker i Norge, så jeg skjønner ikke hvor du har fra at det "ikke er en norsk bokstav". Alle bokstavene vi har i alfabetet kan brukes til navn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke navn jeg personlig ville valgt! Men veldig glad folk har forskjellig smak, slik at ikke alle blir hetene det samme:tongue: Lenge leve mangfoldet!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...