Gå til innhold

Bekymringsmelding barnevernet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mottok i dag innkallelse til møte med barnevernet for gjennomgang av en bekymringsmelding de har mottatt. Null informasjon om hva denne går ut på eller hvem som har meldt, og brevet kommer en fredag slik at vi ikke får undersøkt noe før mandag. 

Imidlertid fant jeg ut at jeg skulle sjekke med læreren, og der viser seg at en ny lærer på skolen som ikke kjenner vår sønn har meldt dette til helsesøster og barmevern etter en episode hvor han ble holdt igjen på skolen etter skoletid uten at vi fikk beskjed fordi lærer følte at han ikke hadde respekt for læreren. Hun mente visstnok at vår reaksjon tydet på at noe var galt (for det er jo ikke naturlig å bli sint når ungen ikke kommer hjem til avtalt tid og du ikke får tak i han og blir redd). 

Dette var en episode i høst og læreren har tatt det videre uten å konferere med kontaktlærer eller rektor som kjenner barnet bedre. Er det virkelig vanlig at det tar så lang tid før foreldrene får vite noe?

det er ingen hemmelighet at vi har hatt utfordringer med sønnen vår og vi har hatt møter med både barnehage da han gikk der, kontaktlærer og helsesøster i forhold til hvordan vi skulle takle dette. 

Vi er helt ute av oss, og vet ikke hvordan vi skal komme oss gjennom helga. Jeg er livredd! 

En annen ting jeg synes er merkelg er at brevet kun er adressert til meg, ikke til oss begge..... Er det ikke vanlig at begge blir innkalt?

Anonymkode: a1101...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette virker heltnusannsynlig som melder og årsak. Fremgangsmåten i forhold til loven er heller ikke fulgt. 

Anonymkode: c12b2...b2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dette virker heltnusannsynlig som melder og årsak. Fremgangsmåten i forhold til loven er heller ikke fulgt. 

Anonymkode: c12b2...b2b

Hva mener du med det? Jeg har aldri vært i kontakt med barnevernet før, og jeg vet ingenting....  Fryktelig frustrert...

Anonymkode: a1101...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dette er undersøkt ville jeg har tatt ut en anmeldelse mot denne læren som bruker BV som hevn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det har tatt så lang tid før du skal inn på møte, tror jeg personlig ikke at barnevernet ser på meldingen som kritisk/akutt.

Det er dårlig hvis læreren har sendt denne som hevn, læreren har faktisk lov å sende bekymringsmelding uten å informere bla. rektor.

Jeg anbefaler at du ikke går alene på møte, det kan være ting som blir misforstått o.l og da kan det være greit å ha med et vitne. 

Jeg regner med at dere begge skal inn, selv om bare ditt navn står på, så bare ta med mannen. Barnevernet har ikke lov å nekte deg å ta han med.

Prøv å slapp av i helgen, det kan like gjerne være at de bare vil informere dere om hva som står i den og samtidig henlegge saken. De er pliktig å informere dere, og som jeg skrev over så er det nok ikke noe alvorlig når de har ventet så lenge.

Skriv gjerne ned hva som skjedde i episoden med sønnen din. Når du sitter i et møte er det lett å glemme noe. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra. Siden dere har kontakt med både kontaktlærer og helsesøster for å hjelpe barnet deres vil nok barnevernet kun informere om saken/meldingen. Kanskje de vil tilby dere foreldrenes/grensesettingskurs eller noe slikt. Dette høres ikke så stress ut iallefall. (jeg har selv meldt til bv pga stilling, og denne type mld er veldig lite dramatisk. Hvis det er denne læreren du mistenker, har den læreren sett nor som bekymrer og meldt ifra i henhold til reglementet. Nyutdannet kan man være litt rask på avtrekkeren, og lærere blir veldig presset på å melde bekymring om dagen. Heller en gang for mye er mantraet....) Jeg skjønner du blir stressa, men hvis bv hadde trodd det var hold i bekymringen, ville de tatt kontakt før. (Og selvsagt tar du med samboer. Dere er omsorgspersoner, og det er relevant at begge er der)

Anonymkode: b7bf3...259

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pust med magen. Dette kommer til å gå bra. 

Det er selvsagt ubehagelig.

Tenk på at jo mer dere forsvarer dere i møte jo mer virker det som om dere har noe å skjule!

Ikke vær på offensiven. Ta det så rolig som dere klarer.

(Det er forresten drit dårlig å sende et sånt brev rett før helgen....)

Pust rolig, dete går bra ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Trultemor2 skrev:

Ettersom det har tatt så lang tid før du skal inn på møte, tror jeg personlig ikke at barnevernet ser på meldingen som kritisk/akutt.

Det er dårlig hvis læreren har sendt denne som hevn, læreren har faktisk lov å sende bekymringsmelding uten å informere bla. rektor.

Jeg anbefaler at du ikke går alene på møte, det kan være ting som blir misforstått o.l og da kan det være greit å ha med et vitne. 

Jeg regner med at dere begge skal inn, selv om bare ditt navn står på, så bare ta med mannen. Barnevernet har ikke lov å nekte deg å ta han med.

Prøv å slapp av i helgen, det kan like gjerne være at de bare vil informere dere om hva som står i den og samtidig henlegge saken. De er pliktig å informere dere, og som jeg skrev over så er det nok ikke noe alvorlig når de har ventet så lenge.

Skriv gjerne ned hva som skjedde i episoden med sønnen din. Når du sitter i et møte er det lett å glemme noe. 

Om det er sendt som hevn, det vet jeg ikke. Men, synes jo det er merkelig. Vikarlærer har selv tatt kontakt med helsesøster og de er visstnok blitt enige om å kontakte barnevern på bakgrunn av det hun har sagt. Deretter ble kontaktlærer innkalt og hun var også kontaktet i forhold til selve episoden og sier at hun hadde lagt den bak seg og glemt den inntil hun ble innkalt, og har snakket vår sak i forhold til at hun kjenner oss bedre og de utfordringer vi har hatt med sønnen vår. Likevel har de altså valgt å gå videre med dette.

godt tips å skrive ned hva som skjedde i den aktuelle episoden. Merker jeg blit helt bomull i hodet av det her og sliter med å tenke klart.

Vi er sint, frustrert og lei oss. Hadde aldri trodd vi skulle motta en bekymringsmelding fra barnevernet. 

Jeg skal ha med meg noen andre som klarer å tenke litt mer klart enn meg oppi dette. Mannen er så sint at han føler det er bedre at han lar være å møte. 

Anonymkode: a1101...2cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er sendt som hevn, det vet jeg ikke. Men, synes jo det er merkelig. Vikarlærer har selv tatt kontakt med helsesøster og de er visstnok blitt enige om å kontakte barnevern på bakgrunn av det hun har sagt. Deretter ble kontaktlærer innkalt og hun var også kontaktet i forhold til selve episoden og sier at hun hadde lagt den bak seg og glemt den inntil hun ble innkalt, og har snakket vår sak i forhold til at hun kjenner oss bedre og de utfordringer vi har hatt med sønnen vår. Likevel har de altså valgt å gå videre med dette.

godt tips å skrive ned hva som skjedde i den aktuelle episoden. Merker jeg blit helt bomull i hodet av det her og sliter med å tenke klart.

Vi er sint, frustrert og lei oss. Hadde aldri trodd vi skulle motta en bekymringsmelding fra barnevernet. 

Jeg skal ha med meg noen andre som klarer å tenke litt mer klart enn meg oppi dette. Mannen er så sint at han føler det er bedre at han lar være å møte. 

Anonymkode: a1101...2cf

Hva har dere slitt med barnet? Kanskje bv ønsker å hjelpe med det? 

Anonymkode: 8cc32...a0d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS>

Du vet jo ikke sikkert hvor meldingen kommer fra. Pass på at du ikke er altfor forutinntatt her.

Barnvernet kommer ikke til å kjøpe historier om hevn sånn uten videre. Prøv å unngå spekulasjoner på forhånd og unngå å være sint i samtale. Hverken angrep eller forsvar er god samtaleteknikk.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle være hevn i dette? Hvorfor skulle denne læreren ønske å hevne seg for hva da? 

Anonymkode: f5d7c...a61

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har dere slitt med barnet? Kanskje bv ønsker å hjelpe med det? 

Anonymkode: 8cc32...a0d

Vi har slitt med han har hatt lett for å bli sint, overreagerer i noen situasjoner, men det har blitt mye bedre etterhvert som han har blitt større. Han har vært sånn siden han var liten og det har vært et kjent problem både i barnehagen og skolen, som vi har jobbet med og funnet løsninger sammen.

Anonymkode: a1101...2cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, MapleSirup skrev:

TS>

Du vet jo ikke sikkert hvor meldingen kommer fra. Pass på at du ikke er altfor forutinntatt her.

Barnvernet kommer ikke til å kjøpe historier om hevn sånn uten videre. Prøv å unngå spekulasjoner på forhånd og unngå å være sint i samtale. Hverken angrep eller forsvar er god samtaleteknikk.

Jo, jeg vet. Da jeg fikk brevet ble jeg ute av meg og tok kontakt med kontaktlærer og spurte om det kom fra skolen, noe hun bekreftet og fortalte hva som var bakgrunnen. Hun sa at hun ikke visste noe før hun ble innkalt på møte med vikarlærer, helsesøster og barnevern. Men det er rektor som formelt står som innsender av meldingen. 

Anonymkode: a1101...2cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt skal være så A4 i Norge. Hvis så blir det bekymring til bv. Heia Norge. 

Anonymkode: 8cc32...a0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skulle være hevn i dette? Hvorfor skulle denne læreren ønske å hevne seg for hva da? 

Anonymkode: f5d7c...a61

Nei, jeg vet jo ikke. Kan ikk se at hun har noen grunn til å hevne seg annet enn at hun kanskje fikk en annen reaksjon enn hun hadde forventet. Hun mente visstnok at vi hadde forsøkt å legge skylden over på skolen da gutten ble holdt igjen etter skoletid uten at vi fikk beskjed, og at det tydet på at noe ikke var som det skulle hjemme hos oss. Jeg synes det er så tynt grunnlag at jeg har ikke ord.....

Anonymkode: a1101...2cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg vet jo ikke. Kan ikk se at hun har noen grunn til å hevne seg annet enn at hun kanskje fikk en annen reaksjon enn hun hadde forventet. Hun mente visstnok at vi hadde forsøkt å legge skylden over på skolen da gutten ble holdt igjen etter skoletid uten at vi fikk beskjed, og at det tydet på at noe ikke var som det skulle hjemme hos oss. Jeg synes det er så tynt grunnlag at jeg har ikke ord.....

Anonymkode: a1101...2cf

Men holde igjen ungen etter skoletid, hvorfor skulle de det? Hvor gammel er ungen? De burde uansett ha gitt beskjed til dere.

Anonymkode: 8cc32...a0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg vet. Da jeg fikk brevet ble jeg ute av meg og tok kontakt med kontaktlærer og spurte om det kom fra skolen, noe hun bekreftet og fortalte hva som var bakgrunnen. Hun sa at hun ikke visste noe før hun ble innkalt på møte med vikarlærer, helsesøster og barnevern. Men det er rektor som formelt står som innsender av meldingen. 

Anonymkode: a1101...2cf

Jeg leste det litt etter svaret :) Men du skal likevel ikke bekymre deg.

De skal vurdere om det er grunnlag for bekymring. De har 3 måneder på seg til å utrede.

Husk at de er forpliktet til dette og at de er der for barnas skyld. Selv om dette føles som en inngrepen i privatsfæren, så skader de dere ikke. Det kan bare føles sånn akkurat nå. Husk at de eventuelt skal komme med tilbud om hjelp til dere - that`s it!  Dersom de synes ting burde vært anderledes eller bedre så er det DE som skal legge frem forslag til løsning.

Dette kan være alt fra ekstra leksehjelp til samtaler hos helsesøster....Som sagt, pust med magen!!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere har utfordringer med barnet deres, er det så veldit ille om dere kan få noe hjelp fra barnevernet da?

jeg ser ikke hvordan dette gjør at dere ikke kommer dere igjennom helgen 

Anonymkode: 34738...090

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men holde igjen ungen etter skoletid, hvorfor skulle de det? Hvor gammel er ungen? De burde uansett ha gitt beskjed til dere.

Anonymkode: 8cc32...a0d

Fordi hun mente at han var respektløs ovenfor henne. han hadde en diskusjon med 2 andre elever mens de pakket sekkene sine og skulle gå hjem og han fikk beskjed om å knipe igjen og han svarte "gjør det selv". Bakgrunnen for å holde han igjen var at hun skulle snakke med han om dette, og hun kunne ikke ringe fordi kontoret hvor telefonen sto var opptatt (for i dag er det jo ingen som har mobiltelefoner). Vi reagerte med at det ikke var greit at han skulle holdes igjen uten at vi fikk beskjed, og ga beskjed om at det ikke måtte gjenta seg. I tillegg kunne hun ikke huske ar hun hadde bedt gutten knipe igjen, men om hun hadde gjort det, bad hun om unnskyldning for det. Ga beskjed om at det ikke var jeg som skulle ha unnskyldningen min, men sønnen min. Og da kunne hun ikke be om unnskyldning for noe hun ikke hadde sagt. Sa også det at vi ikke forsvarte oppførselen hans, og at vi skulle snakke med han om det og fortalte litt rundt hans situasjon i forhold til at hun ikke kjente han, noe hun innrømmet. Sa at hun burde snakket med en av de andre lærerne som kjenner han bedre før hun valgte å reagere som hun gjorde, da vi har funnet greie løsninger i forhold til hvordan hans utfordringer takles best mulig. 

Han er 8 år. 

Han pleier å gå hjem alene etter skolen med beskjed om å ringe med en gang han kommer hjem. Når det da går 20 min etter skolen er ferdig og du ikle hører fra han, så blir man redd for at noe skal ha skjedd. Tar max 5 min å gå.

Anonymkode: a1101...2cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det rolig, dette går helt fint :klem: Skjønner godt dere er opprørte, og at det er et ubehagelig brev å få. Men husk at bv er forpliktet til å sjekke. De tar ikke fra dere barnet! Vi har meldt noen i familien, som driver med omsorgssvikt, og de ungene ble ikke tatt. Ble satt inn tiltak med gratis barnehage, og en person som var hjemme hos dem en periode, og gav veiledning. Møt bv med åpent sinn og hør hva de har å si. Vær ærlige, og åpne for det de vil snakke om. Dette ordner seg, ikke la det ødelegge helgen. 

Anonymkode: 9ff30...d53

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...